/spanien/barcelona/forum/13338.aspx/spanien/barcelona/forum/13338.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Android
2011-01-14 13:49
Frodo summerade det perfekt. +1. Att ett lag som Milan leder Serie A säger väl standarden på ligan? Tror knappast Milan hade varit topp 4 i la liga eller Premier league för den delen.
Barcelona .Sami.
2011-01-14 13:41
1. La Liga
2. Pl
3. Seria A
4. Bundesliga
Barcelona Frodo
2011-01-14 13:40
Hetfield

Jag tror att du missförstod vad jag menade alternativt att jag formulerade mig konstigt. Jag struntar också fullständigt i alla andra lag och jag är ingen "liga-groupie" vilket är populärt bland fans nuförtiden. Men det finns bra lag i ligan så som Villarreal och Valencia. Vill man gå på PL-bubblan som så småningom kommer att spräckas så får man väl göra det. Dessutom satsar inte alls alla lag på titeln. Det finns som sagt olika strider i ligan och detta är på grund av olika förutsättningar. Sen PL-startade har endast 4 lag vunnit titeln. Men man kan ju inbilla sig att alla är med och krigar om titeln precis som Liverpoolsupportrarna har gjort i 20 år. För övrigt är det ingen myt om att fotbollen är hjärndöd i England. Inramningen och TV-produktionen håller världsklass men det är fortfarande samma skit förutom det som produceras av topplagen som kryllar av tekniska utländska spelare.

Serie A ska vi inte ens gå in på. Att Milan med en massa rejects som Ibra, Robinho, Cassano samt en massa mätta stjärnor ligger etta säger det mesta.
Barcelona Android
2011-01-14 13:31
Serie A är långt ifrån att vara bättre än la liga. Var inte Serie A rankat 4a förra säsongen men blev 3a igen för att Inter vann CL.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-14 12:15
L.A.M

I slutändan så är det väl en smaksak om vad man föredrar. Vad spelar det för roll att smålagen i La liga kan spela teknisk fotboll när det inte resulterar i något bra?
Det är ungefär som att ha världens bästa röst, men om man inte utnyttjar det, vad är det bra för?

Det är inte så konstigt att de spanska lagen (förutom Barcelona) får storstryk i CL år efter år, det är för att de saknar taktisk kunskap och organisation.
Ta Liverpool som exempel när de vann CL, deras lag var inte särskilt bra, det var deras mittfält som var bra. Skillnaden mellan Liverpool och de spanska topplagen är att de vet hur man spelar taktiskt (syftar på Benitez åren).

Frodo

No offense, men jag skiter fullständigt i de andra lagen i ligan, jag bryr mig bara om Barcelona. Alla lagen vill vinna ligan, det är ignorant att påstå att bottenlagen "bara" vill kämpa om att vara kvar, vad är då syftet med att ha en ligavinnare om alla är nöjda med status quo?
Om ingen siktade på att vinna, varför inte ha en liga med topp 6 lagen i La liga istället, för att det är "tydligen" bara de som har ambitioner att vinna ligan.

Till och med ett lag som Levante satsar ju givetvis på att vinna ligan, om de kunde det så skulle de givetvis vinna ligan. Den här myten med att spanska lagen är "intressantare" bara för att de spelar teknisk fotboll är bara löjligt, vad är poäng med sådan fotboll om det inte ger något?
Samma sak med PL, den här fördomen med att spelarna i PL är troll som sparkar ner allt och alla är också överdrivet.
Barcelona Bernie
2011-01-14 12:02
Okej, jag vill kontrollera att mitt biljettinköp till en match på Camp Nou gick bra till, eftersom jag inte fick en bekräftelse, så vill jag ringa. Hur gör jag?

Har prövat deras nummer på officiella hemsidan, hur fan jobbar den engelska personalen där egentligen? Det verkar vara omöjligt att få tag på de. Any ideas?
Barcelona Frodo
2011-01-14 11:44
Oftast är man väldigt ignorant som supporter till storklubbar likt Barcelona, Real Madrid, ManU med flera. En liga handlar om mer än bara om den som vinner. För oss och Real är det bara titeln som räknas men för andra lag handlar det kanske om CL-platser, Europaspel eller bara ren överlevnad för att hålla sig kvar i högsta divisionen. Titelstriden i Spanien kan tyckas vara väldigt tråkig med de två stora lagens dominans men det är respektlöst mot de andra lagen att påstå att ligan är dålig bara för att vi dominerar.

Fler titelutmanare innebär inte per automatik att ligan är bättre. Titta på ManU trupp där det finns massor med mediokra spelare men ändå leder de ligan överlägset. Tittar man på vår och Reals trupp så förstår man att gapet är så stort. Våra två lag har de högsta lönekostnaderna i världen och det är tydligt att det finns mer kvalitet här jämfört med andra ligors topplag. Vi köpte PLs bästa defensiva mittfältare och han får knappt spela. Real vet inte hur de ska göra med Kaka vilket är ett lyxproblem som inget annat lag i världen har.

Detta är ingen "min liga är bättre än din" argument utan jag försöker bara säga att lagen i ligan inte är dåliga som vissa vill få det till. Lag som Valencia och Villarreal kan spela bra fotboll vilket de visat ett flertal gånger mot ManU. Men visst finns det patetiska lag som Patetico som aldrig gör nånting rätt. Det är alltid fisk eller fågel som gäller för de.
Real Madrid Blamblam
2011-01-14 11:26
Serie A rankas sämre än Bundesliga och kommer nästa år endast ställa upp med 3 lag i CL. Bundesliga tar över den fjärde.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-14 10:50
Hetfield- Megan Fox is a dude

Om La Liga är en skitliga, vad är Serie A då? I och för sig får alla tycka som de vill, men jag kan verkligen inte förstå hur man kan föredra PL och Serie A mot den spanska. Även om det kanske kommer ta några år tills något lag kan utmana Real och Barcelona så spelas det åtminstonde fotboll hos de mindre lagen. I Englnad så kan lag som t.ex Fulham, Bolton, Wigan etc endast knäcka ben, medan man i Spanien spelar tekniskt med bollen på marken istället. Italien ska vi inte ens prata om, bottenlagen där är riktigt dåliga.
Barcelona Rambla~
2011-01-14 10:40
The Special Club

Dina argument är så ihåliga så det är inte lönt att ens diskutera saken med dig längre. Det handlar inte om att vi vill ha Ronaldo utvisad bara för det handlar om honom, utan det handlar om hur domare bedömer situationer. Det spelar ingen roll om du kommer försent eller inte, du behöver inte ha som intention att skada någon, du kan få rött kort ändå. En spelare ansvarar själv för hur hårt han går in i en duell. Kapning på Ujfalusi klassas som farligt spel när du slänger dig in i en tackling med dobbarna före. Det har ingenting med att göra att det inte var meningen att skada spelaren.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-14 10:39
Det är inte heller Atleticos fel, det är snarare deras styrelse som väljer att ge bort deras bra spelare så att de får spela med Raul Garcia som ytter (wtf?).

La Liga är en skitliga, vare sig man vill erkänna det eller inte. Om man hejar på Barcelona eller Real Madrid så kan jag förstå charmen med ligan då det brukar bli rätt så spännande mellan de lagen, men om man hejar på t.ex: Valencia så vet fansen att oavsett vad de gör så kommer de inte att hinna ikapp. PL och Serie A har många titelutmanare och många lag som börjar hinna ikapp med det är status quo i la liga.
Barcelona Barcadinho.
2011-01-14 10:30
Några sena ord om inställning.

Titta på United som leder stort i PL. De har inte förlorat en enda match i ligan än, men de har åtminstone 8 stycken oavgjorda. Barcelona har endast en förlust och en oavgjort. Laget har vunnit samtliga 9 borta matcher hittills. Det är sjukt. Madrid har samma otroliga siffror.
Och United kunde tappa poäng mot lag som West Bromwich, Sunderland och Bolton den här säsongen. Inte precis stora lag. Jag har sett en del av de här matcherna och jag kan dra slutsatsen att det handlar om inställning. Sunderland går för att göra sitt bästa och skrälla. De kämpar som in i helvete och de får utdelning för det. Det är kanske 2 på 10 att de lyckas plocka poäng från United bara mha inställningen med de lyckas ibland.

Det är just det vad jag saknar från resten av ligan. Gå in och kämpa för att skrälla mot Barca och Real. Ge allt så att musten i kroppen tar slut. Gå tufft.
Igår t ex blev jag förbannad när en spelare som Ujfalusi förlorar flera gånger enkla närkamper mot Özil. Eller när Di Maria lyckas vinna bollar tillbaka från typ Assuncao. Det var som ett skämt. Vad är meningen med all styrka och muskler om man fegas att använda dem.

Nej, tråkigt helt enkelt att det har blivit så. Man ger upp redan från starten. Så här tänker jag inte utbilda mina ungar här i stan. De som inte kämpar ska sitta på bänken
The Special Club
2011-01-14 10:18
@Sempre Culé

Skillnaden mellan en klockren tackling och en ful tackling är klockren. Ronaldo kom bara klumpigt in i situationen och man såg tydligt att han var ute efter bollen. Är man en hundradels sekund försen vilket Ronaldo var i detta fall så blir tacklingen per automatik ful. Ronaldos intension va långt ifrån att skada då man på hans kroppspråk direkt såg att han var missnöjd med tacklingen.

Fortfarande får jag inte det motiverat till varför han ska ha ett rött kort.
Barcelona Sempre Culé
2011-01-14 07:37
@The Special Club
Sänt: 2011-01-14 00:29

Jag går bara på vad regelboken. Det är alltså intentionen och inte resultatet som räknas. Domarna ser på mycket mer än vad du kan föreställa dig. Såhär skrev en FIFA domare till mig en gång för inte så länge sedan:

"Observera, som vanligt, att det är avsikten och inte resultatet/påföljden som skall bedömas. Avsikt kan sällan avgöras i TV-bilder. Den kan man med rutin avläsa framför allt i spelarens ögon, men också i kroppsrörelser, olika muskelgruppers spänning m.m. En rutinerad domares normala arbete är att när han upplever genom observationer enligt ovan att något är på väg att ske kan förhindra att något bestraffningsbart verkligen sker. Hur man gör? Jo oftast sker det genom att avleda uppmärksamheten hos spelaren som är på väg att förila sig genom tillrop. Detta väljs utifrån vad som behövs för att få effekt. Genom domarens förebyggande arbete hindras många förlöpelser och påföljande bestraffning.
Detta sker inom hundradelar av sekunder och upplever inte den normale åskådaren vare sig på TV eller live."
Barcelona Denyo
2011-01-14 02:38
Fernando Gago – King of Madrid moderator i puertan?
måste bara få ur mig det, ett stort skämt..
killen kan knappt hålla en diskusion och han ska vara ansvarig där.
men men förvänta mig inget annat heller, skojare är det enda jag har att säga..

Barcelona Gabriel
2011-01-14 02:31
Bengan

Förstår dig. Känns som att de flesta madridistas längtar till att få möta Barcelona igen så fort som möjligt så att ni kan släppa 5-0 förlusten. Har några vänner som resonerar på det sättet och jag förstår det, jag hade känt precis likadant.
Barcelona Xavi#6
2011-01-14 02:21
Tycker att vi ska skita i vad alla maränger skriver och tycker, vi vet så mycket väl och har bevisat att vi är bättre än de.
Vi ska inte behöva ödsla mer tid på sitta här och bli arga över vad de skriver.
Är här inne och läser varje dag men håller mig för att skriva, men nu kunde jag inte hålla mig längre.
Marängerna anklagar oss för att lägga ner så mycket tid på de, men oj allt de skriver handlar om oss, att vi är allas favoriter osv.
Inte ens Mourinho lyckades psyka ner Pep och spelarna,Så varför ska vi låta deras fans få göra det?
Låt de tycka och tro vad de vill, Vi visar på plan att vi är världens bästa lag med världens bästa supportrar.
Visca Barca!
Delarocha
2011-01-14 01:28
The Special Club

"Zidane lämnade fotbollen genom att skämma ut sig"

Stämmer inte detta då?

Eller vad är det för skillnad på när han gör det och när någon annan slår ner någon på planen?

Sen, har inte ni ett eget forum ni kan sitta och klappa varandra på axeln på?
The Special Club
2011-01-14 01:27
Jag kan hålla med om att tv produktion i La Liga är fullständigt usel om man inte kollar via HD givetvis. Till och med Italien har bättre tv produktion trots att dem har löparbanor kring hälften av arenorna.

Tv bolagen som säljer matcjerna borde fan fixa detta, inte konstigt att folk utanför Spanien börjar tappa bort intresset.
The Special Club
2011-01-14 01:24
@Bengan

Haha, stämmer bra. Han slutar aldrig förvåna och jag vet inte hur fails per dag han ståtar med.

"Alonso är en överskattad sopa"
"Zidane lämnade fotbollen genom att skämma ut sig"
"Thiago(Alcantara) bättre än Özil"

Det är bara ett axplock av allt han har sagt. Jag kan kort och gott säga att han inte har dem vassaste knivarna i lådan.
Real Madrid Bengan
2011-01-14 01:24
Delarocha, jo, PL är en mycket bättre förpackad produkt. Jag har ju säkert som jag nämnt någon gång förut jobbat några veckor med TV på Camp Nou så jag har sett hur dom jobbar och jag förstår varför det ser ut som det gör =)
Barcelona Blaugrana91
2011-01-14 01:22
Ronnie 7

Handboll? Jaha ja Barcas "Handboll" körde ju över Real ganska enkelt, Real såg ut som Almeria i den matchen, eller nej vänta Almeria bjöd faktiskt upp till mer motstånd om jag ska vara ärlig! :)

En hel värld hyllade Barcas underhållande spel efter matchen mot Real och man har även fortsatt hylla Barcas spel under resten av säsongen!

Men detklart ni Realfans föredrar väl en en spännande Hollywood-film med filmstjärnorna Ronaldo och Angelina Di Marian i huvudrollerna framför underhållande fotboll? :)
Delarocha
2011-01-14 01:21
Gonzalez_Barca

Spelmässigt tycker jag dem matcherna är bättre, dock tycker jag otroligt mycket av hela upplevelsen kring matcherna försvinner på grund av den extremt dåliga bildkvaliten det alltid är i spanska ligan.

PL är fan sändningen och inramning perfekt. La Liga borde se över sina kablar och kameror.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-14 01:19
Jag ser mycket hellre på villarreal - valencia än man city - Arsenal. Bara för att Barca och real har blivit så överlägsna så betyder det inte att resten suger, men det ser inte de här i Sverige.
Real Madrid Bengan
2011-01-14 01:18
The Special Club, att du ens orkar argumentera med honom.

Real har å ena sidan köpt hela spanska ligans domare och 99% av alla domslut i Reals matcher är felaktiga men å andra sidan är Real för bra för spanska ligan? Känns som det inte riktigt går ihop
The Special Club
2011-01-14 01:15
@Barcelonistas

Har Real Madrid någonsin vunnit utan domaren enligt dig eller utan att ha tur?

Av dina inlägg att döma så är du knappast en jordnära människa, kanske borde ta efter resten av dina vänner på ramblan som faktiskt lyfter fram pateticos usla försvarsspel än domaren.
Delarocha
2011-01-14 01:12
Ronni 7

Se länktips
Real Madrid Ronnie 7
2011-01-14 01:05
Hur fan kan någon påstå att Barca spelar den mest underhållande fotbollen, jag ser ärligt talat inte skillnaden på ert spel till skillnad från handboll. Bollen går ju bara runt, runt, runt, det är ingen fotbollsmatch för fasiken! Jag har försökt kolla på några av era matcher men det är långtråkigt. Det är som att se en spoiler av en film man längtat av att se, man vet redan hur allt kommer gå till. Vi kanske också må vinna de flesta av våra matcher men det är mer drag, det svänger mer, det händer mer, det är helt enkelt roligare, det går snabbare när vi anfaller från backlinje till anfall. Vi använder oss av mindre passningar. Jag vill inte höra det där skitsnacket mer om att Barca spelar den bästa fotbollen, det mina vänner, är ren o skär bullshit!
Barcelonistas
2011-01-14 01:02
Bengan

Ligan som sjunkit elr barca och real som blivit för bra? jag tror det sist nämnda, kolla trupperna. jag tycker synd om vissa la liga lag dom får onödigt mycet kritik.
Real Madrid Bengan
2011-01-14 01:00
Gabriel, jag känner detsamma om barcelona. Även om jag kan vara bra jävla skadeglad vid en barcelona-förlust har spanska ligan sjunkit så lågt att det inte finns någon spänning kvar överhuvudtaget. Tom mot Sevilla när vi spelade med 10 man var jag ens orolig för att det inte skulle bli vinst.

Och barcelonas matcher är ju kul tills det blir 1 mål, sedan kan man stänga av. Undantaget var väl Athletics heroiska insats i cupen. Ser hellre en till Real - Barca match och åker på stryk än att se dessa patetiska 6,7,8-0 segrar som aldrig verkar ha någon ände.
Annons: