/spanien/barcelona/forum/13436.aspx/spanien/barcelona/forum/13436.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-07 20:10
1.70-ligan

Caceres är fortfarande för dålig som mittback, han har börjat växa ut som högerback och där har vi redan Alves. Hellre att Caceres får starta för Sevilla än att komma till Barcelona där han får bänkas hela tiden.
Barcelona Hyder
2011-01-07 20:09
Jag Co-signar allt positivt som skrivs om Sakho. En otroligt stabil back med en fin vänsterfot. Han kan spela både i mitten och till vänster i backklinjen och han är född 1990. Det roligaste är att han redan fått agera kapten för sitt PSG någon enstaka match. Det har fövisso Bojan också fått göra, men kul i alla fall. Saken är den att om Milito lämnar behövs säkerlgen en ersättare. En äldre rutinerad herre kanske skulle vara att föredra men det blir samtidigt svårt att hitta för ett bra pris. Abidal kan ju spela mittback och det har han gjort med bravur hittils men jag anser att hans fysik och löpstyrka behövs i form av vänsterback. Då blir han en extra städgumma i backlinjen på samma gång vilket jag inte tror att Maxwell kan agera som på samma höga och fina nivå som fransmannen.

Låt oss måla upp ett scenario som vi redan försatt oss i tidigare. Puyol och Piqué är båda avstängda i returmötet mot Arsenal på hemmaplan. Förra året var det inga problem då vi bara kunde slänga in två rutinerade och spelskickliga backar i Milito och Marquez. Om vi står inför samma dilemma denna säsong och det vankas returmöte i en avgörande CL-match, ska vi verkligen spela med Maxwell som vänsterback och Abidal tillsammans med Busi/Fontás/Bartra som den andra mittbacken? Det låter inte som något optimalt även om jag tror att om det är någon tränare som kan få det att fungera så är det Pep. Vi ställde upp med följande backlinje i CL-finalen mit United:

Puyol-Touré-Piqué-Sylvinho

Och det såg ändå stabilt ut under hela matchen så när som på de första 10 minuterna.

Jag resonerar bara nu men att få in en ny stabil back kanske skulle vara att föredra. Då pratar vi endast om Miltio väljer att lämna klubben. Sakho är otroligt bra, men är det smart att ta in en sådan ung back som inte bevisat sin talang på högsta nivå? Han har utan tvekan framtiden framför sig och kommer utan tvekan bli en av de stora backarna i sinom tid. Han är, rent fysiskt sett, en jätte vilket även är en positiv apsekt i sammanhanget. Ett starkt huvudspel är någonting jag gärna välkomnar till laget.

Allt har enligt mig att göra med hur Fontás och Bartra kommer att reagera. Muniesa ska stå på tillväxt i B-laget ett, två eller tre år till. Vi bör inte stressa upp spelare bara för att. Det gjorde vi med Bojan och han hade mått bäst av att stå på tillväxt ett eller två år till i B-laget.

Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-07 20:08
addeh,

Sakho har (som sagt) nämts i förbifarten i artikeln.Men det kan lika gärna vara en vild gissning från den spanska pressen. Håller för övrigt med dig ang. Caceres, vi begick ett misstag som inte trodde på honom. Och att Sevilla vill släppa honom nu kan vi nog bara glömma.
Barcelona Blaugrana91
2011-01-07 20:05
1.70-ligan.

Jag håller helt med dig att Barca borde köpa in en mittback om nu Milito lämnar, som sagt det blir lite väl tunnt annars. Visst man har både Fontas och Barta som båda ser riktigt lovande ut, men frågan är om man inte lägger alldeles för stor press på dem båda om dem helt plötsligt ska vara förstavalet bakom Pique och Puyol? Tror nog att det bästa för både Fontas och Barta är att dem sakta men säkert slussas in i A-laget.

Gällande en ev. ersättare till Miltio så vore Sakho helt klart perfekt, han borde inte vara så jättedyr heller, har läst att han ska ha ett pris på ungefär 9,5 miljoner euro, och det ska väl inte vara några problem för Barca att lägga ut. Dessutom får han väl även spela CL eftersom PSG spelar i EL. Så som sagt han vore en kanonvärvning!

Gällande Thiago så hoppas jag verkligen att han flyttas upp redan i vinter, men annars lär det precis som du säger bli i sommar.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-07 20:05
Abbe,

Det låter som en sund lösning för Thiago :)

haeger,

Jasså, följer du PSG?
Jag följer inte dem, men har förstått att Sakho ska vara deras ledargestallt, trots att han bara är 20 år. Sen ska han vara snabb, ha bra fysik, speluppfattning, samt en helt okej teknik? Det låter som ett bra köp, onekligen.
Sen har ju många klubbar, framförallt Arsenal visat intresse en längre tid för honom, vilket kanske talat emot en flytt till Barca. Fast vi får se! Samtidigt är det ju ett kvitto på att han duger och kan Barca bara erbjuda rätt saker så kanske han vill till Katalonien istället ;)
Men som sagt, tyvärr ser det inte ut som att han kommer lämna PSG i vinter enligt hans agent. Och då är han inte lika aktuell i nuläget, även om han fortfarande skulle kunna vara en framtida spelare för klubben.

Atlético addeh
2011-01-07 20:02
1.70

Jag håller med dig angående Thiago, han känns som en i gänget och jag tycker Peps uttalande bara är ett kvitto på det. Även om han inte skulle flyttas upp nu i januari hoppas jag klubben har en muntlig överenskommelse med Thiago om ett kontrakt i sommar.

Som du säger skriver tidningarna att Pep vill ha förstärkning i försvaret om Milito lämnar. Ännu har det inte skrivits några namn, och jag antar att det inte kommer börja spekuleras alltför mycket tills något är officiellt angående Militos framtid. Varför i hela friden gav ni Sevilla rätten att köpa loss Cáceres? Han är ju för fan en klippa i försvaret...
Barcelona haeger
2011-01-07 19:54
1.70-ligan.

Jag som följer PSG och vet vad Sakho går för kan säga att det skulle vara en riktigt bra värvning, han är redan riktigt bra och han har potential att bli en framtida världsback.

Eftersom han med största sannolikhet kommer lämna någon gång så hoppas jag det blir till Barcelona, men med den talangen han besitter och såpass bra han är redan nu så förtjänar han att komma till ett lag där han har en startplats, han är bättre än en rotationsspelare.

Men med tanke på att Puyol kommer bli sämre och sämre och möjligen få mindre speltid så lär det finnas gott om speltid till honom, men jag räknar med att Fontas tar en framtida startplats bredvid Piqué. Om allt går som det ska dvs.

Men vi får se helt enkelt, jag håller med om att vi behöver in en back.
Två renodlade mittbackar räcker inte på den här nivån.
Barcelona Abbe.
2011-01-07 19:45
1.70-ligan.

Om jag förstått det hela rätt angående Thiagos situation så funderar klubben på att erbjuda honom ett längre kontrakt inom en snar framtid. Han skulle i sådana fall flyttas upp i sommar, men skulle fram tills dess antagligen ha samma status som han har idag; alltså träna med A-laget men tillhöra B-laget.
Barcelona Abbe.
2011-01-07 19:43
The Special Five

Antar att det ska stå "want" också.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-07 19:42
addeh,

Det känns på alla sätt som att Thiago är en i A-laget nu. Han tränar med dem regelundet, han är med på alla matcher, får speltid mer eller mindre regelbundet... vi får hoppas att det bekräftas redan i vinter med ett A-kontrakt, annars kommer det garanterat ske i sommar. Att han lämnar finns inte i min värld.

Förresten, av Peps uttalande att döma så verkar det alltså inte som att Fontas är tänkt för A-truppen riktigt än. Då talar det mesta för att en ersättare till Milito kommer köpas in... jag vet att många här inne tycker det är onödigt, men ni får ursäkta, jag håller inte alls med er där. Det är helt enkelt för tunnt med bara Fontas och Bartra från B-laget som renodlade mittbackar utöver Puyol/Pique.

Det spekuleras om att Zubi kollar runt på marknaden efter någon möjlig back.Jag hoppas att det stämmer. Men samtidigt så tycker jag inte man ska köpa in vem som helst. Sakho från PSG hade varit en bra värvning, men enligt hans agent är en transfer redan i januari utesluten. Så vi får se vad som händer. Hittar man ingen bra ersättare hoppas jag åtminstone att Fontas flyttas upp permanent, även om det inte är optimalt varken för B- eller A-laget..
The Special Five
2011-01-07 19:30
"don't anyone to disconnect"?
Atlético addeh
2011-01-07 19:26
Guardiola: "All players travel because I don't anyone to disconnect. I prefer some to watch the game from the stands than at home."

Eftersom Thiago är uttagen känns det som Pep räknar honom som en A-lagspelare med tanke på det uttalandet.
The Special Five
2011-01-07 18:34
Hahahaha beskriver perfekt vilken patetisk lipsill "the useless one" är
Barcelona Frodo
2011-01-07 18:16
Hehe, klockren bild i länktipset.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-07 18:01
Pepe blir borta en månad för Real Madrid om ni inte har sett det tidigare. För mig är det ett under att inte Carvalho har gått sönder än.. :P

Edit: Tack för infon, addeh!

Etock har jag också hört mycket om, men aldrig sett han spela en match. Men en stor och stark forward växer ju inte direkt på träd i La Masia, så håller tummarna lite extra för kameruanen.
Atlético addeh
2011-01-07 17:58
1.70

Jag vet inte om det är "officiellt" att Rafa håller på att skolas om till en centerforward, men han har åtminstone spelat i den positionen väldigt mycket under hösten. Hans målfacit bevisar att han dessutom klarar av uppgiften på ett bra sätt. Utöver Rafa finns även Etock i Juvenil A som spelar centralt i anfallet. Stor, stark och snabb spelare som mycket väl kan bli något att räkna med i framtiden.

Barca4eva

Finalarenan har ingenting att göra med fjolårets vinnare, i det här fallet Sevilla. Ofta brukar det vara en av de största arenorna i Spanien för att kunna ta in mycket publik.
Barcelona tikitaka
2011-01-07 17:56
Tja grabbar, finns en sak jag funderat på ganska länge som jag hoppas ni har ett svar till. Av vilken anledning fick etoo lämna madrid, varför hatar han dem så enormt?
Barcelona FCB_armin
2011-01-07 17:42
Barca4eva

Vart står det att finalen spelas i Madrid?
Barcelona el Flaco
2011-01-07 17:40
Klubbens egen Ballon D'or reklam i länktipset. I slutet dyker det upp namnen på många av de legendariska ungdomstränarna samt flera canteranos.
Barcelona Barca4eva
2011-01-07 17:23
Varför spelas Cdr-finalen på hemmaplan, Bernabeu, när Sevilla var förra årets vinnare?

Ne allvarligt dock =P
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-07 17:19
Ser att ni snackar La Masia..

Visst är det så arr Rafa Alcantara håller på att skolas om till en forward/falsk nr 9? Vore grymt om man kunde ta fram en riktigt lovande forward ifrån de egna leden, mitt bland alla potentiella mittfältsstjärnor
PedroRodriguez
2011-01-07 17:08
addeh

Håller med, Deufoleu är verkligen en av de spelare som jag mest tycker om att kolla på i La Masía. Han var totalt överlägsen i Aleví B samt Infantil A vid yngre ålder och sprutade verkligen in mål i ungdomsakademin. Ostoppbar 1 mot 1 och har en 'killer-instinct' framför målet. Definitivt en spelare att räkna med i framtiden.

Rafá påminner mig mycket om Rivaldo, Snabb , Exceptionell teknik samt en otroligt känslig vänsterfot och han smäller även in en del bollar. Intressant spelare.

BTW: Någon som har haft koll på Olivier Moussima? Grym 16 årig anfallare som för tilfället lirar i Infantil A? Väldigt mycket av en Samu Eto'o typ.
Barcelona el Flaco
2011-01-07 16:29
addeh: "Stor spelare, men ännu större människa. Det är Iniesta."

Co-sign. Delen om vänskapen mellan Andrés och Jarque var verkligen rörande.

En annan kul händelse med Iniesta var när landslaget återvände till Madrid med VM-bucklan och man skulle hälsa på premiärministern Zapatero. Iniesta klev fram till podiet, där Zapatero höll ett tacktal till spelarna, och räckte över en landslagströja till premiärministern. Därefter tog Andrés några blygsamma kliv tillbaka till sin plats, men Iker och andra övriga spelarna knuffade fram honom till mikrofonen för att säga några ord till folket. Det första Andrés sade var att om han visste att han hade varit tvungen att hålla ett tal så hade han inte gjort målet i finalen. Fan va skön han är.
Atlético addeh
2011-01-07 16:15
För er som inte har sett SVT Sport VM-krönika råder jag er att se den. Förvånansvärt bra faktiskt, där Iniesta i en intervju med Johanna Frändén dyker upp titt som tätt. Man får också se lite från Andrés i varje match vilket bevisar för alla kritiker att han inte bara var bra i finalen.

Det är stort när lille Andrés berättar om vänskapen med Dani Jarque. Stor spelare, men ännu större människa. Det är Iniesta.
Atlético addeh
2011-01-07 16:05
Brittiska medier är den värsta av alla sorter och de skriver osanningar lika ofta som jag andas. Daily Mail, Daily Star & The Sun är allra värst...
Barcelona Rambla~
2011-01-07 15:56
Förresten, det nämndes också i Revista de la Liga att City inte alls är intresserade av Dani Alves, utan att det är han och hans omgivning som använder det som skäl/argument när de förhandlar om ett nytt kontrakt med klubben. Visst, City hade nog varit intresserade till ett vettigt pris men tydligen så är de knappast aktiva och jagar honom.

Lite konstigt med tanke på att brittiska medier tidigare tom varit inne på att City skickat ner en delegation till Barcelona för att träffa spelaren och agent. Ni ser hur ett löst rykte kan eskalera och ta otroliga proportioner långt från sanningen.
Atlético addeh
2011-01-07 15:50
Rambla

Jag instämmer till fullo. Pep har stor del i att Messi blivit den playmaker han idag är. Att han håller på att göra ännu en världsstjärna i Pedro är föga förvånande. Den lille kanariern vad tänkt som en vanlig anfallsreserv inför fjolårssäsongen. Nu har han vunnit allt, petat stjärnor som Zlatan & Torres, och är på god väg att bli mer än en vanlig anfallare; en världsstjärna.

PedroRodriguez

Vi får inte heller glömma bort Gerard Deulofeu, som kan användas både på mittfältet och som ytter, samt Rafa Alcántara. Kanske de två mest lovande spelarna i Juvenil A. I alla fall offensivt sett. Dessutom kan Rafa spela som "falsk" nia vilket han har gjort väldigt bra under hösten och leder den interna skytteligan.
PedroRodriguez
2011-01-07 15:44
addeh

Tror inte en värvning är ett måste just nu då det finns ett par duktiga alternativ i Juvenil A: Javier Espinoza , Luis Gustavo , Jordi.

elbraco
2011-01-07 15:41
Pep har verkligen en förkärlek för spelare som kan spela på olika positioner.
Just för Barcelonas del är det självklart en fördel med tanke på att totalfotbollen kräver spelare som konstant byter positioner med varandra. Det ska bli spännande att se hur mycket speltid Afellay får då han är ännu bättre än Pedro på det viset.
Barcelona Rambla~
2011-01-07 15:28
addeh

Mönstret går igen. När Pep tog över var Messi nästan uteslutet en kantspelare. Pep som insåg vilket spelgeni Messi är ville ha honom mer involverad i spelet och flyttade därför in honom till mitten som någon slags falsk 9:a. Nu påstår jag inte att Pedro är lika genialisk när det gäller att läsa spelet men han blir bättre hela tiden jämfört med hur virrig han kändes när han debuterade. Pep gillar tydligen att utbidla spelare så att de klarar av rollen som vice/ersättare för någon annan när denne saknas av olika anledningar. Vi vet alla hur förtjust han är i Iniesta just för att han klarar av så många olika positioner. Dessutom, Pedro passar ypperligt som ersättare för Messi någon gång då och då just med tanke på hur iskall han oftast är i sina avslut.
Annons: