/spanien/barcelona/forum/13204.aspx/spanien/barcelona/forum/13204.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-27 22:32
addeh
Jag menar att det är onödigt att köpa en ny högerback som en kortsiktig lösning. Både du och jag vill att Montoya, Bartra och Dalmau ska komma upp till A-laget så snart som möjligt, och dom behöver en säsong till på sig att fortsätta utvecklas, för att sedan kunna ta en plats i A-laget. Då kan Adriano vara den kortsiktiga lösningen nästa säsong.
Du vill precis som jag att "La Masia-killarna" ska vara klubbens framtid. Men dom har en bit kvar innan dom kan ta platsen. Därför ser jag Adriano som en lösning över en säsong.
Jag vill alltså INTE värva in en ny högerback, om det är så du har tolkat det.

Hela snacket utgår kring att Alves inte är kvar i klubben. Annars är han det självklara högerbackvalet.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-01-27 22:28
Förmodligen ingen sanning bakom denna artikel, men ändå. "Mourinho vill hitta glädjen igen och återvända till England"
Barcelona el Maestro!
2011-01-27 22:10
Sevilla håller på att värva en klasspelare. Ivan Rakitic. Han är riktigt bra. Dessutom om den summa som spekuleras om affären är sant.
Que Golazo!
2011-01-27 22:08
FcB - I Motgång Och Framgång!

Det kan dem sannerligen, för mig är dem 2 en spelare. Dem behöver varandra, en symbios helt enkelt. Det är ingen slump att Xavi behövt Iniesta alla dessa år, för innan Iniesta blommade ut ordentligt var han inte lika bra.

Hade Xavi och Iniesta varit en spelare så hade dem tagit guldbollen varje år. Hehe..
Real Madrid McManaman
2011-01-27 22:08
säkert han kaxar i pm
Barcelona Barca4eva
2011-01-27 22:07
McManaman

Ingen aning faktiskt, har han stört er?
Real Madrid McManaman
2011-01-27 22:05
vem är jovetic9
Barcelona Barca4eva
2011-01-27 22:05
Barcaholic

Jo, de flesta vet nog det. Sedan kan det även hända att vi möter Real i CL.
Barcelona Barcaholic
2011-01-27 22:01
Vet inte om ni har tänkt på detta innan men om nu Barca & Real går vidaren från cupen, vilket verkar vara stor chans till det så kommer får vi se två el classico inom loppet av en vecka.

El Classico Ligan: 17/04/2011
El Classico CDR final: 20/04/2011

Sen dessutom börjar nästa säsong i Supercupen med två El Classico. Går vi förlustfria där så vet jag inte vad jag gör av glädje..
Atlético addeh
2011-01-27 21:58
Cataloniaboy

Vad är det som säger att Alves ersättare skulle lämna redan efter första säsongen? Det beror väl helt på hur prestationerna har sett ut. Adriano är som sagt inget ultimat alternativ att ha som högerback, det är väl precis att han duger som komplementspelare.

Nu tror jag fortfarande inte att Alves kommer flytta, varken den här sommaren eller nästa. Det går ju alltid spekulera, men bara tanken att Dani skulle lämna får mig att må illa. Han går inte ersätta.
Barcelona Barca4eva
2011-01-27 21:57
FcB - I Motgång Och Framgång!

I länktips har du hans presskonferens men jag har ingen aning om när han säger det, har ingen lust alls att kolla hela skiten.
Barcelona FcB - I Motgång Och Framgång!
2011-01-27 21:49
Kan ni skicka länk på när Adebayor säger att han älskar barca?

Btw checka min länk, Iniesta o Xavi haha, dem kan verkligen varrandra ut och in.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-27 21:41
addeh
Precis som dig vill jag också satsa på Montoya, Bartra, Dalmau mf, men jag tror inte att dom är riktigt mogna för att ta den ordinarie högerbacksplatsen nästa säsong, ifall Alves skulle lämna under sommaren. Därför tycker jag att det är bättre att låta dom fortsätta utvecklas nästa säsong, för att sedan säsongen efter låta dom ta över. Adriano ser jag alltså som en tillfällig lösning kommande säsong. Det är ju onödigt att värva en ny högerback, för att han sedan ska lämna säsongen efter.
Atlético addeh
2011-01-27 21:01
Cataloniaboy

Medelmåtta? Vad är Adriano då? Jag ser precis som du nämnde hellre att man ger chansen till Bartra, Montoya eller längre fram möjligtvis Dalmau då samtliga tillhör ungdomsakademin och känner till spelsystemet istället för att satsa på Adriano. Om Alves lämnar inom de närmsta två åren tror jag dock en ny högerback kommer värvas.

Det verkar som vi egentligen tycker ganska lika i frågan med den väsentliga skillnaden att du har större tilltro till Adriano.

---

Underbart att klubben erbjudit Abidal att förlänga sitt kontrakt. Fransmannen har varit en av lagets bästa spelare sett över hela säsongen (enligt mig har bara Messi, Iniesta & Pedro hållit samma klass) och detta var verkligen på tiden. Abidal sägs ju vara väldigt lycklig i Barcelona så jag tvivlar inte på att han vill förlänga, speciellt inte när saker & ting går så bra för honom just nu.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-27 20:54
el Flaco
Härligt! Han har ju utryckt att åren är viktigare än lönen, så det är klart han kommer acceptera förnyelsen.
Kung Abirey!
Barcelona el Flaco
2011-01-27 20:48
Enligt SPORT ska klubben idag ha erbjudit Abidal möjligheten att förnya till 2013, med option för ytterligare ett år beroende på antalet spelade matcher. Fransmannens lön sägs bli ungefär den samma han har i dagsläget och inom de närmaste dagarna kan bägge parterna nå en överenskommelse.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-27 20:45
addeh
Som jag sa. Bra högerbackar finns det inte mycket av. Därför ser jag Adriano som ett bättre alternativ, än att köpa en medelmåtta.
Mycket beror ju på om Alves stannar eller lämnar. Säljer vi honom skulle vi få in ca 200 miljoner, vilket skulle ge oss möjligheten att värva en bra högerback utifrån, vilket många vill. Jag är mer för att satsa på det vi redan har, och utnyttja La Masia.
Som jag sa innan. Om det är någon klubbs spelfilosofi, som det är svårt att anpassa sig till är det Barcelonas. Därför ser jag det som en onödig risk att lägga ut 200 miljoner på t. ex. Van Der Wiel, för att sedan ha gått back 100 sommaren efter.
Atlético addeh
2011-01-27 20:36
Cataloniaboy

Alla får ha sina egna åsikter om saker och ting men i ärlighetens namn, Adriano som första val på högerbacksplatsen? Nej, jag tror knappast det. Han är ju yttermittfältare i grund och botten, det är först i Barcelona han har fått mer speltid som högerback. Jag tycker inte ens han har övertygat nu när han har fått chansen, så att han skulle bli ordinarie finns inte på min radar. Att fortsätta vara komplementspelare till flera positioner går jag med på, men inte ordinarie.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-27 20:18
PedroRodriguez
Samtidigt är det inte så enkelt att hitta högerbackar, som är på Dani Alves nivå. Därför ser jag Adriano som ett billigt, men bra alternativ.
Skulle vi flytta ut Puyi som högerback, som jag hade som "andraalternativ" bakom Adriano, skulle vi vara "tvungna" att ha en offensiv vänsterback, då det är allt mer viktigt i dagens fotboll att ha offensiva ytterbackar. I dagens Barca har vi det. Alves står för det offensiva och Abirey för det lite mer defensiva, även om han också fyller på rätt mycket.
addeh
Tyvärr tänker inte alla spelare på framgångar, utan på pengar. Bara att hoppas att Dani inte gör det, vilket jag inte tror.
Real Madrid - geegiii
2011-01-27 20:18
Vid en eventuell final oss emellan så lär jag personligen se fram emot atmosfären. I Champions League samt ligan brukar ju hemmafansen dominera med sina 99 procent mot bortalagets 1 vilket inte riktigt skapar den där elektriska atmosfären du har i ett Romderby tex. Nu för omväxlings skull kommer vi att få se båda lagens fans få en varsin kortsida. Kan bli riktigt mäktigt.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-01-27 20:10
Även om jag ogillar spelare som ska hålla på och jiddra om allt, men det märks vilken skillnad det är utan Alves på kanten. Alves ger högersidan ett par dimensioner som inte finns med Adriano.

Jag hoppas att det löser sig, även om jag har tappat respekten för Alves så vill jag ha kvar honom.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-01-27 20:06
el Flaco

Vi har tid på oss, men eftersom klubben nu har gett honom ett bud som verkar vara den absoluta maxgränsen så finns det väl inget att göra om nu Dani Alves inte accepterar det. Man kan då bara sitta och vänta och hoppas han ändrar sig.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-27 20:04
Ska dock tilläggas att Alves inte har uttalat sig om sin kontraktsituation än, vilket gör att vi inte vet vad han vill. Det kan vara så att han avvaktar tills säsongen är över, för att sedan ta ett beslut om sin framtid i sommar. Samtidigt säger ju hans svar till de kontraktsförnyelser han fått hittills en hel del, nämligen att han inte vill stanna.
Som jag sa innan, jag tror att han väljer att stanna till slut. Sen att han kanske inte skulle vilja skriva på ett förnyelse på 4-5 år är bara att acceptera. Vissa spelare vill ta ett år i taget.
Barcelona el Flaco
2011-01-27 20:03
Ville bara skriva en sak. Nästan varje gång det diskuteras om att A-laget behöver förstärkningar, eller att en spelare behöver ersättas, nämner jag att det bästa vore att plocka upp någon från akademin. Jag vill inte att ni ska få intrycket av att jag är La Masia-kåt och att jag tror varje spelare vi har inom de egna leden kommer slå igenom. Det handlar mer om att jag inte följer de olika lagen i de andra ligorna lika intensivt som jag gjorde för kanske 6-7 år sen.

Läser mer om Barça B och Juvenil A-lagets matcher för att försöka följa utvecklingen där. Eftersom dagens upplaga av Barça är mer La Masia-influerad än någonsin är det nog svårare att hitta spelare utomlands som kan passa in i såväl spelsystemet som i omklädningsrummet. Därmed inte sagt att det inte finns spelare i andra lag som skulle kunna acklamatisera sig, men eftersom jag inte har särskilt bra koll väljer jag att inte nämna några namn.
Atlético addeh
2011-01-27 20:02
Hehe, kom att tänka på snubben som tatuerade in Rooney i en City-tröja över hela ryggen då denne ryktades i stort sett vara klar för de ljusblåa. Nu blev inte så fallet, och engelsmannen beslutade sig istället för att göra om Rooney till Adebayor. Men vänta här nu, blev inte Adebayor precis klar för Real Madrid?

Han borde tatuera in "I'm the defination of epic fail..." i pannan istället. :P

---

Jag är fortfarande inte orolig över Alves kontrakt. Jag må vara optimist, men brassen kommer förlänga. Han har mer än sågspån i hjärnan att förstå att han inte kommer skörda framgångar likt det han gör i Barcelona just nu.
PedroRodriguez
2011-01-27 19:59
Cataloniaboy

Jag ser inte Adriano som en perfekt ersättare ifall Alves drar. Adriano klarar inte av att göra det som Alves gör vartenda match. Dvs, att vara så nyttig i det offensiva och ändå sköta det defensiva på ett lika excellent sätt. I för sig klarar ingen det men vissa gör det bättre och vissa sämre. Alves med sina enorma lungor tillför en ytterligare dimension till laget. Hellre att man istället flyttar Puyol på ytterbacken och bildar ett stabilt mittbackspar i Piqué och Abidal, men vilket även resluterar i att vänsterbacks-platsen försämras.

Jag tycker inte Adriano sett så jättebra ut. Tycker han sett rätt så nonchalant ut i vissa matcher och drar på långskott i onödan ibland t.ex. Adriano håller som en back-up men jag ser inte att han startar i Barcelona.
Barcelona Hyder
2011-01-27 19:54
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Principen är ju densamma oavsett om Rosell tänker på ekonomin eller inte. Om du också tycker att det gäller att hålla i principerna (vilket du menar på), då är vi på samma sida av boken.
Barcelona el Flaco
2011-01-27 19:52
L.A.M Nr 10/

En sak som jag har tänkt på att det är egentligen ingen brådska för att brassen ska förlänga. Det är inte så att han kontrakt går ut denna sommaren, han har fortfarande ytterligare en säsong på sitt kontrakt. Som du säger, han har fortfarande tid att ändra sig och skriva på. Möjligtvis att vi culés överdriver en aning när vi slänger ut oss olika namn som ska komma in för att ersätta Alves. Det finns fortfarande tid.

Sen ska man nog inte behöva tvivla på brassens professionalism. Under hela hösten, ända fram till idag, har Alves agent förhandlat med klubben och under hela den här tiden har Alves visat att han inte har låtit sig bli ofokuserad pga alla skriverier. Därmed tycker jag att man borde köra med honom tills kontraktet går ut, så länge båda parterna är OK med detta.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-01-27 19:52
Hyder

För mig och dig verkar det vara princip. Men för Rosell verkar det vara ekonomin som är viktigast. Affären kan i slutändan visa sig vara en förlustaffär, ekonomisk och sportslig.

Ska man leta efter unga talanger istället för Alves så är Rafael den bästa. Om några år blir han nog den allra bästa, men inom ett par år kommer han inte att vara i närheten av Alves.

Men hellre Rafael än Wiel. Det tycker jag definitivt.
Barcelona Cataloniaboy
2011-01-27 19:51
el Flaco y L.A.M nr 10
Det är som ni säger. Vi har två alternativ. Antingen behåller vi honom till sommaren 2012 och då går han som "bosman", vilket innebär att vi inte får någonting för honom, eller så säljer vi honom innan kontraktet går ut, och får €20 miljoner för honom. Två alternativ som har sina för- och nackdelar. Det positiva med om vi skulle sälja honom, är att vi skulle få ca 200 miljoner kronor, vilket skulle vara bra pengar för en ersättare, om nu klubben tänker i dom banorna. Det negativa med om vi skulle behålla honom tills kontraktet går ut, är att vi inte skulle få något för honom, vilket skulle göra att klubben får hitta en billig lösning, eller ta upp någon från B-laget, vilket jag förespråkar som ni kunde läsa i min tidigare text.
Annons: