/spanien/barcelona/forum/13492.aspx/spanien/barcelona/forum/13492.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Maestro!
2010-12-29 21:53
El Diablo:
Jag har sett några matcher "live" när Ronaldinho spelade i Barca i sin sista säsong. Det var då han började med sin "gå-fotboll". Han slutade springa. Jag är glad att han lämnade Barca i rätt tid. Jag fick avsmak.
Delarocha
2010-12-29 21:32
The Special Five

Isåfall får det bli till Katalonien som stad och inte till Spanien som helhet.

El Diablo

Vad är det löjliga med regioner som anser sig ha en egen identitet?
Barcelona El campeon, Z9
2010-12-29 21:30
tjena ska åka på barcelona racing matchen var inne på hemsidan nyss och försökte hitta biljetter behöver 2 st brevid verandra category 1 så billigt som möjligt vad rekomenderar ni?
The Special Five
2010-12-29 21:24
Apropå våran "kassa" ekonomi, jag kom att tänka på en sak. Real Madrid sålde ju sin träningsanläggning för ett par miljarder kronor för att rädda sin ekonomi 2001, varför kan inte vi göra samma sak? Sälj träningsanläggningen till staten för 5-6 miljarder och alla våra bekymmer är ur vägen
Atlético addeh
2010-12-29 21:18
Dåliga nyheter gott folk. Under gårdagens vänskapsmatch mellan Katalonien och Honduras ådrog sig Puyol en lårskada som kommer hålla honom borta från spel 7-10 dagar. Detta betyder att el capitán garanterat missar ligamatchen mot Levante och Copa del Rey-returen mot Athletic.

Då kanske det låg sanning i det Fontás tidigare idag skrev på sin facebook-sida att han kommer starta mot Levante. Piqué är dessutom avstängd i den matchen.
Barcelona Gabriel
2010-12-29 21:07
el diablo

Ehm, correction. Guardiola ville bli av med Ronaldinho. För övrigt är Laporta klubbens bästa president genom tiderna.
Barcelona el diablo
2010-12-29 20:57
el maestro/
Det var den mannen som fick Ronaldinho att lämna Barca det du... då kan man inte önska honom lycka till..
Barcelona el Maestro!
2010-12-29 20:38
"Laporta, du kommer aldrig någonsin få ditt Katalonien självständigt från Spanien så give it up! Nu ska han satsa på politiken efter fotbollen och har som mål att göra sitt "land" självständigt. Hope you loose and i know you will!".

Varför inte skriva ett brev och skicka det till Laporta? Att skriva här ett inlägg med frustration mot Laporta gör verkan till eller från!

Bra gjort av ungdomarna:

"Barcelona Alevin (born 99-00) have won today an international youth tournament, defeating Real Madrid in the final by penalties"
Barcelona el diablo
2010-12-29 20:30
Det är så jävla löjligt att Katalonien har ett eget "landslag".. visst det är inofficiellt men ändå... urlöjligt med dessa patriotiska regioner som lossas att vara egna länder. Laporta, du kommer aldrig någonsin få ditt Katalonien självständigt från Spanien så give it up! Nu ska han satsa på politiken efter fotbollen och har som mål att göra sitt "land" självständigt. Hope you loose and i know you will!
Barcelona .Sami.
2010-12-29 19:46
Inters president är juh sjukt kåt i Messi. Han gör allt för att få Messi i Inter.
Atlético addeh
2010-12-29 19:40
1.70

Hehe, det är ju precis det jag försöker få fram att Pep aldrig kommer göra, dvs vila Keita helt och hållet. Det verkar vara en av hans favoriter i laget så av den anledningen känns det inte särskilt troligt. Men hoppas kan man ju, och jag håller med dig i det du säger, rotation behövs.
Barcelona Barcadinho.
2010-12-29 19:36
Edit - Vissa klubbyten känns mer naturliga än andra. Att Ronaldo hamnade i Real var rätt naturligt. Vart annars skulle han flytta? Eller att Fabregas ska hamna i Barca när han ska flytta från Arsenal känns också som rätt självklarhet.
Messi till Napoli är på samma sätt, rätt naturligt. de flesta skulle först valet.
Men inte snart, jösses, utan om många år.
elbraco
2010-12-29 19:35
barcarobin
jag tror att 1.70-ligan bara skrev vad han tyckte, chilla lite.

Barcadinho.

Vad svamlar du om :P? Napoli? Det är väl varenda tränares dröm att ha Messi i laget...men eftersom Maradona var kung där, varför inte?
barcarobin
2010-12-29 19:31
1.70-ligan. :Ring till barcelona och säg att du skulle göra ett bättre jobb en pep.

Mena du verkar uppenbarligen veta hur man sköter fotboll bättre.
Barcelona Barcadinho.
2010-12-29 19:28
Jag tror att det finns en chans att Messi hamnar i Napoli i framtiden. Det är en dröm som deras president Aurelio har haft sen första dagen i Napoli. Pengar finns det för en sån värvning, om det blir aktuell nångång. Han kommer att bli älskad av varenda liten unge och människa i den fattiga smutsiga staden som om han var Jesus son. Det kommer att bli kärlek vid första ögonkastet.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 19:14
addeh,

Jo, jag förstår vad ni menar och egentligen håller jag väl med er till viss del. Men jag tycker ändå Pep skulle kunna våga rotera mer, och isåfall låta olika spelare stå över matchen helt och hållet. Det skulle nog gå att hålla dem nöjda då, eftersom de vet att de snart får chansen i en annan match. Givetvis ska inget lämnas åt slumpen och ju viktigare matchen är desto bättre och mer erfaren trupp ska man ställa upp med.
Men nog skulle Thiago kunna få mer speltid nu i vår än vad han fick i höstas, om Pep bara roterade mer. Trots att konkurrensen är hårdare...Vila t.ex. Keita helt och hållet i en enkel hemmamatch och låt Thiago spela. Sen kan Thiago byta plats med Keita i en lite viktigare match. Och så vidare.
Atlético addeh
2010-12-29 18:43
Hetfield

Vem vet, Messi kanske fortfarande håller hög klass när han passerat 30-sträcket. Jag tror inte det vore någon omöjlighet att vi får se Messi ännu lite längre ned i banan i framtiden då hans snabbhet kanske avtagit något. Som en renodlad spelfördelare helt enkelt.

Jag tror Messi kommer lämna FC Barcelona efter VM 2018, lite beroende på hur bra han är naturligtvis, men i sådana fall till den argentinska ligan. Skulle ha väldigt svårt att se Messi i någon annan europeisk storklubb, även om kanske må vara avdankad vid den tidpunkten.
Atlético addeh
2010-12-29 18:39
1.70

"Jag är ganska övertygad om att Barca inte skulle förlora mot Levante t.ex. pga Thiago spelar istället för Iniesta, om resterande laget är intakt. Eller om Jeffren skulle lira istället för Pedro tillsammans med Messi och Villa i anfallet.."

Grejen är ju att bara arton spelare kan ingå i en matchtrupp, och då har jag väldigt svårt att se, precis som Frodo säger, Pep lämna något åt slumpen och satsa på unga spelare emellanåt. Säg att både Milito och Jeffren håller sig skadefria under våren, då har vi 20 A-lagspelare tillgängliga totalt. Det säger sig självt, speltiden i A-laget kommer bli knapp för Thiago i vår om han inte flyttas upp. Jag tror Pep skulle känna sig dum om han exempelvis lämnade Keita utanför en matchtrupp till förmån om den senare inte tillhörde A-truppen.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-29 18:34
Frodo

Jag tror att du missuppfattade grejen, jag var kanske otydlig så jag formulerar lite bättre. Det jag undrar är om ifall Messi blir 30-31 år, och om han får sitta på bänken (likt Raul) i förmån för en talang, kommer hans klubbkärlek att få honom att acceptera bänken eller kommer han lämna klubben för pengar eller/och speltid? Jämför med t.ex: Del Piero och Totti.

I dagsläget så har Messi allt man kan önska, men som sagt, jag undrar hur det blir om 8-10 år då det kanske ändras.
Jag spekulerar bara.

elbraco

Redaktionen är ju knappast Larry King eller något, det är tufft nog att skriva ner allt än att försöka hitta på nya frågor.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 18:30
Frodo,

Jo, det är möjligt. Men jag tror fortfarande att man utan problem skulle kunna vinna mot bottenlagen på hemmaplan, även om man vilar någon tongivande spelare. Det skulle ju utveckla våre reserver och dessutom göra oss starkare som trupp, eftersom alla känner sig mer delaktiga i framgångarna. Det kan inte vara så roligt att heta Sergio Canales i Real Madrid just nu, t.ex. om du förstår vad jag menar med den parallellen.
elbraco
2010-12-29 18:28
Måste ni ställa samma frågor till redaktionsmedlemmarna?
Alla tycker ju i princip samma sak, 5-0 vinsten var bäst hittills, Zlatanköpet var skit, ingen tycker Sandro Rosells medlemsskapsbegränsning etc etc.
Det känns som man läser samma text med andra ord och bokstäver.
Barcelona Frodo
2010-12-29 18:23
1.70-ligan.

Jag tror att Pep inte vill lämna något åt slumpen. Med tanke på att Mourinho alltid spelar med samma elva och endast använder samma två eller tre avbytare så känner nog Pep att han inte har råd att rotera för mycket med tanke på hur tajt titelracet är.
Barcelona Frodo
2010-12-29 18:19
Hetfield

Jag vill inte spinna vidare på Cesc vara eller inte vara i Barca i framtiden. Vi har olika synpunkter där och det är inga konstigheter med det. Men hur menar du att Messis lojalitet inte har prövats? Den har både prövats som ung och även under senare år. Han leker inga leker med FC Barcelona utan det är raka puckar. Han säger alltid att han vill stanna i Barcelona. Han lämnar aldrig, och då menar jag aldrig, något till spekulationer.

För mig bevisar det bara hur fel Rosells policy om begränsat medlemskap är. En argentinsk kille från Rosario är mer culé än en katalansk kille som varit medlem i klubben sedan barnsben.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 18:14
Nja, så behöver det inte bli. Thiago skulle kunna få minst lika mycket speltid under våren om Pep vågade rotera lite mer. Våga ge de unga förtroende från start mot sämre motstånd! Jag är ganska övertygad om att Barca inte skulle förlora mot Levante t.ex. pga Thiago spelar istället för Iniesta, om resterande laget är intakt. Eller om Jeffren skulle lira istället för Pedro tillsammans med Messi och Villa i anfallet... det enda som skulle hända är att våra "bästa" spelare kan vara ännu mer redo för de viktigare matcherna och reserverna får bättre möjlighet att utvecklas .

Så nog skulle Thiago kunna få bra med speltid även i vår, trots allt. Vår trupp är inte överdivet bred. Den är faktiskt ganska precis lagom stor som det är idag. Men Pep utnyttjar inte alla duktiga spelare han har fullt ut.
Atlético addeh
2010-12-29 18:08
En kort video när Afellay får se sin plats i omklädningsrummet för första gången. Han kommer ha sin plats mellan Maxwell och Messi, lite klasskillnad på spelarna jämfört med lagkamraterna i hans före detta klubb PSV. Man får även se lite när han äntrar planen för första gången.
Atlético addeh
2010-12-29 18:02
1.70

Äh, vad ska Zubi annars säga? Han kan ju inte gå ut i pressen och säga att värvningen av Afellay kommer innebära mindre speltid för B-lagspelarna, även om det är så fungerar det inte på det viset. Man behöver inte vara någon raketforskare för att inse att Thiago kommer lämnas allt mer utanför matchtrupperna i fortsättningen. Inte bara pga nytillskottet Afellay, utan även att Milito och Jeffren kommer finnas tillgängliga framöver. Dock så förbättrar ju inte holländaren Thiagos situation, även om han kommer användas som ytterforward så kommer det ge mindre chanser till Thiago. Så enkelt är det.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-29 17:53
addeh,

Ja där ser man. Samtidigt har ju Zubi ett flertal gånger påpekat att Afellay inte kommer att påverka Thiago eller någon av de andra ungas chanser att slå sig in i A-laget. Vi får innerligt hoppas att de håller sitt ord! Jag kan inte tänka mig att man släpper iväg Thiago, särskilt inte efter vad han presterat under hösten. Men det gäller att ge honom fortsatt utökat förtroende och inte tvärtom. Annars finns risken att han tröttnar och börjar se sig om. Många engelska klubbar rycker i honom..

Vad det gäller Afellay så hoppas jag i första hand att han kommer agera ytteranfallare, då jag tycker det är där vi är i störst behov av honom. Inte minst med tanke på Thiago. Även om det onekligen vore intressant att se honom på mitten ibland också.. skulle gärna vilja se Thiago/Afellay axla Xavi/Iniesta i någon enklare match framöver.

Fabregas skulle nog kunna komma i sommar ändå, även om både Ibi och Thiago gör succé, eftersom ingen av dem är en Xavi-typ.
Förhoppningsvis är Afellay tänkt att förstärka anfallet, Thiago är Iniestas ersättare och Fabregas är mannen som ska ta över efter Xavi på sikt. Det låter som det enda logiska, om alla tre finns i truppen till nästa säsong.

EDIT:
Sami- Afellay är i grund och botten en kreativ mittfältare och det är allt som oftast där man ser honom i PSV. Men i landslaget är han mer utav en ytteranfallare och jag skulle tänka mig att det är en liknande roll han i första hand är tänkt att ha i Barca.
Barcelona .Sami.
2010-12-29 17:50
Någon här inne som vet vilken position Afellays är? Vilken roll brukade han ha i Psv?
Barcelona Abbe.
2010-12-29 17:45
Om 45 minuter drar det första träningspasset efter uppehållet igång. Afellay skulle vara tillbaka i Barcelona den 29;e, så jag drar slutsatsen att han är med och tränar idag. Någon som har koll?
Atlético addeh
2010-12-29 16:59
1.70

Noterbart att Afellay står inskriven som mittfältare på den officiella hemsidan. Nu vet inte jag vilken position Pep anser vara bäst lämpad för holländaren och vart han mest kommer användas, men skulle det bli mestadels på mittfältet kommer det garanterat hämma Thiagos speltid i A-laget i vår.

Spelar Afellay bra som mittfältare känns det för övrigt ännu mer avlägset att klubben värvar Cesc i sommar.
Annons: