/spanien/barcelona/forum/13228.aspx/spanien/barcelona/forum/13228.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Delarocha
2011-01-27 01:15
Thiago är väl 19? Fyller 20 i år.

Ja alltså, det står ju inrisat i Fabregas karriär redan nu att han kommer spela i Barcelona. Det är så givet något kan bli. Däremot när det sker vet man ju inte.
Barcelona Gio Style
2011-01-27 01:14
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Alltså visst bör Keita få speltid. Men han behöver inte vara den som hoppar in vid ett sånt skede i en match av den sorten som spelades idag. Han får ändå gott om minuter annars eller hur?

Om det nu är så onödigt för ungdomar att hoppa in mot sketna lag, vad ska Keita in där och göra i så fall?
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-27 01:14
Fabregas kommer att köpas, det är ingen hemlighet. Både klubben och Fabregas har gett tillräckligt många signaler till varandra föratt man ska förstå att det kommer att ske förr eller senare.
Barceona och Fabregas är som två kåta tonåringar i ett litet rum, förr eller senare så händer det saker.

Förövrigt så har jag en dålig magkänsla när det gäller Afellay, han verkar vara blyg och trevlig men det var också Zlatan i början. Det var när han blev bekväm i laget som hans "inner douche" kom fram.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-01-27 01:11
Jag tycker inte heller att Cesc behövs. Men Barca verkar vara besatta av att värva honom. Så jag gillar läget och accepterar att han kommer köpas och kosta en hel del pengar. Å andra sidan är jag inte klubbens ekonom. Jag är en supporter och gillar tanken med Cesc som ersättare för Xavi.

Sen så vet jag inte om Thiago kommer någonsin bli så bra som Cesc är. 22 år och blev kapten för Arsenal. Thiago är 21 och inte i närheten av var Busquets och Cesc var i hans ålder.
Delarocha
2011-01-27 01:10
Låt så bli. Afellay känns väl även som typen som gärna vill att mycket ska kretsa kring honom. Han kommer ju på sin höjd bli 5:e största stjärnan i Barcelona typ. Och priset var ju överkomligt.

2011-01-27 01:08
Med risk föratt bli impopulär så tror jag fortfarande att Afellay kommer att skeppas iväg förr eller senare, jag tror att köpet av Afellay var mer nödköp än någon vi verkligen ville ha. Det var mer "Äh, han är billig och rätt så ung", annars så hade vi väl köpt Özil när vi hade chansen.

Jag tror att Afellay kommer att bli en nyttig spelare som kommer att utvecklas, men jag är högt skeptisk till om han stannar i flera år med tanke på Bojan, Fabregas och en hel drös med spelare kommer att slå sig in snart (även Deulofeu).
Delarocha
2011-01-27 01:06

Håller visserligen med om det sista stycket. Å andra sidan får Thiago inte chansen att explodera om han inte får spela. Sen ser jag tiden som ganska ypperlig för en teknsik mittfältare. Xavi är 31 år och blir inte yngre (även om han verkar bara bli bättre, nya Giggs?) så han lär väl lägga av inom ett antal år. Och då istälelt för att pumpa upp en halv miljard för Cesc hade ett alternativ varit att slussa in Thiago där. Å andra sidan är ju Thiago en offensivare spelare och har inte samma defensiva kunskaper. Men plats finns det allt, handlar mest om att vi inte nödvändigtvis måste köpa Cesc bara för att media har sagt att det ska ske i snart 4 år.

Eller så kan Keita starta i matcher istället, och framförallt i de mer fysiska matcherna, kanske borta mot tuffare lag, t.ex engelska lag i CL som gillar att smälla på. Det finns ju olika förutsättningar man får följa lite. Men att leda med 4-0 ger ju ett inhopp av Thiago mer fog än en Keita på plan i min värld.
2011-01-27 01:06
Jag måste tillägga något mer:

Barca vinner stort varenda match nuförtiden. 3-0, 4-0, 5-0 osv. Om det är onödigt att Keita hoppar in när man redan leder stort, när ska han då få speltid? För tydligen så måste ju någon in när vi leder så stort och det får inte bli Keita.

Måste vi ligga under eller leda med bara 1 eller 2 mål för att Keita ska få speltid?
2011-01-27 01:02
Nu får du inte tro att jag har någonting mot Thiago eller att jag är en Malier som älskar Keita av hela mitt hjärta. Jag försvarade Gudjohnsen lika mycket när han var i Barca. Spelare med deras spelstil behövs i ett lag och de ska få speltid om de tillhör A-laget. Vi är inte i behov av en ny ung talang på mittfältet. Om det betyder att Thiago ryker så får det vara så. Det är ingen bra tid att vara ung talang och spela innermittfältare i Barca.

Men varje trupp måste ha olika spelare med olika kvalitéer. Därmed tycker jag att Keita ska spela. Sen tänker jag såhär: hade Thiago varit så himla bra så hade han fått chansen och Barca hade inte köpt Afellay. Pep o co. har mer koll än oss.
Barcelona Bernie
2011-01-27 01:01
Så nu kommer vi förmodligen möta Real Madrid i spanska cupfinalen, sen väntar väl dubbelmöte mot Real Madrid i Spanska Supercupen för där möts ju ligavinnarna(hoppas vi såklart) och cupmästarna(hoppas vi där med), men vinner vi även cupen så får man ta finallaget i cupen (Madrid). Sen kan vi ju även mötas i Champions Leauge, två möten eller varför inte final. Så det kan som mest bli 7 matcher mot Real Madrid bara denna säsong, nice!
Delarocha
2011-01-27 00:58
Men Thiago har ju en potential att ta tillvara på. Keita har ju antagligen nått sin högsta potential och således ser jag inte riktigt syftet med att slänga in honom i en stängd match med 20 min kvar i en cupmatch. Låt de unga få speltid i dessa matcher. Keita får ju tid i CL och ligan och ja det är klart han är viktig för oss och håller med hans styrkor. Men dessa styrkor känns inte så intressanta i dagens match mot Almeria.

Ser att jag verkar tycka som Hetfield

Keita har en roll att fylla, men den kommer knappast till sin rätt när vi leder med 4-0 mot något skitgäng. Keita är en bättre spelare att slänga in i täta matcher och spela fysiskt och springa. Det har inte Thiago mycket av. Men i en match mot Almeria är Keitas styrkor rätt onödiga. Men men, han gjorde ju mål.
2011-01-27 00:58
Problemet jag har med Pep och hans eviga förkärlek/hångel med Keita är att han slänger in Keita när han inte behövs eller när det är perfekt läge för en yngling att få smaka på A-laget.

Jag menar, när matcherna är avgjorda med X antal mål, varför slänger man in Keita? Vad ska Keita göra i en match som är avgjord, han kommer ju knappast utvecklas eller hur? Keita ska slängas in i matcher där det är i ett känsligt skede, när man behöver täta till bakåt.

Så kontentan är att Keita är en nyttig och lojal spelare, men han "cockblockar" andra spelare som kan få den speltiden som han får.
Det finns så många spelare som kan slängas in istället när matchen är avgjord, vi har en Sergi Roberto som är en grovjobbare, fast lite mer teknisk.

My 2 cents.
2011-01-27 00:57
Jag har aldrig skrivit att han "jobbar hårt". Det tycker jag inte är hans främsta styrka. Hans främsta styrka är enligt mig:

- Hans tajming, defensivt och offensivt.
- Hans fysiska spel i offensiven och även defensivt.
- Djupledsspelet, som nu även Iniesta plötsligt blivit bättre på och därmed gör fler mål.
- Hans rutin och lugna stil som är användbar i svåra matcher när laget leder.

Thiago erbjuder passningsspel, varierar korta och långa passningar. Men det gör även Xavi, Iniesta, Busquets, Mascherano och lite till.
Delarocha
2011-01-27 00:51

Jag har sett Thiago en hel del men önskar se honom mer. Men får börja följa klubben han drar till när han drar i sommar eller så då. För Keita är ju untouchable.

Och fortfarande, syftet med att slänga in en Keita i 70:e minuten fyller vad för funktion egentligen? Matchen är stängd.
Men å andra sidan var ju Thiago inte ens på bänken.
Barcelona Blaugrana91
2011-01-27 00:49
Men vad är det frågan om här inne egentligen? Hur kan folk sitta och tjafsa om spelare när vi precis vunnit med 5-0??
Förstår som sagt inte vad vissa har emot Keita? Herregud Thiago kommer få sin tid...
2011-01-27 00:49
Du vill inte bli en "blind ryggdunkare" som du kallar det för. Men jag anser att du stirrar dig blind på det där med egna produkter. Keita är en medioker spelare som är 4:e mittfältare i världens bästa klubblag. Jag hoppas att jag vore lika medioker.

Du förstår nog inte varför Keita är där han är, du förstår nog inte vad han erbjuder på plan och jag kan sätta mitt huvud på att du inte har sett Thiago spela mer än högst 5 gånger.
Delarocha
2011-01-27 00:48

Fotbollskunskap? Tja, min åsikt att han inte har en roll att fylla. TYck tvärtom om du vill, men jag ser inte storheten i Keita. När folk säger "men han jobbar ju så hårt" så blir jag bara matt faktiskt. Man ska inte kunna spela i Barcelona genom att jobba hårt.

2011-01-27 00:45
Så nu passar inte Keita i spelsystemet. Mycket bra analys där. Bara för att vi inte har andra spelare med hans kvalitéer så passar han inte i vårt spelsystem. Fotbollskunskap på hög nivå.
Delarocha
2011-01-27 00:44

Kanske därför vi ska spela mer med Thiago och kanske inte värva in en Cesc. Om folk påstår att Thiago är en så stor talang som han är ska han väl inte gå utan spel helt? För han har ju ej spelat emd Barca B på sistone.

Börjar ju tvivla på att 1: Thiago är en så stor talang 2: att han kommer blomma ut i Barcelona då han aldrig får spela då Pep verkar vara kär i Keita som för mig fortfarande är en högst medioker spelare som springer runt i blindo och tar alibilöpningar på chans.
2011-01-27 00:42
Hade Thiago tillhört A-laget så hade jag köpt att han hoppar in före andra. Men nu tillhör han inte A-laget och inhopp ska gå till de som gör det. Har man full trupp med Afellay, Keita, Busquets på bänken så tycker jag inte att Thiago ska spela. Spelar ingen roll om det är en minut eller hela matchen i en sketen CdR match. Tror inte att Keita hade uppskattat att Thiago kommer från juniorerna och hoppar in för honom.

Dessutom så tycker jag att Keita är en mycket nyttigare spelare för laget än vad Thiago kommer att bli. Thiago kommer bli en jätteduktig spelare tror jag, men Ser inte när och hur. Med Xavi, Iniesta, Afellay och troligen Cesc snart, så vet jag inte han skulle tänka sig att stanna i laget. Jag tror att han lämnar efter ett par säsonger.
Delarocha
2011-01-27 00:38
1-70.ligan

Om Thiago inte får speltid nu så kanske han stagnerar i utvecklingen dock. Det här året har han ju knappt spelat matcher alls. Inget i Barca B och inte ett dyft i La Liga. Det ska man inte utsätta en spelare som är i 16-20 års ålder och anses vara en supertalang. Då är det viktigaste speltid och delaktighet i a-laget. Vet ej om han har fått nog av detta men jag blir en aning sne på Peps prioriteringar emellanåt då man slänger bort Thiagos talang till förmån för en färdigutvecklad Keita som knappt passar in i spelsystemet.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-27 00:35
min bild av den eviga Keita-debatten...

Både Keita och Thiago är ju unika. De är olika, men kan båda två ge Barca något som är bra. Men eftersom Thiago är 12 år yngre och har, givetvis, en större potential än mailern så vill de flesta här inne se honom spela mer än vad han redan gör. Och då blir Keita syndabock eftersom han får speltid som ni vill ge till Thiago istället.
Men jag anser inte att de konkurrerar med varandra, eftersom de är så olika... både som spelare och i deras fas av karriären.

Thiagos tid kommer. Keitas tid på Camp Nou är nu, och kommer inte vara så väldigt många år till. Men än så länge är han fortfarnde oerhört nyttig och lojal för klubben. Han är långtifrån den största stjärnan, men en fantastisk lagarbetare... och hans huvudspel/slit både offensivt och defensivt är ett vasst vapen för oss att slänga in. Vi har ingen spelare som Keite. Han behövs. Jag tycker vi alla kan erkänna det nu.

Med dessa orden önskar jag er alla en god natt!
Delarocha
2011-01-27 00:29
Keita är ju 4:e valet i ligan och hoppar ju in ofta och startar ju även rätt många matcher. Fontas och Thiago har ju varit med i truppen men knappt fått speltid.

Det är väl bättre att låta Keita spela hela matcher från start än att byta in honom i 70:e. Inhopp ger jag hellre till spelare som kommer tillbaka från skador eller ungdomar. Ingen idé att slänga in en 30-årig mittfältare som ändå är en av de spelare som får mest speltid i laget.

Han kommer inte ändra matchbilden, inte utvecklas för framtiden och i matchform är han redan i.

Visst, nu gjorde han mål och det kan ajg ej ta ifrån honom.
Barcelona FCB_armin
2011-01-27 00:29
Eller som Rick James sade till Charlie Murphy:

"What did the 5 fingers say to the face?!"
..
...
....SLAP!
2011-01-27 00:24
Pedro och Busquets blev inte så stora av att spela mot svagt motstånd i CdR. Ska man ge unga spelare en ärlig chans så ska de spela ordentliga matcher i svåra lägen. 20 minuter bollrullande efter 4-0, utvecklar varken Thiago eller Afellay. Och eftersom Thiago inte ens är A-lagspelare så tycker jag inte att han förtjänar mer speltid än Keita som tränar med laget varje dag.

Det är ren princip från Peps sida. När ska Keita annars få speltid? han är bänkad i ligan och bänkad i cupen. Ska man hämta en B-lagspelare och låta honom gå före också? Det funkar inte så. Har man spelat fotboll själv på någorlunda bra nivå och inte bara på skoj så förstår man varför Keita spelar istället för Thiago.
Delarocha
2011-01-27 00:17

Jag tror mig inte veta bättre, men jag har andra åsikter vad jag prioriterar. I matcher som vi har stängt när det återstår cirka 20-30 min tycker jag det känns mer rationellt att ta in en ungdom och låta honom få vinnarmentalitet, spela med de stora grabbarna och få speltid. Hellre det än att släppa in en annan från a-laget som ändå startar typ alla matcher vi spelar.

Handlar inte så mycket om att bidra exakt nu, för varför ska spelaren som kommer in behöva bidra med något till matchen som spelas han kommer in till när det står 4.-0. Bättre då att se till framtiden enligt mig.

Men det är min åsikt och jag har säkert fel. Pep är tränaren inte jag. Men tar mig rätten att stå kritisk till delar av hans coachning trots all framgång. Vill inte bli en blind ryggdunkare som hyllar allt Pep gör.

Samma med bytet av Milito. Varför inte ge Fontas 10 min? Kan lova att det hade gett honom mer än Milito. Hade framförallt gett Fontas en mental kick.
2011-01-27 00:13
Har sagt det hundratals gånger:

Thiago erbjuder ingenting som redan inte finns i truppen. Keita är en unik spelare i truppen och jag ser hellre honom före Thiago som avbytare, inhoppare och startspelare. Hade Thiago varit redo så hade inte Pep tvekat att låta honom spela. Men jag blir förvånad över hur vissa här inne tror sig veta bättre än Pep angående spelarnas kvalitéer och utveckling och vad laget behöver.
Barcelona Pep the King
2011-01-27 00:13
Gio Style
Hahaha bilden säger allt:)
Barcelona Gio Style
2011-01-27 00:09
Pep the King:
Eller som Borat hade sagt "High Fiiiiiiive"
Atlético addeh
2011-01-27 00:09
På tal om Keita, såg nu hur Pep sprudlade av glädje, även om han inte visade det så tydligt, när maliern gjorde mål?
Annons: