/spanien/barcelona/forum/13270.aspx/spanien/barcelona/forum/13270.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2011-01-22 14:24
el Flaco

Almería är mycket bättre än vad de visade upp den fantastiska kvällen då vi gjorde åtta mål. Men i ärlighetens namn är jag inte ett dugg orolig över att vi inte skall gå vidare. Pep har visat tydligt att cupen tas på fullaste allvar och förhoppningsvis spikar vi igen det hela redan i första mötet på Camp Nou. Men, man ska aldrig säga aldrig och jag har respekt för Almería. Det finns en anledning att jag tippade laget på en nionde plats inför säsongen, något som dessvärre inte hållit. Piatti, Ulloa & Uche kan skapa oro för vilket försvar som helst, det fick inte minst Real erfara förra helgen.

Kanske lät lite väl underskattande i mitt förra inlägg, men även om Almería kommer bli svåra at besegra i ett dubbelmöte är jag inte direkt orolig. Vi ska, och kommer gå till final.

Hoppas bara ingen underskattning trissas upp i huvudena på spelarna efter 8-0 segern, fast jag litar på att Pep lyckas motivera sina spelare även denna gång.
Barcelona Barca4eva
2011-01-22 14:19
el Maestro!

Håller helt och hållet med dig. En final är betydligt mer värd än en vanlig ligamatch även om det är jävligt tight mellan topplagen.
Barcelona el Maestro!
2011-01-22 14:16
Bengan:
Det är klart att Pep var revanschsugen och ville helst vinna mot Mourinho av den anledningen du skrev. Det lyckades han ju med det också som tur var.

Vad jag menade i mitt inlägg var oavsett om det handlar om cupen eller Champions League så är en förlust i finaler mer ångerfullt för spelare och för tränare än en förlust i ligan i början av säsongen. Det går att reparera för poängtapp i ligan men finalen spelas bara en gång. Det gäller att vinna pokalen med allt vad det innebär, glädje o.s.v. eller att se på det andra laget fira och glädjas med sin fans.
För mig är att vinna en final viktigare än att vinna en ligamatch när det återstår 25 matcher eller liknande. Varje ny pokal du lyckas med att addera i pokalskåpet är guldvärd oavsett typ.
Barcelona Frodo
2011-01-22 14:16
Vi kan potentiellt mötas 7 gånger den här säsongen. Jag hoppas på att Sevilla vinner så att vi eventuellt får spela och vinna finalen på Bernabeu om vi tar oss dit. Att vinna på deras hemmaplan skulle vara episkt men det är en lång väg kvar.

Det här är möjliga matcher:

2 i ligan
2 i CL
1 i cupen
2 i supercupen
Barcelona el Flaco
2011-01-22 14:11
addeh/

I ett dubbelmöte brukar det alltid bli jämnare än om det är en vanlig ligamatch eftersom den taktiska biten blir jämnare, samt att ett mål kan betyda så mycket. Därför anser jag att vi borde vara oroliga över vår egen motståndare, Almería. Tvivlar starkt på att vi kommer få se någon 8-0 målskillnad som det blev senast vi mötte de.

Alex.K/

Gärna antalet, men inte resultatsmässigt. ;)
Delarocha
2011-01-22 14:05
Alex.K

Borde kanske, men i Spanien är det dubbelmöte.
PedroRodriguez
2011-01-22 14:04
addeh

Co-sign. Även i fall Sevilla lär få dett úbertufft så är det inte ett säkert kort att Real når finalen då Sevilla visat att de verkligen är starka i CdR de senaste åren.

Real Madrid hade det verkligen tufft mot Sevilla ifjol då man tog en knapp seger på Bernabeú och torskade på Ramon Sanchéz med 2 - 1. Samma sak var det säsongen 08/09 där matcherna mellan lagen var helt magiska. Om jag inte minns fel så torskade Real med 4 - 3 på Bernabeú samt vann sin match på Ramon med 4 - 2.

Lita på att Real lär få det tufft även i fall jag tror att de tar det.
Atlético addeh
2011-01-22 14:00
Det känns som nästan alla här inne är helt övertygade om att Madrid kommer gå till final i Copa del Rey. Även om Sevilla gjort en blek säsong så här långt, ska man inte glömma av att de är ett riktigt starkt cuplag. De slog som bekant ut oss i förra säsongens upplaga av Copa del Rey, dessutom hotade man Real rejält på Santiago Bernabéu tidigare i höstas.

För att summera det hela så tror jag Madrid kommer få det tufft att slå Sevilla i två matcher. Det är inte vilken nöt som helst att knäcka, och andalusierna skulle aldrig vika ned sig på ett sätt som Atlético gör.

För den spanska fotbollens bästa hoppas jag att Sevilla går vinnande ur striden, även om det vore mäktigt med en cupfinal mellan Barcelona och Real Madrid.
Real Madrid Alex.K
2011-01-22 13:58
el Flaco

Vi får väl hoppas på något liknande i år. Både antal och resultatmässigt.

Fast som någon skrev innan så borde det bara vara ett möte i Supercupen. Det är ingen turnering man bryr så mycket om egentligen.
Delarocha
2011-01-22 13:49
Supercupen spelas i två möten. Hemma och borta.
Barcelona el Flaco
2011-01-22 13:46
Angående antalet Cláscios under ett år; vet inte vad rekordet ligger på, men senaste gången det blev så många mötet mellan Barça och Madrid måste ha varit säsongen 92/93. Förutom de två ligamatcherna ställdes man även mot varandra i semifinalen i Copa del Rey, där Madrid gick segrande och till slut vann hela turneringen. Därmed möttes man även i den spanska supercupen samma år, 1993, som Real Madrid också vann (3-1 på Bernabéu och 1-1 på Camp Nou).
Barcelona Decinho
2011-01-22 13:41
El Flaco,

Okej, typ precis som Bartra, Fontas, Nolito och Vazquez m.m har fått delta i A-lagsmatcher efter att ha deltagit på A-lagsträningarna under veckan? Det jag ville komma fram till var att Thiago fortfarande har en teoretisk möjlighet att delta i A-lagets matcher även framöver. Det gäller bara att han får chansen att träna med de stora pojkarna. Tack för svaret!
Barcelona Barca4eva
2011-01-22 13:39
Ännu en gång säger jag, ignorera ZlatanIbrahimovic#11

Förra gången hjälpte det inte men herregud nån gång måste ni fatta. Diskussioner med honom och vissa andra leder inte till nåt bra.
Barcelona el Flaco
2011-01-22 13:35
Decinho/

Sedan Pep Guardiolas intåg i klubben har man infört en (o)skriven regel att en ungdomspelare endast spelar för det laget som man tränar med. I Thiagos fall kommer han endast få delta i matcher för B-laget resten av säsongen då han kommer träna under Luis Enriques ledning den närmsta tiden.

Det är därför han inte har fått spela med Barça B de senaste fyra månaderna, då han har tränat konstant med Puyol & Co.

Enda sättet han kommer spela någon match i cupen eller inhopp i lagen blir i såna fall om han tränar med A-laget under veckan för att ingå i förberedelserna
ZlatanIbrahimovic#11
2011-01-22 13:32
: C Ronaldo #7
Han kanska ändra taktiken så Messi skulle få fler bollar och sånt det vet inte du.
Zlatan bärde Barca på sina axlar , han kom in mot Real och sen efter 4 min poff så hade han avgjort matchen , Messi är ingen bra spelare om inte han får allt serverat och sen visst ibland kan han gå sina genombrott och göra sina mål utan att bli serverad men dem stunderna kommer inte ofta.
Zlatan är en spelare som kan göra allt själv till skillnad från Messi som får allt serverat.
Låt Messi flytta ifrån Barcelona och så får vi se hur bra han kommer att vara , tänk på att Zlatan har varit bra i vilket lag han än har gått i till och med Barcelona !
ZlatanIbrahimovic#11
2011-01-22 13:32
: C Ronaldo #7
Han kanska ändra taktiken så Messi skulle få fler bollar och sånt det vet inte du.
Zlatan bärde Barca på sina axlar , han kom in mot Real och sen efter 4 min poff så hade han avgjort matchen , Messi är ingen bra spelare om inte han får allt serverat och sen visst ibland kan han gå sina genombrott och göra sina mål utan att bli serverad men dem stunderna kommer inte ofta.
Zlatan är en spelare som kan göra allt själv till skillnad från Messi som får allt serverat.
Låt Messi flytta ifrån Barcelona och så får vi se hur bra han kommer att vara , tänk på att Zlatan har varit bra i vilket lag han än har gått i till och med Barcelona !
Real Madrid Alex.K
2011-01-22 13:30
Någon som vet om det har hänt att det har spelats 7 eller t.o.m. 8 El Clasicos på ett år? Om inte så kan det bli rekord i år i så fall.
Barcelona Decinho
2011-01-22 13:29
Innebär Thiagos nedflyttning till B-laget att han inte får några chanser att varken träna eller spela med A-laget under resterande delen av säsongen? Eller kommer han fortfaranade träna med A-laget som vanligt men spela matcher med B-laget?

Som jag har upppfattat det tidigare så kommer det sistnämnda exemplet att gälla. Men jag blev osäker nu, med tanke på B-lagets assisterande tränares uttalanden...
Real Madrid Bengan
2011-01-22 13:27
Aha, får revidera mitt uttalande då... kunde inte tänka mig att supercupen var ett dubbelmöte. Känns som sjukt mycket overkill för en så pass obetydlig "turnering"
Barcelona Barca4eva
2011-01-22 13:24
Bengan

Spanska supercupen

Ps. 7 El Clasicos på ett år...herregud, hur det skulle se ut vill jag inte tänka mig.
Real Madrid Alex.K
Barçainfluensa / Bengan

Spelar man inte 2 matcher i supercupen också. Då möts vi 2 gånger i liga, 1 i cupen och 2 i supercupen.
Real Madrid Bengan
Barcainfluensa, blir 4 totalt... ett möte i ligan nu i vår, ett möte i cup finalen, ett i supercupen och slutligen ett till liga möte i höst
Barcelona H.Alavi - Magico!
2011-01-22 13:23
Verkar som att Alves stannar trots allt, iaf om man ska tro på vad Guardiola säger till media.
Barcelona Barçainfluensa
2011-01-22 13:18
gonzalez_barca

hur får du ihop till 5 clasico ???? spelar man inte bara 1 match i finalen... + 2 ligamatcher jag får det till 3 :/
Real Madrid Bengan
2011-01-22 13:18
Gonzalez_Barca: Hur får du det till 5?
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-22 13:16
En sak jag inte tänkt på heller. Tar sig Barca och Real till finalen i CdR så kommer vi få se minst 5 clasicos i år! Helt galet spännande. Det kan ju även bli två till om vi lottas i CL. :)

Detta kan bli ett klassiskt år.
Atlético addeh
2011-01-22 13:12
el Flaco

Jag förstår att Pep är lite upprörd, det skulle jag med varit om jag inte fått njuta av en sådan trollkarl på försäsongen. Nu får han bara göra det via TV:n.

Men egentligen, är det nödvändigt att han spelar båda turneringarna?
Barcelona Abbe.
2011-01-22 13:08
el Flaco

Angående det du skrev om Thiago lite längre ner så verkar han vara glad över att vara tillbaka, åtminstone skriver han det på sin twitter:

"Buenos dias! Gran dia... Vuelvo a jugar con el Barça Atletic a las 18h en el Mini Estadi, que ganaaas! TOTS AL MINI!!!!"
Barcelona el Flaco
2011-01-22 13:01
addeh/

Naturligtvis är det positivt för Thiago att få delta i tävlingsspel är det synd att han inte kommer delta i försäsongen. Han har ju dessutom missat de två senaste försäsongerna pga just uttagningar med de spanska juniorlandslagen. Av det jag har läst lät även Pep en aning uppgiven att han inte kommer kunna räkna med ynglingen den kommande sommaren.
Real Madrid Bengan
2011-01-22 13:00
el Maestro, nja... spanska cupen har väldigt låg status så jag skulle inte säga att det är större än el classico mötet i ligan. Speciellt då ligan i dagsläget i princip helt och hållet avgörs i dessa 2 matcher.

Dessutom tror jag det var psykologisk mycket mer viktig match nu i höstas då Pep blev synligt störd av Mourinho i CL-semin och jag kan garantera att hans revanschlust mot mourinho var extremt stor
Annons: