/spanien/barcelona/forum/13381.aspx/spanien/barcelona/forum/13381.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona PatoDinho
2011-01-11 05:42
En fråga bara.

Hur kommer det sig att Ronaldinho inte vann Ballon D'or 2006 efter att ha vunnit trippeln med Barca och utan tvekan var världens bästa spelare? Argumentet var att 'Dinho inte presterade i VM:et '06. 'Dinho vann Ballon D'or för sin '04-'05 säsong.

Så hur kommer det sig att Messi vinner Ballon D'or för sin '09 säsong trots att han "bara" vann ligaguldet? Han presterade inte under VM:et '10 och vann inte heller CL.

För mig borde Sneijder ha vunnit, utan tvekan.

Ps. Jag älskar både Messi och 'Dinho så jag försöker inte starta en stor debatt lol.
Barcelona Giggity
2011-01-11 05:09
Ponderings of the subconscious of La Puerta
Undra om Guldbollen inte kommer betyda nått när/om en Real-spelare vinner den i framtiden? Undra om den kommer vara en jippo-utmärkelse då?
Las Palmas TheWindOfPassion
2011-01-11 03:21
The Special Club

Shevchenko vann 2004 och är förövrigt den renodlade strikern som befunnits sig flest gånger på placeringar 1-5 i sin prime 1997-2006. Jag tycker att han borde vunnit en gång till men man kall veta att han stod och föll mot Zidane, Figo mfl pre 2000 samt efter. Han var redan 3:a på listan 1997-99 och presterade länge innan han förstördes på bara 1 månad i England. När man radar dem som tragiskt nog aldrig kommer få detta pris så tycker jag Sheva skall vara helt nöjd. Dock så är jag övertygad att detta pris framöver kommer spegla det pajaspris som FIFA haft intill det riktiga Le ballon d'or genom åren. Ett pris som kommer ge till spelare från de stora fotbollsnationerna.

Priset känns förutsägbart idag kontra för 5-10 år sedan... Fler spelare var i sin prime samtidigt då känns det som. Hur konstigt det än må låta...

Tycker nog Xavi kunde fått vinna... Räknar man enligt de gala poängsystemet så vann ju WS!
Barcelona Barcaholic
2011-01-11 03:06
The Special Club

Hur pinsam är du som påstår att Messi var usel i VM och Ronaldo var rätt så ok? Du väljer att gå genom Fifas åsikter där Ronaldo fick 3 man of the match, visst isåfall var Messi top10 i VM för han var en av de nominerade ;).
Giggs #11
2011-01-11 02:50
Braxingen

Håller helt med, det är trots allt ett individuellt pris som ska ges till den bästa spelaren under året, inte till den som vunnit flest titlar med sitt lag. 47 mål och starten på nya säsongen visar vart bollen till slut hamnade
Barcelona Braxingen
2011-01-11 02:46
Och till er som nämner att Messi inte vann VM eller Champions League: Messi vann den spanska och CL- skytteligan. Individuella priser skall ha individuella kriterier. Punkt och god natt!
Barcelona Braxingen
2011-01-11 02:38
The Special Club,
Svaret på din slutfråga är så förbaskat enkelt. Att du lyckades se förbi det! Det är så här: Förbundskaptener, lagkaptener och journalister har fått rösta. Samtliga har i demokratisk anda fått likvärdiga röster. Egentligen motiverar det aggregerade resultatet av dessa röster svaret på din fråga.

Att du sedan tar upp andra priser och rättfärdigar dem, medan du ser ner på detta förvånar mig. Vad är det du anser är fel här? Att det inte är tillräckligt lärda som har utsett Messi som vinnare? Att förbundskaptener från vissa länder är clowner och inte har koll på fotboll?

Sanningen är den att den förbundskapten som har lägst utbildning av de som har röstat har högst troligt mer kunskap och är mer insatt i ämnet världsfotboll än snittjournalisten som röstar. Bland förbundskaptenerna fick Messi 51 förstaröster. 9 av dessa var från Zaccheroni, Hitzfeld, Weiss, Del Bosque, van Marwijk (jag räknar utan tvivel med hans röst eftersom hans förstaröst blev voidad, FIFA gör det dock inte), Kranjcar, Matthäus, Tabarez och Advocaat.

9 förstaröster, det var vad Sneijder fick TOTALT av förbundskaptenerna. Bland dessa märks förbundskaptenerna för Aruba, Djibouti, Kanada, Kuwait, Singapore - och Sverige. Men du kanske anser att din röst och dina vänners röster som basar över ovanstående nämnda nationer har ett större värde än Advocaat, Tabarez, Del Bosque och Zaccheronis åsikter i frågan?

Jag hoppas du fick ditt svar.
Messi - Sneijder 51-9.
Barcelona Barca-nist
2011-01-11 02:29
Har jag hamnat fel eller ???

The Special Club

Du kunde ha vart med o röstat på de du anser är bäst!
Xavi vann VM det gjorde inte Snej. Iniesta avgjorde det gjorde inte Snej.

Du verkar vara sur för att alla tre kandidaterna är Barca spelare och från samma akademi, Jag tror folk har röstat klart och det är inget du kan göra åt.

Dina motiveringar är bara för tråkiga för ingen verkar bry sig om det, återkom Ballon d'Or 2011.
Giggs #11
2011-01-11 02:16
Bengan

Ja de fick han, o de var verkligen ett pris för hela sin karriär för hela ligans bästa spelare den säsongen var han ju inte om man säger så:)

The Special Club

Shevchenko har om ja inte minns fel vunnit guldbollen när han spelade i Milan innan den trista Chelsea-epoken. Henry kom 2a nån gång men som du säger så blir de inget mer för han eller nån annan av dom där stora du skrev upp.
The Special Club
2011-01-11 02:09
Giggs, Sheva, Henry, Dle Piero och Villa kommer tillhöra/tillhör den skara som aldrig vunnit/kommer vinna Guldbollen. Det är spelare som dominerat säsong efter säsong under en lång period men aldrig fått utmärkelse för det. Tyvärr tråkigt nog.
Spanien Ivey
2011-01-11 02:08
Tycker priset ska gå till den bäste spelaren (Messi) och inte till någon för lång och trogen tjänst (Xavi) så det var helt rätt. Fanns inget alternativ ens.
The Special Club
2011-01-11 02:07
@haeger

* 0 mål
* Motsvarande inte förväntningarna
* Tog inte sitt Argentina till någon framgång

Messi var på tok för egocentrisk i VM och glömde faktiskt bort att han hade lagkamrater. Spelare som Tevez, Di Maria och Higuain fick ge vika för sina egna prestationer för att Messi ska kunna dominera. Maradona gav faktiskt Messi hans favorit position och lagkamraterna gjorde allt för honom för att han skulle trivas. Något som skulle bli Messis VM, blev ett enda stort fail. Sedan måste tycka synd om honom för det är inte lätt att prestera i den pressen med en inkompetent tränare och dessutom hade han en stor portion otur med stolpar, ribbor och målvakter.
Real Madrid Bengan
2011-01-11 02:05
Giggs, jo hade man varit United fan hade jag nog unnat honom det, men det är ju just det här att i Xavi och Rauls fall är dom så sjukt nära och får förmodligen inte en chans igen. Men han fick ju iaf tröstpris en utmärkelse som PLs bästa spelare för någon säsong sedan iaf =)
Giggs #11
2011-01-11 02:00
Bengan

"Känner lite samma med Raul året Owen vann, det var kanske inte för att han en enstaka säsong var överlägsen utan mer för att konstant prestera på hög nivå säsong efter säsong som jag skulle unna honom att vinna den."

När ska Giggs få sin Balon dor då? hehe;) Han är 37 bast och snurrade senast i söndags bort Liverpool några gånger, snacka om att han såg ut att vara 10 år yngre ett antal gånger:)
Real Madrid Bengan
2011-01-11 01:56
Håller fullständigt med om det här med Xavi. Känns inte fel att Messi vinner men det finns risk att Xavi inte någonsin kommer få motta den. Känner lite samma med Raul året Owen vann, det var kanske inte för att han en enstaka säsong var överlägsen utan mer för att konstant prestera på hög nivå säsong efter säsong som jag skulle unna honom att vinna den.

Problemet nästa gång är ju att om Ronaldo och Messi fortsätter i den takt dom gör ju och det inte finns något VM som kan inverka så kommer med 99% sannorlikhet någon av dom motta den nästa år och Xavi blir ju inte direkt yngre.
Barcelona haeger
2011-01-11 01:53
The Special Club

Förklara varför Messi var usel i VM tack.
Giggs #11
2011-01-11 01:49
The Special Club

Precis som Ronaldo borde ha vunnit den i år eller?;) Haha nerrå ja bara jävlas :) Visst var Raul grym den säsongen också men Owen tog nästan ensam Liverpool till en "låtsas-trippel" när dom vann båda cuperna i England och UEFA-cupen. Så jag tycker som, precis som alla förbundskaptener/lagkaptener gjorde, att Owen förtjänade guldbollen 2001.
The Special Club
2011-01-11 01:43
Sorry fel länk!

Här är den rätta!
The Special Club
2011-01-11 01:42
Champins Leauges bästa mittfältare: Ingen Barca spelare vann, Sneijder gjorde det.

Champions Leauges bästa anfallare: Ingen Barca spelare vann,

Skytteligan: En Barca spelare vi namn Messi vann, 4 mål i en och samma match och totalt 8.

Bästa spelare i VM: Ingen Barca spelare vann, Forlan vann.

Guldskon VM: Ingen Barca spelare vann, Müller vann tack vare assisten.

Visst handlar det om prestationer och inte individuella kvalitéer?

Ranking efter individuella kvalitéer;

Messi
Ronaldo
Rooney

Ranking efter den som har varit bäst under fjolåret plus VM.

Sneijder
Messi
Ronaldo/Forlan/Rooney/Milito/Villa

Så kära Cules, vad rättfärdigar Messis guldboll idag och Xavi&Iniestas pallplatser?

Messi: Grym klubblagssäsong, men USEL i VM

Xavi: Jämn och stabil både i VM och klubblag, utmärkte sig inte likt året innan.

Iniesta: Anonym/skadad under klubblagssäsongen, ett bra VM med final målet som plus i kanten.

Sneijder: Grym i VM och klubblag.

Ronaldo Grym i klubblag, ok i VM(man of the match i 3 matcher).

Ja Cules, kan jag få en rejäl motivering till varför det är rättvist att Messi, Iniesta och Xavi är 1,2,3?

The Special Club
2011-01-11 01:29
Giggs #11

Det året borde en namn vid namn Raul Gonzales Blanco vinnsa, ingen kan förneka det.
Giggs #11
2011-01-11 01:23
elbraco

Inge illa menat, men du var bara 11 år när Michael Owen fick guldbollen. Jag vet inte hur bra koll du hade då på Premier League eller övrig fotboll, du kanske hade rätt bra koll ja har ingen aning, men Owen dominerade stort då och var verkligen förtjänt av guldbollen de året. Han fick bl.a fler röster då än vad den riktiga Ronaldo fick 2002. Sen köptes Owen till Real och med skön konkurrens som Raul,Ronaldo,Cassano mfl så blev de få matcher men trots de hade han ett grymt målsnitt vill ja minnas

Inge illa menat, ja bara säger
Barcelona Barcelona!!
2011-01-11 01:20
Grattis Messi! :)
Jag tycker det var helt rätt att Messi fick Ballon D´or, även om Iniesta och Xavi var bra också och vann VM så tycker jag ändå Messi var lite vassare sett till hela säsongen :)
YaKoStar [Ce solo un capitano]
2011-01-11 01:16
bilden i länktips är tillägnad till Andreas.

mvh
elbraco
2011-01-11 01:12
Till er som känner för att tolka svenska på avancerad nivå har nu Janerique släppt en artikel i Realred. Lika "mindfucking" som vanligt.
elbraco
2011-01-11 01:09
Anledning till varför det är synd att Messi får den: För att det innebär att Xavi INTE fick den. Tyvärr tror jag inte han kommer kunna tävla om nästa guldboll (Xavi alltså), vilket han förtjänar.
Anledningen till varför det är så jävla bra att Messi får den: Vinner man guldbollen en säsong så har man varit bra, men samtidigt har spelare som Owen fått guldbollen, och då börjar man tvivla lite. Får man guldbollen TVÅ ÅR i rad, då jävlar är det klart och tydligt att den här spelaren är riktigt bra.
Att Messi får bollen igen gör så att han ännu mer kommer att pratas om likt hur det pratades om Maradona och Pelé. Vilket är helt rätt.
Barcelona Gio Style
2011-01-11 00:34
Alltså... *suck* man orkar ju fan inte mer med den här diskussionen. Balon d'or ges till världens bästa fotbollsspelare, Messi vann skytteligan i spanien och CL, gjorde en drös med assists.... INGEN spelare kunde matcha hans facit, och han var inte så dålig som alla påstod i VM.
Bara för att Inter vann trippeln betyder det inte att Eto'o förtjänade guldbollen mer, eller Julio Cesar... ja ni förstår nog vad jag vill komma till.
Barcelona Barca4eva
2011-01-11 00:33
Jojje_ (F.d Interred.)

Du kanske missförstod mig.
Min favoritspelare är Messi och han gjorde en förbannat bra säsong så när det handlar om den som har gjort den bästa säsongen är det enligt mig Messi. Xavi ville jag skulle vinna den pga att det skulle bli ett sorts erkännande för hans storhet, nästa år är chansen inte lika stor att Xavi vinner den. Att Leo är min favvo räcker självklart inte som argument.
Barcelona Pep the King
2011-01-11 00:29
Kanske dom var ovänner trots allt?
Jojje_ (F.d Interred.)
2011-01-11 00:29
Barca4eva:

Jag tänker inte komma in hit och provocera.
Men att tänka "Favvon vann! Yey! Han förtjänar den egentligen"...

...är fel sätt att tänka.
Guldbollen ges till den som gjort den bästa säsongen.
Och av de tre som fanns där uppe så har Xavi gjort den klart bästa säsongen.
Barcelona Barca4eva
2011-01-11 00:23
Då blev det favvon som vann priset, chockad men egentligen är han värd det...ville att Xavi skulle få priset eftersom han är en av de bästa mittfältarna under 2000-talet och förtjänar ett sånt här erkännande. Hur som helst skulle detta pris gå till La Masia!
Annons: