/spanien/barcelona/forum/13379.aspx/spanien/barcelona/forum/13379.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Rambla~
2011-01-11 14:45
Nej, alla kommer nog att komma ihåg Hollands Vm. De bjöd ju verkligen på propagandafotboll, speciellt i finalen.
Spanien Ivey
2011-01-11 14:35
Finns ingen anledning att folk skulle minnas ett lag som inte kan göra mål. Så nej, Spaniens VM kommer glömmas bort snabbt. De bjöd inte på en enda rolig match.
The Special Five
2011-01-11 14:32
Väldigt konstigt att vissa nationer utesluts? Kunde blivit ett par till röster för Xavi, Iniesta och Messi:P
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-11 14:29
"Ingen kommer komma ihåg Spaniens VM"

Grattis till 2011 års "fail d'or"
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-11 14:28
The special five

Tänkte också på det, Chiles röster ( bravo och Bielsa) var inte heller med...
Spanien Ivey
2011-01-11 14:26
Ingen kommer komma ihåg Spaniens VM ens om 10 år, de var ju tråkigare än Grekland 2004. Visst bra försvar och målvakt hade de men mål och fartfyllt spel kunde de inte bjuda på. 1-0, 1-0, 1-0, 1-0. Roligt lag!
Att Messi fick guldbollen var helt rätt med tanke på den säsong han hade. Sen att han inte var Vm:s bäste spelare må väl vara hänt men det fanns heller ingen annan spelare som stack ut från mängden som förtjände priset.
The Special Five
2011-01-11 14:22
Varför är inte Argentina med?
Barcelona .Sami.
2011-01-11 14:16
Ni vet väl att det är redan match imorgon? Hur tycker ni Pep ska ställa upp?
Barcelona Braxingen
2011-01-11 14:10
The Special Five,
Se länktips. Inkluderar även spelare och media.
Länktips: bit.ly/dRf3Py
The Special Five
2011-01-11 14:06
Skulle någon kunna skicka en länk där man kan se alla landslagstränare som röstat?
Barcelona Barca-nist
2011-01-11 13:46
On the plane home Messi dedicates Ballon d'Or to Xavi and Iniesta !
Barcelona Hyder
2011-01-11 13:42
The Special Club

Iniesta är en bättre spelare än Sneijder, han är mer talangfull och mycket skickligare.

Sneijder har CL, Ligan och Cupen i sitt prisskåp från 2010.

Iniesta har Ligan och en VM titel som han själv sköt till Spanien.

Tungan på vågen kan inte vara Copa Italia. Låt oss säga att VM-guldet väger lika mycket som CL och just Copa Italia. Ligan vann båda spelarna. Då har vi helt plötsligt en oavgjort match mellan de båda spelarna. Eftersom att Iniesta avgjorde finalen och var allmänt gudalik under VM samt att han är en individuellt makalöst mycket bättre spelare än holländaren vinner han självklart. På samma sätt som att ingen kommer att komma ihåg Vittek för sina VM mål kommer ingen komma ihåg Sneijder för sina mål om 50 år. Alla kommer att komma ihåg Iniesta och dennes kreativa, flygande och modiga förmåga att vara med och avgöra matcher. Att sätta upp VM som en merit för att Sneijder ska vinna priset som världens bästa spelare när han inte ens vann någonting är bara otroligt osmart. Då kan man väll påstå att Messí, Xavi och Iniesta kan säta upp CL 2010 på sina listor för att man kom till Semifinal och om det inte vore för ett dumdristigt dombeslut hade man spelat i finalen. Det är bara dumt.

EDIT: Det låter på många som om Sneijder har vunnit massor av titlar och Iniesta inte har vunnit någonting annat än VM. Det är en till konstig sak. Sedan har ju Iniesta, Xavi och Messí överglänst Wesley så mycket under hösten så jag vet inte vart jag ska börja. Det är ju en aspekt för alla Sneijder-fans att titta närmare på.
Barcelona Messidinho_10
2011-01-11 13:41
Vilken jävla match Messi gjorde mot Arsenal bästa matchen ever, titta o njut culés !!
Barcelona el Flaco
2011-01-11 13:39
Noterbart är att Xavi och Iniesta inte hade vunnit priset även om man hade kört med det gamla systemet. Bland journalisterna var Sneijder den som fick flest röster, medan förbundskaptenerna och lagkaptenerna röstade fram Messi som den bästa. Intressant att för första gången hade en VM-mästare inte fått utmärkelsen, oavsett.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-11 13:38
The Special Club

Ja, enligt mig var Iniesta bättre än Sneijder under VM. Han var bäst i ett Spanien som för ovanlighetensskull var lite blekt, samt att han i finalen var en av de bästa(tänker inte bara på målet.

Sen har vi många glömt en sak´, det faktum att det även finns en höstsäsong. Det är trots allt hela 2011 vi räknar, och under hösten som gått har Messi, Iniesta och Xavi överglänst Sneijder, som inte kunnat hjälpa sitt Inter när de underpresterat.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-11 13:35
The Special Club

Anledning till att Messi är i listan och inte C.Ronaldo beror väl på två saker (enligt mig): 1. Messi vann ligatiteln medan C.Ronaldo inte vann något 2. Messi är allmänt omtyckt medan de flesta ogillar C.Ronaldo.
Om C.Ronaldo hade vunnit en titel och varit omtyckt så hade han antagligen varit före Messi.

Cannavaro är inte dålig, men han är så överskattad. Han spelade bredvid Thuram och hade Viera och Emerson framför sig med Capello som tränare, är det så stor prestation att vara en mittback i ett sådant lag? Lägg till att de (återigen) vann ligatiteln på fusk, inte på prestationer.

Som sagt, jag håller med om att Sneijder ska vara topp 3 pga. hans vunna titlar, men återigen, han är inte i samma nivå som Messi, Iniesta och Xavi (individuellt), därav vann Messi titeln. Sneijder är väldigt beroende av att laget ska spela bra och att spelarna bredvid honom ska prestera, medan Messi kan göra saker på egen hand.

Hyder

Jo, men melodin de senaste åren har varit att ge titeln till personen som har presterat under ett par veckor istället för en hel säsong, så det är uppfriskande att Messi vann titeln.

Det som stör mig är att Del Bosque nominerades och kom före Guardiola. Mourinho förtjänade priset, men Pep ska vara tvåa.
Barcelona Barca-nist
2011-01-11 13:35
The Special Club

Sneijder "va bäst" varför gav Real bort honom??
Barcelona el Flaco
2011-01-11 13:34
The Special Club/

"Nu kommer i framtiden alla vara förvirrade och fundera över vad priset handlar om. Är det prestationer under VM? Prestationer under säsongens gång? eller individuella kvalitéer?"

Håller med om att kriterierna för dessa priser är aning diffusa. Är det 09/10 plus VM som vi ska utgå från, eller är det kalenderåret 2010 som ska tas in i beräkning? Och väger kollektiva titlar tyngre eller ej gentemot individuella prestationer, likt Guldskon?

Det är just pga av dessa anledningar som gör att man tappar intresset. En annan sak som är orättvisst är att målvakter och försvarsspelare nästan aldrig vinner Ballon D'or. Spanien hade inte vunnit VM utan Iniestas mål i finalen, men man hade samtidigt inte vunnit utan Casillas straffräddning mot Paraguay eller hans två parader mot Robben i finalen. Men Casillas gör inte mål, därmed fuck på honom. Så känns resonemanget åtminstone.

"Ni som orättfärdigar Cannavaros guldboll, att ni ens har mage till det. Det var historens bästa prestation av en back någonsin. Tänk om tänk rätt!"

Historiens bästa prestation från en back?! LOL! Snacka om att överdriva. Förlåt, men du förtjänar en Fail för det där.
The Special Club
2011-01-11 13:29
L.A.M Nr 10

Iniesta var bättre än Sneijder under VM?

Iniesta stack ut i Spanien, men han var defintivt inte individuellt bäst under VM.
Barcelona Braxingen
2011-01-11 13:29
The Special Club ,
För mig är det precis samma sak. Den som fått flest röster av alla dessa kunniga människor med förbundskaptener i spetsen, den förtjänar givetvis priset som världens bästa fotbollsspelare. Eller kan du och dina kompisar på SF mer om fotboll än dessa?

Priset handlar bara om en sak: "Vilken spelare var bäst år 2010?" Vad som är tydligt i ditt fall är att du går i mediernas fälla. För så här är det, priset delas ut och sedan motiverar medierna detta beroende på vem som vann. Dvs om någon som varit bra i VM vinner så lyfter man det. Om någon som varit bra i CL vinner så lyfter man det. Om någon varit outstanding hela året så lyfter man det.

Sanningen är den att varje år, inkl detta, så avgörs priset i frågan "Vilken spelare har varit bäst år 2010?" och där har alla förbundskaptener, lagkaptener och journalister valt Messi detta år.

Ni som blir förvirrade måste sluta ta för givet att priset bara handlar om VM, eller att priset bara handlar om CL. Priset handlar om en sammanvägd bedömning av hela 2010, där givetvis större turneringar väger tyngre men inte är allt.

Och min vän, anledningen till att du inte förstår hur dessa förbundskaptener tänker är just varför de är förbundskaptener och du inte.
Barcelona Hyder
2011-01-11 13:26
Hetfield- Megan Fox is a dude

Uppenbarligen handlar det inte längre endast om vad man gjorde under VM eftersom att Messí vann. Xavi har gjort sig minst lika förtjänt av priset. Men det är alltså en bra sak att Messí vann ur vissa aspekter. Det bevisar ju helt att prestationerna under 4 veckor i juni inte avgör vem som är bäst i världen. Det var ju exakt så som Cannavaro vann priset och det är bra att man inte lägger samma överdrivna tyngd på VM. Därav tycker jag inte att det är konstigt att Messí vann och att Xavi inte gjorde det.

Personligen hade jag velat se Xavi kröna sin karriär med Balon d'Or-titeln men nu så här i efterhand känns det ju otroligt skönt att Messí vann. Han får ett större erkännande när man pratar om världens genom tidernas bästa spelare och han är redan en legend. Frågan är hur många guldbollar han kommer stå med, där i slutet av sin karriär. Han är världens bästa spelare utan att vinna VM, det är logiskt i min bok och det är stort.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-11 13:25
The Special Club

Om jag tolkar dig rätt så tycker du att guldbollen enbart ska delas ut beroende på VM:et?
Det håller jag inte med om, men det är klart att det ska ha stor betydelse. Det verkar dock vara oklart om det egentligen är VM som räknas eller individuell kvalité.

Aja, för att komma till saken så är det så här. Om nu det bara ska vara VM som räknas så ska Forlán vinna. Men nu jämförde väl vi de tre Barcelonaspelarna och Sneijder, och då är det naturligtvis Iniesta som ska ha guldbollen. Och det är inte som du påstår bara p.g.a. finalmålet, utan han var faktiskt Speniens bästa i VM och var bättre än både Sneijder, Messi och Xavi.

Jag tycker man ska gå efter individuell kvalité, då det faktiskt är ett individuellt pris. Då står det klart att Messi är bäst, det håller nog de flesta med mig om att Messi har störst individuell kvalité.

Om man bara tittar på titlar så vinner inte heller Sneijder. Holländaren vann ligan, precis som Xavi och Iniesta. Men, spanjorerna vann VM, och det anser väl alla vara mer värt en CL? Då återstår bara Sneijders cuptitel, och den är väl knappast värd så mycket.

Slutsats: Tittar man endast på VM vinner Iniesta. Tittar man på individuell kvalité hela säsongen vinner Messi. Tittar man på titlar vinner Xavi och Iniesta. Tittar man på vem som varit jämnast under hela säsongen och inte haft en svacka så vinner Xavi.
Messi är den rätte vinnaren enligt mig då han under säsongen var bäst, under VM var han helt okej, men kom igen, det var bara sju matcher.
The Special Club
2011-01-11 13:23
Hetfield- Megan Fox is a dude

Jo självklart var Iniesta duktig under VM, men jag tyckte att Villa, Sneijder, Casillas Forlan och Müller överglänste honom.

Xavi var jämn och stabil under hela säsongen under VM, men jag tyckte att han var bättre den föregående säsongen.

Om Messi var där på individuell kvalité en grym klubblagssäsong kunde lika gärna Ronaldo vara med där. 33 mål 35 matcher för portugisen och det är inte dåligt.

Självklart ska Sneijder vara minst top 3, VM+CL+Liga allt dominerade han. Jag undrar vad som hade skett om Snejder var brasse, engelsman eller spanjor.

Cannavaro var ändå grym i Juve, hans VM var utöver det vanliga. Att en back kom med i diskussionerna ens får ses som bedrift, att han vann är inget annat än en bragd.

Om Messi ska finnas med i listan så skall den se ut såhär(bra i klubb endast):

Sneijder
Messi
Ronadlo

Om Xavi ska finnas med i listan skall den se ut så här(bra i vm+klubb)

Sneijder
Xavi
Forlan/Villa

Ja Cules, finns ingen som helst motivering till varför Messi, Iniesta och Xavi ska vara 1,2 och 3.
Barcelona Barca-nist
2011-01-11 13:17
Cannavaros guldboll var inte värdig , eftersom hans bästa prestation va ganska kortvarig, men ingen klagade eftersom det va på tiden att en back fick det.Om det är nån som förtjänade flera år i rad så är det Maldini i mina ögon.

Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-01-11 13:11
The Special Club//

Samtidigt är ju frågan hur mycket fokus man ska lägga på hur det har gått i tidigare omröstningar? Detta eftersom priset röstas fram på ett nytt sätt i och med sammanslagningen av France Footballs pris och FIFAs pris.

Blir det då rätt att avnända argument som bygger på tidigare vinnare osv? Det kan naturligtvis diskuteras men jag är tveksam eftersom förutsättningarna är annorlunda.
Barcelona Pep the King
2011-01-11 13:11
Messidinho_10
Zlatan är avis på Messi:)
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-11 13:10
Jo, det är ju så tufft att spela i ett lag som fuskade till sig ligatiteln och blev tagna på bar gärning så att de fick spela i Serie B.
Sen att han som sagt spelade i världens mest defensiva landslag som dessutom spelade så destruktivt..som sagt, inte imponerad.

" Iniesta ska vi inte ens prata om, alla vet att han är där av ett skäl och det är final målet. "
Jag tror inte att du mår så bra, du har tydligen missat att Iniesta var den enda mittfältaren i spanska landslaget som vågade och utmanade, resten bestod av spelare som passade bakåt.

Jag håller med om att Sneijder ska vara med i topp 3 utifrån hans titlar, men som sagt, individuellt så är han långt ifrån herrarna.
Om jag hade fått bestämma så hade jag gjort så:
1. Xavi 2. Messi 3. Sneijder

Jag tycker dessutom att FIFA borde vara tydligare med vad priset handlar om, det verkar som att oavsett vad en spelare gör så är det VM-prestationerna som väger mest ibland.
Om man ska gå efter titlar så ska Sneijder vinna, ska man gå efter individuell skicklighet så är det Messi eller Xavi som ska vinna.
Inte ens den mest inbitne Barcelon/Messi hataren kan påstå att Sneijder är i samma nivå som Messi, det är som att jämföra Twilight böckerna med allt Shakespeare har gjort, eller Katy Perry med Mozart.
Barcelona VizzlA^^
2011-01-11 13:05
Bästa spelaren under 2010 var helt klart messi, annars är man fan blind..målrekord osv. tycker det är hlet rätt att inte VM avgör hela årets prestationer. då handlar de mycket om tur med formen eller inte.
The Special Club
2011-01-11 12:59
You dont get it do u?

Det handlar inte om utdelningen av priset var till rätt spelare eller inte, utan vem som gjorde sig förtjänt utav det.

Men enligt så förtjänade Messi, Iniesta och Xavi alla första priset, spelar ingen roll vem bara någon Barca spelare får den. När alla forum runt om i SF gapar, Sneider så är ni här enhälliga om att Messi, Xavi och Iniesta är förtjänta utav den.

Ronaldinho missade priset för ett VM som han underpresterade i. Ronaldo R9 fick priset för ett VM år 2002 trots endast 10 klubblagsmatcher. Kontentan är att den som gjort det bästa VM skall få priset. Sneijder gjorde ett bra VM då han tog ett uträknat Holland till final, lägg därtill en trippel. Iniesta ska vi inte ens prata om, alla vet att han är där av ett skäl och det är final målet. Messi failade i VM och borde sållas bort likt Ronaldinho. .

Nu kommer i framtiden alla vara förvirrade och fundera över vad priset handlar om. Är det prestationer under VM? Prestationer under säsongens gång? eller individuella kvalitéer?

Ja svaren på alla tre frågor visar tydligt att 1. Messi 2. Iniesta 3. Xavi är helt fel. Endast en av dem förtjänar finnas med beroende på kriterier.

Ni som orättfärdigar Cannavaros guldboll, att ni ens har mage till det. Det var historens bästa prestation av en back någonsin. Tänk om tänk rätt!
Barcelona el Flaco
2011-01-11 12:48
Hetfield/

Men när det gäller till årets elva så får folk rösta fram den via nätet. I såna fall borde man lägga större tyngd på den och låta förbundskaptener och lagkaptener rösta fram den bästa på sina respektive positioner och slopa Ballon D'or möjligtvis?
Annons: