/spanien/barcelona/forum/13247.aspx/spanien/barcelona/forum/13247.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
adil,
2011-02-04 00:01
1.70-ligan.

Co-sign!
Barcelona 1.70-ligan.
2011-02-03 23:56
Nu när köpet av Afellay har landat och vi har börjat se vad det är för spelare vi har fått så vill jag sticka ut hackan och säga att jag är väldigt glad att vi har honom i laget istället för Özil.

Missförstå mig inte, Özil är en fantastisk lirare som säkert hade passat perfekt i Barcelona. Jag var en av dem här inne som gärna ville se honom komma i somras när köpet av Fabregas inte blev av... men nu med facit i hand är jag glad över att vi har Afellay istället. Varför?

* Afellay besitter precis som Özil stora kvalitéer, men har inte fått samma status efter VM. Det gör att det är lättare för honom att acceptera sin roll i laget som inte innebär en plats i startelvan varje match
* Afellay är mer mångsidig och kan göra ett kanonjobb på alla offensiva positioner i laget. Igår bekräftades det även att han fungerar som en falsk nr 9. Vi har alltså på så vis större nytta av honom.
* Han ger oss en liten dimension till med sina skott utifrån. Det känns faktiskt riktigt farligt när han har bollen utanför straffområdet
* Özil hade varit billig, men Afellay var JÄTTEBILLIG
* Sist men inte minst - Thiagos situation hade troligen sett annorlunda ut nu om Özil hade kommit i somras. Nu fick han hela hösten på sig att visa Pep och co att han är en man för Barcelonas framtid och är nu redo att ta steget upp i A-truppen till sommaren...jag vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända med hans framtid om Özil istället hade tagit hans speltid under hösten.
* Afellay och Thiago konkurrerar inte på samma sätt, och kommer inte heller att göra det i framtiden.
* Vi fick alltså två fantastiska spelare för en en tredjedel av den summa Özil hade kostat

Det är min åsikt. En massa PM från massa maränger undanbedes. Jag står för min åsikt. Özil må vara en snäppet bättre spelare än Ibi (ingen vet dock vem som står högst upp av dem om 10 år), men för Barcelona idag är holländaren klockren. Vad tycker ni cules?
Barcelona Rambla~
2011-02-03 23:55
Hehe, kung el Rifle.

Pappa Mourinho kommer ut och försvarar lille Ronaldo. :P
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-02-03 23:53
Om inte Chivo får minst 6 matcher så är det fan något som är fel. Killen slår en kille utan ANLEDNING. Pepe fick 10 matcher för en spark (jag vet att en spark är värre) men endå 6 matcher är väl Helt okej:P
adil,
2011-02-03 23:50
Frågan är om man ens kan kalla Messi för anfallare längre. Offensiv mittfältare låter bättre. :P
Barcelona Rambla~
2011-02-03 23:46
Det ligger något i det, eller kalla det för spelförståelse. Spelare som Torres och Pato gör sig knappast bra i Barcelona. Det är inte den typen av spelare som behövs med tanke hur Barca spelar. Detta är snabba genombrottspelare som gör jobbet på egen hand. Sådant sker i 99% av fallen vid spelvändningar från långt in på egen planhalva. Så spelar knappast Barcelona. Istället hade dessa spelare mest fått spela med ryggen mot mål eller helt skolas om av Pep. Ungefär som Samu gjorde. Skillnaden är väl att Samu är mer mångsidig och kan förändra sitt spel. Precis som nu Villa håller på att göra.

Därmed inte sagt att Torre och Pato inte skulle vara riktigt bra spelare, tvärtom, men de passar nog inte in i Barcas spelidé.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-03 23:43
addeh

Villa är inte heller en ytter, men han gör ju bra ifrån sig tack vare farten och de kvicka fötterna.

Men äh, vi spekulerar ju bara. Om någon hade sagt till mig att Zlatan skulle spela i Barcelona och året därpå försvinna till Milan så hade jag antagligen stämplat personen som galen, så allt kan hända.

Det är ju också sant, Pep har tagit bort den klassiska strikern. Det är rätt så galet egentligen, vi spelar utan en striker (!), vi spelar med 3 anfallare som rör sig fritt.
Delarocha
2011-02-03 23:40
Tycker Pato har för dålig teknik för Barcelona. Må låta konstigt men samma sak tycker jag om Torres. Aguero eller Lavezzi hellre även om Lavezzi gör typ 1/8 så mkt mål som han borde.
Atlético addeh
2011-02-03 23:38
Hetfield

Vi spelar på ett helt annat sätt nu än vad vi gjorde med Kluivert eller Eto'o i laget exempelvis. De var centrala anfallare rakt av, det har vi ingen i nuläget. Villa & Pedro håller till på varsina kanter och Messi ligger bakom i någon sorts trequartista roll. Vi kan därför inte bara köpa in rena strikers, anfallarna vi värvar måste hålla klass även på kanterna. Pato är som sagt ingen ytterforward, han hör hemma centralt.

Blaugrana91

Om du hade läst mitt inlägg hade du sett att jag inte ville tunna ner truppen. Jag ska förtydliga mig lite.

UT: Milito & Jeffren.
IN: Fontás & Thiago.
Barcelona DM1982
2011-02-03 23:35
Visst kanske det finns lite konkurrens men Materazzi är ärkeset alla kategorier. Att han inte har fått någon slags livstidsavstängning är nästan helt ofattbart. Han har nog skadad fler spelare än vad många lag lyckas under en tioårsperiod. Han gör det även fullt medvetet varje gång.
2011-02-03 23:31
Inget slår dock Pepes Chuck Norris moves i mötet mot Getafe. Snacka om massaker.
Barcelona Rambla~
2011-02-03 23:30
Kommer ni ihåg när Villa blev utvisad när hans hand/arm råkade träffa Gurpegi i bakhuvudet i ligamötet mot Athletic på San Mames? Jag är 100% säker att det var omedvetet av Villa trots att spelarna var inne i en duell. Sådant som händer bara när en spelare försöker slita sig loss. Där blev det rött kort direkt. Skilda världar liksom va? Jag menar, Barca är ett topplag i Spanien precis som Inter i Italien. Det är liksom skillnad på fördelar från domarna för ett topplag jämfört med andra topplag.
Delarocha
2011-02-03 23:25
Chivu bevisar ju att det är konkurrens kring den titeln dock DM1982.
Barcelona DM1982
2011-02-03 23:21
Rambla~

Ja, inte hjälper det Bari något. Känns konstigt att ingen domare, framför allt linjedomaren, såg något. Linjedomaren ska ju dröja sig kvar med blicken i klungor och huvuddomaren följer bollen.

Inter har några riktigt hjärndöda spelare, Materazzi är absolut värst.
Barcelona Messi är fotbollsgudens son
2011-02-03 23:13
Och knölfödan Chivu stod med blicken "det här angår inte mig" och låtsades som ingenting.

Nu brukar vissa förbund vara kolossalt mjäkiga med sådana tilltag men får han inte vila en betydande del av våren finns det inte en enda riktig karl i det italienska förbundet.
Barcelona Rambla~
2011-02-03 23:12
DM1982

Vad hjälper det Bari? När Chivu slog ner en spelare stod det fortfarande 0-0 och just då hade Inter knappt någonting i chansväg. Hur fan kan så många domare missa det slaget är obegripligt. Vem vet hur matchen hade slutat med 10 man för Inter.
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2011-02-03 23:11
VizzlA^^

Under el Clasico sjöng Barcelona-publiken: Mourinho, sal del banquillo. - Mourinho, kom ut från bänken.

Vet inte om det är den du syftar på.
Delarocha
2011-02-03 23:05
Inter är ju bara ett gäng mördare hela bunten. Halva deras lag är ju livsfarliga att möta. Zlatan passade perfekt i det gänget.
2011-02-03 23:03
DM1982

När Materazzi får lugna ner en spelare så är something wrong :P

Chivu är ett svin, kommer alltid varit ett svin.
Barcelona DM1982
2011-02-03 22:59
Vad säger ni om Chivus tilltag i kvällens match? Ska vi säga tio matchers avstängning? Jag skulle i alla fall tippa på det.
2011-02-03 22:58
addeh

Du kan ju inte jämföra Villa med Drogba då det är två olika spelare. Villa lever på kvicka fötter och hans snabbhet medan Drogba lever på råstyrka och hans skott.

Men varken Rafa eller Afellay är strikers och Delafou har just precis börjat blomma ut, det betyder inte att han kommer att bli "the shit" (även om det ser bra ut). Barcelonas melodi de senaste åren har varit att ta in strikers (Kluivert, Eto'o, Zlatan, Villa osv), och det har väl funkat rätt så bra.

adil

Överdriv inte, han har verkligen inte varit så dålig. Anledningen till att han inte får spela är delvis pga. skador, men delvis pga. att hans samspel med Zlatan är undermåligt.

Men nåja, man spekulerar bara.
Barcelona Blaugrana91
2011-02-03 22:55
addeh

Är nog inte så smart att sälja spelare och inte ta in någon ersättare, våran trupp är ju ganska tunn nu, är ju inte så smart att göra den ännu tunnare.

Om vi säljer Milito anser jag att man borde köpa in en ersättare, typ Sakho, alt flytta upp Fontas. (Tror dock inte han flyttas upp nästa säsong).
Säljer vi Jeffren så ska man verkligen köpa in en ersättare, annars har vi EN ersättare på anfallssidan. Nej säljer vi Jeffren så anser jag precis som Hetfield sa att man köper in antingen Pato eller Neymar.

Sen är jag säker på att Fabregas kommer komma, vare sig vi vill eller inte. :P
Klubben har ju även "bekräftat" att Bale är intressant...

Vi får se hur det blir. ;)
adil,
2011-02-03 22:53
Pato suger just nu. Han är helt ur form och imponerar inte alls. Stannat i utvecklingen månne, pga skadorna? Dessutom har han sämsta passningsspelet och saknar spelintelligens. Han anses i Milan för "dum" för att spela med Zlatan då han saknar samarbetsförmågan för effektivt kombitantionsspel. Med det sagt menar jag inte att han är dålig. Han är har sjukt mycket talang, men passar enligt mig inte passar in i Barca profilen pga ovannämnda orsaker.Tror han är mer Real Madrid material. Dvs: Tuta, kontra och kör.
Atlético addeh
2011-02-03 22:53
Hetfield

Varför är det så givet att vi behöver en anfallare? Villa är fortfarande 29 år och han kan lika gärna vara i den absoluta världstoppen i tre säsonger till. Se på Drogba, han har ju bara blivit bättre och bättre varje säsong efter han passerat 30 år, med undantag från denna. Dessutom sitter vår sjätte anfallare enbart på läktaren numera, även när han är frisk.

Det är inte det att jag inte gillar Pato som spelare, han är väldigt skicklig, men jag ser honom inte som Barcelona-material så att säga. Säg att Villa håller i alla fall två säsonger till, förhoppningsvis tre. Då kommer förmodligen, om allt går som det ska, Gerard Deulofeu knacka på dörren till A-laget. Även Rafinha, som visserligen är mittfältare, han lirat som "falsk nia" och gjort det bra vilket kanske kan vara något att spinna vidare på för honom om han eventuellt når A-laget en dag.

Det jag försöker komma fram till är att som läget är just nu, med dessa talanger i ungdomslagen, är jag inte orolig över anfallsfrågan i framtiden. Dessutom har vi Afellay, vem vet hur bra han kommer bli eller hur han kommer lyckas? Just nu ser det åtminstone oerhört lovande ut.

1.70

Anledningen till att Fontás inte är lika aktuell för A-lagspel nu som han var i höstas beror på två anledningar. Den första, och främsta, är som du själv säger att Milito är skadefri och då argentinaren form varit usel har han enbart fått spela de "enklaste" matcherna vilket inte gett chanser för Fontás.

Den andra är att spelschemat och matcherna är betydligt tuffare nu i vår. I höstas var det Copa del Rey-matcher mot Ceuta & en i stort sett betydelselös Champions League-gruppspelsmatch. Då var Milito skadad, och det var givet att Fontás skulle få chansen. Enligt mig tog han den, vi kan bara hoppas att Pep fortfarande ser honom som en framtidsman och plockar upp honom till de stora grabbarna inför nästa säsong.
Barcelona Gabriel
2011-02-03 22:52
Alldeles för mycket jinxande här inne. Visst, vi är mycket bättre än Arsenal och i min åsikt världens i särklass absoluta bästa fotbollslag, men det är ändå inte alltid det bästa laget som står som vinnare i Maj. Jag är relativt säker på att vi kommer att besegra Arsenal och gå vidare men samtidigt så var jag också hundra på att vi skulle slå ut Inter förra säsongen, vilket vi inte gjorde. Visst, vi hade domaren emot oss och med marginalerna med oss istället för emot oss så hade vi tagit oss till finalen, men det är just detta som är min poäng. I fotboll kan vad som helst hända så man ska vara väldigt försiktig med att kaxa upp sig alltför mycket innan ett sånt viktigt möte som den mot Arsenal faktiskt är. Vi är bättre än dem på precis allt men vem vet, en dålig dag för oss och en väldigt bra dag för dem kan innebära att dem går vidare, större under har skett i fotbollsvärlden under åren. Nu tror jag inte på att så blir fallet, jag försöker bara meddela att jag inte tycker om att vissa är så sjukt självsäkra och i viss mån även lite respektlösa.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-02-03 22:31
addeh

Frågan är om Fontas verkligen tar steget upp i sommar? Han borde det. Jag vill det! Men det känns långt ifrån lika givet som att Thiago gör det. Tänker på att han har tränat med A-laget typ hela året osv, vilket inte Fontas har. Han känns inte heller lika nära speltid som han var i höstas. Det kanske beror på Milito till viss del iofs... men hoppas vid gud att Fontas flyttas upp. Han börjar bli "gammal" ;)
2011-02-03 22:16
addeh

Bojan är inte så mycket att hänga upp i julgranen och Pato har bevisat att han hör till världstoppen så för mig är det givet att vi behöver en anfallare då Villa lär dippa om 1-2 år.

Jag tror inte heller att han skulle kosta så mycket om det är så öppet att de vill ha bort honom. Glöm inte heller att det står i Zlatans klausul att Barcelona ska ha förtur på Pato (har jag hört).
Det finns väl egentligen 3 unga anfallare i dagens fotboll som skulle kunna bli något i Barcelona och det är Neymar, Pato och Lukaku.
Neymar har lite douchebag varning, Lukaku är nog för stor och seg för Barcelona då återstår bara Pato som även är en Real Madrid dödare ;)

En anfallare och en kreativ mittfältare (läs Fabregas) är allt vi behöver egentligen.
Jag ville egentligen ha Torres, men det sket sig. Om jag fick välja så skulle jag köpa Kanoute och Fabregas sen stänga plånboken för säsongen.
Barcelona VizzlA^^
2011-02-03 22:12
Skulle gärna vilja vet vad dem sjunger på läktarna med denna melodi, för inte är det väl samma text. Kolla och hjälp till, alldeles i början sjunger en kvinna.
Atlético addeh
2011-02-03 22:12
Hetfield

Finns det någon anfallare du inte vill värva? Pato är bra, riktigt bra, och han har framtiden för sig. Men är han verkligen något för Barça? Jag är tveksam. Framför allt med tanke på att han sägs vara väldigt omogen och oengagerad emellanåt. Det skulle inte alls passa in i Barcelona. Dessutom ser jag Pato mer som en central anfallare än en kantspelare, känns dumt att köpa honom på chans för en stor bunt pengar och hoppas att han lyckas bra på kanten. Nä, jag tackar nej till honom.

Som jag ser det behöver vi inte värva någonting till nästa säsong. Yes, ni alla hörde korrekt. Ingenting, nada. Sälja spelare då? Jo, bäst-före-datumet på Milito är passerat för längesedan så jag hoppas, och tror, han försvinner illa kvickt i sommar. Likaså klubbens läkarteams bästa vän, Jeffren, som knappt känns som en i A-laget längre. Ska någonting hända med grabbens karriär är det dags att röra på sig. På Camp Nou's läktare lär han inte bli ihågkommen.

Utöver Thiago, som redan blivit lovad A-lagskontrakt, hoppas jag att Fontás flyttas upp för att ersätta Milito rakt av. Han är i en perfekt ålder för att ta klivet upp till A-laget nu, dessutom är han vänsterfotad vilket är välbehövligt.
Barcelonistas
2011-02-03 22:03
blaugrana91

Dom kan inte sett många Barca matcher direkt. Elr så spelar dom dum och försöker vara rolig.

Dom flesta där inne har förlorat ett IQ -test mot en hjärndöd blodigel.

Nej dags att försöka få lite vett in i skallen på wenger gänget.
Annons: