/spanien/barcelona/forum/13209.aspx/spanien/barcelona/forum/13209.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Valencia rågi - Kung M.Llorente!
2011-01-29 18:33
L.A.M Nr 10// Oliktänkande kan bidra till diskussion.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-29 18:27
Koeman!!

Att du envisas med att fortsätta skriva här. Trodde du hade börjat heja på City nu när din älskade Touré har lämnat för de ljusblå. Men ibland har man fel...
Barcelona el Flaco
2011-01-29 18:26
Jonathan dos Santos och Thiago försöker hela tiden hitta varandra. Fint att se deras samspel emellanåt. Annars är det Celta som har haft det mesta av spelat och chanserna (missade de första tio minuterna). Nu känns det dock som att Barça B har lyckats stå emot anstormningen och fått lite mer bollkontakt.

Edit: Startelvan förresten: Miño- Montoya, Sergi Gomez, Bartra, Muniesa - JDS, Ilie, Thiago - Edu Oriol, Jonathan Soriano & Tello.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-29 18:25
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Co-sign på ditt inlägg, men anser fortfarande att Busquets är den bättre av de båda:)
Barcelona Koeman!!
2011-01-29 18:21
Att folk fortfarande envisas med att tycka Busquets är bättre än Xabi Alonso..
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-01-29 18:21
Angående Alonso vs Busquets;

Med tanke på hur olika Barcelona och Real (Liverpool) spelar så förstår jag att respektive lags supportrar har svårt att se "storheten" i den andra klubbens defensiva mittfältare.

Real har 4 spelare som bara tänker offensivt och fuskar i det defensiva.
Därför vinner de ofta bollen, genom sina 2 DM och försvaret, längre bak i plan och spelar rakare framåt med längre bollar ut mot kanterna.

Barca har anfallare som även har presspel och försvarsspel som uppgift och vinner boll längre upp i plan samt spelar possessionfotboll.

Då är det inte svårt att inse att den/de defensiva mittfältarna måste ha olika egenskaper.
MEN - detta betyder inte att Busquets inte kan glidtackla eller vara stenhård, det är bara det att han inte behöver använda den typen av spel så ofta.
Likadant gällande Alonso, han behöver inte spela tiki-tika eller erbjuda väggspel, men nog hade han klarat det.

Vi får nog acceptera att man uppskattar spelare av olika anledningar,

Det man i alla fall kan konstatera är att Busquets har större potential att utvecklas till en komplett defensiv mittfältare än Alonso med tanke på ålder och utvecklingskurva.

Att sedan nämna Gago i detta sammanhang är fel. Någon maräng skrev för en tid sen att Busi var begränsad som fotbollsspelare - är det någon som är begränsad (förutom denne maräng) så är det väl Fernando "Forrest Gump" Gago. Run Gago, run!
Barcelona Hyder
2011-01-29 18:19
Tittade på lite statstik angående El Jefecito:

Han har spelat lite mer än hälften av de minuterna som Messí fått spela totalt sett under säsongen. Närmare bestämt 1424 minuter (Messí har 2464 minuter på kontot). Han har varit involverad i 14 av 17 ligamatcher, 5 av 6 CL-matcher och 5 av 5 cupmatcher. Det är rätt ok måste jag säga.
Atlético addeh
2011-01-29 18:13
Edu Oriol gjorde precis 1-0 till Barça B mot tabelltvåan Celta Vigo. Thiago spelar från start på mittfältet tillsammans med polaren Jonathan dos Santos & Ilie.
Barcelona Abbe.
2011-01-29 18:11
1-0 Barça B!
Barcelona Albiin
2011-01-29 17:59
Brukar inte skriva här så ofta men har nyss bokat in Barca - Bilbao och är det nån annan som också tänkt sig ner så kan ni ju skicka ett PM. Vore nice med nån mer svensk :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-29 17:57
Herbert

Förlåt, men jag somnar nästan när jag läser dina inlägg, trots att de ibland är korta. Sen tror jag verkligen inte Spniens försktiga spel berodde på förlusten mot Schweiz, snarare att Del Bosque verkar vara en väldigt defensiv tränare, vilket man tydligt ser när han startar med både Alonso och Busquets.
Barcelona Herbert
2011-01-29 17:51
addeh

Spaniens försiktiga spel i VM berodde på den inledande förlusten. Det inledande resultatet gjorde risktagande omöjligt. De tvingades till försiktigt spel.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-29 17:49
addeh

Håller med om att Alonso var helt överflödig i detta spanska landslag, eller snarare är. Men hade man istället haft Cesc i startelvan så hade det blivit lite för kompakt i mitten. Xavi, Iniesta, Busquets och Cesc på samma fotbollssplan går inte, likadant som att Alonso, Busquets, Xavi och Iniesta inte heller går. Man borde startat med en till ytter, antingen Pedro eller Silva:

Xavi, Busquets, Iniesta;
Silva, Torres, Villa

Hade man startat så i VM hade man vunnit ännu säkrare eller, som du säger, sexigare.
Barcelona Herbert
2011-01-29 17:41
Westinho

Själv vore jag tacksam om ngn hjälpte mig att stava rätt, språklära är ett minfält.

Atlético addeh
2011-01-29 17:40
Delarocha

Sahin gör väl ändå ganska många mål då han är straffskytt i Dortmund. Oerhört ungt och intressant lag för övrigt detta Borussia Dortmund, finns många spännande spelare. Inte minst Kagawa, Götze, Hummels & Schmelzer. Mäktigt att de fortsätter ånga på och vinna trots att de har många orutinerade spelare.

Herbert

Du behöver inte förklara för mig vad fotboll är. Förresten så är det snarare Spaniens spel som är typiskt Barças, inte tvärtom.

Ja, du har rätt. Alonso bidrar med den defensiva biten mer än vad Fábregas hade gjort. Men i ärlighetens namn, klarar sig Busquets som ensam pivoté i Barcelona tror jag han klarar det i landslaget också. Dessutom finns en mur där bakom i fyra oerhört skickliga försvarare samt världens i bästa målvakt.

Jag tror Spanien hade vunnit sexigare om Cesc hade fått startat istället för Alonso. Nu blev alla matcher tillknäppta och jämna.
Barcelona Herbert
2011-01-29 17:30
addeh

Fotboll är ett intrikat, mkt komplicerat spel, Spaniens landslag bygger på spelare från Barcelona. Barcelona har ett unikt spelsystem uppbyggt under decennier, framgångsrikt och typiskt spanskt.
Trots detta väljer Del Bosque att starta med Alonso! Varför startar han inte med Fabregas? Därför att han vet att Alonso också bidrar med den defensiva biten. Matchen går och motståndaren mattas ut av "spanska armadan" när slutet nalkas finns ingen orsak att ha Alonso kvar. In med ässet i rockärmen Fabregas som blev tungan på vågen.

Hurra, hurra, hurra. För en gång skull blev rätt lag mästare!
Barcelona Puyi_5 (D.E.P. Puerta)
2011-01-29 17:20
addeh

Stort tack.

Herbert

Vet inte vad ni brakar om men seriost, har man inget att skriva sa rattar man stavfel. Sa genomskillnigt. (Har inte de tre sista bokstaverna har i sydamerika sa du behover inte papeka min skrift) (Du behover inte svara pa detta Herbert, ska logga ut nu anda sa dina ord kommer att lasas av alla utom mig, spara pa energin)
Barcelona westinho
2011-01-29 17:16
Herbert

Seriöst, är du svensklärare eller? Sluta trolla nu, börjar bli drygt.
Delarocha
Går det att spärra specifika skribenter? Så man slipper se deras inlägg?
Atlético addeh
Puyi_5 (D.E.P. Puerta)

Skickade länkarna till de senaste delarna av 2000-talets legender i PM.
Barcelona Herbert
2011-01-29 17:13
Det är inte läge att leka lustig. Kom med vettiga inlägg nästa gång, se detta som en varning. /Mod
Atlético addeh
2011-01-29 17:11
"El Máquina"

Det spelar ingen roll vilka argument du kommer med, du kommer aldrig få mig att ranka Alonso som en av de bästa mittfältarna i världen. Såvida han inte börjar prestera bättre det vill säga.

Jag tror inte vi kommer komma någon vart, vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika. Kul att kunna diskutera normalt med en maräng för en gångs skull, cred till dig för det.

Herbert

Om Alonso hade varit lika bra som Xavi, Iniesta eller Busquets hade han i alla fall inte blivit utbytt i stort sett varje match, det är jag övertygad om. Ditt argument att han blev utbytt bara för det råder överflöd av talang i det spanska landslaget håller inte. Del Bosque drog inte direkt lott om vem som skulle blivit utbytt. Han var sämst av mittfältarna, varje match, därför blev han utbytt. Det var heller ingen tillfällighet att Spanien fick fart på spelet när Xabi utgick och Fábregas byttes in, det var ofta i slutskedet av matcherna som målen kom.
Delarocha
2011-01-29 17:02
Ja han är ju inte direkt en målskytt. Spelfördelare etc. Ligger ju rätt djupt i plan, Gjorde dock 2-0 målet idag.

3-0 till Dortmund nu. Dem går som tåget.
Barcelona Bernie
2011-01-29 17:00
Delarocha

Aa, han är talang Nuri Sahin, turk som är född i Tyskland, 88:a, gjorde debut som 16 åring i Bundesliga, startar varje match, gör inte så mycket mål men står för mera assist.
Barcelona Herbert
2011-01-29 16:59
Frodo

Helt rätt när det gäller Mascherano. Lika fel tycker jag att du har när du tycker att El M ska bannlysas.

Han har en åsikt, gillar du inte den så replikera- tycker du det finns viktigare saker, skriv ett inlägg.
Barcelona Puyi_5 (D.E.P. Puerta)
2011-01-29 16:57
Hej.
Letar och letar men hittar inte de sista 4 delarna av 200-talets legender. Samu ar den sista jag har last. Men hittar inte de sista fyra i arkivet. Skrevs de overhuvudtaget eller?

Ha det fint!
Barcelona LaSagradaFamília
2011-01-29 16:55
@Delarocha och framförallt Herbert:
Lugna ner er lite, ni erkänner ju själva att ni överdriver bara för att ni är irriterade. Herbert, varför attackera allt Delarocha säger bara för att han säger saker du inte tycker om (jag håller inte heller med om Torresgrejen)? Vad har ytterbackarna med Torres att göra, lixom?
"El Máquina"
2011-01-29 16:54
Frodo

1. Sa att en 24 årig Gago är bättre än en 24 årig Xavi var. Xavi är ljusår bättre än Gago, ingen kan jämföra dem.

2. Skrev att Masken är bättre än Khedira, men jag föredrog tysken.

3. Läste du ens mina inlägg?
Delarocha
2011-01-29 16:52
Seriöst. Nuri Sahin i Dortmund är ju fan äckligt bra. Vilka passningar han slår.
"El Máquina"
2011-01-29 16:52
I mitt länktips i mitt förra inlägg ser ni Alonso vs Pirlo, båda är exakt samma spelartyp som inte växer på träd.
Annons: