/spanien/barcelona/forum/132.aspx/spanien/barcelona/forum/132.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-28 22:06
Min elva mot Granada; ter Stegen Roberto-Marlon-Umtiti-Digne Rakitic-Busquets-Denis Messi-Paco-Neymar Mascherano får vila o chansen får den superintressante Marlon bredvid Umtiti. Denis tycker jag ska få ersätta Iniesta. En megatalang som bara behöver förtroende så ska ni se :) Suarez är ett gult ifrån en avstängning så han får inte spela imorn (vi alla vet hur Suarez är). Paco hoppas vi kommer igång med sitt målskytte imorn om han startar.
Postat via SvenskaFans-appen
2016-10-28 22:00
ElRaval Vi ska vara glada om vi lyckas knipa en poäng borta mot Sevilla? Ja Sevilla är ett av världens starkaste hemmalag men vi är futbol club Barcelona för tusan! Bara vinst som räknas för världens största klubb :)
Barcelona ElRaval
2016-10-28 21:48
Vi skall vara glada om vi lyckas knipa en (!) poäng mot ett av världens absolut bästa hemmalag Sevilla. Någon som har något nytt om våra utlånade spelare/våra nyligen sålda spelare? Hörde att Traore presterade riktigt bra mot Arsenal t ex. Hoppas han kan smälla Aston Villas tränare på käften efter att ha blivit totalratad där.
Barcelona Ribohn Fan
2016-10-28 21:20
Jag spyr när jag läser allt skit här inne! Jag skäms nästan att jag är en Barca fan! Sen hoppas jag innerligt att Rakitic gör hattrick
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2016-10-28 21:19
Lion24 Precis det jag menar, hela mitt första inlägg handlade just om hur man sköter ledarskapet i klubben kring Neymar. Jag tycker inte man kan kritisera en spelare som frågar och får ledighet för att åka till Brasilien. Det är inte bara Messi som har fått göra det, Alves brukade få ledighet samt de övriga sydamerikanerna. Men för att återgå till ledarskapet. Vad tycker du bör hända? Som jag skrev och förklarade innan, en sådan människa ska man inte straffa. Jag bryr mig inte om hans status och verkligheten som du beskriver som är helt sann, Neymar får göra lite som han vill men inom vissa ramar som klubben kan acceptera. Du får aldrig någonsin läsa om han inte får tillåtelse, för att frågan är inte officiell för alla att ta del av och du ser inga bilder på när Neymar och andra spelare blir nekade att resa osv. Och fortfarande har ingen förklarat om han hade några reklamuppdrag på sin resa eller inte. Jag menar, det kan ligga så mycket bakom beslut som ledarna tar, det ligger mycket tanke och en jäkla stor rörelse bakom alla stora och små beslut i ett företag som omsätter 7 miljarder. Just nu är Neymar och Messi spelarna som drar in överlägset mycket pengar och de anses vara de två bästa i världen rent sportsligt. Han levererar i de flesta matcherna och har tid och plats att utvecklas både på personligt och sportsligt nivå. Det gäller att ha tålamod och ge honom rätt stöd, inte stötta bort honom. Ps Hamburgare
Barcelona Iniesta70
2016-10-28 21:09
Det är ju en grymt spännande vecka framför oss!
Granada hemma , Man City borta i Champions , och så avslutar vi borta mot Sevilla!.
Tack och lov så spelar ju Sevilla också Champions i veckan, och förhoppningsvis så kanske deras trupp är lite tunnare än vår.

Absolut viktigast poängmässigt är ju Sevilla ( slår vi inte Granada hemma , då är vi inte fa..inte värda att vinna ligan).

Med tanke på det så tycker jag Suarez bör bänkas och bara hoppa in vid ett komplett haveri , sen skulle jag vilja bänka Umtiti , med tanke på allt oflyt vi haft med skador hittills.
Vad finns finns för mittbackst reserver att slänga in i nu läget ?
Nån som har koll ?
Sen hoppas jag Neymar gör ett hattrick :)
Barcelona Lion24
2016-10-28 21:07
På tal om att hålla en god ton. Varför ska man bli irriterad och i frustration logga ut bara för att man har olika åsikter? Även om åsikten kan vara långt ifrån det man själv tycker? Jag blev också fullständigt chockad när en skribent valde MD:s sida framför Guardiola för att Guardiola sa att Leo kanske vill att hans barn ska lära sig engelska. Jag blev helt paff, i den chocktillstånd jag var i så kunde jag inte ens ge skribenten något svar. Jag lovar och svär, jag är helt uppriktigt. Jag var helt vilsen och fattade ingenting, hur tänkte jag, h u r? Men inte började jag ''logga ut i irritation'' och skriva ett hånfullt inlägg bara för att skribenten i fråga inte tyckte som jag gjorde? Även om skribenten valde MD (!) före Pep för att (återigen!) Leos barn kanske ville lära sig engelska.

...
Barcelona Lion24
2016-10-28 21:00
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Det känns som att du tror att jag riktade mitt inlägg enbart mot dig. Om du tror det så är du fel ute. Det riktades mot dig, lika mycket till alla som försvarar vissa saker som Ney gör men förbiser andra saker. Hur fjånigt det är med en hamburgare men var helt tysta när spelaren i fråga nästan bråkar med en lagkamrat under matchtid. Jag har tyckt att du har hållt en god ton i diskussionen och jag är inte lika ''förbannad'' på dig än vad du är på mig, haha.

Rafinha försvarar Neymar? Det är klart att Rafinha försvarar Neymar. Alla spelare säger alltid samma klyscha. Alla spelare försvarar sina lagkamrater, det kan nästan vara två fiender i ett och samma lag. Jag tar aldrig något som en spelare/tränare säger på stort allvar, i alla fall inte till media, det är alltid samma saker. Sen tror jag knappast att Raf och Ney är ovänner, innan jag fortsätter vill jag inte att nån ska börja skriva typ: ''nu har det gått för långt, nu är väl Raf och Ney tydligen ovänner''. Många skriver och vinklar saker till deras fördel för att få andra att se dumma ut. Man måste vara försiktig med vad man skriver och inte agera som en journalist. Problemet är vad som får Ney att bråka öppet med en lagkamrat så där? Det där är ett problem. Ett problem som måste diskuteras, för de som försvarar och kritiserar. Inom ca ett halvt år så har det hänt två gånger mot två lagkamrater, det här är problem!

Att sen Neymar dribblar av nån, sånt är bara fjantigt från motståndaren. Det här är fotboll, man får spela fotboll på det sätt man själv vill så länge man inte bryter mot reglerna. Som jag skrev: alla spelare är olika. En dribblar, en annan gör det inte. Att motståndaren sen blir arg och förbannad är bara skämmigt för han. Inlägget jag skrev har ingenting och göra med Neymars dribblande, att han sen håller i bollen för mycket är en annan sak men det är mer en taktik fråga.

Neymar har tillåtelse? Ney har tillåtelse till nästan allt. Han är efter Messi den mest priviligierade spelaren i truppen. Ingen får lika mycket som Neymar och det kan bero på två saker: 1. Ingen vill ha det som Neymar får (alltså oprofessionalism), 2. man har inte lika hög status som Neymar. Jag tror att allt det här har mycket mer och göra med det vi inte ser, alltså Neymars entourage som jag tror har en extrem hög status och hög röst till styrelsen. Jag tror knappast att Lucho är glad över att en spelare flyger så långt mitt under pågående slutstrid, för en födelsedag. Aldrig. Det finns inte en chans. Inte för en tränare som själv varit spelare och som förstår innebörden av resor. Inte av en tränare som är besatt av att spelarna ska vara utvilade. Det finns ingen chans att Lucho hade kunnat säga nej och fått igenom det. Det här var mer politik än sportsligt.

Man ska inte vänta på vad Lucho har att säga om ämnet i en presskonferens eller vad en lagkamrat säger i en intervju. Det är alltid samma ord som sägs, bara beröm. Tänker man lite fritt och har lite vett i skallen så förstår man att Neymar situationen är inte en normal och sportslig relation mellan klubben och Neymar/entourage. Det är mycket politik och folk i Neymars närskap/entourage som har ett väldigt högt inflytande på höga poster inom klubben.

Culés & ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^

Jag håller med dig ''FreeYourMind'', det har varit en ganska sansad diskussion med en relativ god ton. Neymar representerar FC Barcelona. Därför är det normalt att man diskuterar spelaren i fråga. Sen om det är för en timme eller en vecka, spelaren representerar fortfarande klubben. Allt handlar om att hålla en god ton och diskutera ordentligt. Det är aldrig för lite för att diskutera någon spelare i klubben.
Barcelona Blaugrana91
2016-10-28 20:44
Jag blir helt ärligt arg när jag ser kommentarer att man vill att Neymar ska säljas, det är rent utsagt pinsamt att läsa. Vi sitter alltså med världens bästa anfallstrio någonsin, en trio som för övrigt trivs fantastiskt bra tillsammans både på plan och utanför. Denna trio vill man alltså splittra?? för vad? För att Neymar kan agera omoget i vissa situationer? För att han vid något tillfälle vill besöka sin familj? För att han äter en jävla hamburgare? Ursäkta men är tanken att Barca ska vara ett fängelse där spelarna inte har någon som helst frihet att få träffa sin familj eller vänner på fritiden? Eller ska han säljas för att han inte är bättre än Messi? Neymar är bara 24 år och har redan bevisat att är nr 2 efter Messi och det finns dessutom potential för mer. Vad mer kan man förvänta sig i det här skedet? Hade varit ett stort misstag att sälja Neymar och kan inte ens förstå hur man kan tänka tanken, vem ska ersätta honom som gör laget bättre? Nej, blir så irriterad på hur överkänsliga vissa verkar vara. Neymar är ingen Messi eller Iniesta sett till personligheten nej, men hur nyttigt är det att ha ett lag där alla har samma typ av personlighet. Dessutom är Neymar fortfarande ung och kommer säkerligen fortsätta utvecklas både på ett sportsligt men också ett personligt plan. Loggar ut i irritation.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-10-28 20:35
@Culés:

Fast jag personligen tycker att det har varit riktig bra nivå idag. Det är så här det ska vara om man vill diskutera. Har läst genom var enda inlägg.

Gillar hur det finns två olika läger och att man håller god ton.

Förresten, hur går det med alla skador?
Pique, Alba o.s.v
Barcelona Culés
2016-10-28 20:27
Tur att det är match imorgon så kanske det kan snackas om något annat än Neymar här inne på forumet. Eller så gör han något galet imorn och saken blir än värre....
2016-10-28 20:03
@Lion24:
Jag gillar dig Lion24 men du skriver såhär: "Jag förstår inte varför man ska förbise vissa saker för att ''vinna'' en diskussion. Man nämner till exempel hur fånigt det är med en diskussion angående en spelare som äter hamburgare men inte hur/varför en spelare tjafsar med sin lagkamrat." Du förbisåg ALLA mina inlägg om att jag använde "hamburgaren" som metafor för att göra ett litet misstag. Och ändå har du mage att skriva som du gör. Jag kommer med fakta, precis som nu. Jag visar svart på vitt hur du själv vilseleder diskussionen genom att säga att alla andra gör precis det du själv gör. Och du bygger hela ditt inlägg utifrån det. Jag bortser inte från någonting, så sent som igår försvarade Rafinha Neymar i media. Han har utvecklats mycket och som jag skrivit längre ner, han får dribbla vem han vill som provocerat och slagit honom matchen genom, blir de kränkta och sparkar honom får de gult/rött kort. Vad har ni för förslag att klubben gör? Sälja? Straffa? Bänka? Det är det jag inte förstår, vad pratar ni om? Och som jag sa från början, tror ni att piska är bästa sättet att gå tillväga på när det gäller en sån ung människa med hans personlighet som råkar vara Brasiliens största stjärna och förmodligen nästbäst i världen? (för mig är Suarez nästbäst överlägsen) Alla spelare måste be klubben om tillåtelse om de reser någonstans under säsongen. Jag gillar Luchos ledarskap och att han ger frihet till spelarna, speciellt de unga, så länge de levererar såklart, därför visade jag på statistik 6 mål och 8 assist på 11 matcher. Fakta.
Barcelona LennyRomario
2016-10-28 19:57
Jag borde inte fortsätta men....

"Här skyddar jag tränaren och Neymar som på felaktiga grunder kritiseras, och det är du som är romantikern som gärna ser hårdhanskarna huh?"

Jag är inte med. Vilka hårdhandskar vill jag se?
2016-10-28 19:50
För övrigt för att avsluta min del i Neymardiskussionen, jag fick ganska mycket skit här inne förra säsongen när jag föreslog en försäljning före en förlängning av Neymar. Inte pga sportsliga skäl eller att jag störde mig på hans unga personlighet. Utan för att han kostade oss för mycket, i form av advokatkostnader, enorma böter pga fusk av ledningen och även en fet lönehöjning på det med en pappa som vet vilken maktsituation han sitter på. (Neymar själv gick emot sin agent och pappas vilja har det numera visat sig i efterhand) Jag tyckte att om vi kan spara in nästan 50 miljoner euro på böter för att vi själva har fuskat med Neymar, så behöver vi inte skämmas med Qatar på bröstet och ta bort reklamen från tröjan helt. Barca kan tjäna in de 60 miljoner vi kommer få per år enkelt. Men vi vill hela tiden ha mer pengar som alla andra lag, fotbollen har blivit som den har blivit. Men rent teoretiskt hade vi kunnat behålla alla våra spelare och köra utan reklam. Men tydligen bryr man sig bara om titlar och framgång. Inte om klubbens historia och traditioner och värderingar. Det ni som kritiserar Lucho bör tänka på är att Barca spelar fortfarande mest underhållande fotbollen i världen, vi vinner titlar tills vi inte gör det. Då kommer Lucho bytas ut. Men unna honom lite framgång. Vi har brister som behöver förbättras, ja. men i 116 år av Barcas historia har det förmodligen spelats finare fotboll än detta max 5 år. Mycket tack vare Messi, men vi har Messi, vi kan inte göra nåt åt saken.
Barcelona Lion24
2016-10-28 19:49
För att ge mig in på diskussionerna angående Neymar. När jag har läst igenom inläggen så känns det som om att det är två helt olika diskussioner, fastän det handlar om samma ämne. De som kritiserar Ney menar på att Ney har under en lång tid agerat oprofessionellt, har åkt tillbaka till Brasilien för att fira sin systers födelsedag under slutspurten och samtidigt haft en väldigt ful attityd mot lagkamrater flera gånger (Alba & Rafinha bl a). De som försvarar Neymar lämnar allt det sistnämnda för att enbart trycka ner den som kritiserar med fraser som: ''men hur kan man bli arg bara för att man äter en hamburgare'', när det egentligen handlar om mycket mer än bara en hamburgare. Skribenten Gabriel skrev ett mycket bra inlägg om det här för nån dag sen. Jag förstår inte varför man ska förbise vissa saker för att ''vinna'' en diskussion. Man nämner till exempel hur fånigt det är med en diskussion angående en spelare som äter hamburgare men inte hur/varför en spelare tjafsar med sin lagkamrat.

Ney tar ett medvetet gult kort mot Rayo för att missa bortamatchen mot Eibar. Varför? Jo för att gå på en födelsedag. Hur skulle det se ut om du spelade för klubben, kämpar och sliter, tränar dag in och dag ut medans din lagkamrat får åka på semester med två-tre månader kvar av säsongen för att fira en födelsedag? Vissa måste vänta på att spelare ska ut och kritisera spelaren i fråga för att förstå att det är oacceptabelt? Men tänker man lite själv så måste man förstå att spelargruppen inte alls är nöjd med behandlingen och beteendet från spelaren. Sen kanske dom inte gör upplopp för det men det finns ändå en risk att sånt stör harmonin i truppen. Eller varför ska inte till exempel Masch eller Busi göra något som dom själva vill när en annan spelare gör nåt sånt?

Hade Ney förlorat en nära anhörig så hade jag själv kunnat betala för resan och begravningen, även om Ney knappt behöver min ekonomiska hjälp. Jag hade varit den första att låta honom åka iväg (om jag hade haft en avgörande roll). Men när man ska åka iväg på en fest, flera tusen kilometer, med tidsskillnader och allt vad det innebär när det är två-tre månader kvar av säsongen, hur professionellt är detta? Hur fokuserad är du på fotbollen då? Nån månad efter den här incidenten ''råkar'' Ney hamna i problem med Alba för att denne inte passade bollen till Ney, Ney som viftade, skrek och blev förbannad för en passning. För att inte tala om incidenten med lagkamraten och till och med landsmannen Rafinha för nån månad sen? Hur harmonisk är den här spelaren?

Alla spelare är olika, vissa har temperament, andra har inte. Vissa showar, andra inte. Jag lägger inte så stor vikt vid vad Ney gör på planen, även om det ibland kan vara överdrivet med alla dessa provokationer mot motståndaren. För mig så hör det till sporten, det är som det är. Det händer i alla lag och alla matcher. Sen att Ney ibland överdriver gillar jag inte men jag ''accepterar'' det ändå. Mitt problem är hur fokuserad Ney är på fotbollen, hur harmonisk han har mot lagkamraterna och vilken respekt han har för klubben?

Jag älskar spelstilen som Neymar har, missförstå mig inte. Det är en helt fantastisk spelare. En spelare som har utvecklats i Barca, kan utvecklas mer men även borde utvecklats mer med den potential han har. Problemet är allt annat som händer runt om kring Neymar, alla verkar vilja ha en bit av honom. Det här leder bara till problem. Innan du börjar försvara Ney och kritisera mig, NÄMN INTE hamburgare, det är mycket mer än en hamburgare även om jag är starkt kritisk till att han faktiskt är ute och hamburgare. Dom som ''känner'' mig vet att jag håller väldigt hårt i professionalism. Om du frågar mig, så har jag inga problem med att Ney säljs i sommar. Jag var nog den enda som förespråkade en försäljning av Ney nu i somras också och då handlar det knappt inte om spelstilen som Ney har eller hamburgare, utan om man tänker igenom allting så finns det mycket problem med Ney. Problem som jag helst vill undvika.

2016-10-28 19:36
Iniesta70

Tack för ett bra inlägg.

Jag förstår vad du menar. Jag tycker däremot att Neymar sen förra säsongen har blivit helt exemplarisk på att gå från situationer motståndarna sätter honom i. Försvararna provocerar honom, slår honom, kör med fula tricks mot honom hela tiden. När vi gör ledningsmål ger han igen, utifrån sin barnslighet och ungdom. Han slår inte, han dribblar dom. Neymar förnedrar aldrig backar som inte provocerat honom matcherna genom. Som det alltid är mot Atletico, Bilbao, Valencia och ett par andra lag. Gjorde han det mot City?

Han bör kanske sluta med det, men jag ser ingen nödvändighet i det. Så länge han går ifrån situationerna kan det lika gärna resultera i rött kort till motståndarna för att de är idioter och slåss för att de inte kan ta bollen.

Sen att han filmar, kritisera skiten ur honom. Men jag tycker att folk ger honom mycket sämre stämpel än vad han förtjänar.

Barcelona Iniesta70
2016-10-28 19:29
Barcelonito

Först och främst så vill jag bara börja med att säga att jag liksom du tydligen jobbar i socialt utsatta områden , jag är däremot inte chef eller nån vinnare av priser. Jag jobbar med utbildning , högstadiet .
Där om nåt så behövs ofta manliga förebilder , konsekvenstänkande , vikten av utbildning ...mm

När jag talar om en konsekvens av någon form så menar jag inte bestraffning som många kan ha synonymt med ordet.
Utan mer att om man inte kommer in på gymnasiet så blir det svårt i framtiden angående jobb, ett konkret exempel .

Neymar har ju ganska många förebilder som är unga runt om i världen , min dotter tex bär hans namn på tröjan.
Jag tycker att Neymars beteende gentemot egna lirare , motspelare är provocerande och i mina ögon är han INTE en bra förebild för varken unga människor eller gamla heller för den delen.
För mycket tjafs runt honom , jag förväntar mig mer av Barca spelare , av alla fotbollsspelare .
Men eftersom jag håller på Barca av hela mitt hjärta och följer dom på nära håll så tar jag åt mig när mån tjänar så mycket som han gör och ska vara ett föredöme både på plan och utanför. Han SKA föregå med gott exempel , gör han inte det så kommer folk klaga och gnälla, i mitt tycke finns det befogad kritik gentemot hans beteende på plan.

Och för mig så spelar det inte nån roll hur bra man spelar , attityden är viktig , för mig i allafall.

Sen tycker jag han är fantastisk som spelare , helt klart.

Kom ihåg nu alla som inte håller med att , nej , jag hatar inte Neymar , jag vill inte sälja honom .
Sen är det min åsikt angående hans beteende , den är viktig för mig.
Nån kanske tycker det är strunt , nån tycker han är ung , nån tycker att skit samma så länge han levererar .
Men för mig är det viktigt med att föregå som ett gott exempel.

2016-10-28 19:19
@Kröjff:

Tack att du tar dig tiden. Tonläget blir så när ni bortser från innehållet i ett långt inlägg om något helt annat (ledarskap i laget osv) och börjar hänga upp er på en metafor som ni själva använde för att kritisera en spelare.

Så när du helt och hållet bortser från innehållet i ett inlägg och försöker ta bort hela meningen med det genom att hänga dig på "hamburgare" och förlöjliga osv... Ja, det är flashbacknivå på high level.

Återigen, Tack för att du tar dig tiden att höja nivån.
Barcelona Kröjff
2016-10-28 19:07
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Trodde för ett kort ögonblick att jag av misstag hade loggat in på Flashback, med tanke på såväl tonläget som innehållet. Jag lovar se till att höja nivån när jag får tid.
2016-10-28 19:03
@LennyRomario:
Gillar din humor iaf! Det måste jag säga, haha. Lucho är den största romantikern i Barca som jag ser det. Känslan när han kom till Barca och tog oss fans med storm var något hela enormt. Få spelare har visat så mycket passion för Barcas tröja. Han kompenserade i princip för de år han spelade i Madrid genom att aldrig sluta kämpa på plan, även om han var en offensiv spelare. Han gjorde många mål mot Madrid. Hans sista mål mot Madrid på Bernabeu var han lagkapten, firade målet mot Madrids publik och visade upp sitt namn för dem! Priceless! "Btw... apropå förenkling, jurist var mitt sätt att förenkla "framgångsrik". Tycker jag att jag prickade in rätt bra." Jag har inte ens ett kontor, för att jag vill helst arbeta i verksamheter närmast människor. Så den största framgången OCH framgångsfaktorn har varit att arbeta nära just de målgrupper jag arbetar med, inte vilka pengar jag tjänar. Med "framgångsrik" försöker du avhumanisera mig, en pragmatiker som har svårt för att ha diskussion utifrån känslor eller kanske rakt av har svårt att diskutera med vad du kallar dig själv "vanlig människa" skulle jag vilja tolka det som. Det misslyckas du med att göra, jag är nämligen långtifrån den stereotyp du försöker måla upp för att få genom dina dåliga motargument. Mina argument om Neymar och Lucho slår dina alla dagar i veckan, och hela min framgångsrika karriär bygger på hur jag behandlar medmänniskor, speciellt i svåra stunder. Här skyddar jag tränaren och Neymar som på felaktiga grunder kritiseras, och det är du som är romantikern som gärna ser hårdhanskarna huh?
Barcelona LennyRomario
2016-10-28 18:54
@Barcelonito / Lucho Enrique 21:
Jag tyckte jag var ganska klar med "tror"? Jag är väl medveten om att du är en komplex människa, men jag lät dig ändå personifiera pragmatikern inom fotbollens värld. Förenkling. Tror du seriöst att jag försökte förklara dig som person? Då hade jag nog behövt minst 1.5 rad till. Men eftersom jag har fel på samtliga punkter, du personifierar dig alltså som en romantiker? Är Lucho är då också en romantiker? Btw... apropå förenkling, jurist var mitt sätt att förenkla "framgångsrik". Tycker jag att jag prickade in rätt bra. Tillägg: Jag tror du tar allting för bokstavligt. Hur ska jag ha en susning om utifall du jobbar på kontor eller ej? Det är klart jag inte har. Och det fattar väl vi alla att du är långt mer än en stereotyp. Det jag gjorde var att måla upp en stereotyp bild av romantiker och pragmatiker, och placera in dig som pragmatiker. Vet du, jag känner inte ens några som heter Ronny och Yngve! Och det var många år sedan jag hängde i centrum. Så inte nog med att jag inte vet exakt hur du är, jag vet inte ens exakt hur jag är!
2016-10-28 18:35
@LennyRomario:
Nej! Du har fel på samtliga punkter. Det du måste förstå är att detta Barca spelar näst-vackrast fotboll i Barcas historia. Barca har inte alltid spelat som under Peps 3 första år, ni har tydligen inte sett Barca spela senaste 20 åren. Det har sett betydligt "värre" ut än nu. Det ni inte har förmåga att förstå är att vi inte längre har Xavi och Iniesta i absoluta toppen av sina karriärer. Vi har inte vår största kapten i historien i Puyol längre heller. Vi har inte en av våra stora tysta ledare i Valdes. Vi har inte ledarna Abidal och Keita. Vi har ett nytt gäng och detta är det finaste de kan göra ihop, eftersom deras vackra spel som hyllas världen över har gett oss en trippel och en dubbel. SÅ! Det ena har inte uteslutit det andra! Vi har varit mer underhållande än alla andra lag i världen under Lucho också, nämn ett mer underhållande lag? Men vi har också vunnit! Försök dig inte ens på förklara vem och hur jag är som person, du har verkligen fel på samtliga punkter. Btw, man kan ha flera egenskaper, jag kan vara romantiker samtidigt som jag kan förstå innebörden av 6 mål och 8 assist på 11 matcher och tycka att det är bra statistik. Och för att slå hål i din konspiration av att jag kan sitta och diskutera fotboll med mina juristkompisar på kontoret: jag är en 31-årig kille från förorten som idag arbetar som chef i en verksamhet som arbetar med mänskliga rättigheter och fått priser för vad jag gör med ungdomar från socioekonomiskt utsatta områden. Har haft ca 100 anställda ungdomar under 2 år, från 16-25 år. Så snälla... du är ingen personkännare direkt...
2016-10-28 18:26
Kröjff

Herregud alltså. Kan det möjligtvis vara så att du/ni inte har förmågan att se "hamburgaren" i mitt inlägg som metafor för att göra ett ytterst litet misstag som spelare och människa? Hade inte behövt vara en hamburgare, kunde vart vilket annat litet misstag som helst också.

SÅ, nu när du fått det klart för dig så kanske du också kan förstå det många andra förstått, poängen i själva inlägget. Det är ju för f.. ni som hänger er på en jävla hamburgare och börjar svamla om Van Gogh och Kött och Slakteri.

Höj nivån!

Att en 31-åring skriver en sida här på natten beror inte på att han jagar "likes", utan jag bryr mig om det här forumet där jag varit aktiv 12 år, jag bryr mig också om ledarskapsfrågor, jag bryr mig om hur unga människor resonerar och vill ge dem bredare perspektiv i tänkandet, speciellt med tanke på att nivån är ganska låg i perioder och det kan sprida sig till resten av vår underbara klubbs yngre supportrar.

Att ni ens refererar till Neymar Jr:s inlägg säger en del om att ni inte ens vill ha en diskussion, utan svartmålning av antingen Neymar eller Lucho.

Jag har en annan åsikt.

Barcelona Iniesta70
2016-10-28 17:34
Kröjff

Mitt i prick!
Välformulerat som vanligt:)
Gillade din Van Gogh liknelse:)

LennyRomario

" you tell it like it is " suveränt inlägg!

Barcelona Kröjff
2016-10-28 17:18
Diskussionen om ni vet vem, kan tyckas löjeväckande i många stycken och att den stundtals tar sig löjeväckande uttryck kan vi sannolikt vara överens om; även om åsikterna faller isär i fråga om vilka som är att inordna i den kategorin. Men vad många verkar ha missat helt och hållet är att denna diskussionen är så oändligt mycket större än sitt kärnämne, vare sig man väljer att definiera det som Neymar eller till och med dristar sig till att förminska debatten så till den milda grad attt allt som återstår är någon enstaka hamburgare. Och sen förstora den senare in absurdum, för att därefter ta det som intäkt för att beskylla andra för att vara de som har gjort så (den sortens pedagogik utövad av ledare för större organisationer typ partier brukar kallas härskarteknik). LennyRomario fångar på ett fullständigt formidabelt och samtidigt totalt opretentiöst sätt, att det vare sig handlar om Neymar Jr eller hamburgare utan om synen på fotbollen i stort, i sitt inlägg som slutar på en sliten bänk i centrum. Eller om man så vill, varför "man" en gång blev förälskad i just FC Barcelona och nobbade alla andra framgångsrika klubbar som pockade på ens uppmärksamhet, när man var ung och dum nog att drömma om att bli utlandsproffs. Sett ur ett fågelperspektiv ilstället för groddito, så är diskussionen därför på tok för viktig för att avfärdas som "löjlig". Löjlig blir den bara om man mal ner den i en köttkvarn tills endast beståndsdelarna av en stor hamburgare återstår. För mig framstår diskussionen som sagt oändligt mycket större än så och den sållar agnarna från vetet. Att agnarna sen visat sig stå sig slätt i förhållande till vetet mätt i "likes", säger egentligen ingenting. Mer än att det är fler som stirrat sig blinda på ord som "hamburgare", istället för att höja blicken bortom "målet" och åtminstone försöka sätta saker och ting i ett större sammanhang. Så som LennyRomario gjorde på ett föredömligt sakligt sätt.
Barcelona Junta Dimision
2016-10-28 15:52
Goda nyheter.
2016-10-28 15:38
Jose Mourinho: "In five years time Messi will be 34. And we will all be crying because he is 34."
Barcelona Pep - El Míster
2016-10-28 14:45
Dom som klagar på Neymar antingen överdriver, har för stora krav eller så saknas hen grundläggande fotbollskunskaper. Visst, Neymar har en bit upp till Messis lugn och kyla gentemot motståndaren. Dit kommer han iofs ändå aldrig nå men han är helt enkelt en annan person än Messi. Han har utstrålar en annan energi. En artist. En brasse. Det innefattar mer riskfyllt spel och mer lek/kaxighet. Kan nämna hur många storspelare som helst som har har/haft personlig attityd genom karriären. Men alla minns dom främst för deras fotbollsgodis. Fan va ni fokuserar fel! Han kommer bli mognare i sitt beteende men samtidigt är han där han är pga. sin identitet och i ärlighetens namn, vem skulle kunna axla hans roll? Bjuda på magi och godis? Han har verkligen levererat stordåd i Barca! Fattar ni inte de? Alla lag dregglar ju över honom. Det är ju den nya brassen vi alla väntat på sen Ronnie drog. Herregud, Neymar är bättre än Ronaldinho om man kollar poängskörden. Jag är oerhört glad att han spelar för oss och att Barca stoltserar med VARJE storbrasse efter varannan. Summa summarum, han har utveckling kvar ja. Givetvis. Men han omges av en sjuk trupp spelare och duktiga ledare samt privatanställda personer som ser till att han utvecklas, både fysiskt och psykiskt. Jag är inte det minsta orolig för Neymar. Njut för bövelen!
Barcelona Iniesta70
2016-10-28 14:37
Katalano
Du förstod poängen .
Nej , jag vill inte bänka Neymar.
Kan han bli utbytt nån gång , ja , enligt mig.
Han får också ta en öl eller whiskey ibland efter en tuff match eller ett glas rödvin till maten.
Tycker jag statistik kan vara missvisande , ja , enligt mig , ibland.

2016-10-28 14:31
Luis Enrique: "It's not risky to play Suárez tomorrow. If he gets the 5th yellow card another player will play the next game." Det är Suarez. Det kan inte bli mer risky!
Annons: