/spanien/barcelona/forum/13314.aspx/spanien/barcelona/forum/13314.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona .Sami.
2011-03-19 11:49
Seger idag som gäller. 3-0!
Barcelona Pep the King
2011-03-19 11:43
Messi är nummer 1. Guardiola hade åkt ut med huvudet före.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-03-19 11:19
Vi kommer ju inte spela på någon "skitarena" i Donetsk i alla fall :P
Barcelona 100% AntiMadridista
2011-03-19 11:06
Kvällens match borde inte underskattas. Tycker att Barca borde ställa upp med de bästa spelarna.. vi har inte råd att tappa poäng ikvll. Nån som vet vilka som är borta ikväll?
Barcelona B-Guden
2011-03-19 11:06
Så ni menar att man bli större i barca om man är katalan ? fuck you

Det är vad man presterar på planen som gäller, hur lojal man är mot klubben.
Sedan om du kommer från Afrika Argentina Haiti eller är katalan spelar ingen roll.
Barcelona Figeta - Anims Abidal
2011-03-19 11:02
100% AntiMadridista

Mascherano förtjänar verkligen all den speltid han får om inte mer. Har också märkt att när Masken och Sergio spelar tillsammans så brukar dem rotera lite när de gäller vem som ska spela mittback och Pivote. Det såg vi senast mot Arsenal när Pep flyttade upp Sergio och kolla hur de gick. Vi vänder matchen och Masken räddar oss med sin fantastiska brytning.
2011-03-19 10:56
Figeta - Anims Abildal

Det du säger kan stämma bra. Jag antar att Sergio kommer nu att få spela mittback med Pique framöver och Masken kommer att spela på mittfältet. Tycker att Masken har skött sig bra där så han får gärna fortsätta.
Barcelona Figeta - Anims Abidal
2011-03-19 10:50
100% AntiMadridista

Jag tror faktiskt att när Puyol skadade sig så visste läkarna att han skulle vara borta i flera månader och ville därför inte oroa fansen. Han kanske blir borta 2 månader till vem vet för är det inte märkligt om man inte nämner när han ska komma tillbaks och så har han varit borta i 2 månader. Låter lite skumt
Barcelona Hetfield
2011-03-19 10:50
L.A.M

Det handlar inte om att man ska dissa den ena eller den andra, det är bara fakta. Guardiola har något i blodet som Messi aldrig kommer att få. Om du skulle kalla Messi för en katalan då skulle han antagligen bli irriterad då han är en stolt argentinare, så det är klart att folket relaterar mer med Guardiola.
Sen vill vissa dra paralleller till "främlingsfientlighet" men det handlar inte som sånt, det är bara så det funkar.

Guardiola är inte ens topp 10 när det gäller de bästa spelarna i Barcelonas historia (nära dock), men han har varit lagkapten, tränare och en gentleman för klubben. För mig är det betydligt mer värt än 1000 guldbollar i världen.

Dessutom så handlade frågan om vem man skulle välja mellan Guardiola och Messi vid ett eventuellt bråk, och då valde jag just Guardiola pga. dessa anledningar.

Jag gillar Messi, men skickliga spelare kommer och går men ikoner som Guardiola är det få av.
2011-03-19 10:46
Är det nån som har hört nåt om Puyol? Vet ni när han ska komma tillbaka?
2011-03-19 10:46
Jag har kollat lite vilka spelare som är riskzon för att missa ev semifinal i CL mot Madrid och det är egentligen bara Iniesta som är det. Det vore gött Om Barca kunde vinna första matchen mot Shaktar med flera mål så kanske Iniesta kunde dra på sig ett gult kort så han missar returen mot Shaktar.

Kollt även Madrid och där ser de mycket mörkare ut för deras backlinje. Det var bara Marcelo som inte hade några gula kort medan båda mittbackarna Carvalho och Pepe hade 2 gula kort och Ramos ett gult kort. .
PedroRodriguez
2011-03-19 10:34
Getafe måste vi spöa ikväll. Deras bortafacit är inte särskilt bra, och de ska inte kunna få med sig en pinne. Känner på mig att Iniesta är riktigt sugen på att smälla in en.
--------------------
Hoppas inte At.Madrid skiter på sig ikväll i omklädningsrummet som de brukar göra innan matcherna mot Real. Real tog sig an en tuff match på Bernabeu i onsdags och de kan mycket väl tappa poäng mot ett friskt Atletico.

Fan vad lack man blir på SvenskaFans ibland. Det går så jävla segt att man blir förbannad.
Hunting Bears
2011-03-19 09:30
"Jag har märkt att om t.ex någon är för Pep så skriver han typ "Messi är en liten skit från Argentina som inte är katalan nånstans" medan om man är åt andra hållet skriver man typ "Pep är bara en tränare, Messi är bäst och han kommer stanna, skit i Pep".

Det där har ju inte någon skrivit alls. Sluta hitta på saker och försök få dig själv att verka så mycket mer pragmatisk och tänkande.

Varken jag eller Hetfield har påstått något sådant om varken Messi eller Pep.

Men verkar som att folk inte har koll på den katalanska historian här inne. Ni kanske får ta och gå och läsa lite om Spanska inbördeskriget, Katalonien m.m.

Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-03-19 06:27
Grejen är ju att båda två hade varit omöjliga att ersätta. Messi är världens överlägset bästa spelare och vad man än gör kommer man inte hitta en värdig ersättare. Pep är en av världens bästa tränare och den perfekta för FC Barcelona. Han förstår allt vad Barcelona/Katalonien innebär, han är ödmjuk och hans taktiska kunskaper är enorma. Han ger chansen till ungdomarna, han gillar inte när spelare är kaxiga och gör sig ganska fort av med dem. Han är den perfekta tränaren för Barca.

Vill inte svara på frågan då det troligen(förhoppningsvis) aldrig kommer att hända och jag vill inte ge skit åt en av dem för ingenting. Jag har märkt att om t.ex någon är för Pep så skriver han typ "Messi är en liten skit från Argentina som inte är katalan nånstans" medan om man är åt andra hållet skriver man typ "Pep är bara en tränare, Messi är bäst och han kommer stanna, skit i Pep". Jag tänker inte kritisera den andre för bara ett litet scenario som aldrig kommer hända, låt oss bara säga att båda är några av Barcas bästa spelare/tränare i historien och folk kommer minnas dem i all oändlighet.

Och en sak till, om det där bråket skulle uppstå så säger jag som några andra att jag är säker på att mister skulle avgå självmant. Han är såpass stor och har så mycket mer känslor för klubben än sig själv så han skulle vilja att världens bästa spelare stannade. Och som sista grej så måste jag ge cred till Hetfield som startade en intressant diskussion.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-03-19 03:51
Det är nog svårt för vissa här inne att förstå vad Pep har stått för i över 20 år för klubben. Man kan väl inte klandra dem heller då de inte upplevde sena 90-talets och millenniestartens Barca pga. ålder eller att de inte höll på Barca just då. Det betyder inte att de inte älskar Barca lika mycket som en annan dock.

Men jag håller fortfarande med Hunting Bears att Pep nog som individ alltid kommer vara större än Messi i Barcelona. Pep är en kille som är född i trakterna, hela Katalonien finns i hans kött och blod. Guardiola är den person som katalaner kan identifierar sig själva med. Han har varit den bästa katalanska spelaren i Barcas historia innan Xavi dök upp. Men det är ändå inte det som har gjort honom så stor, vi har haft spelare som har varit bättre individuellt. Som Stoichkov, Laudrop, Romario, Rivaldo, Crujjff, Shuster, Maradona, Ronaldo, Luis Suarez, Ronaldinho, Koeman och säkert några till och nu har vi Xavi, Iniesta, Messi som tillhör de spelarna. Pep är lagkaptenen som divor som Stoichkov lyssnade jävligt noga på och han är den som gjorde Barca till laget som spelat världens bästa fotboll genom tiderna.

Fråga en katalan om 30 år om Barcelona så får ni höra dom berätta om Pep. Puyol och Xavi med stolthet. Men det kommer även nämnas att Messi är Barcas bästa spelare genom alla tider. Det betyder dock inte att Messi kommer vara mindre älskad av fansen heller men dock på ett annat sätt. Man kan inte jämföra Peps betydelse med Messis. Det är historia/ ledarskap VS fotbollsskicklighet.

Nu är inte ens Pep min allra största favorit i Barcelona, utan det är Luis Enrique. Så jag är inte någon katalankåt, enögd medgångssupporter. Pep kommer tvåa, Puyol trea. :)
Barcelona Trippeln
2011-03-19 01:49
Vafan är det för efterbliven fråga? Att välja mellan Messi och Guardiola, lägg ner skitsnacket. Tack.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9. iAnims Abidal!
2011-03-19 01:23
För att han var en av Barcas bästa mittfältare och numera är FC Barcelonas mest framgångsrikaste tränare sen klubbens begynnelse.

Det brukar generellt sett räcka för att man ska hyllas till skyarna.
Hunting Bears
2011-03-19 01:00
Okej.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-19 00:59
Jag ville bara höra din åsikt om varför du rankar honom så högt.
Hunting Bears
2011-03-19 00:56
Varför ska jag då svara?
Barcelona Messidinho_10
2011-03-19 00:56
Hunting Bears

Jag frågar dig ju, jag vet redan allt om Pep...
Hunting Bears
2011-03-19 00:54
Messidinho_10

Kan du få göra, men orkar inte ge dig ett svar då du kan gå och läsa på lite istället själv.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-19 00:54
Hunting Bears

Får man fråga varför höjer du Pep Guardiola till skyarna?
2011-03-19 00:46
Frodo

OM han går i vanlig skola så tycker jag det bra. Nu vet inte jag något om Deulofeus personlighet men det ska inte daltas för mycket med talangerna genom privatundervisning osv ;)

Hunting Bears
Håller med dig om det du skriver. Jag vet att en av anledningarna till att Messi kom till just Barcelona var att han hade kusiner i Katalonien, men huruvida länge de har bott där och hur mycket "katalonism" de har i sig har jag ingen aning om.

Poängen är att jag tror att Messi känner till historian och i princip känner sig som en katalan, men samtidigt har han sagt att inget gör honom argare än när folk ifrågasätter hans argentinskhet genom att säga att han är mer katalan än argentinare. Det i samband med att Guardiola mer är en "folkets man" än vad Messi gör att jag också håller Guardiola större än Messi för FC Barcelona.
Jag är säker på att Messi hade sagt samma sak.

Däremot tror jag att Messi kommer vara Barcelonas bäste och störste fotbollsspelare (med betoning på spelare - inte person. Men vem vet? Tiden får utvisa...) genom tiderna när han lägger skorna på hyllan men det är en annan sak.
Barcelona Frodo
2011-03-19 00:42
addeh - iAnims Abidal!

Jag stör mig också på det. Deulofeu är ju klockrent så man får hoppas på att killen tar sitt förnuft till fånga.
Hunting Bears
2011-03-19 00:41
Cruyff håller jag ju personligen som den störste av dom alla i Barcelonas historia tillsammans med Pep. Så jag gör ingen direkt distinktion mellan katalan/icke katalan. Men å andra sidan är Cruyff ett undnatag snarare. I generella termer tar jag för givet att katalaner föredrar att se katalaner, men så är det med alla klubbar. Inget nytt under solen.
Barcelona true_barca_fan
2011-03-19 00:39
Det brukade alltid komma inför artikel före varje match. Har redaktionen glömt det den här vecka?
Atlético addeh - iAnims Abidal!
2011-03-19 00:38
Frodo

Enda nackdelen med Deulofeu är att han har Gerard på tröjan. Kan inte släppa det, så fruktansvärt fult. Varför ska spelare med läckra efternamn ha förnamnen på ryggen? Gaah!
LOTG - Cruijff #9
2011-03-19 00:38
För att vara tydlig: jag skrev inte att utländska spelare var lika mycket värda som våra egna produkter, ordet var legender. Men om vissa härinne betraktar Stoichkov, Cruyff, Messi m.m som mindre värda pga av deras nationalitet är det givetvis fritt fram.
Barcelona Frodo
2011-03-19 00:35

Hehe, Deulofeu hade tydligen en mattelektion när han fick beskedet. När han kom sent drev några av spelarna med honom. Jag tror att han bor hemma precis som Xavi gjorde och därmed kanske också går i en vanlig skola. Det går bra för killen just nu. Stjärna i Juvenil A och redan debuterat med b-laget. Tränat med a-laget och ses som en av de största talangerna i La Masia. Sponsorkontrakt som ger honom 150 000 euro per år. Förhoppningsvis håller han fötterna på jorden.
Annons: