/spanien/barcelona/forum/13172.aspx/spanien/barcelona/forum/13172.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan.
2011-02-03 16:19
Är det Gerard Deulofeu som försöker springa loss från Pique?
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-02-03 16:16
Det här börjar bli sann nu... haha
Barcelona Sam
2011-02-03 16:14
Håller med Delarocha. Skador är tyvärr en faktor som man måste ta hänsyn till i sporten som allt annat. Visst kan man tycka ett det är lite orättvist om ett lag har fördelen att inte ha färre skadade än det andra, men man skapar sina egna förutsättningar mer eller mindre.
Barcelona FcB - I Motgång Och Framgång!
2011-02-03 16:10
El Kaiser de Michoacán

Jag älskar när folk blir ägda haha så jävla skönt!
Delarocha
2011-02-03 15:59
Men van Persie är ju skadad året om så det ser jag knappt som att han saknas. Det är snarare en extra krydda när han väl är med. Arshavin är väl inte ens ordinare och var väl det knappt då heller?

Men visst. Dock tycker jag skador som en ursäkt till förlust är ganska fattig. Alla alg får skador och det är en del av sporten att kunna hantera en skadekris på ett bra sätt.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-02-03 15:34
Delrocha//

Nja, visst tappar Barça mycket av sitt spel med att tvingas undvara Iniesta och man tappar stabilitet bakåt av att det ordinarie mittbacksparet samt tyngd framåt pga att Zlatan saknas. Dock tycker jag nog att Gunners tappar lite mer av att Cesc, van Persie, Gallas, Song och Arshavin saknas för att vara ärlig, men det är egentligen inte alls varken aktuellt eller relevant i dag.
Delarocha
2011-02-03 15:23
El Kaiser de Michoacán

Tycker ju Arsenals lag ser betydligt mer ordinare ut där än vårt lag. Varken Puyol eller Pique, ingen Iniesta och ingen Zlatan.

2011-02-03 15:22
Higuain El Cuatro Capitán- "Hombre" //

Vermaalen, Nasri och Diaby spelade alla matchen på Camp Nou (se länk).
Barcelona Barca_4_lajjf
2011-02-03 15:21
Tror ni att Pinto kommer att få stå i CDR-finalen?? Isåfall blir det stora problem
Delarocha
2011-02-03 15:20
Higuain El Cuatro Capitán- "Hombre"

Varför var det inte rättvist? Knappast Barcelonas fel att Arsenal drar på sig skador. Sker det år efter år är det inte otur, då är det antingen fel på fysprogrammet och läkarna eller underlag etc.

United har väl inte alls lika många skador som Arsenal, inte heller Chelsea eller Liverpool vad jag vet.

Att år ut och år in skylla på skador håller inte. Skador är något man får räkna med och gör man inte det är man bara en amatör. Säsongen är lång och det är 3-4 olika turneringar som spelas parallellt. Kan man inte rotera laget och undvika skador så tja, då har väl inget i en titelstrid att göra eller i en CL final heller att göra.

En sak om ett lag åker på sanslöst mycket skador en säsong men Arsenal har skyllt på skador i 4-5 år nu. Det eller att deras lag är för ungt, Jag köper inte det argumentet längre.

Fixa ordentligt fystränare eller knip käft och ta förlusterna som en man.

Det är lika för alla, alla lag har lika långa säsonger och spelar i samma turneringar. Ska Arsenal få dispens-sympati för att dem har mycket fler skador än alla andra varje år? Kanske är dags att sälja alla glaslirarna och köpa spelare som håller istället. RvP, Nasri och Fabregas är ju skadade jämt.
Barcelona Barca4eva
2011-02-03 15:13
Diar Iniesta Shekha

Det är inte officiellt än men Mestalla blir nog finalarenan. Det är ju bättre med en neutral arena.
Higuain El Cuatro Capitán- "Hombre"
2011-02-03 15:13
Jag kompletterar listan med, Vermaalen, Diaby och Nasri. Ja Arsenal hade en hel startelva borta när dem mötte Barcelona.

Man kan inte direkt säga att Barcelona spöade dem under rättvisa förutsättningar.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-02-03 15:08
Någon som vet om det är Officelt att finalen kommer vara i Valencia eller om det är bara rykten? På Marca står det att det kan bli Benarbeu och Camp Nou också.
Barcelona El Soap
2011-02-03 14:53
Förhoppningsvis så har vi en ledning efter första mötet på Emirates, när Arsenal saknar till exempel Nasri och Sagna, vilket gör att Arsenal måste jaga på Camp Nou. Jag tror inte Arsenal skulle klara att vinna på Camp Nou, vilket gör första mötet viktigt. Dock kommer det säkerligen bli roliga matcher då Arsenal inte brukar spela med en stor köttmur.
2011-02-03 14:51
Jag tror Arsenal fattades följande: Cesc, van Persie, Arshavin, Gallas, Alex Song och Sol Campbell medan Barça fattades Zlatan, Iniesta, Piqué och Puyol. Dock känns inte detta så aktuellt just nu. Vi får helt enkelt hoppas att färre spelare missar detta dubbelmötet.
2011-02-03 14:41
Hetfield- Megan Fox is a dude//

Du har definitivt en poäng att Arsenal hade en hel del problem men Barça hade också sin del av bortfall om man kollar på deras startelva i matchen på Camp Nou. Inte direkt så att mittbacksparet Rafa Marquez och Milito inger säkerhet.

Víctor Valdés; Daniel Alves, Rafael Marquez, Gabriel Milito, Eric Abidal; Sergio Busquets, Xavi, Seydou Keita; Lionel Messi, Bojan, Pedro
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-03 14:28
El Kaiser de Michoacán

Arsenal hade även en hel del skador och avstängningar (likt den här gången), dessutom så spelade Fabregas stora delar av matchen med en halvskada.

Nej, även om jag är subjektiv så tror jag att Barcelona går vidare men faktum är att Arsenal är Arsenal, och deras högstanivå är otroligt hög.
2011-02-03 14:24
Jag vill även påpeka att om inget oförutsätt händer så kommer Barça ha en markant fördel jämfört med mötena mot Gunners förra året och den skillanden är Andrés Iniesta. Iniesta spelade inte en enda minut under mötena mot Arsenal ifjor och alla som följer Barça vet hur mycket bättre spelet flyter med både Iniesta och Xavi på planen. Denna säsongen har Iniesta dessutom börjat göra mer mål och är enligt mig ännu bättre än under sin tidigare peak under trippel-säsongen.
Barcelona Fille s
2011-02-03 13:31
Ryo Miyaichi
Fasta situationer.
Hörnor
Barcas försvar på fasta situtioner är ändå bra i genomsnitt, Pique, Puyol och Busquets kan nog nicka bort de mesta som kommer mot straff området, speciellt de första 2.

Frisparkar
Frisparkar känner jag ibland kan vara en svaghet för Valdes då han de få gånger han testas faktiskt postionerar sig dåligt och gör de svårare för sig själv.

Straffar
Om det nu skulle bli en straff så är Valdes hyfsad på att tolka spelare och har riktigt bra reflexer.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-02-03 13:27
Egentligen är väl Arsenals chans att sätta en riktigt hör press på oss, jag vet inte om de brukar göra det men de måste försöka. Sedan så går det inte att spela med bollinehav mot oss utan de får helt enkelt försöka att försvara sig så gott det går om inte den höga pressen funkar.

Egentligen borde båda lagen ha exakt samma taktik, att försöka pressa ner de andra samt att försöka spela sig ur pressen som det andra lagen sätter på de själva. Det laget som lyckas bäst vinner no matchen.
Ryo Miyaichi
2011-02-03 13:19
Och jag hoppas verkligen inte det är landslagsmatcher därimellan, för att då kommer säkert Van Persie/Cesc eller någon gå sönder och missa matcherna mot er.. Det hade varit piss med tanke på att Nasri redan missar..
Ryo Miyaichi
2011-02-03 13:17
El Kaiser de Michoacán

Okej okej, som någon noterade så är även Sagna avstängd, vilket är riktigt tråkigt, då han haft en kanonsäsong än så länge, och sådana spelare behövs verkligen mot ett lag av Barcas kaliber.

Precis, bollinnehavet & pressen är det som vi måste ta tag i direkt, för annars blir det som första halvlek på Emirates och sen Camp Nou.

Men 20% är ändå ett rätt så fair chans, med tanke på att dem flesta placerade oss utanför top4 i England innan säsongen började, och nu ligger vi 2a och är Uniteds största hot.

Fan jag ser fram emot matcherna så sjukt mycket, hoppas verkligen att dem har lärt sig sin läxa och har pluggat på, sen kanske Cesc avslöjar lite knep också haha.

Vermaelen saknas ja, men Djourou/Koscielny har bildat ett riktigt bra mittbackspar det sista, Vi har släppt in 5 mål dem 10 senaste matcherna, och det är jäkligt bra för att vara Arsenal.

Hur bra är ni på att försvara fasta situationer? Jag tänkte på om Wenger chansar/byter in spelare som Chamakh/Bendtner/Diaby som är rätt så nickstarka, och när man redan har Djourou/Kos på plan så är det rätt så många storväxta grabbar, om det kan skapa trubbel?

Tack för ett bra svar, och ha en fortsatt trevlig dag.
Barcelona el Flaco
2011-02-03 13:12
Andrés Iniesta har idag återigen tränat tillsammans med laget för första gången sedan han fick ont i axeln i mötet mot Hércules. Skönt att han är tillbaka med tanke på att vi möter Atlético på hemmaplan om tre dagar.

Även Thiago och Oier från B-laget och högerbacken Dalmau och Deulofeu från Juvenil A har deltagit i A-lagets träningspass.
2011-02-03 13:06
Ryo Miyaichi //

Enligt följande är Barças spelschema innan mötet i London mot er:
Sat 05 Feb 22:00 FC Barcelona - At.Madrid
Sat 12 Feb 20:00 Sporting Gijón - FC Barcelona

Dock tror jag (rätta mig om jag har fel) att det är landskamper mitt i mellan dessa två matcher.

Angående matchen mot Arsenal så tror jag att Arsenals chans ligger i att kunna spela sig ur Barcelonas press. Kan man göra det så kan man straffa Barcelona ordentligt eftersom vår backlinje ofta ligger jävligt högt. Men klarar man det inte så tror jag att Barça kommer att nöta ner Arsenal för då kommer anfallen komma i våg efter våg och Arsenals försvar (framförallt när Vermaalen saknas) kommer få det riktigt tufft.

Erik Niva gav bara Arsenal 20 % chans att gå vidare vilket jag tycker är överdrivet lite men faktum kvarstår ändå att matchen på Emirates förra året visade att Arsenal var mycket ovana med att motstånaderna ägade så mycket boll och att dom själva fick jaga. Så vi får väl se vad dom har lärt sig sedan förra mötet.
Barcelona Cataloniaboy
2011-02-03 12:25
Att möta Real Madrid är alltid lika kul. Att det kommer bli fler än 2 matcher 2011 är bara roligt. Tänk er mediabevakningen i mitten av april. Att det sedan är Real som är vår finalmotståndare i cupen, gör att denna finalen kommer vara den största någonsin. Det är ju lite skillnad på Sevilla-Atletico och Barca-Real. 2009 vann vi över Bilbao i finalen. Det skulle vara sååå mycket större att vinna över Real i finalen. Rivaliteten mellan klubbarna är ju så pass stor.

Tyvärr kan det ju vara så att ligan redan är avgjord när vi möts den 17 april. Det skulle göra att matchen inte var lika "spännande", men givetvis skulle det vara lika stort att vinna ändå.
Barcelona Pep the King
2011-02-03 12:06
Xavi och Iniesta kommer leka med Real. Tror starkt på seger.
Barcelona Viva la Pepa!
2011-02-03 12:01
Vad är de för snack om att det är synd att vi ska möta real två gånger på kort tid? Vore de inte underbart att vinna en extra gång mot real i år då? Ser det bara roligt att möte RM.
Barcelona .Sami.
2011-02-03 11:51
Spola fram till 2.58. Vad fan gör Valdes på Villa haha.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-02-03 11:34
comprende

Jag säkrar nog hellre ligatiteln med en vinst på Bernabéu än att ta cupen. Såklart skulle det var bäst om vi tog båda egentligen. Men din idé är ju bra för att man då typ definitivt förhindrar Real från att ta en titel den här säsongen, då de förmodligen redan åkt ur CL vid den tidpunkten.
Barcelona comprende
2011-02-03 11:20
Vi har en grym bra fördel med dubbelmötet i april. Leder vi ligan fortfarande med sju poäng så kan vi ju vila några spelare och ta det lugnt för att sedan ge 110% i cupmötet. Resultat 4 poängs ledning i ligan och en cup-titel. helt perfekt va :D
Annons: