/spanien/barcelona/forum/13214.aspx/spanien/barcelona/forum/13214.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-01-28 15:12
Delarocha

Asenjo är där på lån. Sen om det ingår en utköpsklausul vet jag inte.
Delarocha
2011-01-28 15:11
Någon som vet om Asenjos vistelse i Malaga är på lån elelr permanent? För om United väljer att värva De Gea i sommar och Asenjo är såld har Atletico lyckats slänga bort två av Spaniens största målvaktslöften på ett halvår.

Inte konstigt att de kallas Patetico.
Atlético addeh
2011-01-28 15:10
Hetfield

Du gör ingen rättvis bedömning när du säger "som han presterar nu" när han inte alls får mycket speltid. I vilket annat La Liga-lag som helst, utöver de främsta topplagen, skulle Bojan vara ordinarie och inte alls känna samma press som han gör i Barcelona.
Atlético addeh
2011-01-28 15:06
Catalnoiaboy

Bartra, Montoya & Dalmau har alla störa möjligheter att nå A-laget i framtiden, men nu pratar vi om nästa säsong, inte 3-4 säsonger framåt. Adriano är för mig ingen riktig högerback och han duger som komplement för Dani Alves som aldrig vilar, inget mer. Han får gärna motbevisa mig men jag är helt övertygad om att en ny högerback kommer värvas om Alves försvinner i sommar.

Puyol som alternativ? Jisses, el capitán är gammal nog att ha fullt tillräckligt med speltid som han har nu. Ska han vara det enda alternativet till Adriano, som egentligen är ytter, som högerback? Det funkar inte för mig. Speciellt inte då Milito lär lämna i sommar och max en mittback kommer värvas. Försvarsuppställningen skulle bli väldigt tunn till nästa säsong i sådana fall. Och inte hålla alls lika hög klass. Adriano är hästlängder ifrån Alves.

Mojito

Cáceres är väl den enda spelare i årets upplaga av Sevilla som varit bra. Han har startat de flesta matcher.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-01-28 15:03
För att ersätta Alves behöver Pep omskola en ytterforward till att förstå och prestera defensivt.

Ungefär som Benfica gjorde med Coentrao.

Frågan är om det finns någon sådan möjlighet/spelare i t ex Barca B?
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-28 15:01
L.A.M nr 10
Två alternativ som har sina för- och nackdelar. Samtidigt som Alves är en av lagets bästa och viktigaste spelare, är det svårt att tacka nej till ca 200 miljoner kronor.
Jag föredrar det förstnämda. Alves är smulltronet på pajen, till våra framgångar. Han har varit en viktig mycket del i våra framgångar de senaste åren.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-28 14:58
addeh

Bojan har presterat men jag kan väl säga såhär: Om Bojan hade presterat som han gör nu i vilket annat lag än Barcelona så hade han nog försvunnit.

Mojito

Adriano var väl inte en startspelare under hans sista år i Sevilla? Caceres har slagit sig in som högerback och han har större potential än Adriano.
Jag säger bara, förstår inte poängen med att låna ut honom istället för att ge honom en andra chans, sen kan man sälja honom direkt.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-01-28 14:58
En annan aspekt med att Pep har tålamod med vissa spelare är ju också att han verkar lägga (ovanligt) stor vikt hur de är som personer och inte bara som fotbollsspelare. T.ex. så verkade inte Hleb så intresserad av att lära sig språket (han lärde väl sig "Hola" under hela sitt första år och inte mycket mer) och sen var det ju någonting på Audis event när absolut skulle ha den största bilen och Xavi fick säga till honom att så gör vi inte här. Och var Hleb är nu? Jo, i fucking Birmingham.

Sen på andra sidan har vi då t.ex. Milito som trots sina skador och ibland tvivelaktiga insatser får chans på chans och som Pep till och med övertalar att stanna. Milito verkar vara en person som är lätt att ha att göra med och som sprider god stämning i omklädesrummet och det märks tydligt att detta värderas högt av Pep.
Barcelona el Flaco
2011-01-28 14:55
Xavi ska tydligen ha blivit informerad från en bekant om historien om en 5-årig flicka vid namn Nicole som lider av leukemi. Familjen är tvungen för att bege sig till Chicago för att Nicole ska få den bästa tänkbara behandlingen.

Xavi bestämde sig då för att träffa flickan och hennes familj vid träningsanläggningen och ge de några signerade tröjor och skor som de kan auktionera bort för att samla in pengar till hennes behandling.

Vanessa, flickans mamma, berättade att Xavi vill hålla sig uppdaterad om hur det går med flickans förbättring framöver. "Xavi är en mycket ödmjuk och solidarisk människa", sa hon.

Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-01-28 14:53
Hetfield

Ang Caceres
Betänk följande;

Adriano = startspelare i Sevilla
Caceres = inte startspelare i Sevilla

Pep hade inte fel om Martin, han är inget Barcamaterial och kommer aldrig bli någon stjärnback.
Barcelona Cataloniaboy
addeh
Men vad är anledningen till att du vill värva en ny högerback? Är inte Montoya, Bartra, Dalmau mf tillräckligt bra för att komma upp i A-laget i framtiden?

Tänkte väl det. Busi som högerback? Ehhh... okej... Som att sätta Iniesta som vänsterback ;)
Barcelona L.A.M Nr 10
Cataloniaboy

Det bästa vore väl ändå, förutsatt att Alves bestämmer sig för att lämna, att man behåller honom till hans kontrakt går ut sommaren 2012. Då får Bartra/Montoya ett till år på sig att utvecklas och mogna för A-laget och någon av dem kan kanske ta en plats säsongen 2012/13. Alternativt att Zubi och Rosell får en rejäl tid på sig att scouta en ny spelare, om man hellre vill ha det så. En neckdel är ju att man förlorara kanske €20 miljoner, men jag tycker ändå det är det bästa alternativet.
Atlético addeh
2011-01-28 14:46
Hetfield

Du får det att låta som om Bojan aldrig presterat och ändå får chans efter chans. Hur många chanser han Bojan fått den här säsongen egentligen? Inte så många. Han har fått hoppa in de sista 4-5 minuterna emellanåt och spelat Copa del Rey-returer med lagkamrater som är mer intresserade av att rulla tummarna.

Bojans vårsäsong 2010 räcker för att jag fortfarande har hoppet kvar om att han ska lyckas.

Angående Cáceres så var det nog så enkelt att Pep inte trodde på honom för fem öre, och det var nog anledningen till att han inte fick en andra chans. Jag håller med dig att uruguayanen är bra mycket bättre som högerback än Adriano, dessutom kan han spela både mittback & vänsterback.

Cataloniaboy

Vi får helt enkelt acceptera att vi tycker väldigt olika i den här frågan. Var för övrigt ironisk med att skola om Busquets till högerback. ;-)
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-28 14:36
dubbel
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-28 14:34
addeh
Ja, det har du. Jag vill inte värva en ersättare till Alves, ifall han skulle lämna oss. Det innebär att Adriano är högerback nästa säsong, med Puyi som reserv. Busi som högerback?!? Nej, Nej, Nej. Han är central mittfälltare, där han ska ta den mer defensiva rollen, eller alternativt mittback, som han har testat på, och gjort det bra.
På sikt vill klubben ju få fram spelare från ungdomslagen upp till A-laget. Men då inte Montoya, Bartra eller Dalmau är mogna för A-laget, förän kanske säsongen 2012/2013, så får Adriano och Puyol(även mittback) spela högerback fram till dess. Men jag kanske har fel. Dom kanske är redo för A-laget tidigare än 2012/2013.
Som sagt. Det finns ju inte gott om bra högerbackar. Därför anser jag att vi ska utnyttja La Masia, och fostra våra egna högerbackar. Dessutom som jag nämde tidigare, att anpassa sig till FC Barcelonas spel är svårt. Därför är det bättre om vi tar upp egna killar, som redan känner till klubbens spelfilosofi, då alla ungdomslag inom klubben spelar som A-laget.

Så du vill alltså värva en ny högerback, ifall Alves skulle lämna? Jag trodde att du ville ta upp egna spelare.
Barcelona el Flaco
2011-01-28 14:20
Kan det vara så att Dani Alves fördröjer med att skriva på för att hans agent vill vänta och se ifall någon intresserad klubb skulle blanda sig i för att på så sätt lägga press på Bartomeu & Co för att höja lönen? Bara en tanke.
2011-01-28 14:17
Rambla

Jag tror att det är en emotionell grej då Bojan är uppväxt i klubben och han är lite av lagets "kelgris", då är det nog svårare att säga hejdå. Sen så tror jag att Pep tror på Bojan, jag gör inte det längre, men han verkar göra det.
Delarocha
2011-01-28 14:15
Rambla

Håller med dig. Har börjat föredra ledningens val här. Om det ska vara så svårt för Alves att krita på ett nytt kontrakt så får det väl vara. Vill han stanna kan han stanna då han har fått ett nytt kontrakt. Vill han ha ännu mer lön så vet han vart dörren finns.

Upp till honom nu.
Barcelona Rambla~
2011-01-28 14:12
Hetfield

Då kan man ju istället vända på det. Har Pep inte för mycket tålamod med tex Bojan?

Det finns ju exempel på där han faktiskt har stort tålamod med spelare som Busquets, Pedro osv. Det är ju inte så att de alltid dominerade när han tränade dem i Segunda B. Spelare han tror på har han stort tålamod. Dock så verkar det med spelare som kommer utifrån vara en helt annan sak.
Barcelona Rambla~
2011-01-28 14:08
el Flaco

Precis, först var även jag irriterad över att man inte tillgodosåg Alves krav. Ge honom vad han vill ha typ och gör klart kontraktet, men ju längre den här såpan har pågått har jag börjat förstå klubbens agerande.
2011-01-28 14:07
En sak som är tröttsamt med Pep är hans brist på tålamod. Om en spelare inte gör braksuccé så verkar melodin vara att man ska skeppa iväg honom, men snälla, ge lite tid.
Varför kunde han inte ge Caceres en andra chans? Han var inte så dålig, och han är ju bra mycket bättre än Adriano som högerback.

Återigen, om man tar Ferguson som exempel så kommer jag ihåg att de flesta i fotbollsvärlden var skeptiska till C.Ronaldo föratt han trixade mycket och det var sällan effektivt. Vad gjorde Ferguson? Jo, han slipade bort hans kanter och titta hur effektiv C.Ronaldo är idag.

Pep har en lång väg till Ferguson, men det är målet vi får sikta på.
Barcelona el Flaco
2011-01-28 14:03
Rambla/

Jag brukar sällan läsa hans spalter då de oftast brukar bestå av onödigt bullshit. Enda anledningen till att jag plockade fram den här var pga kopplingen till det du hade hört från Sky Sports. Det som fick mig att höja ögonbrynen var att Carazo skrev att det var självaste agenten som hade förnekat något intresse från City och agenter brukar väl oftast göra tvärtom, hinta om att det finns erbjudande från andra klubbar för att försöka få ett bättre kontrakt.

Hur som helst spelar det ingen roll om någon engelsk klubb är ute efter Alves eller ej, styrelsen gör ändå rätt som inte viker sig för Alves krav.

Delarocha/

Jag har inte läst om att styrelsen ska ha ett nytt möte med brassens agent. Det verkar vara en stand-by situation just nu då styrelsen har kommit med ett slutgiltigt erbjudande och då är det helt upp till Alves och vad han vill göra. Nästa drag blir hans.
2011-01-28 14:03
Rambla

Jag tycker att Pep är usel på att värva spelare (vilket är bevisat), men han är utmärkt på att fiska upp bra talanger i akademin (Busquets, Pedro).
Så, det Pep måste göra är att lyssna på Zubi och varje gång han får en "feeling" så får han gå till en vägg och banka huvudet ett par gånger, då tror jag att vi slipper köp som Chyg.

Jag tycker att Txiki sista år var helt katastrofal, han verkade ha tappat all förmåga av finess och skicklighet, han värvade fel och betalade för mycket. Nej tack, han får ha det bra i Chelsea.

Jämför bara med Ferguson..

Delarocha

Dumt var det, men jag tror att de resonerade såhär:
1. Spelare utvecklas och tar plats i laget 2. Spelaren utvecklas och vi kan sälja honom för ett bättre pris.
Barcelona Rambla~
2011-01-28 14:01
Delarocha

Ja hur tänkte man? Antagligen så värvade man med framtida intäkter, pengar man i dagsläget inte hade men var säkra på att få in via tv-avtal och annat smått och gott. Ett farligt sätt att göra affärer på. Detta var säker värvrningar där det förhandlades fram en för klubben gynsam avbetalningsplan.

Jag kan tänka mig att det nu är bra mycket svårare att värva och delbetala i dagsläget.
Barcelona Rambla~
2011-01-28 13:58
Hetfield

Antingen så struntade Txiki att lyssna på Pep och värvade spelare som Henrique (8m), Keirrison (14m), eller så lyssnade han på Pep och det mynnade ut i värvningen av Chyg (25m).

Så vad är att föredra? :D
Det blir fail oavsett hur man ser på saken.

Delarocha

Företaget du söker namnet heter Traffic. De äger andelar i en hel del sydamerikanska spelare. Företagets representant i Spanien är ingen mindre än farsan till Valencias Mata. Inte så konstigt kanske att han flera gånger länkats till Barca. Det går/gick rykten om att Txiki och Traffic gjorde affärer som kanske inte var så rumsrena alla gånger.
Delarocha
2011-01-28 13:57
Hetfield

Var väl samarbetet Txiki hade med vad fan hette det där bolaget i Sydamerika? Jag trodde aldrig på K9, Henrique eller Hleb. De kändes som alldeles för osäkra kort och kändes ju som megafloppar från början

Caceres tyckte jag visade upp viss potential men fick för få chanser. Han var å andra sidan löjligt dyr. Nära 200 miljoner.

Chyg och Zlatan är ju bara patetiska värvningar.

Men jag förstår inte en sak. Om dessa värvnignar gjordes så var ju ekonomin bra nog för dem? Eller var det bara ett sken? För man kan ju inte göra värvningar som klubben sedan hamnar i en ekonomisk kris på grund av? Hur fan tänkte man, inte fan köpte man dessa spelare för att säljas? Det spelar egentligen ingen roll om de nu inte spelar i klubben elelr inte, för kontentan är. Man värvade in typ 7 spelare för 1.5 miljard som man uppenbarligen inte hade råd med. Hur fan tänkte man då?
Barcelona el Flaco
2011-01-28 13:56
När det gäller Copa del Rey och var finalen ska spelas kommer förbundet fatta beslutet först den 3 februari efter att returmötet är spelad. Det lutar dock mot att finalen kommer äga rum på Mestalla om nu Barça och Madrid går vidare. Blir det däremot Barça-Sevilla i finalen kan matcharenan istället bli Vicente Calderón. Ingenstans i artikeln nämns Santiago Bernabéu som en av de potentiella kandidaterna om vi nu skulle ställas mot Sevilla.
Barcelona Rambla~
2011-01-28 13:55
el Flaco

Visserligen kanske man ska ta allt vad Balague säger med en nypa salt. Vem är det annars som spridit rykten om Citys påstådda intresse? Vem gynnar det mest att det sprids ett sådant rykte? Det gynnar Dani Alves så klart och det är inte första gången en agent använder sig av det tricket.

För all del, det Carazo säger i sin spalt på tidningen Sport har jag sedan länge låtit bli att ta på allvar. Även du antar jag? :P
2011-01-28 13:54
Delarocha

Jag förlåter Laporta om han har varit lite kostsam när det gäller den privata delen, han är ju trots allt lite av en attentionwhore (menar inget illa, men det är sant).

Det som är förbluffande är att klubben har lagt en bit över 1 miljard kronor på spelare som inte ens spelar i klubben längre, som t.ex: Caceres, Hleb, Chyg (25 miljoner!), Zlatan, K9, Henrique osv.
Det är helt makalöst att en hel del av dessa spelare fortfarande är ute på lån, vad väntar de på? Sälj alla så snabbt det går så lär man få inte minst 20 miljoner.

Jag skyller detta på Txiki, nog föratt han har gjort bra köp tidigare men att köpa spelare utan att prata med Pep är så korkat. Varför köper man t.ex: K9 och Henrique när Pep inte visar intresse?
Jag kan garantera att om Pep hade sagt till Rosell: Jag vill ha Zlatan!
Då hade Rosell gjort allt föratt få Zlatan, men inom rimliga ramar, vilket inte Laporta klarade av.
Delarocha
2011-01-28 13:53
Kul om Alves + agent går ner i krav nu och tackar ja till kontraktet ändå. Undrar hur han tas emot av fans + spelare efter det. Om det visar sig att inga kontakter först med City och ledningen vet om detta.

Ska bli spännande att se. När ska de ha nästa möte? Eller hur ser processen ut nu? Någon som vet? el Flaco?
Annons: