/spanien/barcelona/forum/13375.aspx/spanien/barcelona/forum/13375.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Messidinho_10
2011-01-10 18:51
Inget snack MESSI kommer vinna guldbollen, gör man 50 mål förrra säsongen och sen pumpar Arsenal i CLkvarten själv, så förtjännar man alla guldbollar man kan få!!
Barcelona el Flaco
2011-01-10 18:45
Både SPORT och MD skriver nu att det ryktas om att Messi kan komma att bli vinnaren ikväll. SPORT skrev även för någon timme sedan att Maldini hade skrivit på sin twitter att någon hade "viskat" i hans öra om att Xavi skulle ta hem Guldbollen.
Atlético addeh
2011-01-10 18:39
C Ronaldo #7

Där har du fel. Det är kalenderåret 2010 som räknas, alltså spelar hösten också väldigt stor roll. I annat fall kunde man lika gärna delat ut priset i Maj eller efter ett stort mästerskap.
Atlético addeh
2011-01-10 18:38
Känns som att det står mellan Xavi och Iniesta ikväll. Den senare var enligt mig bäste spanjor under VM och har varit helt makalös under hösten. Xavi däremot är den spelare som hållit den jämnaste nivån sett över hela 2010. Precis som många av er andra nämner tror jag detta är enda chansen för Xavi att ro hem priset, möjligen om han har ett bra år 2012 och tar Spanien till ett nytt EM-guld, men att han ska vara så dominant som i förra europamästerskapet känns föga troligt.

Detta är ett pris till klubben, det kommer bli stor fest ikväll.

Visca el Barça!
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-01-10 18:35
Men snälla redaktionen gör något åt detta , hur länge ska den här disskussionen få forsätta? Den senaste veckan har Les Rambles blivit ronaldo vs Messi forum.. Man får nästan huvudvärk av det här. Det finns folk här som kommer med vettiga saker , men det drunknar direkt när ronaldo vs Messi kommer igång igen.
Barcelona NoGo™
2011-01-10 18:34
FIFA Team of the Year 2010: Casillas - Maicon Pique Lucio Puyol - Sneijder Xavi Iniesta - Ronaldo Messi Villa

6 Barça spelare med

stream i länktips.
Real Madrid C Ronaldo #7
2011-01-10 18:33
basaric

Men under säsongen 09/10 och vm var han inte tillräckligt bra för att komma med bland topp 3 nominerade till guldbollen 2010.

Ronaldo kom ju upp i den här sjuka formen igen den här säsongen och säsongen 10/11 räknas ju till guldbollen 2011.
Real Madrid C Ronaldo #7
2011-01-10 18:27
Ravo

Det är min åsikt, visst spelade han bra i gruppspelet men det var mot ganska så risiga lag faktiskt och i mina ögon var han osynlig och dålig i slutspelet. Jag tycker att Tevez och Higuaín var bättre än Messi i Argentinas anfallsspel....

FC-Barcelona

Jag tycker att när man spelar i Messis roll (forward) och i Ronaldos roll (offensiv-yttermifältare/forward) så är det viktigaste att göra mål faktiskt. Sen förstår jag inte hur man kan säga att Ronaldo inte har dominerat stora matcher. Jag tycker att han dominerade nästan varje Cl match i United, men men....

Jag tycker också att det bara är onödigt att diskutera Messi vs Ronaldo, Barcafansen tycker att Messi är bättre och Realfansen tycker att Ronaldo är bättre... Det går inte att säga vem som har varit bäst under den här säsongen (om jag ska försöka vara neutral och kolla på statistiken). Dock tycker jag att CR har varit bättre eftersom han har gjort så mycket mål och verkligen räddat Real i år men ni tycker precis tvärtom....
Det är nu under vårsäsongen i Cl som det avgörs.....

Barcelona basaric
2011-01-10 18:22
Ivan Zamorano 9

Om Ronaldo är så komplett, varför är han inte i Zurich ikväll?
Barcelona Gabriel
2011-01-10 18:19
Ikväll hoppas jag verkligen att Xavi vinner guldbollen. Det här är nog hans enda chans till att verkligen vinna ett individuellt pris som ett erkännande tills hans spel. Jag blir självklart glad vem som än vinner den, men jag känner att Xavi har gjort sig förtjänt av utmärkelsen pga hans höga standard under så otroligt många år, dessutom personifierar han allt som klubben står för.

Messi är enligt mig, by far den bästa spelaren i världen och jag tror att han hade vunnit guldbollen ikväll igen om det inte vore för det faktumet att VM spelades i somras. Hans fjolårssäsong var helt otroligt grym om man bortser från VM, och det är förmodligen också det som förminskar hans chanser avsevärt till att vinna ikväll.

Iniesta, våran perfekta Iniesta. Vilken otrolig saga det blir om han vinner. Mål mot Chelsea i princip sista minuten. Gör det avgörande målet i en VM final när det lutar åt straffar. Det hade varit, väldigt väldigt vackert om Iniesta vann guldbollen. Och jag lägger faktiskt också min röst på honom ikväll, då menar jag att jag tror att han vinner just eftersom han var bländande i VM och också gjorde det avgörande målet i finalen. Det faktumet tror jag väger över allt annat som räknas in i röstningarna.

Personligen tror jag att det blir:
Iniesta
Xavi
Messi

Hoppas att det blir:
Xavi
Iniesta
Messi

Oavsett vad som händer så är detta en otrolig dag för hela Barcelona som klubb, för alla oss culés och för La Masia. Vilket otroligt erkännande.
Barcelona Visca_Barca
2011-01-10 18:17
Kan nån länka en bra stream så vi kan se Fifa ballon dor plz ?
Barcelona el Flaco
2011-01-10 18:16
Jag hoppas också att Xavi blir den som tar hem priset ikväll. Känns som att det blir hans lifetime achievement award, även om han har några år kvar att spela. Andrés och Leo kommer ha fler chanser, men sett utöver hela säsongen och VM, och även hans betydelse för spelet i såväl Barça som det spanska landslaget, är Xavi den som mest förtjänar utmärkelsen.
adil,
2011-01-10 18:15
Ohh så irriterande. Den där Christiano är inte värd en cigarettfimp i Messis pissränna. Han är inte ens värd ett strå på Messis toalettborste. Inte en skugga av Messis lilltå.

end of story.
elbraco
2011-01-10 18:15
Ivan Zamorano

Den där jämförelsen är ju helt fuckad. Vad spelar det för roll om Ronaldo har mer fysik när han inte använder den? Han faller ju som en fluga i varenda duell.
Messi å andra sidan står upp mot 90% av sina motståndare, trots att han är typ 30 cm kortare.
Det är bra om man tänker själv och inte drar sina slutsatser baserade på en artikel från Goal.
elbraco
2011-01-10 18:12
Och ja, jag vet att jag ändrade mig mitt i mitt inlägg men men :P logiken går inte alltid ihop...
Real Madrid Ivan Zamorano 9
2011-01-10 18:10
Meddelandet
2011-01-10 18:10
http://www.goal.com/en/news/3545/head-to-head/2011/01/10/2297853/lionel-messi-cristiano-ronaldo-head-to-head-who-is-the-more
Barcelona FC-Barcelona
2011-01-10 18:08
C Ronaldo #7

Förutom målen som Ronaldo har gjort vilka matcher har han varit matchen gigant? Messi gjorde inga mål mot er senast men ändå var han en av de spelare som bidrog mest! CR9 behöver inte göra mål för vi alla vet Den här killen är inte en stjärna, han är en sol! Han glänser över hela Real Madrid och Bernabeu och med sitt bländande spel :D, nej men seriöst pedro är spelmässigt *an *a mig bättre än Ronaldo.
elbraco
2011-01-10 18:08
För sig säger hjärnan Messi och hjärtat Xavi. Precis som Cataloniaboy tror jag att det här är Xavis chans att faktiskt få sitt eget pris. Att ha spelat med en sån klass så pass länge förtjänar en guldboll någon gång.
Samtidigt har Messi varit överlägsen, och eftersom han är världens bästa spelare så ska han naturligtvis få den. Förra säsongen var Messi fortfarande bra, och bar i princip Barca när resten av laget inte var speciellt bra, och att inte sänka sin nivå när laget gör det kräver skicklighet.
47 mål på en säsong, det talar för sig själv.

Iniesta förtjänar den inte lika mycket som Messi eller Xavi, men inte för att han har varit dålig på något sätt, utan för att han helt enkelt inte når upp till Xavis och Messis nivå.Visst, han avgjorde VM-finalen och Ballon d'Or går ju ofta till spelare som utmärkt sig i VM, men förutom VM var han skadad mycket och hade knappast sin bästa säsong förra året.

Jag vill se denna rangordningen:
Xavi
Messi
Iniesta

och jag tror faktiskt det blir Xavi som tar hem det hela.
Barcelona Gabriel
2011-01-10 18:05
Förstår verkligen inte hur någon person tänker när han kommer in till ett Barça forum med målet om att försöka övertyga ett stor massa culés att Ronaldo är bättre än Messi. Tror ni verkligen själva att ni kommer att lyckas med det? Lättare uppdrag finns liksom. Dessutom är jämförelserna mellan Messi och Ronaldo så otroligt passé att det bara är ointressant just nu. Däremot tycker jag att det är väldigt uppenbart att nästan varenda människa som jag (och tydligen andra också) pratat med, och inte är culé eller madridista, anser att Messi är en mycket bättre spelare än vad Ronaldo är. Dem enda som argumenterar för Ronaldo är ju madridistas och även i viss mån Man U fans.

Men men, ointressant som sagt. Ibland undrar jag bara hur vissa tänker.
Barcelona Basuuka
2011-01-10 18:04
Rambla håller med 100%. Sen att Xavi sade följande i en intervju gör han bara större, han brinner verkligen för klubben.

“For me, Barca is unconditional. Let’s just say that I’m playing at Arsenal, at Manchester, at Bayern Munich. I’d constantly be asking myself, ‘What’s happening at Barca?’ I’d be paying attention to what’s going on, who’s playing, what they are doing, how they are doing … I feel Barca. That’s the great difference from the people who don’t feel it. I love this club, I love it. I always say that I will never leave Barca until my career ends. I won’t go. I won’t go. I’m happy at Barca. Barca, I love it, I feel like it’s mine. For me it’s unconditional. No loans, no offers.”

Barcelona Ravo
C Ronaldo #7

Var messi dålig under vm? Vad jag såg så va han inte dålig, visst han dominerade inte men han va inte dålig. Han stod för uppspelet flera gånger, han kanske inte gjorde så många mål som folk ville att han skulle göra. Men att säga att han va dålig är inte sant. Man är dålig då man inte tillför något till laget.

Se inte det här som nåt påhopp utan tycker att de är konstigt att folk tycker att han inte gjorde något under vm.
The Special Five
Haha den 30-åriga analfabeten kan ha utvecklats lite mer än den 11-åriga:P?
Barcelona Rambla~
2011-01-10 18:02
Skriver en 30-årig analfabet bättre liksom? Analfabet som analfabet. :P
Barcelona basaric
2011-01-10 18:02
Messi är bättre än Ronaldo även i år om man kollar på statistiken. Messi har gjort 12 assists och 18 mål i ligan. Det är 30 poäng.
Ronaldo har gjort 22 mål och 6 assists, Det är 28 poäng. Sen så har Messi missat 3 matcher, det har inte Ronaldo.. han har spelat varje match.
Barcelona Rambla~
2011-01-10 18:01
Ju längre de här idiotiska jämförelserna fortlöper desto mer galna påståenden kommer det att komma från bägge sidor. Visst fan har Ronaldo dominerat matcher, och det i mer än 1 match. Oavsett vad man tycker så behöver man ju inte sitta och överdriva något enormt bara för att ens egna argument ska väga tyngre.

Kan vi inte bara lägga ner diskussionerna både culés och maränger. Det spårar ju hela tiden ur och till slut kallar alla vandra dumma i huvudet, blåsta och tom efterblivna. Alla tycker olika lär er leva med det.

Visca Xavi i kväll. Jag blir så klart oavsett vem som vinner men det här är Xavis enda och sista chans känns det som. Messi kommer vara där uppe och utmana fler gånger, det är nog alla övertygade om.
The Special Five
2011-01-10 18:01
Ivan Zamorano

Är du född 1989??????? Du skriver som en 11-årig analfabet
Jag blir fan mörkrädd när jag ser personer som Zamorano och Hamza King igår skriva på detta forum
2011-01-10 18:00
BROR KÖR BARA ÄRLIT ASSÅ ORKA BRY SIG HUR MAN FUCKING SKRIVER I EN FUCKING FORUM brORR LUNG
Real Madrid C Ronaldo #7
2011-01-10 17:56
Jag tycker att Messi borde vinna priset ikväll faktiskt. Guldbollen går till den bästa spelaren under säsongen 09/10 + vm och då va Messi klart bäst, det är det inget snack om. Visst, Messi var dålig i vm men det tycker jag inte spelar någon roll.
Men jag hoppas att Iniesta vinner, han är faktiskt den enda spelaren i Barca som jag faktiskt gillar.

Trippeln08/09

Haha, har du glömt målet mot Chelsea i cl final 07/08, målet mot Porto från 35-40 meters håll i cl kvarten 08/09, frisparken mot Arsenal från 35 meter i cl semin 08/09 och du skulle inte ha gjort mål nr 2 från honom den kvällen också. Det är bara några av målen som du inte skulle ha gjort.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-10 17:55
När det avgörs vem som tar hem guldbollen. Får vi "fans" vara med och rösta då? Var kan man isåfall rösta?!? Hoppas på Xavi ikväll. Messi har ändå massor av år kvar inom toppfotbollen, så han kan vinna några gånger inom framtiden. Detta är kanske Xavis sista chans att bli utsedd till världens bäste fotbollsspelare.
Annons: