/spanien/barcelona/forum/13066.aspx/spanien/barcelona/forum/13066.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Coach pep
2011-02-13 17:56
Klart som fan att Sergio är individuellt skickligare än Alonso. Busi är bättre defensivt, är kvickare, har bättre teknik, bollkontroll och löphastighet med boll. Men Alonso är mer rutinerad och har bättre passningsspel, givetvis. Han är dock sjukt seg, så det är inte konstigt att han inte kan spela som ensam pivote.
Real Madrid C Ronaldo #7
2011-02-13 17:53
Om man kollar på individuella kvaliteter(offensivt) så är Alonso klart bättre än Busquets. Det går bara inte att förneka men saken är den att Busquets samarbete med Xavi och Iniesta är såklart mycket bättre än Alonsos eftersom de spelar i samma lag.
Men jag förstår inte riktigt varför ni diskuterar om att Alonso borde bänkas i landslaget ? Har Del Bosque sagt att Alonso inte längre är ordinarie eller är det vad ni personligen tycker för jag tycker helt klart att Alonso ska spela från start i landslaget. Han är viktigare än vad många tror.

EDIT:

Jag har inte kollat in här på Les Rambles idag förrän nu så jag vet inte riktigt vad ni diskuterar så jag kanske är lite ute och cyklar.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-13 17:52
Hehe, roligt att dagens diskussion började med huruvida Mascherano ska vara kvar eller inte, till om Mascherano ska starta i Argentinska landslaget och en dag i forumet blir inte fulländad utan en diskussion mellan Barcelona vs Real Madrid.

Dagens ämne : Busquets vs Xabi Alonso.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-02-13 17:51
När jag säger att Alonso inte kan vara ensam pivote så menar jag inte det ur individuellt skicklighets perspektiv. Utan att Busis roll är mer viktig och ska någon petas så blir det Alonso då det redan finns spelare av hans kaliber i truppen.

Individuellt är Essien bättre än Busquets, men han skulle aldrig kunna spela i Barcelona.
Hunting Bears
2011-02-13 17:48
"Just därför petar Busquets honom. För Busquets kompletterar Xavi och Iniesta bättre än vad Alonso gör."

Och där var ju diskussonen kring Alonso i landslaget besvarad av dig själv.
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:45
Barcelonito / Lucho Enrique 21 //

Just därför petar Busquets honom. För Busquets kompletterar Xavi och Iniesta bättre än vad Alonso gör. Det är inte en fråga om individuell skicklighet.
2011-02-13 17:44
Märkte du hans frånvaro när Senna spelade ensam pivote och Spenien vann EM?

Alonso är en viktig del av laget, men även den som kan lättast ersättas.
Hunting Bears
2011-02-13 17:44
Increíble Madrid

Spanien vann ju EM på ett mer attraktivt och effektivt sätt än VM utan Xabi. Då spelade med endast Senna som pivote.
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:43
haeger //

Precis !

Hunting Bears //

Vi kan stryka bort det med lag, då det argumenten kanske inte var så bra. Men faktumet kvarstår, de är 2 olika spelare med olika roller inom sina lag.
Real Madrid Increíble Madrid
2011-02-13 17:41
Barcelonito / Lucho Enrique 21

"Jag kan säga såhär: av alla spelare i landslaget så är det vänsterbacken och Alonso som kan ersättas så att det inte blir märkbart"

Snälla, du verkar inte förstå att Alonso är en viktig del av landslaget, precis som bl.a. Xavi, Iker och Iniesta. Du tror alltså inte att man märker av Xabis frånvaro? Haha, underhållande.

Hunting Bears

Real Sociedad
2011-02-13 17:40
- geegiii

Så du menar att Alonso är överflödig i Spaniens landslag? För knappast kan det vara så att han gör Xavis roll bättre än Xavi själv?

Han bestämmer absolut inte tempot i Spaniens landslag.
Barcelona haeger
2011-02-13 17:39
Att jämföra Xabi Alonso med Busquets är som att jämföra Busi med Xavi.

Två helt olika roller.
Hunting Bears
2011-02-13 17:38
Har Alonso spelat i icke-spelförande lag? Vilka isåfall?
Och Busquets har iofs offensiva uppgifter också men det förnekar väl du.
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:38

...och varför ingen spelat honom som ensam pivote kan du läsa nedanför ditt inlägg.
2011-02-13 17:37
Jag har sagt att Alonso inte bör petas i Spanien. Men däremot vet jag att ingen tränare har haft Alonso som ensam pivote. Mourinho, Pellegrini, Benitez, Del Bosque osv. Busquets blir därmed en mycket viktigare spelare för Spanien än vad Alonso blir. Busquets går inte att ersätta i Spanien men Alonsos roll kan lika väl spelas av Cesc eller Javi Martinez.

Jag kan säga såhär: av alla spelare i landslaget så är det vänsterbacken och Alonso som kan ersättas så att det inte blir märkbart. Men som jag har sagt innan, om laget vinner med Alonso så finns det ingen anledning att byta ut honom.
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:36
Hunting Bears //

Han påpekade att Alonso inte klarar av att spela ensam pivote likt Busquets. Då påpekade jag de två olikheterna dem två emellan, vilka är;

1. Busquets har endast spelat i bollförande lag
2. Busquets har inte samma roll som Alonso. Busquets kan lägga all kraft på att förstöra, vinna boll och spela vidare den enkelt. Medan Alonso har en xavi-liknande roll, han är motorn, den som styr temopt och strukturen i spelet.
Hunting Bears
2011-02-13 17:29
Vad var annars syftet för dig att ta upp det med spelförande lag?
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:28
Hunting Bears //

Exakt vart i mina inlägg ifrågasätter jag Busquets s.k "storhet" ?
Hunting Bears
2011-02-13 17:25
- geegiii

Och på vilket sätt är det relevant? Måste Busquets gå till ett skitlag för att bevisa sin storhet eller? Real och Liverpool är väl också spelförande? Eller Liverpool är det ju iallafall. Real kontrar ju mest.
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:23

Huuh ?
Jag skrev ju att Bosquets endast varit pivote i spelförande lag, Spanien och Barcelona.

Epic Fail på ditt inlägg !
Barcelona Frodo
2011-02-13 17:21
Hunting Bears & addeh

Barcelonas ordinarie mittfält med Villa, Pedro och Torres/Silva/Llorente framför sig. Det är ju inte svårare än så. Att stoppa in en spelare mitt i gröten när han inte behövs är ju oförståeligt. If it ain´t broken don´t fix it.
2011-02-13 17:17
- geegiii

Har tanken slagit dig att Spanien också är ett spelförande lag som Barcelona?
Hunting Bears
2011-02-13 17:14
"Men hur blir Busqets en bättre fotbollspelare än Alonso när ni använder att han aldrig spelat ensam pivote som argument"

....
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:13

Har tanken slagit dig att Busquets enbart spelat i spelförande lag, kanske därför ? En annan sak är ju att Alonso och Bosquets inte är samma spelartyp. Busquets ska förstöra, vinna boll och spela vidare enkelt. Naturligtvis gör han detta väldigt bra. Alonso har en mer Xavi-liknande roll där han ska stå för tempot och strukturen i spelet.

Hetfield- Megan Fox is a dude //

Ja, eller att fortsätta ip-spärra dem en efter en. Deras ip:n måste ju ta slut någon gång väl ?
Higuain, The Special Player- "Hombre"
2011-02-13 17:12
Men hur blir Busqets en bättre fotbollspelare än Alonso när ni använder att han aldrig spelat ensam pivote som argument. Ni har grovt undervärderat Alonso, han är en komplett central mittfältare.
2011-02-13 17:09
- geegiii

En annan sak:

Att Alonso aldrig i sin karriär spelat som ensam pivote. Han måste alltid ha en annan defensiv mittfältare bredvid sig. Tydligen så klarar han inte den rollen helt ensam. Mascherano, Khedira, Lass, Lucas och Busquets i landslaget är bland dom han har spelat med.

Tror att de flesta tränarna hade valt Busquets om de var tvungna att spela med ensam pivote.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-13 17:08
geegii

Bästa botemedlet är väl att gå in i bloggen och spamma :P
Real Madrid - geegiii
2011-02-13 17:04
Frodo //

Att Del Bosque petade Xabi till förmån av Bosquets säger mig inte ett skit om vem som är bäst, endast att busken var bättre anpassad för spel med Xavi-Iniesta.

Hetfield- Megan Fox is a dude //

Undrade samma sak i Puertan, hur killen kan ha undkommit spärrar. Tydligen är det flera personer som sitter med olika ip:n. Därför verkar inte spärrar hjälpa
2011-02-13 17:01
Yaya har inte kommit till rätta i City. Han verkade vara mycket tyngre förra säsongen i Barca och nu i City har det blivit ännu värre. Han är fortfarande en klasspelare men jag skulle inte säga att han är bättre än Busquets längre. Sergio skulle definitivt platsa i alla klubbar och landslag nuförtiden.

Sen får alla andra fans påstå annat, men det är för att de inte gillar när ett lag som Barcelona har skapat ännu en världsspelare som på så kort tid har blivit ordinarie i världens bästa landslag.
elbraco
2011-02-13 17:00
addeh

Fast det är ju enögt att tacka Pep och Barca för Vm-vinsten. Ingen av oss kan veta de taktiska drag som Del Bosque gjorde. Sen är det inte så att han har fått överdrivet mycket cred heller.

Hunting Bears
Han spelar offensiv mitt i City på sista tiden så skulle jag vilja säga - inte så mycket. Men som DM är han bra, och Busquets petar ju även de som är bättre än honom i Barcelona. Varenda j*vla DM som hade kommit till Barca, spelar ingen roll hur bra de hade varit, hade varit bänkade :P
Jag tror man måste inse att Busquets storhet ligger till stor del i Barca, även om han inte får tillräckligt cred internationellt.
Annons: