/spanien/barcelona/forum/13351.aspx/spanien/barcelona/forum/13351.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Maestro!
2011-01-15 14:48
Jag har sedan tidigare tippat på en final mellan Barca och Atletico Madrid. Jag håller fortfarande på mitt tips. Det är en match kvar att spela.

En final mellan Barca och Atletico Madrid hade varit större fest, tycker jag personligen, än en mellan Real och Barca. Matcherna mellan Barca och Atletico Madrid är allt som oftast målrika. Det är två lag som spelar offensiv fotboll. En el Clasico däremot i CdR finalen blir för tuff. Det blir ”fight” och taktik såsom det var nu senast. Det blir ingen fest i den matchen, liksom.
Real Madrid Grande Casillas
2011-01-15 14:47
elbraco

Okej, tack för det!
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-15 14:47
L.A.M

Givetvis.
Men jag tycker ändå det bör finnas plats för en back utifrån. Vi har tre duktiga backar som alla går mot slutet av sin karriär och som inte kommer bli kvar hur länge som helst. Men nu blir det ju ingen värvning till. Vi står med 2 renodlade mittbackar i vår a-trupp. Plus två b-lagsspelare. Kvalitén är det inget fel på, men kvantitéten känns väl sådär...
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-15 14:43
1.70-ligan

Fontás kommer naturligtvis inte slussas in lika tidgt som Piqué eftersom den sistnämnde konkurrerade ut Marquez, medan Fontás behöver slå ut Puyol ur startelvan, och även om mexikanen var en grym spelare så är det lite skillnad i status mellan honom och el capitano.

Om Fontás flyttas upp i sommar så kommer han nog få tillbringa första året som reserv. Året efter, då Puyol har hunnit bli 34, kanske han försiktigt kan börja att ta över kaptenens roll i några matcher. Sen så borde han så snart som möjligt bli ordinarie i startelvan.
elbraco
2011-01-15 14:43
Grande Casillas

Jag ser det hela ganska enkelt; Yaya toure är en bättre DM, men Busquets passar bättre för Barca. Hade vi jämfört dom med vilket annat lag som helst (typ) hade jag nog hellre använt Yaya.

Anledningen till varför Busquets passar bättre för Barca är (enligt mig) hans teknik, passningsförmåga, speluppfattning och positionering. Det är inte för inte han av Reina kallades för blackfisken, han är överallt och snor bollar och fördelar vidare till Xavi/Iniesta.
Yaya Toure är en mer fysiskt, destruktiv och stark spelare som är duktig på att störa motståndarnas mittfält och är mer av en 'städgumma' än vad Busi är. Ska man jämföra dom med andra spelare så ser jag Yaya som typ Makelele eller Viera, och Busquets som....en defensiv Xavi? :P kom inte på något bra exempel...
Real Madrid Grande Casillas
2011-01-15 14:37
Grabbar, måste ställa er en fråga. Har nämligen jiddrat med mina polare om en grej som för mig är självklar.
Busquets eller Yaya Toure? Jag menar Busquets var ju skälet till varför Yaya fick lämna Barcelona då han kom in och fullständigt dominerade. Trots detta får jag höra att Yaya är bättre på allt. Vad tycker ni? Är jag ute och cyklar eller är det mina polare som är helt fel ute?
Tacksam för svar!
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-15 14:36
Men nu kan vi släppa spekulationerna! Det blir ingen ny mittback
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-15 14:34
addeh

Det var ju en relativt enkel lottning för oss, jämför det med Real som först får möta Atletico Madrid och sedan någon av Sevilla och Villarreal i semifinal. Fast å andra sidan spelade Real mot ett ganska så uselt Levante, medan vi fick möta Athletic Bilbao inför ett kokande San Mamés.
The Special Club
2011-01-15 14:33
Gonzalez_Barca

Nej, Bernabeu skulle arrangera finalen.

Jag hoppas man väljer en arena UTANFÖR Madrid och Barca och då är det dessa arenor som utesluts:

Santiago Bernabeu
VIcente Calderon
Cornella El prat
Nou Camp

Desa arenor är möjliga final arenor:

Mestalla
Ramon Schanscez Pisjuan

Det blir nog Mestalla för att den tar över 50000 åskådare, men den är gammal och tråkig.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-15 14:33
Addeh,

Absolut, men även om Fontas är redo och får mycket speltid i vår anser jag att vi behöver en back till. Men det är bara min åsikt..
Sen tvivlar jag på att Pep kommer att slussa in Fontas för snabbt, även om han är lika gammal som Pique var då han slog igenom. Det känns som om Pep inte vill det.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-15 14:28
The Special Club

Atletico fick inte spela på Vicente Calderon, där arenan skulle spelats förra året.

Visst har Mestalla blivit sliten genom åren men det är fortfarande en klockren arena med sina branta läktare. Den drar även fina minnen från 08/09 när vi besegrade Athletic Bilbao där. Om vi båda tar oss till final så hoppas jag att vi spelar där :)
Barcelona H.Alavi - Magico!
2011-01-15 14:18
addeh

Happ, då har jag gjort bort mig. Finalen spelas inte på Santiago Bernabue om Real Madrid tar sig hela vägen dit, det har du rätt i.

----

Intressant drabbning idag i Serie A då Napoli tar sig an Fiorentina på San Paulo. Ganska tråkig fotbollslördag, bara denna match som sticker ut.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-15 14:16
Hur stort vore det inte om Barcelona och Real Madrid fick möta varandra i finalen? Det är ännu större när kungen lär sitta på läktaren och heja på huvudstadslaget medan katalanerna buar ut nationalsången :D!

Jag säger bara: Bli av med Milito illa kvickt! Det är perfekt läge för Fontas att få en chans nu, Milito är bara onödig.
Barcelona el Maestro!
2011-01-15 14:11
The Special Club:
Jag tror precis som du säger. Om Real Madrid tar sig till final så kommer finalen troligen att spelas någon annanstans. Det andra laget skulle inte acceptera det, och aldrig Barca, tror jag. Det kanske blir i Sevilla?
The Special Club
2011-01-15 14:06
Aldrig att Real Madrid får spela finalen på hemmaplan om man tar sig dit.

Om inte Atletico fick spela på Bernabeu i förra årets final mot Sevilla så är det inte en chans Real Madrid får spela på hemmaplan.

Mitt tips: Mestalla, även om den är gammal och ful så har spanska fotbollsförbundet fetisch för den.
Atlético addeh
2011-01-15 14:05
H.Alavi.

Santiago Bernabue? ;-)

LAM Nr 10

Vi möter vinnaren mellan Almería och Deportivo i semifinal. Ganska simpel lottning jämfört med vilka lag som huserar på andra sidan spelarträdet.

Håller med dig att Pep borde matcha samtliga reserver i returmötet med Betis. Det var perfekt att vi gjorde så många mål i första mötet, nu kan spelare som Adriano, Thiago, Jeffren, Bojan & Afellay spela från start, vilket är välbehövligt för deras del. Även Bartra & Fontás borde få chansen, kanske till och med Muniesa?
Barcelona el Maestro!
2011-01-15 14:00
"... Mourinho har inte förlorat en enda hemmamatch på över 8-9(?) år vilket gör kampen ännu hetare".

Det är i ligan Mourinho inte har förlorat på hemmaplan. När det gäller cupmatcher har han förlorat.

Frågan är om han någonsin har förlorat en final? Jag vet inte, men det har i alla fall Pep inte gjort än.
2011-01-15 13:56
addeh

Jo, så är det faktiskt. Men det är fortfarande Santiago Bernabue. ;)

----

Antingen Almeria eller Depor. Almeria sitter i förarsätet genom 1-0 vinst i första mötet.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-15 13:52
H.Alavi - Magico!

Cupen känns helt klart väldigt spännande i år. Men vilka är det vi möter i semifinalen?

På tal om cupen så hoppas jag verkligen Pep inte matchar ordinarie lag i returen i Sevilla. Det skulle vra onödigt för spelarna att bli utmattade och åtminstonde jag skulle vilja se mer av Thiago, Fontás, Bartra med flera.
Atlético addeh
2011-01-15 13:51
Även om finalmatchen är planerad att spelas på Bernabéu spelas den alltid på neutral mark, så ifall Madrid skulle ta sig till final spelas den alltså inte på deras hemmaborg.
2011-01-15 13:43
Robert Johanssons artikel om CDR sätter pricken över i:et. Det är klart mer spännande i år än vad det har varit tidigare, den enda matchen som är avgjord inför returen är våran mot Betis.

Jag räknar inte med att Atletico tar sig vidare i returen, men en liten chans har de iaf. Real Madrid mot Barcelona i finalen? Inte omöjligt. Mourinho har inte förlorat en enda hemmamatch på över 8-9(?) år vilket gör kampen ännu hetare. Sedan finns ju ligamatchen kvar den också, även den i Madrid.

Men vi är inte i final ännu, många matcher kvar att spela.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-15 13:41
Co-signar båda addehs inlägg. Fontás är helt klart redo att flyttas upp och jag hoppas Pep tänker likadant och tar upp honom till A-laget i sommar. Vi behöver definitivt ingen ny mittback, speciellt ingen ung sådan som t.ex David Luiz. Om man skulle köpa Benficaspelaren så skulle han direkt kräva speltid, medan Fontás skulle nöja sig med att långsamt slussas in i startelvan.

Om nu ens Milito lämnar i detta transferfönster så räcker det med att ha Abidal som förstareserv, och om det skulle krisa sig så har man Fontás att ta upp från B-laget. Efter sommaren tar man upp Fontás och låter han agera tredjeval, samtidigt som man ger mer speltid åt Muniesa och Bartra.
Atlético addeh
2011-01-15 13:34
Både Puyol och Piqué började slussas in i startelvan när de var strax över 20 år, samma ålder som Fontás är i nu. Han har varit dominant i Segundan och även fått chansen i U21-landslaget. Mot Almería då han lirade från start gjorde han en prickfri insats och assisterade även till Pedros 4-0 mål. Mot Rubin Kazan var han planens gigant och gjorde sitt första A-lagsmål. Ni hör själva, killen är redo att få mer speltid med de stora grabbarna. Han är trygg med bollen och känner till systemet lika väl som Maradona känner till heroin.

Att värva en erfaren mittback vore en sak, vart man skulle få tag på en sådan har jag dessvärre inget bra svar på. Men en ung mittback, etc David Luiz, Sakho eller Botía skulle inte sända alls bra signaler till våra ungdomar i B-laget.
Barcelona Messidona
2011-01-15 13:25
någon som kan länka videon där del bosque och hierro m.m. pratar om hur viktigt la masia är för spanien osv

tack på förhand
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-15 13:23
addeh,

Det var en annan artikel det stod i. Här har du den!

Jag vet att han är såld, men med köpoption de två första åren. Vi får se, troligen stannar han i Sporting. Men det spekuleras åtminstone om honom.
Sen tror jag precis som du, att Fontas/Bartra kan göra det lika bra, så man undar ju hur mycket sanning det ligger i det ryktet. Det skulle vara för att Botia har mer rutin då.

Jo, jag vet att du och många här inne inte tycker vi behöver en back till. Fast som sagt, jag håller inte riktigt med er. Men hittar man ingen back som passar tycker jag inte man ska göra ett "panikköp".
Då är det bättre att vänta till sommaren... för då lär vi nog köpa en back, om ingen kommer nu. Och det lär behövas då både Puyol och Abidal börjar bli gamla. Det är bättre att vara ute i god tid.
2011-01-15 13:17
addeh

"Vi har så vi klarar oss."

Agree. Om Milito lämnar FCB redan nu så är det onödigt om vi köper in en ny mittback som kommer ta över hans position på bänken. Pep kan lika gärna flytta upp antingen Fontas eller Bartra.

Det var ett tag sedan vi fick se Muniesa spela i A-laget, känns som att det är dags att börja få speltid för honom med. Annars tar dessa spelare bakdörren till PL eller Serie A.
Atlético addeh
2011-01-15 12:56
1.70

Vart i artikeln står det något om Botía? Sporting har för övrigt köpt loss honom så skulle vi vilja ha tillbaka Botía är det bara öppna plånboken. Både i klubblaget och U21-landslaget har mittbacken imponerat under hösten. Fast vi ska ändå komma ihåg att både Fontás och Bartra är två klasspelare, de hade garanterat tagit en ordinarie plats i flera La Liga-lag. Att de blir uttagna till ungdomslandslagen före många andra spelare med rutin från högsta divisionen är bara ett bevis på deras klass.

Jag tycker fortfarande det vore onödigt att värva en ny mittback i januari, även om Milito försvinner. Vi har så vi klarar oss.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-01-15 11:19
1.70 ligan
Jag håller med dig. Men en spelare som Casceres tycker jag ska få chansen i Barca, han var inte så illa första säsongen. Han var mycket bättre än Chyg tex i sin debut och så har han utvecklats mycket de senaste två åren. Han är kanske något att ha av de som vi har lånat ut men resten förtjänar inte att sitta på bänken i Barca då de inte är tillräckligt bra för det tycker jag.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-01-15 11:14
Det är dags att berömma Pedro lite. Han blir bara bättre och bättre för varje match som går och det har inte bara med målen att göra. Han skjuter lika bra med bägge fötterna , han dribblar lika bra med bägge fötterna och han är jävligt snabb också. Jag har bara sett Messi i Barca som har bättre avslut i 23 års åldern än Pedro. Han missar nästan aldrig ett läge där det ska vara mål 9 av 10 gånger och han gör många mål från dåliga vinklar också. Jag tror inte att det finns någon spelare i truppen som är lika komplett som honom , det verkar ju som han är både höger och vänsterfotad på en och samma gång. Förra året gjorde han 23 mål och 4 assister på 52 matcher. Iår har han gjort 15 mål och 7 assister på 29 matcher och nu har det bara gått halva säsongen ungefär.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-15 11:10
Diar Iniesta Shekha,

Det sägs att Rosell hellre ser en permanent försäljning av Milito än en utlåning. Men om han kommer gå gratis eller inte vet nog ingen än, utan det är bara spekulationer. Jag kan också tycka att alla dessa free transfers är lite irriterande, men samtidigt så är det ju rätt typiskt barca att vara snälla och tillmötesgående. Man unnar alla sina spelare det bästa. Och det är väl både på gott och ont, antar jag... men det skapar harmoni i truppen och det är värt mycket.
Annons: