/spanien/barcelona/forum/13281.aspx/spanien/barcelona/forum/13281.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-22 17:38
Att Ronaldo inte presterar i stormatcher trodde jag var ganska självklart. Visst, han kan göra hur många mål han vill mot Racing, Almeria och sådana lag men när det vankas stormatch så är han alltid tillbaka med sitt gnällande, och han är oftast ganska dålig. När Barca eller andra lag i Cl ställs mot Real så gör Ronaldo ingenting, i och för sig är hela Real likadant.
Atlético addeh
2011-01-22 17:27
elbraco

Miño känns som B-lagets första målvakt, han är också den enda som har stått i A-laget, vilket han gjorde i Supercupen mot Sevilla i augusti. Oier Olazábal, som räknades som vår tredjemålvakt inför förra säsongen, är numera omsprungen av både nämnda Miño och Masip. Den sistnämnda har startat i princip varje match på sistone och gjort stora framsteg. Det ska dock tilläggas att samtliga tre håller bra klass och är ungefär jämnbra, med lite olika egenskaper.

Ska bli intressantare än någonsin att se Barça B idag. Dels för att det är Rayo Vallecano som kommer på besök, och dels för att Thiago åter kommer spela med laget. Startelvan mot Rayo publicerades precis och det blev en ganska väntad sådan;

Masip - Montoya, Bartra, Fontás, Planas - dos Santos, Ilie, Thiago - Edu Oriol, Soriano, Nolito
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2011-01-22 17:22
Yaya hade armen mot kroppen när bollen pricka hans hand = INTE hands enligt regelboken. Punkt slut.
Barcelona Barcadinho.
2011-01-22 17:18
Speltid i Barca B - målvakter.

Oier - 4 matcher,
Mino och Masip - 8 matcher var.

Jag gillar det faktumet att Mino är 191 cm. Masip är 180.
Men det är också viktigt med snabba reflexer och bra fotarbete.
Barcelona el Flaco
2011-01-22 17:09
Figo: "Det var enkelt att flytta från Barça till Madrid. De erbjöd mig ett bättre kontrakt".

Äcklet har visat ännu en gång varför han kallas för en legosoldat.
Barcelona Gabriel
2011-01-22 17:06
The Castilla Generation

Du kan inte på fullaste allvar mena på att det var korrekt att blåsa av för frispark i den situationen? Touré får bollen uppsparkad på sin mage och han står ca 1 meter ifrån, hur är det att dra fördel av situationen? Han har händer och armar intill kroppen, mitt på sin egna mage, alltså spelar det ingen roll ifall bollen nuddar hans hand eftersom handen är intill kroppen samtidigt som Yaya dessutom är omedveten om vad som händer då han själv inte ens hinner att reagera när han får bollen på sig.

Solklart felaktigt beslut. Ser du inte det så kan du inte vara speciellt insatt ihur reglerna är.
Barcelona Hyder
2011-01-22 17:02
Ronaldo har aldrig varit en ledare i storamatcher. I de flesta matcherna i PL där man mötte lag från the big four var han relativt blek. Om du inte såg matcherna, vilket jag inte tror att du har gjort, uttala dig inte då. Han var i princip likadan som mot oss senast många av de matcherna. Gnällig, kaxig, dålig, omotiverad och oförmågan att kämpa vidare var rätt påtaglig.

Att Xavi alltid överglänser Messí i stora matcher är väll att ta i. Även om han gör det ibland betyder inte det att Messí inte presterar världsklass fotboll samtidigt. 5-0 senast och Messí låg bakom nästan allt i mål och anfallsväg. Förstår om du gärna vill glömma matchen snabbt men det är i alla fall så det gick till.

"Messi levererar mer mot storlag än Ronaldo numera"

Tack för den, jag nöjer mig där.
Barcelona el Flaco
2011-01-22 16:58
elbraco/

Svårt att säga vem som är tredjemålvakten. Känns som att man roterar om vilken som får följa med och träna med A-laget och bli uttagen till match. I Barça B har t.ex. samtliga tre målvakter, Miño, Oier och Masip fått speltid, men jag tror att Miño är den som fått starta flest gånger.
The Castilla Generation
2011-01-22 16:55
Barcaholic

Ja, eftersom Toure drar fördel utav det.

Angående din länk så är inte kameravinkeln den bästa, hade gärna sett det från linjedomarens vilnkel..

Hyder

Ronaldo har i Man U levererat mot alla storlag i ligan och i CL. I Real Madrid har han levererat mot alla storlag förutom mot Barca. Barca är inte det enda storlaget om du tror det.

Ja varför skulle inte Pinto darra om Ronaldo får ett bra frisparksläge? Ronaldo är ju inte dömd till att aldrig göra mål mot Barca. Ett frisparksläge för Ronaldo är en målchans för många andra spelare.

Messi levererar mer mot storlag än Ronaldo numera, det beror på att hans lagkamrater är så trygga så att dem kan lyfta Messi. Ronaldo måste allt som oftast lyfta laget på egen hand eftersom dem inte är trygga i sig själva.

Har du inte tänkt på att det är alltid Xavi som överglänser Messi i större matcher?
elbraco
2011-01-22 16:51
Vem räknas som tredjekeeper i Barca, Oier eller Miño? Vet inte vem som står i Barca B :P
Barcelona Hyder
2011-01-22 16:48
The Castilla Generation

Du sa att Pinto skulle darra om Ronaldo fick ett frisparksläge. Det känns väll inte speciellt logiskt då Ronaldo aldrig har gjort mål på oss tidigare. Pinto bör i sådana fall darra lika mycket om Di María mot all förmodan vill skjuta en frispark med sin plattfot. Till skillnad från Ronaldo levererar Messí i en väldigt stor andel av alla stormatcher som han spelar. Han gör mål, han gör assists, han öppnar upp spelet. Ronaldo gör det ibland, men inte på samma höga nivå som La Pulga. Det är numera även officiellt x2år.
Barcelona Barcaholic
2011-01-22 16:42
Barca4eva

Xavi spelade i cupen senast mot Betis, många kommande viktiga matcher och vi vet ju om att Xavi haft lite problem med skador. Så om Iniesta tar Xavis position ikväll och Afellay tar Iniestas så ser jag inga problem till det. Racing SKA vi bara vinna över oavsett med eller utan Xavi.

David Villa blir matchens lirare ikväll kom ihåg det ;)!
Barcelona Barca4eva
2011-01-22 16:38
Barcaholic

Intressant...men själv tycker jag att vi borde satsa stenhårt, med Xavi istället för Afellay i din elva där de sedan byter med varandra. Helst långt innan det är 5 minuter kvar av matchen lol. Det är inte så att Afellay inte förtjänar en startplats samtidigt som de andra bör vila men utan Xavi kan det gå dåligt, det vill man inte riskera.
Barcelona Barcaholic
2011-01-22 16:37
The Castilla Generation

Bollen rör helt klart Toures hand. Men det betyder väl fan inte att det ska dömmas till frispark för det?

Bengan:

Som du ser var det inte jag som tog upp ämnet utan reagerade bara när ''The Castilla Generation'' sa solklart att det var hands. Så kom inte lek smart här när du först diskuterar angående situationen men har inga argument till det. Och dessutom var inte Pique så tydlig som du verkar få det till, länktipset visar om det var eller inte. Själv vågar jag inte säga något om den då det är så dålig vinkel.

Edit: Vi kan ta det på PM så slipper man denna diskussionen här ännu en gång.
Barcelona Barcaholic
2011-01-22 16:33
Barca4eva

Så länge inte Keita & Milito får spela ikväll så gör det inte så mycket för mig. Däremot Xavi förtjänar nog lite vila och tycker Afellay borde få starta istället eftersom han var en av få som försökte mot Betis. Annars en stark elva så man kan gå in i paus med en säker ledning och inte trötta spelarna allt för mycket. Även Mascherano kanske borde få spela ikväll, så som han brukar mot de mindre lagen och Busquets får kliva in i de lite svårare matcherna.

V.V
Adriano-P-P-Abidal/Maxwell
Mascherano
Afellay-Iniesta
M-V-P
Barcelona el Flaco
2011-01-22 16:32
Sitter verkligen folk och debatterar (fortfarande) om handsituationen med Touré från förra säsongen? Känns som att åka tillbaks i tiden...
The Castilla Generation
2011-01-22 16:30
Hyder

Har jag tagit upp vad Ronaldo gjort mot Barca?

Ja Ronaldo är ledaren under stora matcher, annars hade han inte spelat 2 CL finaler på raken. Ronaldo har aldrig gjort mål mot Barca och Messi har aldrig nätat mot Inter eller Chelea.

Barcaholic

Nu handlar det om Toure fick bollen på handen eller inte, vad jag har sett så fick han den. Det ska vara frispark vare sig det är avsiktligt eller oavsiktligt.
Real Madrid Bengan
2011-01-22 16:30
Barcaholic, sluta gräva ner dig i felaktiga domslut. Det finns mängder av tveksamma situationer i varje match ibland får man dom med sig ibland mot sig. Dessutom var ju som jag sa Pique solklart offside vid sitt mål så det om dom situationerna hade dömts rätt skulle slutresultatet ändå vara detsamma
Barcelona Barca4eva
2011-01-22 16:29
Okej grabbar, bäst att lägga ner nu...det har inte gått för långt men det ser ut att kunna göra det. Varför inte diskutera om hur startelvan bör se ut eller hur laget bör spela jämfört med senast?
Barcelona Barcaholic
2011-01-22 16:23
The Castilla Generation:

Det finns fler bedömingsregler som naturlig rörelse för vart man har handen osv men nu tog jag bara några enkla regler där. Men du kan inte vara så insatt i domarbedömningar ser jag. Samuel var 1-2 meter ifrån Toure som fick bollen på sin hand som han hade HELT intill magen. Eller påstår du att Toure inte hade handen intill magen?

Handlar inte om Inter spelare eller Barca spelare, utan om att vad som är rätt.
Barcelona Hyder
2011-01-22 16:21
The Castilla Generation

Ja, för Ronaldo har ju gjort helt sjukt många mål mot Barcelona och är alltid ledaren i stormatcher...
The Castilla Generation
2011-01-22 16:20
"• När handen eller armen får oavsiktlig kontakt med bollen ska spelet fortsätta."

Då hade det inte funnits några handssituationer, för ingen har väl någon som helst avsikt att röra bollen med handen. Nu var detta en reflex från Toures sida och det ska vara hands för han kunde undvika den situationen.

Hade en inter spelare fått en sådan situation i straffområdet så hade det varit solklar straff.
Barcelona Barcaholic
2011-01-22 16:17
Bengan

Isåfall kan du vara snäll och visa något klipp där just sånt där leder till frispark, för jag själv har aldrig sett sånt där leda till frispark. Toure har ju handen intill kroppen så mycket som det går.

''Följande riktlinjer gäller för tolkning av hands:
• När en spelare avsiktligt spelar bollen med handen eller armen ska direkt fri-spark (eller straffspark) dömas.
• När handen eller armen får oavsiktlig kontakt med bollen ska spelet fortsätta.
• Varning för hands ska utdelas när en spelare genom att avsiktligt spela bollen med handen eller armen.''

Jag förstår inte riktigt hur Toure tar bollen avsiktligt med handen, och den ändrar inte riktningen eller något liknanade. Helt klart att spelet ska fortsätta men men sånt händer.

The Castilla Generation

Visa de ''bättre bilderna'' än en video med bra kvalite är du snäll? Tveksamt att de bilderna finns.
The Castilla Generation
2011-01-22 16:11
Hyder

Ett bra frisparks läge för Ronaldo och Pinto darrar;)

Vi får se om Pep håller sitt ord, tror knappast han kommer göra det.

Barcaholic

Jag har sett bättre bilder och zoomade sådanna, Yaya fick bollen på handen och då ska det vara frispark då han drar fördel utav det.

Bojans avslut var annars läcker, undrar om han siktade ens.
Real Madrid Bengan
2011-01-22 16:08
Barcaholic, har sett massor av situationer som gett frispark för samma sak. Bollen tar ju på handen. Men jag har även sett mängder av situationer där det släppts också. Så jag tycker inte det var helt fel av domaren att blåsa men skulle förmodligen inte reagerat på det om han släppt det heller. Hands är rätt tydligt i regelboken men den praxis domare använder för reglerna är väldigt luddigt...

Dessutom om vi ska börja kolla på varje beslut så var ju faktiskt Piques mål offside så det jämnar ut sig
Real Madrid Bengan
2011-01-22 16:02
el Maestro, håller med när det gäller CL men spanska cupen etc spelar ju fan ingen roll. Är ju mer som träningsmatcher. Jag skulle inte ens dra på smilbanden om Real vinner cupen. Däremot om det är mot Barcelona är det ju en annan sak, men då är det sjävla matchen och rivaliteten som har någon betydelse, cupen i sig är ju mer som kalle anka cup
Barcelona Barcaholic
2011-01-22 16:00
The Castilla Generation

Jag förstår inte riktigt hur du kan tycka att det där är rätt dömt. Ett tips kolla min länk igen och ta av Madrid glasögonen och bedömm, eller ja inte ens med Madrid glasögon på kan man få det där till ett rättdömt hands, eller?
Barcelona Hyder
2011-01-22 15:59
Jag får kalla kårar när Guardiola säger: "If we reach the cupfinal, Pinto will be our goalkeeper"

Jag vet inte om det bara är jag, men Pinto mot Real Madrid känns ganska kört.. Tur att vi har utespelare som vet hur man gör 5 mål mot Mou och hans grabbar då.
The Castilla Generation
2011-01-22 15:52
Ehmm..

Ni vann endast 2, var av en med en man mer.

Bojans mål var en hands från Toure, vilken man kunde se tydlgt från reaktionerna. Toure själv reagerade inte, det var endast Xavi som föra oväntat klagade på domaren.
Barcelona B-Guden
2011-01-22 15:39
Så jävla trött på att man gör sån jävla stor sak över att Mourinho vann över barca.
vi spelade 4 matcher mot dom vi vann 3 st, sen hade dom riktigt tur att bojans sista mål inte godkändes i andra semin.

Ja dra upp Chelsea storyn nu alla, dom skulle ha 2 st straffar inge mer barca kunde lika gärna fåt 1.
Anelkas filmning så abidal fick rött utan att rört honom.
Annons: