/spanien/barcelona/forum/13258.aspx/spanien/barcelona/forum/13258.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2011-03-29 15:19
Milito mot Rossi och Nilmar...*ryser*.
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-03-29 15:18
Jag hoppas inte att strejken går igenom att princip skäl. Det vore förödande för den spanska fotbollen och om den sista ligaomgången blir för långt flyttad riskerar våra sydamerikanska spelare (Messi, Mascherano, Milito och Dani Alves) att missa matchen pga Copa America.

Det är för mig oförklarligt att spelarfacken och ligaförbundet måste hålla på att strejka mitt under en brinnande säsong istället för att ta uti med dessa teman under sommaren. Nu få supportrarna lida istället.
Barcelona Abbe. - Anims Abidal!
2011-03-29 15:14
En eventuell strejk kommer lägligare än någonsin, så att säga.
Barcelona Frodo
2011-03-29 15:12
Halva vår startelva ska spela en landskamp på en en potatisåker i Litauen och skaderisken är stor. Tre andra spelare, däribland vår största stjärna, är på andra sidan Atlanten för att spela värdelösa träningsmatcher. Messi kommer troligtvis att spela alla minuter för det argentinska förbundet har bestämt sig för att casha in så mycket pengar som möjligt på honom. De ska alltså resa 20 000 km och kommer tillbaka en dag innan matchdagen.

I övrigt är vårt facit katastrofalt efter landslagsuppehåll och inte blir det bättre av att möta ett bollskickligt lag som Villarreal på bortaplan med tanke på förutsättningarna. Ej att förglömma att Xavi är avstängd mot Villarreal. Kan det bli värre?

Våra rivaler får å andra sidan sina tyska stjärnor hemskickade i förtid samtidigt som en annan spelare får en "hamstring" precis innan landslagsmatcherna.

Barcelona Gabriel
2011-03-29 15:11
Bara för att Madrid inte lyckats värva lika många spelare från La Liga som Barça har gjort de senaste åren så innebär det absolut inte att Real Madrid inte jagar spelare från den spanska ligan.

Alves, Villa, Cazorla, David Silva. Dessa är alla spelare som dem har varit på och nära att köpa men som de i slutändan ändå inte lyckades få. Sen har dem visst köpt spelare från den spanska ligan bara det att de spelarna som dem har köpt inte har blivit lika framgångsrika som de hade hoppats på. Julio Baptista, Sergio Ramos och Pablo Garcia köpte dem alla från spanska klubbar 05-06. Sen köpte dem ju också även Garay.

Skillnaden är att spelarna som Barça köpt från den spanska ligan har mer eller mindre lyckats. Sen finns det väl även spelare vi köpt som misslyckats. Tänker på Caceres framför allt. Real Madrid har ju dessutom också fokuserat på att ta in de allra största stjärnorna från europeiska toppklubbar istället för att gå på spelare från den spanska ligan.

Enda riktiga storstjärna Barça köpt från någon europeisk toppklubb är Zlatan och vi alla såg ju hur det gick.
2011-03-29 15:10
Heywood Jablome/

Det var snack om att Batista skulle låta Messi få vila lite i den sista matchen mot Costa Rica och idag publicerade SPORT att la Pulga inte kommer få spela hela 90 minuter som senast mot USA. Idag sägs det att Messi kommer spela från start, men endast en halvlek eller kanske en timmes spel.
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-03-29 15:04
el Flaco.

En strejk hade för övrigt gynnat oss. :-)

Jag förstår inte varför Barcelona inte snackar med Argentinas landslag eller deras sponsor - varför ska Messi behöva spela 90 minuter i vänskapsmatcher?

Fast, det är ju sånt här som gör mästare. En vinst mot Villarreal hade verkligt höjt självförtroendet. Madrid har Bilbao vecka innan klassikern va?
2011-03-29 15:01
Heywood Jablome/

Lägg även till att den argentinska trion Messi-Mascherano-Milito kommer anlända till Barcelona efter att ha rest tusentals mil och lär knappast vara 100% fit när de återänder. It keeps getting better and better...
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-03-29 14:56
el Flaco. Åt helvete om någon kommer tillbaka skadad.

Hur ska vi ställa upp mot Villarreal? I backlinjen saknas Abidal och Puyol, på mittfältet Xavi och i anfallet Pedro och Bojan (om han inte blir frisk)

Guardiola kommer säkert överraska oss alla genom att sätta Keite som anfallare. Moc moc.
2011-03-29 14:14
Det var snack igår om att Spaniens match mot Litauen kunde ställas in pga den katastrofala planen, men domaren ska ha gett sitt godkännande idag och matchen blir av. Det ser mer ut som en grusplan än en gräsmata. Det lär öka skaderisken för spelarna. Precis vad vi behöver inför en redan svår bortamatch mot Villarreal denna helgen.
Barcelona Rambla~
2011-03-29 13:56
Hombre

Du har rätt. På senare år har Barcelona varit värre på den saken. Jag var mer inne på andra klubbars stjärnor. Alves ska ju så klart räknas dit.

Ramos, Garay (ingen superstjärna visserligen)?
Barcelona Blaugrana són els colors!
2011-03-29 13:52
Vet inte om det här har länkats innan men, Mascherano vilken kille! :D
AndreD - Anims Abidal!
2011-03-29 13:29
Om du tar med Caceres tar jag med Canales, du vet han ditt lag förstört karriären på.

Bra att du ändrade och satte det i mitten så att alla tror jag läste fel ;)
Hombre - Higuain El Cuartro Capítan
2011-03-29 13:20
Rambla~
"
"Jaga inte de andra klubbarnas stjärnor i den spanska ligan som Madrid brukar göra"

Hur många La Liga stjärnor har Real Madrd köpt genom åren?

Förutom egna produkter man har köpt tillbaka så är det bara Pedro León, Canales och Albiol jag kan komma ihåg att man har köpt från den spanska ligan dem senaste åren. Real Madrid var väldigt kända i början av 2000-talet att länsa den spanska ligan på stjärnor, men inte på senare år.

Nu är det Barcelona som oftast tittar åt den spanska ligan när dem ska göra värvningar. Jag tänker på Villa, Adriano, Alves, Keita och Caseres för att nämna några.

Inte för att provocera, men rätt ska ändå vara rätt.

Annars håller jag med dig om att Real Madrid och Barca borde låta dem spanska lagens stjärnor få vara ifred, även om dem är svåra att motstå. Ligan blir ju bara mer ojämn om Real och Barca värvar dem övriga spanska lagens stjärnor.
Barcelona Rambla~
2011-03-29 13:02
el Flaco

Ok, tydligen så förhastade jag mig lite. Men var inte söndagen från början tänkt som matchdag? Det står det ju på Barcelonas websida.

Edit: Söndag står det tydligen på alla matchdagar då speldag ännu ej är beslutad. Ja, eller onsdag om det är en match mitt i veckan.
2011-03-29 12:59
Rambla/

Det har inte bestämt ännu ifall det blir ligafotboll denna helgen. I rubriken står det "Om det blir liga ska Villarreal-Barça spelas på lördag kl. 22". Det ska väl bestämams antingen senare ikväll eller imorgon om nästa omgång blir av enligt planerna.
Barcelona Rambla~
2011-03-29 12:59
elbraco

Ja faktiskt, de lagen du räknar upp är storlag. Där kan ett möte sluta hur som helst och förväntningarna blir där efter. Spelarna lär vara supertaggade så fort de fått reda på lottningen. Nu mot Shakhtar, som på en bra dag kan slå ut alla de lag du nämner i ett dubbelmöte, lär de knappast vara lika taggade och fokuserade som de varit om Chelsea eller United varit motståndare.

Shakhtar är på långa vägar någon favorit mot Barcelona. Det är de själva fullt medvetna om och förbereder sig därför också därefter. Barcelona har svårare mot lag från östeuropa. Det här laget är minst lika taktiskt som Rubin Kazan fast offensiven är så mycket bättre jämfört med ryssarnas.
Barcelona Rambla~
2011-03-29 12:55
Det är bestämt. Det blir match på lördag 22.00. Var det inte tänkt att matchen skulle spelas på söndag från början?

Pep får nu 1 dag mindre att förbereda sig på. Milito, Messi och Mascherano har flygit ca 20,000 km när de väl är tillbaka i Barcelona någon dag innan matchen på lördag. Det ser ju som sagt väldigt lovande ut.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-03-29 12:53
"När det gäller CL så anser jag att Barcelona faktiskt fick den svåraste lottningen av alla."

Lite att ta i va? Du anser alltså att Shaktar är svårare än Chelsea, United och Inter?
2011-03-29 12:49
Mzinho gick ut igår och sa att en hypotetisk värvning av Cesc hade kunnat bromsa Thiagos utveckling, brasse-spanjoren hade fått betydligt mindre speltid och betydelse inom omklädningsrummet.

"Han har kontrakt med Barça och är väldigt integrerad i såväl klubben som staden. Jag har respekt för detta, men det finns även många storklubbar som är intresserade av honom och några har även försökt värva honom under vinterfönsret, men vi är övertygade om att han kan lyckas här", sa även Mazinho om sin son.

För några dagar sen publicerade klubbens hemsida en artikel om Thiago och om hur han har hittills klarat av med uppgiften att återvända till Barça B och ta sig an ledarrollen ute på planen. När det stod klart att han skulle återigen träna under Luis Enriques ledning var det tal om att det var ett test för att se hur han skulle reagera både mentalt och spelmässigt, en metod som Cruyff använde sig en gång i tiden med en ung Pep Guardiola för över tio år sedan, och än så länge går det inte att klaga på hans prestationer.

Thiago har svarat för fem assister och har även fått lovord från sin tränare Lucho: "För mig har han alltid varit en viktig spelare och än mer nu". Luis Enrique hyllade dessutom Thiagos defensiva arbete ute på planen och sa att han har flera gånger sprungit hemåt och vunnit tillbaks bollen. Lucho lyfte fram Xavi, Iniesta och Messi som exempel för den unge Thiago att följa när det kommer till presspelet.

Även om Thiago har mycket kvar att lära sig, som Luis Enrique även var inne på, anser jag att han borde stå först i kön till att få speltid på mittfältet den kommande säsongen, oavsett vem/vilka som klubben köper in under sommaren. Han har visat att han har ett starkt psyke genom att inte hänga läpp när han fick återvända till B-laget och dessutom stått för flera fina prestationer under de senaste matcherna. Jag längtar till att få se honom i A-laget nästa säsong.
Barcelona Rambla~
2011-03-29 12:46
Själv är jag orolig över att vi spelade bort ligan i och med poäntappet mot Sevilla. Förlust mot Villarreal, vilket knappast kan ses som någon skräll tack vare landslagsuppehållet, och det är vidöppet inför el Clasico. En förlust mot Villarreal bjuder in Real Madrid då de faktiskt har allt i egna händer eftersom det då bara skiljer 2p.

När det gäller CL så anser jag att Barcelona faktiskt fick den svåraste lottningen av alla. Ja, att Shakhtar fick Barcelona är ju så klart precis lika tufft. Fast de har inget att förlora, ingen räknar med att de ska slå ut Barca. Det är en lång resa till börtamötet i Ukraina samtidigt som både final i CdR och ett el Clasico är precis runt hörnet. Jag är rädd för att vi ryker i CL. Speciellt med tanke på hur vår kris i backlinjen ser ut.
Barcelona A.Gaudi
2011-03-29 12:12
det är ett ganska smart sätt att motivera spelarna även sina kontrakt som pep gör. det han säger till spelarna är ju egentligen att så länge ni spelar bra så stannar jag, den dagen ni tappar glöden och inte jobbar för mig så lämnar jag.

men man får se. ifall vi tar champions league och ligan i år så skulle den här säsongen slå ännu högre än trippeln för mig, med alla möten mot real och 5-0 matchen.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-03-29 12:03
Rambla

Jag håller delvis med dig om att det är tråkigt att köpa upp andra klubbars stjärnor, men samtidigt kan man inte begära att man inte ska köpa spelare bara för att "vara snäll" mot spelarens nuvarande klubb.
Dessutom ser jag hellre att han stannar i Spanien än att han flyttar till PL, har börjat tröttna på engelsmännens sätt att handla upp spanska ligan. Hade det bara funnits spanska spelare i Spanien och engelska spelare i England hade PL varit en skitliga om ni ursäktar språket. Ärligt talat tror jag Spanien hade varit den bästa ligan samtidigt som både tyska och italienska hade slagits med engelska ligan.
Barcelona Barcadinho.
2011-03-29 12:02
Borja Valero har en bra säsong i Villarreal. Han gör ett jobb som påminner Busquets jobb och han gör det på ett bra sätt. Men jag förstår inte heller vad vi ska göra med honom.
Barcelona Barcadinho.
2011-03-29 11:56
På tal om motivationen till nästa säsong.
Jag är mest orolig för Messi och mindre orolig för Iniesta, Xavi och Puyol. Messi kan hamna i en motivations brist, oavsett vad som händer den här säsongen. Vinner man mycket så finns det risk att han blir mätt. Vinner man inte – finns en stor risk att få det svårt och ladda om.

Messi till ytan verkar hantera den statusen han har på ett utmärkt sätt. Och det gör han. Han verkar ha fötterna på jorden. Men pressen på honom är enormt och det är inte alltid så lätt att fortsätta leverera som världens bästa spelare flera säsonger efter varandra. Han kommer att kunna fortsätta vara världens bästa, genom mindre bra prestationer, eftersom han besitter en begåvning utöver det normala.
Men ändå kan formkurvan och motivationen hamna neråt. Man måste vara hungrig för att fortsätta vara på topp. Vi ser tendenser till mättand i vissa matcher redan den här säsongen, när han promenerar lite ointresserad på plan.

Copa America kommer att sätta press på honom under sommaren och det han egentligen kommer behöva är att vila. Inte bra fortutsättning till nästa säsong.

Det kommer att bli sjukt svårt för Pep att ladda om till en ny säsong, och återigen oavsett hur den här säsongen slutar.
Men först måste vi vara klara med 2010-11. Vi har så många viktiga matcher framför oss, med start redan till helgen. Vi får väl se hur det kommer att sluta. Vi håller tummarna.

-----
Domstolen i Madrid kommer idag (imorgon?) att lyssna på representanter från klubbarna Sevilla, Villarreal, Zaragoza och tre till som inte går med på att strejka. Beslutet om vad som skall hända kommer ut efteråt. Jag hoppas att man hittar en lösning (tillfällig kanske) för att slippa ha avbrott i liga schemat.

-----
Kollade igår på repris matchen mellan Brasilien- Skottland för att kolla extra på Neymar. Bra teknik så klart som många andra brasilianska offensiva spelare. Men jösses vad han väger lätt. Värre än Bojan (ursäkta). Jag undrar om han verkligen har någonting hos oss att göra. Han får mycket uppmärksamhet nu för tiden, men ändå. En spelare för framtiden i bästa fall, om han kostar runt 3-5 milj.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-03-29 11:51
Någon som vet något nytt om helgen? Blir det spel ?
Barcelona Rambla~
2011-03-29 11:41
Hetfield

Ja, Xavi har som vanligt sagt att han gärna ser att Cesc kommer till Barcelona. Jag begriper inte varför dessa journalister behöver få höra det så många gånger att man nu tappat räkningen. Troligtvis var det väl någon gammal kommentar som tidningarna så ofta brukar leta fram när det är landslagsuppehåll.

Att värva Rossi kommer att kosta multum. Det gör det allt som oftast när man försöker värva någon av de andra toppklubbarnas bästa spelare i samma liga. Dessutom kan jag inte begripa att, om det nu stämmer, att man kan tänka sig vara intresserad av Borja Valero om det inte blir någon Cesc. Eh? Vad fan ska vi med honom till? Han platsade för fan inte ens i West Bromwich innan han kom till Villarreal.

Ja, jag har en deppdag. :P
Barcelona Hetfield
2011-03-29 11:34
Rambla

Syftar du på den när du pratar om Xavi?

Äh, jag vill inte heller se Rossi i Barcelona, men om någon annan ska ta han, varför är det fel om Barcelona köper han?
Barcelona Rambla~
2011-03-29 11:20
Jag blir irriterad när jag får läsa att Barcelona är intresserade av Rossi i Villarreal. Inte för att han är dålig på något sätt. Jaga inte de andra klubbarnas stjärnor i den spanska ligan som Madrid brukar göra. Det räcker att vi värvade Villa. Fan, låt de få behålla sina stjärnor. Dessutom, skulle de gå med på att sälja så vet vi alla att det kommer att kosta skjortan.

Valencia jagar Montoya från Barcelona B. Hans kontrakt går ut 2012 och han lär ju knappast förlänga det nu när Alves precis förnyat sitt. Tydligen har Valencia pratat med Montoyas agent flera gånger. Får de verkligen göra det? Hans klausul är på €3m. Valencia räknar med att kunna värva honom för 500,000 till €1m. Det skulle inte förvåna mig om vi skänker bort honom gratis.

Bojan skadad i en sketen vänskapsmatch för U21. Det ser verkligen ljust ut under resten av säsongen. Puyi fortfarande borta, Abidal opererad och nu får man förlita sig till Milito och Piqué. Verkligen lovande. :(

Och Xavi, snälla, stäng igen truten nu en gång för alla. När när någon frågar om Cesc för femtielfte gången, så kan du faktiskt ta och lära dig en engelsk fras. "No comments"! Hur svårt kan det vara?
Barcelona Hetfield
2011-03-29 10:52
Det finns ingen chans i världen att Cesc kommer att bli en startspelare, speciellt med tanke på om han ska ersätta Pedro. Pedro erbjuder presspel som Cesc inte kommer/kan göra, om vi tar bort Pedro så tappar vi en väldigt viktig del av laget.
Men jag hoppas att Cesc kommer till oss.

Cesc kommer att få speltid, han kan rotera friskt med de flesta i laget så man ska inte oroa sig för sånt. Thiago är fortfarande ung så han kan få sporadiskt med speltid, bara så länge inte Keita får så mycket speltid så ska det funka bra.

När det gäller Afellay så kommer han nog att försvinna förr eller senare, han är nog inte Barcelona material. Nu ska vi inte sitta och säga att han är handplockad, det var en nödvärvning som var tillgänglig, han hade aldrig köpts om hans pris var mycket.

Om Barcelona kan skicka iväg den dyraste spelaren i Barcelonas historia efter ett år så kan man nog skicka iväg Afellay också.
Annons: