/spanien/barcelona/forum/13259.aspx/spanien/barcelona/forum/13259.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-01-25 00:45
addeh

Neymar är lite av en douchebag som redan haft disciplinära problem. Jag får Robinho-vibbar när jag ser honom spela. Skönlirare med snygga tricks men som inte riktigt har arbetskapaciteten som krävs i Barcelona. Visserligen är han ung men vi har inte tid att uppfostra omogna ungar i a-laget.

Det kommer att bli intressant att se hur truppen ser ut nästa säsong. Pep ser Keita som en untouchable och Thiago kommer att flyttas upp. Om vi även köper Cesc så märker man att mittfältet kommer att bli överbefolkat med tanke på att Afellay också kan spela där. Jag tror inte att det köps in någon anfallare om Cesc kommer oavsett om Jeffren lämnar eller ej.

el Flaco

Varför var Madrids scouter där? De har ju en egen akademi och det finns faktiskt duktiga spelare som Sarabia och Jese där...

Deulofeu verkar gå från klarhet till klarhet. Nästa säsong blir det Segundan (förutsatt att vi lyckas hålla oss kvar) och då får han sitt första riktigt stora test där han kommer att möta fullvuxna män som kommer att smälla till ordentligt. Alla skador i Barca B visar på att det tar på kroppen för ynglingarna ju längre säsongen lider.

Har du koll på vad spelarna i B-laget tjänar? 100-200 000 euro om året? De spelar ju trots allt i näst högsta ligan?
Atlético addeh
2011-01-25 00:34
el Flaco

Intressant också att de lyfte fram lagkaptenen Ivan Balliu som en viktig spelare. Talangfull vänsterback född 1992, samma årgång som Muniesa det vill säga. Spännande klipp annars, Deulofeu sticker verkligen ut.
Barcelona el Flaco
2011-01-25 00:14
Ville bara dela med mig av det här klippet från Punto Pelota där man gjorde en reportage om Barcelonas Juvenil A. Deras uppbyggnadsfas känns inte helt olikt det man är van att se från Peps manskap. Deulofeu hade så klart ögonen på sig och svarade för ett kontsmål mot Nastíc. Även mittfältaren Javier Espinosa lyftes fram som en lovande talang och sägs påminna lite om Iniesta till spelstilen. Noterbart är att på läktaren fanns det scouter från bl.a. Real Madrid och Villarreal.
Barcelonistas
2011-01-24 23:44
Bengan

Nej, syftet med mitt inlägg var inte att kasta skit på real. Det enda jag sa var att det blivit mycket mer konkurrens kraftigt i fotbollen. reals 50 tal lag där hade precis cl startat igång, tex så var det få klassiska lag med då, milan,inter,benficka var ju inte ens med under dom första åren.

el flaco

tar inte ifrån dom något, dom spelade säkerligen en bra fotboll och är ett utav dom bästa lagen i fotbollens historia. Kanske tom det bästa tillsammans med milans 90 talslag.

Men hur som helst tror jag detta barca kommer vara otroligt stort om några år. 4-5 år.
Atlético addeh
2011-01-24 23:40
1.70-ligan

Kul att resan gick bra och att du är hemma. Sköna historier om Stoichkov & Sergi Roberto, det var inte alls småsaker. En legendar och möjligen en blivande legend. Två flugor i en smäll. Big thing!
Barcelona el Flaco
2011-01-24 23:39
Barcelonistas/

Jag gillar faktiskt inte argumentet om att dåtidens Madrid inte förtjänar den beröm de fick bara för att man vann sina Europacuptitlar under 50-talet. Att döma av allt man har läst och hört så spelade de en sagolik fotboll och som fotbollsälskare måste man pay respect åt det.

MIn farsa såg själv de spela 1960 då Real Madrid ställdes mot Peñarol i den första Interkontinentalcupen och första mötet spelades i Uruguay. Första mötet slutade 0-0, men trots slutresultatet sade min farsa att folket var förstummade när de fick se Madrid showa med bollen.

Det går inte att förneka det lagets dominans eller den fotbollen de presterade.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-24 23:38
elbraco

Tack ska du ha! Vi satt på långisdan med texten " mes que un club" på, dvs den läktaren mittemot avbytarbänken. Satt i mitten utan första våningen ungefär, så man kom riktigt nära spelarna. Grymt :)
Atlético addeh
el Flaco

Angående en eventuell ersättare till Jeffren. Visst håller jag med dig om att det vore lite bortkastade pengar att värva en ny spelare att prenumerera på en plats på läktaren. Grejen är att vi utan Jeffren enbart har fyra anfallare, vilka ska fylla tre platser per match. Jag vet, det är synd att klaga då det gått ganska bra den här säsongen, men vi har haft väldig tur med skador.

Jag vill inte se någon crachvärvning som Torres, men en ung talang som Neymar skulle ändå sitta ganska fint i mitt tycke. Han är 18 år ung och håller han sig frisk skulle han få betydligt mer speltid än Jeffren.

Äh, det var bara en tanke som slog mig tidigare under dagen. Men som jag också då nämnde i mitt inlägg, värvas Cesc i sommar, då vill jag inte se någon tillökning på anfallssidan. Även om Jeffren lämnar.
Barcelona Blaugrana91
1.70-ligan

Kul att höra att resan var bra! :)
elbraco
2011-01-24 23:37
Barcelonistas

Jag vet, men det sjuka är att Hussfeldt är milanista (right?), han borde vara glad åt att vi släppte Ibra så zatans billigt. Eller är han bitter å Zlatans vägnar?
Hursomhelst beter han sig som ett barn och förtjänar zero respekt.
Real Madrid C Ronaldo #7
2011-01-24 23:34
förlut det blev något konstigt. Mod kan ta bort 3 av dessa inlägg.

Real Madrid C Ronaldo #7

Real Madrid C Ronaldo #7

Real Madrid C Ronaldo #7
Barcelonistas

Nej det sade jag inte heller men det jag menar är att man också måste vinna titlar flera år i rad för att kunna få den epiteten, inte bara spela fantastisk fotboll.
Men som el flaco säger så är epiteten bäst genom tiderna ouppnåeligt inom fotbollen.
Det håller jag helt med om.

Jag förstår faktiskt inte eran kritik mot Birro. Visst, han är inte så jätte kunnig men hans passion tycker jag är helt fantastisk och han är ganska skön också.

Real Madrid Bengan
2011-01-24 23:33
Barcelonistas, du tar du varje tillfälle du får att kasta skit på allt som rör Real. Verkar ju som du hatar Real mer än du älskar Barcelona.

Givetvis utvecklas idrotten och det är ju uppenbart är det blir mer och mer konkurrens. Men alla slåss ju på samma villkor. Det är större konkurrens idag än det var under Milans storhetstid också.

Och det kommer garanterat sitta någon finnig tonåring i något medium om 50 år och hävda att inte barcelona hade någon konkurrens i början av årtusendet
Barcelonistas
2011-01-24 23:32
elbraco

knubbfelt hyllade oss varje vecka 08/09 ( han sa bla att det är ett utav det bästa laget han sett. Sen efter att filosofen kickade ut kråkan har han tappat förståndet.
elbraco
2011-01-24 23:29
1.70-ligan

Grym läsning :) måste vara sjukt att se dom IRL, själv hade jag nog blivit rejält starstruck. Om Puyol hade dykt upp framför mig hade jag nog svimmat...
Vilken sida av arenan satt du på, och hur högt?
¨
På tal om ET, har ni inte sett det än - se det! Ett av de bästa avsnitten på mycket länge enligt mig, Pavlidis skapar någon slags mysstämning i studion. Och återigen vill jag credda engelin för hans insats! Niva är alltid kung och Wilbacher är skön ;p stekarn nr 1.

Borell kan vara irriterande med sitt sportschefsnack i Serie C, men ärligt talat stör jag mig på Hussfeldt mer. Borell säger rakt ut att han oglillar Barca, och även om jag inte fattar varför (tror inte det är avundsjuka, det är för enkelt..) så accepterar jag det. Hussfeldt å andra sidan är en slags smyghater, försöker alltiid vinkla in kritik mot Barcelona men har aldrig sagt det rakt ut, vilket stör mig något enormt. Ett exempel är när han snackade om Udinese och Di Natale, och på nåt sätt tog han Barca och Real som exempel på ett negativt sätt. Vad är grejen liksom? Borell kan man ändå respektera för han har tillräckligt med cojones för att gå ut och säga det inför x antal tusen Barcafans i varje avsnitt, men Hussfeldt....smyghatar oss och tar varje tillfälle att visa det. Usch.

Birro känns bara tråkig. Berättar historier om det gamla fina Roma och om hur passionerad den italienska fotbollen är och fan och hans moster. Tror aldrig jag har hört en kvalificerad analys av Birro, det är bara poetiskt svammel om skönheten i defensivt tänkade etc etc.
Barcelonistas
2011-01-24 23:28
el Flaco

vi vet inte hur konkurens kraftig cl var då men kan inte varit så enormt många lag med kvalite början av 50 talet. efter att real vann sina 5 cl titlar så kom de ju allt mer lag med stor kvalite in, typ som porto,benfika,barcelona, etc. Det tog över 30 år tills real kunde vinna sin nästa cl titel. ( säger en hel del om kvaliten i början då det var få matcher och få lag med bra kvalite.

sacchis milan var ett monterlag, och jag kan lova er att vi är förbi det laget om 5-6 år.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-24 23:24
Hetfield, el Flaco

Tack!

Kul att ni läste och att ni gillade det. Snacka om att "ett skönt avbrott i vardagen" har fått en innerbörd för mig... sitter och ser fram emot morgondagen, trots att det bara är en röten tisdag i skolan :P
Barcelona el Flaco
2011-01-24 23:21
1.70-ligan./

Tack så mycket för din berättelse om resan. Kul att läsa.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-24 23:21
Frodo

När man har varit med i Bingolott och Let's Dance så får man aldrig kalla sig för "underground".

Jag menar..come on..gör den mannen något utan att ta betalt? Jag är säker på att han tar ett par kronor varje gång hans flickvän/fru ska gå till toan.

---------

Förövrigt så kan Andy Gray äta mina smutsiga kalsonger, det är så onödigt och vidrigt att säga sånt, typisk neandertalare .
Barcelonistas
2011-01-24 23:20
"Kung Bore(ll)"

haha du gjorde min dag

"kristian vet vad han talar om"

hehe dagens inlägg.
Barcelona Frodo
2011-01-24 23:19
Hetfield

Ok, tack.

Jag tycker att Pavlidis är duktig både som programledare och medlem i panelen. Jag har läst en hel del av hans inlägg på Chelseas forum genom åren och han är väldigt kunnig. Debatterar alltid olika frågor med sakliga argument och försöker vara så objektiv som möjligt.

Kommer ihåg att han alltid brukade tacka för matchen här på les rambles efter alla våra duster genom åren i CL oavsett om Chelsea vunnit eller förlorat. Han och Fjäll har klass och neutraliserar på något sätt den inkompetens man måste stå ut med när såna som Borell eller Birro deltar i programmet.

På tal om Birro så är han ju den värsta sortens hycklare. Jag vet att ordet hycklare används för ofta här på SF men Birro personifierar ju allt vad det står för. Han har i åratal gnällt om kapitalismen men är numera en ultrakapitalist med kostym på.
Barcelona el Flaco
2011-01-24 23:18
C Ronaldo #7/

"[...] därför kan man inte säga att Barca är väldens bästa klubb genom tiderna."

Intressant att du tog upp det. Det har ju varit mycket snack om att dagens Barcelona är GOAT laget, men personligen anser jag att epiteten "bäst genom tiderna" är något ouppnåeligt inom fotbollen. För det första är det nog ingen, eller ytterst få, som har fått bevittna samtliga storlag och deras framgångsperioder.

Därför tycker jag man endast bör använda termen "bästa laget man har sett". Nu är jag förvisso relativt ung, men detta Pep Team är nog det bästa laget jag har fått bevittna och när man även ser att äldre fotbollstyckare nere i Spanien säger samma sak, bl.a. en madridsta som Alfredo Relaño, redaktören för AS och som låg bakom det ökända Villarato-uttrycket, så tyder väl det på att Pep Team förtjänar att nämnas i samma mening som Di Stéfanos Real Madrid, Cruyffs Ajax, Liverpool under 70-80 talet och Sacchis Milan.
Barcelonistas
2011-01-24 23:17
C Ronaldo 7

Självklart är vi inte Världens bästa lag genomtiderna, inget som sakt det heller. Utan jag anser att vi varit nummer ( allså bästa laget i världen 1 enda sedan guardiola tog över barca. Även om vi inte vann cl föra säsongen så vet en människa med lite vett i skallen att om barca hade spelat åtminstonde upp till 70% av sin fotboll så hade vi spelat cl final.

Men som jag sa förut så bryr jag mig inte om vad andra tycker. jag gillar den fotboll som spelas i spanien.
Spanien Kung Bore(ll)
2011-01-24 23:16
Kristian vet vad han talar om, där har vi en man med både integritet och kunnande.
Spanien Överläkare Helmer,
2011-01-24 23:13
Håller med om allt som sagts om Birro här inne. Hur den mannen kunnat tillskansa sig så enormt mycket mediautrymme är ett mysterium. Finns det något tv-program han inte medverkat i, eller någon tidning han inte bloggat i? Det är uppenbart att han totalt identifierar sig med italiensk fotboll - om något lag utanför Italien får osedvanligt mycket uppmärksamhet (som exempelvis Barcelona) känner sig Marcus bortglömd och övergiven. Responsen blir naturligtvis att kasta skit, det brukar vara så när man är avundsjuk.

F ö: Min länk har ingenting med fotbollsexperten Birro att göra, men är ändå allt för rolig för att inte länka. Den säger en hel del om Birro som person.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-24 23:12
1.70

Äntligen en som kan berätta om hur resan har varit utan att skryta.

Väldigt intressant att läsa!
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-24 23:11
Då var man tillbaka efter några underbara dagar nere i Barcelona!

Det var tredje gången för mig där nere, men det var inte en mindre upplevelse för det. Kunde knappast få det bättre - en stabil seger, soligt väder, och allt annat kring resan klaffade perfekt. Men det bryr väl säker inte ni er om, därför tänker jag bara dra upp det som var relaterad kring Barca på resan.

För det var inte BARA matchen som gick i barcas tecken under lördagen, utan det inträffade många små "slumpar" som gjorde hela dagen än mer minnesvärld.
Vi gick till Camp Nou redan 4 timmar före avspark för att hämta ut biljetterna. Därefter gick vi förbli La Masia (som för övrigt uttalas "La Masiiia" fick jag lära mig). Tänkte se efter som det gick att kolla lite nogrannare på stället som pumpat ut världstjärna efter världstjärna de senaste åren, men givetvis var det vakter som hindrade en från att komma så nära som man kanske hade velat.. däremot fick vi gå in och kolla runt huset osv.

* Det var nu den första slumpen inträffade: Sergi Roberto kliver ut bara några meter framför mig och farsan. Förvånad som jag var, sa jag inte ens "hola", vilket jag säkerligen hade gjort annars, haha... jag vet, det är inte världens grej, men när man inte hade räknat med det så var det rätt häftigt. Roberto är även lite av en favorit i B-laget, vilket gjorde det extra skoj. Det som slog mig främst var kanske att han var större än jag hade väntat mig. Nu är jag inte någon jätte själv direkt (1.70 lite drygt) och lika gammal som Roberto. Men han var både betydligt bredare och längre än mig, kändes det som. Där ser man!

* Efter vårt lilla besök på La Masia skulle visste vi egentligen inte vad vi skulle göra. Det var ca 3 timmar kvar till avspark. Tanken var att dra iväg och leta efter något stället att käka... men så när vi går förbi Camp Nou:s norra (tror jag) ände så ser vi ett det har bildas en liten folksamling. Vi går dit för att se vad som händer och ser att alla verkar vänta på något. Så vi bestämde oss för att göra likadant och då uppstod nästa slump.
För snart kommer ingen mindre än Hristo Stoickov glidandes förbi... några minuter senare hade även Messi, Valdes och Pep åkt förbi i sina respektive lyxbilar. En kul notering var att Valdes kom först av dem tre och var således före sin tränare till samlingen :P

* Efter detta gick vi vidare och kom förbi Mini Estadi, där vi stötte på nästa slump: Barca B hade match. Det hade jag ingen aning om.. och än mindre visste jag att man kunde titta in utanför arenan och se större delar av planen. Så där stod vi en stund och fick se Fontas, Bartra och de andra lira.

Dessa tre saker hände alltså timmarna före matchen vi skulle se. Inga stora händelser egentligen, men när man hade väntat sig att bara fördriva tiden utan något meningsfullt att göra, var det väldigt välkommet. Det gjorde min dag ännnu mer lyckad.
Men kvällens höjdpunkt, Barca-Racing, gick inte heller att klaga på. 1-0 efter bara en dryg minut var ju inte fel. Trodde dock det skulle rinna iväg ännu mer då, men 3-0 är helt okej det med :) Och det är inte varje gång man får se Valdes göra en klassräddning på Camp Nou! Inte för att han inte är en fantastisk målvakt, utan för att det är sällsynt att Barca får några riktigt vassa anfall emot sig...sen hade vi hade kanonplatser, nära alla spelarna. Vi lyckades "byta upp oss" då vi hittade några lediga stolar på en annan sektion...man kom t.o.m närmare spelarna än vad jag brukar göra på Borås Arena i vanliga fall.

Är som sagt otroligt nöjd med min resa! Och resten av dagarna var lika bra dom , även om det var mer fokus på att turista då ;) Kan för er som ännu inte varit nere i Barcelona, varmt rekommendera en resa dit. Vår resa var ett rent fynd! 1700kr gav vi per person för hela paketet (flyg, 3-stjärnigt hotell, matchbiljetter). Värt varenda krona. Kan inte tänka mig något bättre för dom pengarna :)
Barcelonistas
2011-01-24 23:11
Bengan

Jag anser att det är lite antifotboll att spela på just det sättet. Det är som om Barcelona skulle hålla i bollen och rulla den i backlinjen i 90 min efter pedros 0-1 på sansiro utan att anfalla. Barca rulla den i backlinjen.

Men som du säger har folk olika smaker av vilken typ av fotboll man gillar.
Annons: