/spanien/barcelona/forum/13422.aspx/spanien/barcelona/forum/13422.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2011-01-07 15:22
Oriol Romeu är skadad & Martí Riverola har lånats ut. Det är väldigt tunt på mittfältare i B-laget just nu så det borde bli åtminstone någon förstärkning under januarifönstret. Eller så använder man spelare från Juvenil A.

Rambla

Det var ingenting jag lade märke till, men när du nämner positionerna han gjorde mål ifrån så kan man känna igen sig i Messi. Han kommer ofta i andravågen och just i de lägena måste man säga att Pedro skötte sig exemplariskt. Avslutet vid 2-0 målet är världsklass.
Barcelona Rambla~
2011-01-07 15:18
Har ni lagt märke till att Pep har börjat använda Pedro som en slags vice-Messi när denne inte är tillgänglig? I matchen mot Levante senast så spelade Pedro tydligt i en Messi-roll snarare än på sin vanliga position på en kant. Jag menar inte att Pep tänker skola om Pedro helt och hållet till en vice-Messi utan snarare ubilda Pedro till att bli ännu mer flexibel och användbar i den positionen när Messi saknas. Det är bara nyttigt och bra för Pedros utveckling.

De nämnde också detta i senaste Revisa de la Liga. Jag tänkte lite på det där kollade lite på matchen och kan bara konstatera att Pedros båda mål var från positioner som Messi brukar göra mål från. Det funkade kanske inte speciellt bra i första halvlek för Pedro på den positionen. Han kändes lite vilsen och frånvarande men i andra halvlek blev det bra mycket bättre.
Atlético addeh
2011-01-07 14:48
Hetfield

Tanken att skola om Thiago till en ytter är väldigt god då hans likheter med Ronaldinho är påtagliga. Men tyvärr tror jag inte det skulle funka då Thiago helst ska ha bollen mest av alla och styra spelet. Såg någonstans att han hade mest boll av alla när han kom in mot Levante, till och med mer än Xavi och Iniesta. Bara en sådan sak.

Fast skulle din tanke bli verklighet hade det funnits plats både för Fábregas och Thiago i startelvan om några år. Tänk bara Cesc-Busquets-Iniesta på mittfältet och Pedro-Messi-Thiago i anfallet. Det vattnas i munnen.
Barcelona el Flaco
2011-01-07 14:34
Hetfield/

Med tanke på hur pass allround Barças mittfältare är så låter det inte alls som en galen tanke. Kolla bara på Iniesta som har fått agera som falsk ytter flera gånger de senaste åren. Med tanke på Thiagos rappa steg känns det på förhand åtminstone som han hade kunnat bemästra den rollen också.

But first things first, han måste ta klivet upp till A-laget. Lång väg tills dess.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-01-07 14:32

Det kan tyckas alltför tidigt eftersom Afellay ännu inte debuterat "på riktigt" än men jag kan inte skaka av mig känslan att han endast kommer att bli en parentes i Barça. Jag tror inte att han kommer att misslyckas utan mer att han inte direkt kommer att slå igenom heller. Lite som van Bommel och nu senast Milito. Misslyckas att bli ordinarie och spelar endast sporadiskt och söker sig sedan så småningom bort för mer speltid någon annanstans.

I mina ögon är han inte bättre än Pedro på någonting (skulle vara att Afellay är mer flexibel då) och dessutom ett år äldre.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-07 14:27
Galen tanke, men vore det inte kul om man kunde skola om Thiago till en ytter likt Ronaldinho, där han har större frihet att trixa och skarva in bollar?

Kanske lite romantiskt då jag saknar en Ronaldinho på kanten, men Thiago har ju farten att lyckas, sen så är det mindre press om man förlorar bollen så högt upp än att tappa bollen i mitten.
Barcelona el Flaco
2011-01-07 14:16
Emaná skadade sig mot Getafe igår och kommer vara borta i ca fem veckor. Han missar därmed båda mötena mot oss i cupen. Tung avbräck för Real Betis.
Barcelona el Flaco
2011-01-07 14:14
Underbara scener när Xavi kör kvadraten tillsammans med sin far och syskon. Och reaktionen när Xavi tunnlar sin farsa är priceless.

Kom att tänka på en sak som Xavi sade under dokumentären, såväl som i tidigare intervjuer, och det är att han hade det tufft när han först tog klivet upp till A-laget och alla sa att han var den nye Guardiola. Han har berättat att det var inte lätt att ständigt bli jämförd med en klubbikon och legend som Pep.

Kan ni tänka er den brutala pressen Fontás, Muniesa och/eller Bartra måste känna när de ska ersätta Puyol längre fram? Eller Thiago, som ska skolas in på mittfältet där Xavi och Iniesta huserar?

Vi supportrar borde därmed också ta det lugnt och inte sätta allt för höga krav på ynglingarna från B-laget och kalla de för den nye Puyol, den nye Piqué, den nye Xavi, etc. Minns att min allra första krönika här på SF handlade om att Messi inte vara den nye Maradona, att han borde få utvecklas ifred och hitta sig själv istället.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-07 14:03
Det ser tyvärr ut som att Milito kommer att lämna inom en väldigt snar framtid. Och om jag har förstått artikeln rätt så vill Zubi köpa in en ersättare - Mamadou Sakho sägs vara ett hett alternativ.

Detta skulle för stunden vara kanon för Barca, då Sakho är en väldigt duktig back som troligen skulle tillföra mer än vad Milito gör. Även om jag gillar Gabi. Dessutom har Arsenal varit ute efter honom i flera år och det är ju alltid kul om man man knäppa dem på näsan lite ;)
För vilken annan klubb som helst hade det varit en kanonvärvning på alla sätt, inte minst för framtiden.Killen är 20 år och spås en lysande framtid... Men Barca har ju som bekannt egna framtidsnamn på mittbackspositionen, vilket gör att jag ställer mig lite kluven. Hur påverkas Fontas och Bartra om Sakho kommer?

Kanske ett kortsiktskontrakt hade varit att föredra? Men en option på förlängning. För om Sakho blir en succé så tycker jag man ska behålla honom. Det är ju inte direkt så att det är överflöd av mittbackar, trots att vi har många framtidsnamn på tillväxt.
Då skulle Barca i praktiken ha sin framtida försvars-trupp klar redan till sommaren: Pique, Fontas, Bartra och Sakho.

Sedan är det ju självklart långt ifrån klart att värvningen kommer att ske. EMD är inte världens mest pålitliga källa. Men av Peps ageranden att döma så verkar det faktiskt som att man vill ha in en back utifrån, annars kanske man hade gett Fontas/Bartra chansen i truppen nu när Milito sägs vara påväg bort. Det skulle kunna tolkas som att man inte tänker flytta upp någon av dem i vinter. Men vad vet jag..
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-01-07 13:57
1.70-ligan//

Känns som en vettig utlåning. Riverola har matchats mycket sparsamt av Luis Enrique (som ändå brukar rotera rätt friskt) så sex månader i Holland kan göra honom gott. Han har dock varit uppe några enstaka gånger och tränat med A-truppen och var också med på försäsongen.

Av det jag har sett och hört om honom så verkar han vara en offensiv, all-round mittfältatare med näsa för mål (var anfallare innan han skolades om till mittfältare). Han var även lagkapten för Juvenil A förra säsongen. Det häftiga med Riverola är ju dock onekligen att han kom till Barça som sexåring så Xavi, Iniesta och Messi framstår ju som fossiler jämfört med honom.

Dock som det känns just nu som att Riverola får det tufft att nå A-laget med den konkurrens som finns med Thiago, Sergi Roberto osv. Förhoppningsvis kan utlåningen ändra på det.
Barcelona VISCA BARCAA!!!
2011-01-07 13:50
Hur kan finalen spelas på bernabeu? Är det inte regerande mästarnas arena som finalen spelas på? Det har varit så dom senaste åren iaf
Barcelona H.Alavi - Magico!
2011-01-07 13:24
el Maestro!

Atletico Madrid har nog ingen chans mot Real Madrid i dagsläget, det är vad jag tror. Diego Forlans form är inte den bästa och årets upplaga av Atletico de Madrid är inte lika bra som förra årets.

Drömfinal i Santiago Bernabue? Mot Real Madrid. Sedan att Mourinho inte har förlorat en hemmamatch på flera miljoner år gör det hela saftigare.
Barcelona el Maestro!
2011-01-07 13:09
Finalen i Copa del Rey ska spelas i Santiago Bernabeu.
Jag lägger mina slantar på att det blir en kamp mellan Atletico Madrid och Barca. Det är min tipps.
Barcelona el Maestro!
2011-01-07 13:03
Maxwell är uttagen till matchen:

Valdés, Pinto, Alves, Adriano, Piqué, Puyol, Milito, Abidal, Maxwell, Mascherano, Busquets, Xavi, Iniesta, Keita, Thiago, Afellay, Jeffren, Pedro, Villa, Messi, Bojan.
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2011-01-07 13:00
Hetfield.

Som tur är så bryr han sig inte ett skvatt om han är nummer ett eller på fjortonde plats. :-)

Hade han varit engelsk så hade han varit den bästa mittfältaren i Europa.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-07 12:57
Jag pratade med några vänner nere i Barcelona, de sa att det pratas en hel del om att Iniesta ska få priset.

Vore det inte grande om Iniesta fick priset? Lite "synd" att han spelar i Barcelona, han är ständigt i Messi och Xavis skugga, han hade kunnat spela i vilket lag som helst och varit nr.1.
Barcelona DressedInBlauGrana
2011-01-07 12:50
Westinho, kolla länk..
PedroRodriguez
2011-01-07 12:18
Sry för dubbelpost, datan är snurrig.
PedroRodriguez
2011-01-07 12:18
Meddelandet
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-07 12:14
Holländska Vitesse lånar Marti Roverola från La Masia. En nyhet som berör både mina två favoritlag eftersom denna affären öpnnar för att Lasse Nilsson drar hem till Elfsborg.
PedroRodriguez
2011-01-07 12:11
el Maestro!

Varje gång man trott att ett annat lag än vi ska ha chans att slå Real i La Liga så har det slutat med att Real rätt så enkelt går segrande. Real och Barca är för bra för de andra lagen helt enkelt. Men Villarreal ifall någon ska slå Real på Bernabeu, de har ett par spelare på skadelistan men det är ligans tredje bästa lag för tillfället och jag tror de kan överraska. Skall även tilläggas att Sevilla som är svagare än Villarreal var nära på att slå Madrid.
Barcelona westinho
2011-01-07 11:46
el Flaco

Haha underbart. Finns det ingen video på det?
Barcelona el Flaco
2011-01-07 09:55
För att fira den historiska 550:e match höll katalanska TV3 ett speciellt program där man filmade Xavi och hans familj, hans far Joaquím, hans bröder Oscar och Alex och hans syster Ariadna, där de kör kvadraten. Vid ett tillfälle befinner sig hans far i mitten och Xavi gör då en tunnel på honom och firar det genom att sträcka armarna mot skyn och ber journalisterna att få med i tidningen dagen efter. Undrar vad hans farsa, en förre detta fotbollsspelare, tyckte om det? :)
Barcelona Okkapokka
2011-01-07 08:15
Abbe.

Den där var med flit säger vi. Ni lär er sakta men säkert ser jag. ;-)
Barcelona basaric
2011-01-07 01:30
Blaugrana har lanserat ett forum för oss svenskar. Bli medlem.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-07 01:26
Den 18:e januari fyller Pep jämmt! 40 bast! Mucho Grande! Hoppas spelarna ger honom en tidig present två dagar innan mot Málaga!
Barcelona Abbe.
2011-01-07 01:14
Okkapokka

Lol. Okkapokka is back on track.

Edit: Förresten, Villarreal stavas med två "L" ;-).
Barcelona Okkapokka
2011-01-07 01:05
170.ligan

Vilarreal stavas med två 'r'.

(Japp, även om jag inte är här lika ofta så kollar jag fortfarande in då och då för att se om ni har koll på Villarreal's stavning ;-) )
Barcelona >The Reporter<
2011-01-07 01:03
Någon som har den dära videon med Xavi som tyo heter ngt med Xavi - Entertainment ?
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-07 00:40
Bara att instämma med er andra. Fantastisk krönika av el Flaco! Xavi har nog tackat sin mamma en och annan gång!
Annons: