/spanien/barcelona/forum/13454.aspx/spanien/barcelona/forum/13454.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Sam
2011-01-05 16:58
Vi behöver inte någon extra mittback om Milito lämnar. Satsa på ungdomarna om det behövs. Nu kanske Adriano kommer börja få mer speltid. Spännande.
Atlético addeh
2011-01-05 16:57
el Maestro

10-15 miljoner euro är galet mycket pengar, jag antar att du syftade på 10-15 miljoner och inte miljoner euro. Det är väldigt stor skillnad. Dessutom vore det på tok för mycket för en ersättare till Milito.
Barcelona Gaucho!
2011-01-05 16:56
Ska man snacka "drömvärvningar" av mittbackar så håller jag nog Thiago Silva som en favorit. Tyvärr är han skadad allt för mycket.

Men tillbaka till verkligheten. För Militos skull så låt honom lämna så han kan få den speltid han önskar. Behåll sen truppen vi har som den är. Precis som L.A.M Nr 10 säger, plocka upp Fontás vid behov.
Barcelona Valdés
2011-01-05 16:55
Höstsäsongen har med Barcelonaögon sett löjligt bra ut, kan inte komma ihåg att jag någonsin sett ett bättre spelande klubb- eller landslag. Trots det fina spelet leder vi ligan med enbart två poäng, och i CL möter vi ett annat starkt lag. Slipper vi skador på nyckelspelare såsom; Valdés, Alves, Pique, Puyol, Xavi, Iniesta, Villa, Pedro och Messi, tror jag att vi tar minst en titel. Övriga två i startelvan, Abidal och Busquets, har vi ok ersättare till.

Med tanke på hur lite speltid Pep har givit de yngre spelarna är jag lite tveksam till hur stort förtroende han har för dem. Och att låta i stort sett samma elva spelare spela match efter match kommer i april och maj visa sig smart eller inte.
Barcelona el Maestro!
2011-01-05 16:52
Jag vet en mittback som skulle kunna bråka till sig att ta sig till Barcelona om Barca visar intresse igen. Fabricio Coloccini.
Han borde inte heller kosta mycket mer än 10-15 miljoner euro. Han har håret/frisyren också;-).
Atlético addeh
2011-01-05 16:52
Hetfield

Eftersom Roma är den klubb utöver Barcelona som står mig varmast om hjärtat så gillar jag precis som du Mexés väldigt mycket. Tyvärr så tror jag inte han vore något bra alternativ då han känns lite för klumpig emellanåt.

På tal om ingenting, vilka två vill ni ska utelämnas från matchtruppen ikväll? Det enda jag vill är att Thiago ska få plats på bänken, sedan vilka som får sitta på läktaren struntar jag i. Om inte Puyol är helt redo att starta kan mycket väl el capitán vara en av de två. Även Jeffren ligger i farozonen.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-05 16:46
L.A.M,

Tro mig, skulle Pique eller Puyol lämna i vinter hade det varit betydligt mer "upphetsat" här inne.

Och förresten, det var tunnt redan innan på mittbacksfronten och man kollade efter ytterligare förstärkning redan i somras. Men Zubi och Pep beslutade tillslut att låta bli att köpa en till mittback och satsa på de spelare man har.
Nu är det ännu tunnare och det ska bli intressant att se om de fortfarande resonerar på samma sätt.
Missförstå mig rätt, jag har full tilltro på alla mittbackar, men det är ändå på gränsen till för lite för ett lag som vill vinna allt i vår.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-05 16:44
Som sagt, jag pratar bara om lån, inget annat. Vi kan låna en mittback till sommaren, sen kan vi alltid bli av med honom.

Men som sagt, jag ser hellre att vi behåller Milito till sommaren, därefter så kan man se över situationen.
En av mina favoritbackar är Mexés, men han är en passionerad romanista, så jag tror att han kommer att förnya kontraktet snart.
Hehe, dum tanke, men som sagt, det är hjärtat och inte hjärnan som talar just nu.
Barcelona Riiio!!
2011-01-05 16:38
Vincent Kompany e drömmen! Spelskicklig mittback som även kan spela defensiv mitt. Har nog inte emot att sitta på bänken en del. Man City kommer snart börja värva världsklassbackar och då finns det inte plats för honom.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-05 16:35
Men gud vad alla ska bli så upphetsade när Milito lämnar, jag menar, Milito? Det är inte så att det är Piqué som vill lämna, utan det är argentinaren som, enligt någon här inne på forumet, fått spela fyra matcher den här hösten. Vilket i mina ögon inte är tillräckligt för att han ska behöva ersättas.

Fontás behöver inte ens flyttas upp, han kan spela de flesta matcher i Barca B, och vänta på ett tillfälle när han behövs med de stora grabbarna. Som många varit inne på, om P eller P skadar sig/blir avstängda spelar man Abidal, så enkelt var det. Och kom inte nu med "Men då blir ju VB-platsen försvagad", för så stor skillnad på Maxwell och Abidal är det verkligen inte.

Om två av Piqué, Puyoloch Abidal är borta så spelar Fontás, och då ska man inte heller behöva pissa på sig av rädsla då jag inte tror ynglingen är så mycket sämre än ex. Milito. Att två av de tre är borta samtidigt kommer nog hända 2-3 matcher, och då klarar vi nog oss.

Jag är nästan säker på att Pep resonerar likadant som mig, så egentligen är jag inte så orolig att det kommer ännu en floppspelare till klubben.
Barcelona el Maestro!
2011-01-05 16:34
addeh:
Det är Milito som vill lämna klubben för att få mer speltid. Guardiola förstår honom. Messi kommer också att förstå honom, antar jag. Milito vill jag ju spela den kommande symamerikanska turneringen.
Messi har förrresten en ny nära vän numera. Javier Mascherano står väldigt nära honom.
Atlético addeh
2011-01-05 16:20
1.70

Jag undrar hur Leo kommer reagera den dagen Milito lämnar Barcelona. Det lär vara en och annan tår som fälls den dagen från båda argentinarna.
Atlético addeh
2011-01-05 16:18
Hetfield

Naturligtvis inte, men frågan är vart du hittar en erfaren och passningsskicklig mittback. Frånsett rutinen har jag svårt att tänka mig någon som är bättre än de alternativ som finns att tillgå i B-laget.

Visst, man kan låna en spelare till sommaren, men gör denna bra ifrån sig lär klubben säkerligen vilja knyta åt sig honom permanent. Som Gaucho säger, litar klubben på ungdomarna vore det fel signaler att värva en ersättare till Milito. Jag kanske bara är ivrig och överskattar Fontás, men jag har svårt att tänka mig att en avdankad mittback som passerat 30-sträcket vore ett bättre alternativ. Kom gärna med förslag.
Barcelona B-Guden
2011-01-05 16:17
Hetfield- Megan Fox is a dude

Tror du det finns nån erferen back som vill komma och sitta på bänken i Barcelona och hoppa på att Pique eller Puyol bli skadad ?
Antingen värvar vi en spelare som kan spela Mittback och på nån annan Position eller så litar vi på Milito säsongen ut eller tar en B-lags spelare.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-05 16:15
Det känns som vi alla åtminstone är enade om att det bästa vore att behålla Milito säsongen ut. Sen är det rätt logiskt att man har olika lösningar på hur man ska agera om så inte blir fallet.

Men en sak är säker: Jag kommer i alla fall inte vara en av dem som drar på smilbanden den dagen Gabi lämnar FC Barcelona. Oavsett om det sker i januari eller i sommar.

..Inte bara för att han är en fantastisk back i mina ögon när han är hel, utan kanske framförallt för den fantastiska människa han ser ut att vara. Och det är också en av anledningarna till att jag vill ha in lite rutinerad ersättare. Det behövs stämingshöjare och mentorer som Milito/Pinto i truppen, helt enkelt!
2011-01-05 16:11
addeh

Man behöver ju inte precis köpa en mittback för 40 miljoner för att ersätta Milito. Man kan låna en erfaren mittback till sommaren, sen därefter kan man leta efter bättre alternativ tills vidare.
Barcelona Gaucho!
2011-01-05 16:09
Men om vi ska slussa in Fontás istället så är frågan vem ska värvas i Januari?

I min mening är det meningslöst att köpa in en "framtidsspelare" om ledningen tror på våra backar i Barcelona B.

Problemet blir då att hitta en äldre spelare som vi kan få loss billigt, eventuellt låna som även ska passa in i vårt spel. Samtidigt som han ska acceptera att vara tredjevalet bland mittbackarna. Förslag på spelare någon? :)
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-05 16:08
Milito verkar vara en härlig kille också. En som höjer stämningen i gruppen
Atlético addeh
2011-01-05 16:08
På tal om något helt annat så missar San José, som gjorde en stormatch i första mötet, matchen ikväll pga avstängning. Tungt bakslag för Athletic som verkligen behöver deras bästa spelare helt fit. Även deras andre ordinarie mittback Amorebieta är borta så Caparros kommer få matcha ett helt nytt mittlås ikväll.
Atlético addeh
2011-01-05 16:03
haeger

"Och du tycker att det ska vara så resten av säsongen och även nästa säsong? Lite idiotiskt."

Det har jag väl aldrig sagt? Jag menar bara att det har gått bra med två renodlade mittbackar nu i höst, med Abidal som alternativ. Och nej, jag vill inte att det ska förbli så säsongen ut och det är precis därför jag vill använda Fontás nu i vår om Milito försvinner istället för att lägga pengar på en ersättare. Vi borde ta vara på det vi har.

Hetfield

Nej, det är inte riktigt fair att jämföra Fontás med övriga jag nämnde, men principerna är densamma. Ordinarie spelare skadar sig eller underpresterar, talangerna får chansen och tar den.

Om vi struntar i Busquets ett tag, han spelar ändå ingen stor roll då han bara skulle användas som högerinnerback. Fontás spelar till vänster i mittförsvaret, och där går både Puyol & Abidal före just nu. Alltså skulle han bli tredjevalet på den positionen.

Ja, jag håller med om att det bästa vore att ha Milito kvar säsongen ut. Det har jag aldrig sagt något om, bara att jag inte vill värva någon ersättare om han försvinner nu i januari. Jag tycker vi har material nog i B-laget. Om du eller någon annan tycker det skulle bli för stor press på exempelvis Fontás om Milito försvann och ingen ersättare värvades så får det stå för er, jag håller inte med.
2011-01-05 15:53
addeh

Återigen, om Fontas flyttas upp samtidigt så Milito försvinner så kommer Fontas att bli den tredje RENODLADE mittbacken i laget. Busquets är verkligen inte bra som mittback då han är alldeles för svag och rätt så virrig.
Då är det bara Abidal kvar som kan göra bra ifrån sig som mittback.

Sen så kan du inte heller jämföra Busquets, Xavi, Iniesta, Puyol med Fontas situation. De du nämde spelar som mittfältare, förutom Puyol då, men även han fick börja som ytterback för att sedan med erfarenhet under bältet få ta över mittbacksrollen.
Det är inte särskilt smart att flytta upp Fontas redan nu, det är bäst att man behåller Milito tills sommaren, därifrån så kan man se vad man vill göra.
Barcelona haeger
2011-01-05 15:51
addeh

"Vi har haft två renodlade mittbackar hela hösten i stort sett. Och ja, höstsäsongen gick väl ganska bra om jag inte minns fel?"

Och du tycker att det ska vara så resten av säsongen och även nästa säsong? Lite idiotiskt.

En trupp ska ha minst 3 renodlade mittbackar.
Puyol och Pique lär behöva vila ibland, och det kommer uppkomma skador också.
Så att bara ha vårat förstahandsval på vänsterbacksplatsen som backup är jävligt dumt. Och Busi, jag tror verkligen inte att han skulle klara av att vara mittback så bra som t.ex. Yaya Toure. Han är verkligen en sista utväg.
Jag tyckte inte att han kändes så super säker mot Levante, och det är ett bottenlag i La Liga.

Och som Hetfield sa, att sätta en sån stor press på Fontas direkt, njaa låt honom slussas in istället.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-05 15:49
addeh,

Visst gick höstsäsongen bra, men vi hade också turen att inte få några allvarligare längre skador på någon nyckelspelare. Vad händer t.ex. om Puyol och Pique skadar sig samtidigt i mars-april? Då står vi där med endast Bartra och Fontas (plus Abidal) som mittbackar.
Visst, det händer förmodligen inte men det KAN hända. Och jag tycker inte man ska riskera att utsätta Fontas/Bartra för en sådan stor press än.

Man behöver ju inte signa ett långtidskontrakt med någon, även om jag egentligen gillar långsiktiga lösningar. Det kanske går att låna en rutinerad back fram till sommaren?
Atlético addeh
2011-01-05 15:46
Hetfield

Men jisses, du får det att låta som om Fontás kommer vara tredjevalet om han flyttas upp. Både Abidal och Busquets skulle säkerligen gå före ynglingen och chansen att tre av fyra skadar sig inför en viktig match är inte särskilt stor. Och om den nu skulle inträffa, fine, låt Fontás spela och visa vad han går för.

Som jag nämnde tidigare är det när de ordinarie spelarna blivit skadade ungtupparna fått sina chanser, sedan är det upp till dem själva att ta vara på den. Pedro har gjort det, likaså Busquets, Xavi, Iniesta, Puyol osv. Listan kan göras väldigt lång.
Barcelona B-Guden
2011-01-05 15:39
Att ha Busquet som mittback är inte som att ha Yaya som mittback.
Busquet såg lite vimsig ut mot Levante, jag ser hellre att Fontas eller Bartra spelar mittback än Busquet.

Möter vi ett skit lag som har en inviduellt skicklig spelare är det rätt kört för oss om Busquet ska spela mittback.
Jag ser hellre att vi köper en spelare som Yaya toure, han har ju redan nämt innan säsongen i City att han skulle återvända till Barcelona inte som turist sa han.

Yaya är bra som offensiv och deffensiv mittfältare inge Xavi Iniesta klass i offensiven men hemskt grym. Han är också riktigt bra som Mittback Vad mer behöver man ha ?
Han är också en huvudstark spelare vilkat vi har få av.
Atlético addeh
2011-01-05 15:39
1.70

Abidal ska ju bara användas som mittback när det behövs, helst inte i de allra viktigaste matcherna såvida Piqué och Puyol håller sig skadefria. Milito har inte varit alls lika bra i Barcelona som han var i Zaragoza och med hans skadebekymmer och minimala speltid har jag svårt att se att han återigen kommer uppnå den formen. Abidal är tredje valet som mittback just nu och jag tycker han är helt klockren där. Att Maxwell skulle spela vänsterback i någon viktig match gör mig inte heller orolig för den delen, han har visat upp en stabilitet som gör att åtminstone jag känner mig säker med honom.

Vi har haft två renodlade mittbackar hela hösten i stort sett. Och ja, höstsäsongen gick väl ganska bra om jag inte minns fel?
2011-01-05 15:37
addeh

Som du sa själv så är det STOR skillnad mellan att vara en ung mittback och att vara en ung anfallare/mittfältare. Om en mittback tabbar så leder det oftast till ett baklängesmål, men om en anfallare/mittfältare misslyckas med att göra mål så finns det chans på chans att reparera skadan.

Det vore extremt korkat att flytta upp Fontas med bara två renodlade mittbackar, man kan inte sätta sådana krav på en så pass ung mittback, det gör bara mer skada än nytta. Mittbackar behöver säkerhet och sakta erfarenhet än att kastas in i hetluften.

Det är inte så konstigt att mittbackar/målvakter brukar "peaka" runt 30 och mer. Hur bra var Van Der Sar egentligen när han var ung? Han var sjukt klumpig med bollen , men så mognade han och började läsa om fotbollspsykologi och titta vart han är nu.

Det är större chans att Cruyff börjar spela fotboll igen än att Caceres och Henrique får spela för oss igen :P
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-05 15:34
addeh,

Men vi har fortfarande bara två renodlade mittbackar om Milito lämnar. Om Abidal tar klivet in försvagas som sagt vänsterbacksplatsen, samma sak om Sergio tar steget ned.... jag älskar både Fontas och Bartra, men tycker ändå att vi behöver köpa en back i vinter om Milito lämnar. Man ska heller inte glömma att Fontas och Bartra är två viktiga spelare för B-laget. Hade Milito velat dra i sommar istället hade situationen varit lite annorlunda, men även då kanske man skulle borde överväga att köpa in en back till utifrån.

Sedan tycker jag personligen att Milito nästan är bättre än Abidal som mittback om han bara kommer tillbaka i gammalt skick - och det tror jag att han kommer bli om han bara får hålla sig skadefri..Jag tycker han var bra i våras och han var bra det lilla man fick se i höstas också. Skulle t.ex. Puyol saknas en match så hade jag hellre sett att Abidal stannade kvar på vänsterkanten och Milito spelade brevis Pique i mitten.
Atlético addeh
2011-01-05 15:25
Hetfield

Det var på det viset som bland annat Xavi & Puyol etablerade sig i A-laget. På grund av skadeproblem fick de chansen, och de tog den. Pedro är väl det senaste exemplet. Henry underpresterade, Pedro fick chansen och gjorde succé. Nu är det väsentlig skillnad att vara försvarare än anfallare, men du förstår vad jag menar.

Jag står fast vid att det vore onödigt att köpa en ersättare för Milito. I sådana fall plocka hem någon av de utlånade spelarna Cáceres eller Henrique, men chansen att det händer är ju väldigt liten.
Barcelona Gaucho!
2011-01-05 15:14
Den statistiken jag har fått fram på Militos speltid i ligan under hösten är följande:

4 matcher - 212 minuter (2 matcher från start)

Behöver vi verkligen ersätta denna spelaren redan i Januari?
Nej, jag tycker att vi ger Fontás och Bartra chansen i "dom matcherna" istället :)

Edit: Jag vet att skador förändrar allt men sett till Militos speltid under hösten så behöver vi inte ersätta honom. Min åsikt
Annons: