/spanien/barcelona/forum/13459.aspx/spanien/barcelona/forum/13459.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Valencia Bat
2011-01-02 16:28
Skåda mitt synska sinne: David Villa kommer frälsa er. Det gör han alltid. Krossa Lefjante nu. Kolla in Puyol i snagg btw. Star Trek?
Canaletes
2011-01-02 16:15
el Flaco

Bra artikel du gjorde om Fail awards fast lite otippat att du tog Hermel på första plats du många inte brukar följa Punto pelota här i Ramblan (tror jag, eller?)
Tycker isf att Roncero lätt borde varit med på nån plats...

Rolig sketch på Punto Pelota som Crackòvia gjorde som just nämner "El fin de ciclo de Barcelona" hahaha :P
PedroRodriguez
2011-01-02 16:09
Sherko

Vi saknar bl.a. Messi , Piqué , Puyol.

Men självklart är allt annat än seger SKANDAL. Känner jag mitt FCB rätt så vinner vi med bundna ögon.
Real Madrid Sherko
2011-01-02 15:58
Hur ser det ut ikväll för er?

Vilka spelare saknar ni?

Annars bör ni klara detta fint, på hemmaplan ska det inte vara några problem.
Atlético addeh
2011-01-02 15:28
Hetfield

Hehe, som sagt så pratade jag väldigt gott om Coentrão för några månader sedan men ju mer jag har följt Muniesa under hösten ju säkrare blir jag på att han kommer ta över om några år. Jag gillar fortfarande portugisen, det kan jag inte neka till. Men jag håller med dig om att det likväl kan bli pannkaka av en värvning av Coentrão. Han är dyr, och risken finns att han blir petad av Muniesa eller möjligen Planas efter bara någon säsong. Därför håller jag stenhårt fast vid att satsa på Muniesa. Dessutom ryktas det att klubben vill förlänga Abidals kontrakt till 2013, vilket skulle innebära att Muniesa fick ännu ett år på sig att bli av med valpigheten.

Jag räknar Adriano som ytterback. Han kanske inte är optimal i positionen, men för mig är han mer ytterback än yttermittfältare. Hur som helst hoppas jag han växer in i rollen som ytterback bättre och bättre. Maxwell är ingen världsspelare men har har visat att han håller en jämn nivå mot såväl topplag som mindre bra lag.

Nej, det behöver inte vara antingen eller angående Fontás och Muniesa. Men den förstnämnde flyttas förmodligen upp något år tidigare och enligt mig är det han som ska ta över efter Puyol och det framtida decenniet bilda mittlås med Piqué. Om allt går som det ska det vill säga. Muniesa kommer naturligtvis även han få agera mittback i framtiden, men jag har svårt att se honom som en ordinarie mittback såvida inte Fontás underpresterar eller drabbas av skador.

För att göra flera långa historier till en kort kan man sammanfatta det så här. Nej, jag vill inte ha varken Coentrão eller Taiwo, men var jag tvungen att välja skulle det bli portugisen. Jag vill att Muniesa flyttas upp till A-truppen om ett par säsonger och i framtiden ta över permanent efter Abidal.
Barcelona Dani Alves=The King
2011-01-02 15:22
addeh // Aha ok då vet man..
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-02 15:14
addeh

Jag fick intrycket av att du ville ha Coentrao till Barcelona då du gillar honom och pratar mycket om honom, jag har kanske uppfattat det helt fel.

Jag tror inte att hans prislapp kommer att ligga runt 20 miljoner, det är sällsynt med bra ytterbackar och de flesta storlagen i Europa är i behov av bra ytterbackar, så jag tror att det kommer att bli rena budkriget om Coentrao.
Sorry, men att räkna Adriano som en ytterback känns lite fel, han är bäst som yttermittfältare. Maxwell har gjort det bra, men som sagt, han är inte heller särskilt ung och han är ingen världsklass spelare så att säga.

Det går visst ihop, Puyol kommer säkerligen att få mindre speltid desto äldre han blir (sad but true), då är det bara Pique som är given i backlinjen. Då kan Fontas och Muniesa rotera med Puyol, det behöver ju knappast vara så att det är antingen Fontas eller Muniesa.
Jag är som sagt skeptisk till Muniesa som permanent vänsterback, jag ser hellre att man tar in spelare utifrån.
Kan jag ha fel? Absolut.
Atlético addeh
2011-01-02 15:09
Dani Alves=The King

Afellay är ännu inte registrerad vilket gör att han inte finns tillgänglig ikväll.
Atlético addeh
2011-01-02 15:07
Hetfield

Jag har aldrig sagt att jag vill ha Coentrão? För några månader sedan ville jag det, men ju mer jag tänker på det känns Muniesa som det bästa alternativet i framtiden. Det jag sade var att jag heller ser att vi köper Coentrão än Taiwo, om någon värvning överhuvudtaget blir av. Det betyder inte per automatik att jag vill att det blir så.

Ja, du har en poäng i att Coentrão lär ha en betydligt högre prislapp än Taiwo, men om man ändå ska värva in en permanent vänsterback tycker jag inte det är så farligt att punga ut €20 miljoner eller liknande summor. När portugisen ryktades till storklubbarna i somras har jag för mig att prislappen låg däromkring.

Acceptera bänken? Nej det skulle Coentrão förmodligen inte göra, men varken han eller Taiwo skulle värvas i syfte att vara rotationsspelare. Både Maxwell och Adriano är förmodligen kvar när Abidal lägger av, och då har vi tillräckligt mycket att rotera runt med och slussa in Muniesa försiktigt i laget. Så resonerar jag.

"Det vore ju perfekt att ha Taiwo som vänsterback, sen får Muniesa slussas in i rollen sakta men säkert för att sedan satsa på mittbacksplatsen, likt Puyol."

Det tycker jag är fel. Antingen så satsar man fullt ut på Muniesa och låter honom rotera med Maxwell & Adriano de första åren eller så öppnar man plånboken och värvar en vänsterback (möjligen Taiwo eller Coentrão). Förresten så skjuter du dig själv lite i foten när du säger att man så småningom borde satsa på Muniesa som mittback. För om jag inte minns fel sade du förut att du såg större potential i Fontás som spelar i samma mittbacksposition som Muniesa. Hur går det ihop?

Min förhoppning är att båda två tar en plats i startelvan om några år, Fontás centralt och Muniesa till vänster.
Barcelona Dani Alves=The King
2011-01-02 15:06
Varför får inte affalay göra debut idag?? Nu när Messi är borta känns han som en spelare som skulle kunna tillföra speed.

Hoppas Pep hittar ett sätt att få Ibi att känna sig delaktig de är väldigt viktigt för en ung spelare..
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-02 14:45
IlTriplete

Jag tänker i lite samma banor som dig när det gäller backlinjen. Bartra ska spela då han är den enda högerfotade mittbacken i truppen. Sedan vill jag ha Abidal som mittback, dels för att han har ett bättre passningsspel än Milito och också för att jag helt enkelt anser han vara en bättre spelare än argentinaren.

Som vänsterback vill jag se Adriano spela eftersom han inte fått gära det så mycket på sista tiden, dock är jag 99 % säker på att Maxwell startar.

Sedan vill jag också se Masken få 90 minuter, viktigt att de båda pivoterna får spela ganska mycket båda två.

I anfallet känns det givet, Pedro, Villa och Bojan. Om det blir Villa eller katalanen som får spela vänster eller i mitten återstår att se, men anfallarna brukar ju byta mycket platser under matchens gång.
2011-01-02 14:45
addeh

Jag menar från det perspektivet att båda kan vara stundtals osäkra och bryta väldigt mycket på chans istället för att gå på finess och elegans (läs Pique, Nesta osv.)

Du går ju emot dig själv, varför ska man då köpa Coentrao? Coentraos pris lär vara betydligt högre än Taiwo, dessutom så är han ung, tror du att han kommer att acceptera rotation/bänken?
Nej, hela Europa är ute efter honom, han lär knappast komma hit om vi ska satsa på Muniesa.
Fördelen med Taiwo är att han lär acceptera rotationer pga. hans ålder, sen lär hans lön och prislapp vara betydligt lägre tack vare just åldern.

Det vore ju perfekt att ha Taiwo som vänsterback, sen får Muniesa slussas in i rollen sakta men säkert för att sedan satsa på mittbacksplatsen, likt Puyol.
Barcelona IlTriplete
2011-01-02 14:33
Truppen till matchen ikväll (om någon missat det):

Målvakter:
1 - Valdes
13 - Pinto

Försvarare:
2 - Alves
18 - Milito
19 - Maxwell
21 - Adriano
22 - Abidal
32 - Bartra

Mittfältare:
6 - Xavi
8 - Iniesta
14 - Mascherano
15 - Keita
16 - Busquets
30 - Thiago

Anfallare:
7 - Villa
9 - Bojan
11 - Jeffren
17 - Pedro
29 - Victor Vasquez

Jag tror att Vasquez blir den som får sitta på läktaren då truppen består av 19 spelare.

Valdes är given en startplats.

Alves är högerback, rätt så lätt att förutspå. De resterande tre platserna är det jobbigt att spekulera kring. Jag skulle tippa på att Bartra får chansen tillsammans med Abidal i mittbackslåset och sen har vi Maxwell som vänsterback.

Xavi kommer garanterat starta, sedan vågar jag inte tippa på vem av Masch/Busquets får starta. Xavi får Iniesta bredvid sig.

Villa och Pedro kommer starta, den tredje platsen får Bojan.

Valdes
Alves-Bartra-Abidal-Maxwell/Adriano
Xavi-Busquets/Masch-Iniesta
Pedro-Villa-Bojan

Barcelonistas
2011-01-02 14:16
fail awards 2010

ett utav de bästa jag läst på sf. riktigt underhållande, bra skrivet!
Atlético addeh
2011-01-02 13:42
Hetfield

Påminner om Cáceres? I sådana fall tror jag inte vi syftar på samma spelare. Att Muniesa är lite kantig och tar fel beslut emellanåt har mest att göra med hans ringa ålder. Cáceres är en chansbrytare som inte alls är lika duktig med fötterna som Muniesa är. Den senare spelar alltid lugnt och behärskat i uppspelsfasen. Så vart du hittar några påtagliga likheter mellan Cáceres och Muniesa förstår jag inte riktigt.

Sedan håller jag med dig om att Fontás har minst lika stor, om inte större potential. Men nu var det vänsterbackar som diskuterades och Muniesa är tillsammans med Planas de enda intressanta från ungdomslagen just nu nu har en realistisk chans att ta över efter Abidal. Ivan Balliu som håller till i Juvenil A spås en ljus framtid och har spelat nästan varje match i höst, men denne är fortfarande alltför ung för att kunna ta en A-lagsplats om ett par år.

Nej du har rätt, 27 är egentligen ingen ålder. Taiwo skulle kunna hålla 4-5 år i Barcelona vilket inte är pjåkigt. Men Muniesa då? Han skulle kunna hålla över tio år, och han har hjärta för klubben och känner till spelsystemet väl. Dessutom är han van att spela mittback vilket även kan hjälpa honom som ytterback då han tänker i samma banor, och det gör även att han kan vikariera som mittback i framtiden. Kanske går han samma väg som Puyol? Börjar som ytterback, för att några år senare flytta in permanent som mittback.

el Flaco

Tack för din artikel, lika trevlig läsning som vanligt.
Barcelona Luca Toni
2011-01-02 13:42
Tror Freddie är för nervös för att spela
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-01-02 13:41
L.A.M Nr 10

Han skulle ha startat men har blivit sjuk som jag nämnde nedan.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-02 13:37
Andreas - V.V [Barney S]

Jag tror nog inte Ljungberg startar redan idag, han blev väl klar för endast ett par dagar sedan?
Men jag bli kul att se matchen. Tempot är skyhögt, massa tacklingar och hårda närkamper samt en mycket passionerad publik. Visst är teknisk fotboll med mycket passningsspel kul, men i ett derby som det här bryr jag mig inte så mycket om den tekniska biten.
Barcelona Luca Toni
2011-01-02 13:37
Okej, skriv om du hittar länk

2011-01-02 13:36
Luca Toni

Jag läste någonstans att han inte kan spela förrens den tredje Januari, är dock inte helt hundra på detta men vill minnas att det var så.
PedroRodriguez
2011-01-02 13:36
Goal sida där de listar 100 talanger som man ska se upp för år 2011.

Kollade bara igenom listan snabbt och jag tror Thiago var den ende från FCB.

Barcelona Luca Toni
2011-01-02 13:35
Spelar Affelay ikväll?
2011-01-02 13:30
Ville bara tipsa om matchen som börjar 13.45
Celtic - Rangers och Ljungbergs premiärmatch för Celtic.

Edit: - Freddie är sjuk, han har drabbats av ett virus och har diarré, säger Celtics tränare Neil Lennon.
Barcelona FCB_armin
2011-01-02 13:21
Stämmer, såg detta nu.
PedroRodriguez
2011-01-02 13:20
FCB_armin

Nej, 10 Januari är prisutdelningen för FIFA Ballon d'Or. Det står på alla fotbollsidor.

Här har du bekräftelse på FIFAs hemsida.

http://www.fifa.com/ballondor/media/newsid=1346940/index.html
Barcelona FCB_armin
2011-01-02 13:17
Har för mig att de skulle utse vinnaren den 12:e enligt barcastuffs twittersida.
Barcelona westinho
2011-01-02 13:14
RM King

Tror de utser vinnaren den 10:e januari.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-02 13:07
el Flaco

Det är helt klart ett lyxproblem vi har med så många framtida storbackar med enorm potential. Fontas känns som du säger den som blir startman brevid Pique om några år, och sedan får väl Bartra och Muniesa vara reserver som både ytterbackar och mittbackar.

Drömmen i framtiden skulle vara om man hade en ordinarie backlinje såhär:

Dani Alves-Pique-Fontas-(Någon duktig vänsterback utifrån)

Som reserver finns Bartra och Muniesa(båda kan spela som ytter och mittback) samt Adriano(kan spela på båda kanterna).

Sen kan Bartra ta över Dani Alves på sikt och Muniesa så småningom bli ordinarie vänsterback.
Men det här är som sagt bara en dröm, inte ens säkert att alla tre backtalanger når ända fram till A-laget. Det krävs helt klart något extra för att komma så långt.

Förresten, ska någon se det skottska el clasico som börjar snart?
Barcelona el Flaco
2011-01-02 13:03
Hetfield/

Lol. Det är sällan att någon som Maldini tar en Fail, men han gjorde det i och med den kommentaren. Maldini, c'mon son!
2011-01-02 12:55
el Flaco

Maldini sa väl att han ser Ramos som sin efterträdare...
What did he smoke and how can I get it?
Annons: