/spanien/barcelona/forum/13332.aspx/spanien/barcelona/forum/13332.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Delarocha
2011-01-16 04:40
Barcaholic

Jag orkar inte vara överdrivet sentimental över spelare som gjort sig omöjliga i den klubben jag älskar. Kräver det högst lön av alla eller går emot alla regler och krav som klubben ställer så hyser jag inte mycket intresse av att få tillbaka dessa spelare nej.

Ja jag gillade Eto'o, men då han krävde den lön han ville ha och var beredd att sitta av kontraktet gick han emot Barcelona som klubb. Därmed ogillar jag hans beteende mot FC Barcelona.

Nej, jag var aldrig ett stort fan av Ronaldino, speciellt inte de sista säsongerna då han sysslade med allt annat än prestera på plan.

Yaya Toure + agent var ju bara jobbiga och vi kan alla se (som tittar på Barcelonas matcher) att Busquets gör jobbet bättre, för mindre lön, mindre gnäll och en bättre attityd på planen. Dessutom fick vi bra betalt för Yaya Toure, som dessutom inte var katalan.
Och såvitt jag vet så var Eto'o gamska medelmåttig på kanten i Barcelona. Dessutom är Pedro en av mina favoritspelare och har inget intresse av att peta honom.

Hade gärna värvat tillbaka Figo dock, han hade skön stil tycker jag. Eller Romario, tycker inte alls han är slut som vissa påstår. Och Maradona.

Få spelare jag gillar som varit i Barcelona då de flesta som varit riktigt bra i klubben de senaste åren har fått lämna på grund av för stort ego enligt mig. Eto'o, Yaya, Ronaldinho, Deco etc.

Dessutom ser jag alla icke-katalaner som inhyrda spelare. Det är visserligen exakt vad det är och Eto'o och Forlan har sagt det rätt bra. Jag är för att göra mitt jobb och är inte skyldig fansen någonting. Det respekterar jag då en köpt spelare aldrig kan få samma kärlek till klubben som de som gått igenom La Masia. Därmed ser jag inte heller någon större mening med att bli överdrivet fäst vid spelare som jag vet kommer dra om ett antal år. Mina favoritspelare är mer eller mindre endast La Masia produkterna, + Marquez. Pique, Xavi och Pedro t.ex. Och ja, jag gillar Messi fruktansvärt mycket. Men då jag ser det som föga troligt att han spelar för någon annan klubb i sin karriär har jag valt att INTE lägga ner några förslupna tankar på honom i en annan klubb.

Det må låta hemskt men jag litar mer på att de egna produkterna vill klubben väl än de inköpta spelarna. Det är ingen tillfällighet att Dortmund, Barcelona och United leder respektive ligor i sina länder. De har flest egna produkter av de olika topplagen i respektive ligor de spelar i.

För att sammanfatta det hela. Klubben, synen på fotboll och spelstilen är större än den enskilde spelaren. Gör sig en spelare större än klubben eller laget så har jag inga problem med att han skeppas bort. Det finns alltid nya spelare att ersätta honom med (förutom Xavi, Pique och Messi) men det finns bara ett Fc Barcelona.

Var ju upp till Eto'o att stanna om han hade velat. Han fick ett kontrakt med en liten löneförhöjning och två år men han ville ha samma lön som Messi då och 4 år så vitt jag minns. Förstår om man inte ville ha kvar Eto'o då.
Barcelona Barcaholic
2011-01-16 04:23
Delarocha

Både Villa & Eto'o spelar ju på vänsterkanten för tillfället? Såg du kanske Inters match idag/igår, inte fan spelade han som central anfallare. Detsamma gäller David Villa oftast så spelar han på vänsterkanten medans Messi får ta center rollen fast lite längre ner i banan. Så visst fan hade det funkat med att ha någon av de på vänsterkanten som dom redan är i sina klubbar just nu och den andra i mitten, medans Messi får sin ''riktiga'' position på högerkanten där han enligt mig är som bäst.

Även om Pedro är lite av en favorit för mig så kommer det nog ta långt tid för mig och många här inne att smälta att Eto'o är borta. För killen gjorde mål och gav allt under 90 minuter varje vecka, hur man inte kan älska honom som Barcelona supporter är sjukt.

Och man börjar ju undra om det ens finns någon spelare du gillar som varit hur bra som helst i Barcelona och sedan lämnat. Man hör ju aldrig dig prata bra om spelare som Ronaldinho, Eto'o osv, utan endast negativa saker. Undrar vad du hade sagt om Messi om han nu hade lämnat för att klubben ville bli av med honom så som de ville med Eto'o..

Edit: Säger nu inte att du inte tycker om dessa spelare längre, men det är just den bilden man får av dig när man läser det du skrivit om de.
Delarocha
2011-01-16 03:07
The Reporter

Hur tänker du när du vill ha Villa Eto'o Messi?

1: Eto'o blir inte yngre
2: Villa och Eto'o spelar på samma position, deras definitiva styrka är att avsluta och komma till målchanser
3: Pedro är bättre än både Villa och Eto'o som ytter
4: Barcelona spelar endast med en striker och det råkar vara villa just nu
5: Sluta upp med de fjantiga nostalgiska tankarna kring Eto'o, Yaya, Ronaldinho etc. Det är bara patetiskt att höra folk snacka om att de vill ha tillbaka, Eto'o, Yaya eller Ronaldinho, den förstnämnda är striker där vi råkar ha typ världens främsta, Yaya Toure drog för han ville spela jämt och hans lönekrav är ju uppenbarligen sjuka, dessutom är han sämre än Busquets på alla sätt, den sistnämnda är slut som fotbollsspelare på alla sätt

Låt dessa "legender"( Vet inte om jag skulle kalla Yaya Toure för en legend då jag aldrig tyckt att han är speciellt bra.) förbli ett minne.
Barcelona Denyo
2011-01-16 02:28
barcaholic

boka på barcas hemsida och så skriver du ut biljetterna eller hämtar dem vid luckan vid Camp Nou. + att om du kollar beställer på barcas sida kan du bestämma helt själv vart du vill sitta och du kan se bild på hur det ser ut där du kommer sitta. sitt vid långsidan en etage upp bästa platsen enligt mig ;)
AndreD
2011-01-16 02:21
För er som inte vet är det gratis Messi 10 tryck i den officiella shopen. Ett erbjudande som kom när han vann FIFA Ballon D'or. Passa på nu då detta kan vara den sista matchtröjan utan tröjsponsor.

Själv har man tur då man har en kusin som är i Barcelona just nu :)
Barcelona Barcaholic
2011-01-16 02:04
Tjena Cules!

Det är så att jag ska resa till Barcelona och se matchen mot Espanyol. Men eftersom detta är min första resa till Barca så undrar om någon vet om man kommer kunna få tag på bra biljetter på plats. Eller är det kanske bättre att boka redan nu? Och är det isåfall billigare att boka eller att köpa biljetter där?

Tacksam för svar!
Atlético addeh
2011-01-16 01:22
Såg att Rafa Alcántara, eller Rafinha som han kallar sig, gjorde mål för Barça B, roligt för honom. Verkar som han fått spela alltmer som anfallare den senaste tiden och målsinne har han minst sagt. Då konkurrensen är så stor på mittfältet i A-laget både nu och förmodligen i framtiden är det perfekt om La Masía skapar en duktig anfallare.
Barcelona Barca4eva
2011-01-16 00:41
Herregud. Sevillas försvar vid 0-1 målet får mig faktiskt att tycka synd.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-01-16 00:35
Det är väl inte så konstigt att folk kallar la liga för skit. Kolla tex Sevilla och Ateltico. Vad håller de på me? Och de ska föreställa "topplag"..
Barcelona >The Reporter<
2011-01-16 00:25
Jag saknar Eto'o som person så in i helve*e. Kolla på denna dokumentär som gjordes med honom efter han lämnade Barca, fokusera lite extra vid 03.50 frammåt då han ser sina egna highlights, man blir verkligen berörd !

Han är gjord för Barca, och jag hoppas och tror starkt på att han återvänder nångång, även fast vi har Villa nu.

Tänk er Villa-Eto-Messi, va tror ni? Det låter väldigt starkt iaf, men jag tror att det skulle bli lite för "mkt"
Barcelona älskabarcelona
2011-01-16 00:15
Etoo gjorde mål på frispark idag . Vad jag vet så gjorde han aldrig det under hans tid i Barca . Detta var nog hans första om jag inte har fel .
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-15 23:59
Kul att Rafá fick göra sitt första mål i segundan! Tråkigt att Sergio Roberto troligen blev skadad. Men kul att B-laget äntligen bröt den negativa trenden!

Sociedads Aranburu blev inbytt i den 84:e minuten i dagens match mot Getafe, där för övrigt Victor Sanchéz startade(utlånad från barca). Det hindrade honom inte att göra 2 mål. Succé!

God natt Culés! Nu laddar vi för matchen mot Málaga!
Canaletes
2011-01-15 22:09
Sjuukt vackert mål av Eto'o sammarbete med Milito!!!
Barcelona FcB - I Motgång Och Framgång!
2011-01-15 21:35
Riiio!!

Det stämmer det är Rafa, men han kallar sig för ''Rafinha''
Barcelona UT Clásico
2011-01-15 21:32
Riiio!!

ju det är han thiagos bror
Barcelona Riiio!!
2011-01-15 21:29
"rafinha"... är det Rafa (thiagos bror) eller någon annan??
AndreD
2011-01-15 21:13
el Flaco

Tack för länken!
Barcelona el Flaco
2011-01-15 21:07
Här kan ni se målen från Barça B.
Barcelona el Flaco
2011-01-15 20:59
Bra dag för våra ungdomslag. B-laget vann med 2-3 mot Salamanca och därmed bröt man den negativa trenden på åtta matcher utan seger. Starkt med tanke på att Lucho saknade Muniesa, Victor Vaázquez, Tello och Romeu pga skador.

Det positiva med segern över Salamanca är Rafa Alcántaras prestation, men det tråkiga beskedet är att Sergi Roberto blev skadad i samband med hans kvitteringsmål. Återstår att se hur pass allvarligt det är.

Juvenil A-laget vann även de sitt möte med 1-4 på bortaplan mot Manlleu och den lovande Deulofeu gjorde två nya mål. Kameruanerna Ella och Dongou hamnade även de på målprotokollet.
Barcelona tikitaka
2011-01-15 20:44
haha rafa alcantara kallar han sig för "rafinha" nu för tiden eller?
Barcelona Barca4eva
2011-01-15 20:41
Undrar vad som har hänt med Getafe...0-4 mot Sociedad, inte likt de.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2011-01-15 20:01
Hetfield

Surt för oss båda.

------

Nära att Osasuna kom ikapp Villarreal, men ett mål i slutet stängde matchen.
Barcelona Frodo
2011-01-15 19:49
Rafa har gjort 1 mål och 1 assist mot Salamanca för b-laget idag. Detta är hans andra match i Segundan.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-15 19:46
Även jag hoppas på Napoli, Villarreal och Arsenal känns säkra så det är bara Napoli kvar att vinna..
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-15 19:33
H.Alavi

Hehe luktar som en 0-0 match just nu, även om jag hoppas på Fiorentina.

Där kom Babacar in.
Barcelona Koeman_4
2011-01-15 19:06
Snyggt mål av Cani :P
Delarocha
2011-01-15 19:01
Jag har också bettat på Napoli. Så dem får se till att vinna.

Men utan Hamsik är Lavezzi och Cavani skit på en pinne.
2011-01-15 18:59
Hetfield

I en sån här match ser man verkligen hur viktig slovaken är för Napoli. Varken Cavani eller Lavezzi har kraft nog att störa Fiorentinas backlinje.

"Jag har tippat på Fiorentina, så jag hoppas på de"

Då blir det en liten kamp mellan mig och dig då jag har lagt mina slantar på Napoli. ;)
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-15 18:53
Hamsik är ju deras motor, det är han som är "binder ihop" Lavezzi och Cavani, så det är klart att han är viktig. Det blev mer av en urladdning i mötet med Juventus.

Den där Ljajic är ju ruskigt bra, han är endast 19 år så man undrar hur långt han kan komma. Jag hoppas att Mihajlovic slänger in Babacar, där har man en ruskigt bra anfallare för framtiden. Stor, stark, teknisk och bra på att nicka.
Jag har tippat på Fiorentina, så jag hoppas på de.
2011-01-15 18:51
Inte alls den matchbild som jag förväntade mig mellan Napoli och Fiorentina. Väldigt överraskad över hur dominanta Fiorentina är på bortaplan (bara Catania är sämre på bortaplan) och hur dåliga Napoli är på hemmaplan som för övrigt har 5 raka segrar, bland annat storvinsten mot Juventus i förra omgången med hela 3-0.

Hamsik? Mjo, han är saknad.
Annons: