/spanien/barcelona/forum/13260.aspx/spanien/barcelona/forum/13260.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-21 16:26
Men kom igen nu, det är så barnsligt att dra upp hela sponsor grejen igen. Det kommer att ske en omröstning om man vill ha sponsorn eller inte, så varför ska folk tjata om det dag ut och dag in?

När Pep och Luis Enrique ger tummen upp till projektet, varför ska då folk som sitter i Sverige gnälla om det? Tydligen så var skulden så illa att det var antingen att ta in en sponsor eller att dra ner på andra håll, och utbildade ekonomer inom/utanför organisationen tyckte att det var bästa lösningen, så sluta med romantiska tankarna om tröjor utan sponsor.

Om man hejar på klubben för att vi saknar sponsor så kan jag bara beklaga. Så länge laget och spelarna mår bra så mår jag bra, sponsorn kommer inte att påverka ett dyft. Ingen i Barcelona verkar bry sig heller (utifrån hur jag har uppfattat saken) och majoriteten verkar vara positiva till lösningen.

Jag älskar Barcelona för spelarna, kulturen och staden, inte för att vi saknade en sponsor.
Marcelo Viera
2011-01-21 16:26
Rambla~

Tack ska du ha. Men jag hade för mig att Messi tjänade 120, då Zlatan ungefär tjänade den summan när han spelade för Barca.
Barcelona Gabriel
2011-01-21 16:24
Rambla~

Avtalet är, rent ekonomiskt, hur bra som helst. Inget snack om den saken, men det är en helt annan sak. Jag ställer mig fortfarande tveksam till om detta verkligen var den enda lösningen. Självklart genererar avtalet i väldigt mycket pengar, men man kan inte komma ifrån att klubben faktiskt stoltserat med att vara den enda klubben som aldrig haft reklam på tröjorna. Var det verkligen oundvikligt? Jag tror inte att det var det och kommer inte att tro det förens jag blivit bevisad det motsatta.
Barcelona Rambla~
2011-01-21 16:18
Marcelo Viera

Det finns inga "säkra" siffror. Om du utgår efter vad som det har skrivits om, så tjänar Messi ca 10m. Xavi/Iniesta 8m, Villa strax bakom de två. Trion Piqué, Valdes och Puyol ligger väl någonstans vid 5-6m. Kom ihåg, det är obekräftade uppgifter.
Barcelona Rambla~
2011-01-21 16:16
Gabriel

Det är iaf stora pengar in utan behöva jobba så hårt för det. Det finns säkert också andra alternativ men frågan är mycket genererar det? Nu har man säkrat stora intäkter för 5 år framåt. När det gäller tv-pengarna blir det alltmer osäkert känns det som. Bolaget Mediapro som Barca har avtal med verkar ju vara konkursmässiga och det är väl fortfarande osäkert om de kan betala allt de är förpliktade att göra. Avtalet gäller väl bara till 2013 vill jag minnas.
Marcelo Viera
2011-01-21 16:15
Jag frågade om lönerna för någon timme sedan, men ser att jag bara fick svar på vem som tjänar mest och sedan den som kommer efter osv. Men jag vill gärna se siffror då jag vill jämföra med lönerna i Real Madrid.
elbraco
2011-01-21 16:14
FCB (RIP PUERTA)

intressant att "Sveriges trognaste Barcafan" inte har något äldre än från typ 06/07...luktar fejk som fan.
Barcelona Gabriel
2011-01-21 16:08
Rambla~

Att vi har skulder det är jag fullt medveten om, absolut, däremot är bara frågan "var sponsoravtal den absolut enda lösningen?" - det är mer det jag ställer mig tveksam till.
Barcelona Rambla~
2011-01-21 16:04
Gabriel

Man har ju bevisligen lämnat ut bokföringen till utomstående konsulter/ekonomer (Deloitte), alltså är det ingen hemlighet att det finns stora skulder. Det kan du nog vara säker på. Hur man sen väljer att presentera dem är en annan sak, men skulder finns och de är stora. Allt handlar ju om hur man i fortsättningen klarar av att hålla intäkterna till klubben på samma höga nivå som tidigare. Tjänar du stora pengar, har du även råd med stora skulder. Fast som alltid när det kommer till ekonomi, intäkterna är inte garanterade i all evighet, tex tv-pengarna.
Barcelona Barca4eva
2011-01-21 16:00
FCB ( RIP PUERTA) y Barcelonistas

Skön video men jag ser inget speciellt med hans samlingar? Jag har självklart inte lika många grejer som han men har man ett jobb och är i hans ålder är det där ingenting...det beror bara på om du verkligen vill ha sånt i ditt rum eller inte.
Barcelona Gabriel
2011-01-21 15:56
Rambla~

Jag är inte helt unreasonable heller. Om det nu bevisas att klubbens ekonomi är så illa som det sagts, att man kommer att tvingas sälja Xavi, Iniesta, Messi, Pique etc för att kunna överleva - då är jag självklart utav den åsikten att något måste göras för att undvika detta scenario. Däremot hade reklam på tröjorna varit det absolut SISTA alternativet om det var upp till mig. Nu kanske vissa tror att Rosell kollat upp andra alternativ och att detta var den enda lösningen, fine det får man självklart isånnafall tro på däremot väljer som sagt jag själv att inte tro på det. Jag tror helt enkelt inte på att ekonomin är så illa som han vill få det till att låta, jag tror inte heller på att klubben skulle behöva sälja spelare för att överleva. Och jag tror också att han hade skaffat sponsorer på tröjorna oavsett hur ekonomin såg ut, det var oundvikligt när det gäller Rosell. Jag väljer helt enkelt att tro på det här sättet.

Däremot, om jag har fel, och om det bevisas så är det en helt annan sak. Men som sagt, tills dess, så tror jag helt enkelt inte på det.

Och jag är medveten om att jag ännu inte svarat på din fråga, helt enkelt eftersom jag inte vet vad man istället hade kunnat göra. Däremot hade sponsorer på tröjorna varit mitt sista val, och jag tror inte att det var Rosells sista alternativ, inte ens på långa vägar. Han ville helt enkelt skaffa sponsorer på tröjan, punkt.
Barcelonistas
2011-01-21 15:55
FCB ( RIP PUERTA)

sjuk helt jävla sjukt, han hade allla barca jackor tröjor orginal shit.
Delarocha
2011-01-21 15:54
FC Barcelona en Mi Corazón

Han har ju hittat en lösning. hade han hittat en annan lösning hade ju någon blivit sur för det. Om Barcelona gör sig till aktiebolag, eller säljer spelare eller mark. Någon hade blivit sur oavsett vad.

Barcelona JALLA
2011-01-21 15:52
läste krönikan nyss om dani alves och läste nåt som gjorde mig (ursäkta språket) förbannad. Hur kan man säga att yaya spelar för pengarna???. säsongen 08-09 spelade han enligt mig en riktigt stor roll i trippeln men han sa aldrig att han ville ha en löneförhöjning. Han lämnade barca bara för speltiden. Jag tycker han gjorde rätt val. att pep sen väljer sergio före honom är en annan grej. Men yaya är verkligen en spelare som inte spelar för pengarnas skulll!!!!!
Barcelona FC Barcelona en Mi Corazón
2011-01-21 15:52
Rambla~

Att hitta lösningen är Rosells jobb, om han inte är kapabel till det, ja då är han inte rätt man för jobbet helt enkelt
Delarocha
2011-01-21 15:49
Blir rätt innehållslöst att kritisera detta med reklamen om man inte har något alternativ för att lösa problemet. Då känns kritiken inte direkt rimlig. Om man bara skriker att ledningen är skit och måste lösa detta, det känns inte som direkt konstruktiv kritik.

Gabriel

Jag har aldrig krävt att alla ska tycka som jag, men tycker många lägger fram sina åsikter på ett sjukt klumpigt sätt (ja inklusive mig själv) genom att bara skrika att klubbens själ är död. Jaha, vad ska man göra istället som Rambla säger. Kan folk komma med alternativa lösningar som är hållbara innan man ska säga att ledningen ska avgå eller att dem är skit.

Jag är inte heller direkt positiv till reklamen men har kommit över det då det finns saker som är värre som kunde hända klubben istället. Då har jag hellre ett träd på tröjan än att bli av med Camp Nou, träningsanläggningen eller spelare.
Barcelona Gabriel
2011-01-21 15:49
Delarocha

Jag har aldrig krävt att du ska kräva av klubben att tröjan ska förbli reklamfri, men du kan samtidigt inte heller kräva att andra inte ska ha tillåtelse till att kräva/tycka saker if that makes any sence at all?

Du kanske inte är katalan eller har direkt starka band till klubben, men det finns ju faktiskt andra som har det och som har anledningar till att tycka och känna som de gör. Sen tycker jag att det spelar mindre roll var man bor, vad har det med saken att göra? Är man fan till en klubb så har man känslor till klubben, då spelar det absolut ingen roll vart man bor, det är helt oväsentligt faktiskt.

Jag är medlem i klubben och när detta hände så snabbt utan att ens fråga medlemmarna om saken så kände jag mig helt ärligt talat lite som huggen i ryggen av Rosell och hans styrelse. Nu har han ju visserligen sagt att om medlemmarna röstar emot så kommer Qatar dealen att slopas, men ändå.
Barcelona Rambla~
2011-01-21 15:48

Frågan är ju då, hur tight var den jämfört med nu? Jag gillar inte heller reklam på tröjorna men vad är alternativet?

* sälja av stjärnspelare?
* sälja Camp Nou?
* sänka spelarnas löner? (stannar de kvar då? knappast Alves va?)
* sälja av mark/fastigheter (nog ingen bra idé i dessa kristider)

Vad är lösningen?
Delarocha
2011-01-21 15:46

Det här avtalet med Qatar Foundation är inte skrivit för alltid. Det är möjligt att återgå till reklamfritt efter att ekonomin fixat sig om man nu vill det.

Jag vill mest inte ta risken att helt plötsligt en dag vakna upp och läsa att Barcelona behöver sälja Messi, Pique, Villa eller någon. Den risken kanske inte är så stor men jag vill inte ta den, då har jag hellre reklam på tröjorna, det är trots all inte endast de reklamfria tröjorna som jag håller på.

FCB(R.I.P PUERTA)

Är det måhända du själv i videon?
Barcelona FCB(R.I.P PUERTA)
2011-01-21 15:45
kolla länktipset! grym kille , helt sjuk samling han har
2011-01-21 15:43
Rambla~

Jag accepterar och respketerar att du tycker jag har fel.

Enligt mig är det kortsiktig och dum sak att göra, det är inte första gången klubben har en tid där ekonomin är tight, men under klubben 100 + åriga historia har man lyckats överkomma situationen utan att sälja en av sakerna som gör denna klubb speciell.

Jag skulle också välkommna att tv-pengarna delas mer rättvisa det stärker och gör ligan roligare
Barcelona Rambla~
2011-01-21 15:43
el Flaco

Det kan jag iofs hålla med om.

Gabriel

Om klubben nu har stora skulder. Hur ska man komma på ett bra sätt att få in ännu mer pengar, för det lär det ju krävas om man ge förbättrade kontrakt till spelarna som tex i fallet Alves. Samtidigt så måste du också börja betala av skulderna. Alltså krävs det ökade inkolmster på ett eller annat sätt. Vad ska man istället göra då?
Delarocha
2011-01-21 15:42
Barcelonistas

Så alla spelare som presterar bra på plan ska få exakt den lön de vill ha? Är du medveten om att klubben förlorar pengar typ hela tiden? Det är ju dels på grund av såna här grejer som gjort att vi hamnat just där.
Barcelonistas
2011-01-21 15:40
addeh

kolla va han presterat dom senaste åren inget snack att han ska ha mer i lön. Sen kanske de inte är så bra av alves att tänka på pengar när han redan får flera miljoner. Och den enda lösningen för att alves ska stanna är att ge han mer i lön.
Barcelona Rambla~
2011-01-21 15:38

Jag tycker att du har fel. Att sälja tröjan måste väl ändå räknas in i kategorin långsiktlig lösning? Klubben försöker hitta andra alternativa lösningar på intäkter till klubben än att hela tiden förlita sig på de alltmer osäkra tv-avtalspengarna. Snart så kanske de kommer att fördela om tv-pengarna så att Barca och Real Madrid får en allt mindre del av kakan. (Vilket faktiskt hade varit välkommet från min sida)
Barcelona el Flaco
2011-01-21 15:37
Alla vi här är medvetna om misstagen som Laporta och hans styrelse har begått. Det enda jag menar är att man kan inte älta om det i all oändlighet. Istället borde man byta blad och försöka sokusera på dagsläget.

Med tanke på att Rosell har infört strikta riktilinjer för hur spelarkontrakten ska se ut tycker jag som sagt man gör rätt som står på sig och tänker på klubbens bästa. Däremot tycker jag det är kontraproduktiv att köra någon slags "blame Laporta" tänkade som försvarsmekanism varje gång den nya styrelsen drabbas av motgångar.
Delarocha
2011-01-21 15:36
Om man har bestämt sig för att ändra lönepolicyn efter den ekonomiska krisen vi har mött så ska man nu ändra planen igen direkt vid första kontratsförhandlingarna som inte går som dem ska och ge efter bara för att det är Alves?

Det låter inte direkt smart. En policy och regler bör gälla alla spelare oavsett deras namn eller prestationer. Om man nu har valt att ändra struktureringen av löner får man väl följa det fullt ut eller inte alls? Blir ju bara urvattnat och genomuselt om man ska vända kappan hela tiden så fort en spelare börjar tjura. Då kommer ju spelarna inse att de kan kräva vad de vill i lön och ändå få det.

Gabriel

Nej det är möjligt att reklamen hade skett ändå, men jag väljer att se på det såsom ledningen har påstått. Möjligt att jag är blåögd och blir ljugen rakt upp i ansiktet.

Men jag är inte katalan, har inte direkt starka band till klubben och vet inte heller vad det är att vara förtryckt för åsikter eller leva i en diktatur så därmed kan jag inte ha en direkt stark åsikt om det här med tröjorna. Om nu opinionen för att skaffa reklam säger ja varför ska då jag i Sverige som egetligen inte ha något att göra med klubben säga "nej jag vill ha kvar reklam". Jag är inte ens medlem i klubben och ska då jag bry mig mer om reklamen än katalerna. Det ser jag som en narcisstisk tanke om någon slags självuppfyllelse för mitt ego att kunna hålla på ett lag utan reklam.

I dagens ekonomiska värld är det antagligen inte rimligt och det finns knappt en klubb i världen som går med vinst. Att då jag ska kräva att Barcelona ska ha kvar reklamfria tröjor rimmar illa i min värld.

Men det är ju olika åsikter. Men jag tycker det kan vara en aning själviskt att tycka att ledningen är svin som gör detta.
Barcelona Gabriel
2011-01-21 15:35
Delarocha

Må hända att du blir irriterad på vad vissa personer anser om saker och ting, det är en del av livet, det är omöjligt att precis ALLA kan tycka precis som just DIG. Du bör lära dig att hantera det här på ett bättre sätt, annars kan det hända att trots att du kanske har rätt, så bryr sig inte folk om vad du säger just eftersom du förmedlar dina åsikter och argumenterar på fel sätt. Det hela blir bara väldigt trist, förstår du?

"är inte direkt hoppfull om att nå fram till personer här".

Ja men i såna fall är det ju ingen mening med att ens svara på vad folk här inne skriver? Eller vill du bara ge svar på tal för att "bevisa" att du har rätt samtidigt som du skiter i hur det låter? Jag försöker på inget sätt alls vara nedlåtande mot dig, jag försöker bara förklara att det är tråkigt att läsa inlägg med den attityden.

Jag kan bara svara för mig själv rent personligt när det gäller reklam på tröjorna. Jag tror helt enkelt inte på att ekonomin i klubben ska vara så illa att man varit tvungen till att sätta dit reklam. Och jag tror inte heller på att man ska ha varit tvingade till att sälja några stjärnspelare om man inte tog in sponsorer. Jag tror helt enkelt inte på det, är det lugnt för dig att jag inte tror på det?

Jag ska dock säga vad jag tror på och det är att Rosell hade införskaffat sponsorer på tröjorna oavsett hur ekonomin såg ut i dagsläget just eftersom han är en ekonom ända ut i benmärgen.

Sen ska jag erkänna att jag har varit stolt över att ha hållt på en klubb, den enda klubben, som varit fri från sponsorer under hela historian, samtidigt erkänner jag att jag inte tycker om Rosell då jag ser han som en väldigt osympatisk person och anser att han gör FC Barcelona mer och mer till ett företag och mindre till en fotbollsklubb. Jag anser också att Laporta är klubbens bästa president genom tiderna. Får jag anse det för dig?

Vad jag vet så har inga bokföringar visats upp vad gäller den föregående styrelsen? Det finns alltså inga som helst bevis på hur stor vår ekonomiska kris skulle vara, utan snarare så att Rosell valt att babbla på om det, och vi ska lita på hans ord (rätta mig om jag har fel). Laporta och den föregående styrelsen har ju ständigt förnekat allt, och tills det bevisas i dokument eller domstol så kommer jag inte att tro på det. Jag tror att vi har skulder, precis som alla andra, däremot tror jag inte att det är så överdrivit som vissa vill få det till att låta.
2011-01-21 15:34
Delarocha

Man ska absolut ge Alves en höjt kontrakt det är han värd, men inte till varje pris, rosell verkar sakna karisman som krävs för att kunna förhandla. Att sälja tröjan till "qatar foundation" är däremot en ren definition av kortsiktig lösning
Barcelona Rambla~
2011-01-21 15:31
Caceres - 16,5m
Keirrison - 14m
Henrique - 10m
Hleb - 14m
Chyg - 25m

Bortkasde pengar på spelare som i vissa fall inte ens gjort en tävlingsmatch för klubben.

Ähum, nog kan man skylla lite på Laporta och Txiki el Flaco? Även om Pep också så klart har ett litet finger med här. Fast i slutändan är det ledningen som gick med på vad Pep begärde. Det måste man inte alla gånger göra. Nu var detta bara exempel på slösaktiga spelarvärvningar. Det finns säkert andra exempel på där pengarna flödat lite väl fritt än vad som kan anses vara hälsosamt för en klubbs ekonomi.
Annons: