/spanien/barcelona/forum/13058.aspx/spanien/barcelona/forum/13058.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-02-13 13:20
Hetfield- Megan Fox is a dude

Mascherano kommer alltid att vara given i Argentina under Batistas ledning. Det finns flera anledningar till det. För det första är han den bästa defensiva mittfältaren i Argentina och hans konkurrenter är inte ens i närheten av honom. Den andra anledningen stavas Barcelona och Messi. Batista vill spela likt Barcelona och bygga laget kring Messi. Han vill inte att Messi ska komma djupt ner på plan vilket han ofta tenderar att göra på grund av mittfältarnas dåliga bolldistribution. Mascherano är en underskattad passningsspelare som blir bättre på den aspekten i Barcelona och därför lär han alltid vara given i Argentina.

När han väl bestämmer sig för att han inte orkar vara nr.2 längre så är det bara att sälja. Just nu är han den enda världsklasspelaren på vår bänk. Han visste om situationen när han kom och han har inte klagat. Så länge det inte finns ett problem tycker jag inte att vi ska se det som ett problem.
Barcelona Hyder
2011-02-13 13:16

Måste bara kommentera en sak till. Om du nu skulle vilja ta in Pastore, skulle inte liknande problem uppstå med honom? Det finns ingen startplats för honom, han petar inte spelare som Iniesta, Xavi, Pedo eller Messí. Dessa är också untouchable. Han petar inte Villa för att argentinaren är inte alls lika bra som anfallare. Är det inte ett jätteslöseri med pengar att lägga en sådan stor summa på en spelare som inte kommer att spela från start men som står i vägen för spelare som Thiago och Sergi Roberto? Klagar Mascherano, klagar Pastore. Spelar ingen roll att han är yngre.

Well, well, alltid kul att diskutera som sagt.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-13 13:07
Hyder

Jag tänkte mer att vi kunde få 25 miljoner euro för Mascherano, där 15 miljoner av de går till en defensiv mittfältare och anfallare (Kanoute), resten kan gå till att finansiera köpet av Cesc/Pastore (om man vill gå den vägen).

Skillnaden är att Busquets är untouchable, det är inte Villa. Villa är 29 år och hans bäst-före-datum går ut om 2-3 år medan Busquets har minst 10 år kvar i kroppen, varför ska då Busquets petas? Om Torres skulle köpas och överglänsa Villa så skulle han då starta, det är väl rätt så givet.

Nej du har rätt, det är kanske svårt att diskutera om det då det är en hypotetisk situation. Jag menar att Mascherano lär förr eller senare börjar klaga, och då är det kanske bäst att "casha in" när han är bra och relativt ung.
Men men, trevligt att diskutera utan påhopp eller en p12 som ska börja skriva med caps lock.

Barcelona Trippeln
2011-02-13 13:06
Fernando "El Principe" Redondo

Då vet vi det.
Fernando "El Principe" Redondo
2011-02-13 12:58
Det var synd.
Barcelona Hyder
2011-02-13 12:53

Med tanke på att jag tror att vi får in max 15-18 milj för Mascherano om vi skulle vara dumma nog att vilja sälja honom så förstår jag inte hur man ska köpa en till Pivote, en targetanfallare och sedan ha pengar över för att lägga på Fabregás eller Pastore. Bänken ska vara bestående av kvalitétspelare, inte av skadebenägna gamlingar. Så länge Mascherano vill, ska han stanna. Det hade varit en annan sak om han inte presterade vid given speltid, då hade jag köpt dina argument.

Låt säga att vi hade köpt in Torres. Villa hade fått spela de flesta stormatcherna, Torres hade fått spela väldigt många andra matcher. Låt även säga att han gör otroligt bra ifrån sig målmässigt. Hade du velat skeppa iväg Torres för att han "är för bra för att sitta på bänken" och för att vi skulle kunna tjäna en hacka på det? Jag menar, Torres bidrar ju inte med någonting som Villa inte gör. Bänken är viktg att bredda. Masken gör det på ett exemplariskt sätt och så länge han och klubben är nöjda så borde vi vara det. Du erkänner ju själv att han är en av världen bästa på sin position.

Vi får väll helt enkelt agree to disagree här..
2011-02-13 12:18
Hyder & Barcadinho

Poängen är inte att jag sitter här och är "Fyfan, kan inte den där jävla Mascherano bara försvinna?". Jag gillar Mascherano, jag har gillat honom sen West Ham, men jag anser att det är slöseri på bra resurs.

Jag tänker långsiktigt, jag tycker att det vore mycket bättre att sälja Mascherano och köpa en spelare som kan bidra med något unikt till laget.
Det vore bättre om man köpte en gammal herre bakom Busquets och använda pengarna till att fylla hålen som finns i laget.
Bara som exempel, för pengarna som vi kan få för Mascherano så kan vi köpa en defensiv mittfältare, en targetanfallare (Kanoute) och finansiera en del av kostnaden för Fabregas eller Pastore.

Återigen, jag tror inte att det här kommer att hålla i längden. Mascherano är en vinnarskalle, han kommer inte att acceptera bänken länge. Visst, han säger att han vet att hans plats är nr.2, men trots det så brinner en del av honom föratt bli just nr.1.

Det beror ju på hur bra form Mascherano respektive Cambiasso har när turneringen börjar, jag tror knappast att Batista väljer Mascherano bara föratt han heter Mascherano.
Barcelona Barcadinho.
2011-02-13 12:10
Hetfield –

Mascherao är riktigt bra och skulle vara solklar starter i de flesta lagen. Det stämmer mycket väl. Men jag förstår inte varför de inte vill ha kvalitet på bänken. Vår trupp saknas bredd pga den tunna truppen. Så jag tycker att man åtminstone kan kräva kvalitet på dem få som finns till förfogande.

Det är inte alls unikt för Barca att ha duktiga spelare på bänken som skulle slå sig in direkt till startelvan hos andra klubbar. Lass och Khedira roterar också ofta och det är Khedria som är första valet hos Mou. Men lass är också en landslag spelare som egentligen är för bra för att sitta så ofta på bänken. Chelsea har Essien och Obi Mikel som roterar och båda är superba. United har Carrick och Fletcher. Milan köpte nyss Van Bommel som säkert kommer att ta speltid av riktigt duktiga spelare som Boateng och Flamini m fl.

Vi behöver inte ha bara gamlingar och unga gröna på bänken, bara för att de kommer acceptera bänken lättare än bättre spelare. Det är tränares uppgift att se till att alla känner sig involverade och nöjda. Yaya orkade inte med det längre, fine. Van Bommel tyckte inte heller om att sitta så ofta på bänken och lämnade oss efter en säsong, fine.
Vi får ta det som det är. Sådana spelare gör nytta, även om de vill lämna efter ett tag. Vi får helt enkelt använda Mascherano på det bästa sättet så länge han vill stanna. Det är dumt att skippa bort honom, tycker jag.
Barcelona Hyder
2011-02-13 12:08

Saken är den att Mascherano får spela väldigt mycket (återigen) därav behöver han inte oroa sig för att Batista skulle tänka "han är bara nr.2 i Barcelona, jag väljer Cambiasso istället". Bara för att man inte spelar alla stormatcher betyder inte det att man inte får spela alls. Titta på spelade minuter bara. Sedan tycker jag att Mascherano är bättre än Cambiasso i defensiven, spelar Batista med en ensam Pivote tror jag att han litar mer på Masken. Jag tror att Mascherano mycket väl kan stanna i 2-3 år, inget konstigt med det. Går han någonstan i framtiden tror jag det blir Inter med tanke på deras traditioner med argentinare och inte Juventus. Han vill väll vinna lite titlar ändå.

Sedan är Senna på pappret en utmärkt spelare. Men med tanke på att han är skadad 2/3 av säsongen skulle Busi aldrig få vila.
Barcelona Hyder
2011-02-13 12:02
Rätt kul att båda målvakterna fick gula kort igår. Valdés har 4 varningar redan och blir således avstängd vid ett nytt kort av den gula färgen. Vore lite skönt om Pinto blev utvisad matchen innan Copa del Rey dock, alltså mot Real Madrid. Han får "go crazy" på bänken eller något.
2011-02-13 12:01
Hyder

Anledningen till att masken är kapten är för hans grinta, inte föratt han är bättre än Cambiasso. Jag håller Cambiasso högre än Mascherano då jag anser att han har fler strängar i lyran, men båda är fantastiska defensiva mittfältare.
Mascherano är inte alls given i landslaget om han ska bänkas, vem väljer Batista 1. Mascherano som är nr.2 bakom Busuqets 2. Cambiasso som är startspelare för Inter? Man går ju för den som har bästa formen.

Det har ju bara gått runt runt 7-8 månader, det vore konstigt om Mascherano skulle börja klaga nu. Tror du att Mascherano kommer att sitta på bänken om han stannar i klubben i 2-3 år? I think not.
Det är skillnad med Llorente, även om han är för bra för bänken så erbjuder han fortfarande något som inte finns i laget medan Mascherano gör det motsatta.
En spelare som Marcos Senna hade kunnat bidra med fantastiska distansskott och frisparkar.

Karlsson

Ja visst, man spekulerar ju bara, men det är logiskt att det här kommer inte att hålla i längden.
Barcelona Karlsson
2011-02-13 11:54
Hetfield

Fast argumentet att sälja honom för att han i framtiden kommer bli missnöjd att vara nr 2 på positionen känns inte helt 100.
För då kan man inte ha några bänkspelare i klubben alls. De missnöjda måste bort och de nöjda kommer säkert bli missnöjda i framtiden och då är det bättre att sälja dom så fort som möjligt för att casha in.
Är Mascherano nöjd med sin situation idag måste han stanna, för han är för närvarande den bästa nummer två tillgänglig. Börjar han sedan gnälla får man ta det då.
Barcelona Hyder
2011-02-13 11:53

Mascherano behöver inte oroa sig över sin plats i landslaget om han får spela så pass mycket som han har fått göra hittils. Att han är kapten säger det mesta om vem som skulle bli vald; el Jefecito eller Cambiasso. Sedan bidrar Mascherano med en helt annan aggresivitet och glöd än Busi som är mer positionsäker och tryggare i hela spelet. Med Llorente skulle man även där säga att han "är för bra för att sitta på bänken". Även om han skulle bidra med ex. huvudspel så är principen att ha en väldigt bra spela på bänken densamma.

Det här med att Mascherano skulle vara missnöjd med speltiden är heller inget bärande argument. Jag menar, både du och jag vet att Mascherano kännde till att han skulle vara nr.2 när han skrev på. Om han skulle vara så känslig i detta sammanhang, varför skrev han på för oss istället för Inter? Det finns inget bättre kvitto på att el Jefecito inte är missnöjd än att tänka logiskt. Han visste vad som väntade, han skrev på i alla fall. Sedan kan man egentligen inte dra parralleller med Yaya. Han var redan nr.1 och bofast i startelvan, han hade aldrig den där "nu är jag nr.2"-fasen innan Busi kom in och erövrade. Mascherano har helt enkelt inte gjort samma nedgång som Yaya om vi pratar Barcelona.
elbraco
2011-02-13 11:51
Såg bara andra halvlek igår men vilken dålig match det var....det enda ljuset i mörkret var Villas läckra mål. Det som var jobbigast var inte att bara få en pinne utan att se det dåliga spelet som en konsekvens för att vi inte använde ordinarie elva.

Milito var dålig, men Pique var fan inte mycket bättre. Han såg tankespridd ut och hela laget slog igår nonchalanta felpassningar nästan hela tiden kändes det som. Total uppryckning är det enda som gäller mot Arsenal.

edit: För övrigt är det rätt skönt ibland att ha en kille som Valdés i målet. Han vet hur man ger en riktig utskällning.
2011-02-13 11:38
Hyder

Hehe jo, men metaforen är att om du har två Ferrari, varav du inte använder den ena, varför inte sälja och köpa något som du kommer att använda regelbundet istället?

Men skillnaden är att Mascherano erbjuder inget som inte finns i laget, det Mascherano kan göra är Busquets minst lika bra på (ja, till och med bättre). Med Llorente så erbjuder han huvudspel och styrka, vilket vi saknar i laget. Det är två olika saker, så därför håller inte argumentet.

Juventus lär ju storstäda under sommaren och Marotta har öppnat plånboken igen, så det är inte orealistiskt.
Men som sagt, jag tror inte att fasaden håller länge, till slut kommer Mascherano att tröttna på att vara nr.2. Han vill behålla platsen i landslaget, om Batista väljer att ändra om systemet så att man kör med en defensiv mittfältare så kommer det falla mellan Mascherano och Cambiasso.
Barcelona Piqué
2011-02-13 11:36
Till Adam Pinthorp

Anledningen till att domarn gav frispark är att Valdes stod och skrek och svor åt anfallaren. Då blåste domarn indirekt frispark, vilket enligt spelreglerna är rätt. Han blåste inte frispark för situationen där Valdes var först på bollen utan efterspelet. Dock tycker jag att han borde blåst frispark till Valdes innan...

Hoppas du förstod förklaringen!
Barcelona Hyder
2011-02-13 11:25

Tror nog att jag gärna hade haft två Ferraribilar i mitt garage. Tror absolut inte att vi kan få ut 25milj för honom. Framförallt inte av Juventus även om dem har slängt ut rätt mycket pengar på senare år. Vi har en konstig förmåga att aldrig gå med vinst vid försäljning av våra spelare (Yaya ett grovt undantag). Återigen, för oss är det väll inget negativt om Mascherano är en av världens bästa på sin position och kapten för sitt landslag? Tycker du det? Det är för mig tvärtom, väldigt positivt. "För bra för att sitta som nr.2" köper jag inte riktigt. Han får spela kontinueligt och han, klubben och vi visste det när han köptes. Inga meningsskiljaktigheter där. Köper vi Llorente och han accepterar en bänkplats och tar det med en klackspark, ska vi sälja honom efter ett pr för att han är "för bra för att sitta på bänken"? Precis som Mascherano bidrar/skulle han komma att bidra med något nytt, något som är bra för symetrin i truppen.

Angående Oriol så kommer han att få chansen, det är jag säker på. Han är född 91 och kommer att slussan in sakta men säkert. Mascherano kommer inte att vara den som står mellan succé och fiasko för Romeu, det är jag säker på att Pep redan tänkt på.
2011-02-13 11:13
Hyder

Mascherano köptes för runt 22 miljoner och när jag säger 15 miljoner så är det minst så mycket. Jag vet att de flesta topplagen är i behov av en defensiv mittfältare, det är därför jag tror att vi kan få runt 25 miljoner för honom.

Det jag menar är att han är för bra föratt sitta som nr.2, det är ju Argentinas kapten och en av de bästa defensiva mittfältarna i PL/världen. Det är som att ha två Ferrari i garaget, båda är exakt samma modell och färg, bara att du använder den ena och den andra samlar damm. Varför inte sälja den andra bilen och köpa en bil som kommer i bättre nytta?

Pga. Mascheranos ålder och status så kommer han att hindra de andra defensiva mittfältarna som finns i B-laget, det är spelare som har tiki-taka i blodet och vet hur man spelar så. Inget illa om Mascherano, men jag köper inte för en sekund att han kommer att acceptera det här länge till, jag har redan tippat på att han kommer att spela för Juventus snart, det står jag för.

ZlatanIbrahimovic#11

Du är inte den skarpaste kniven i lådan va? Du argumenterar för Zlatan genom att säga "Utan Zlatan el clasico = 5-0", vi vann matchen, du vet väl det?

Äh, dags att sluta mata trollet.
Barcelona Hyder
2011-02-13 11:07
ZlatanIbrahimovic#11

"Utan Zlatan el clasico= 5-0"

Skönt att du fick ett rätt idag.Tack för omtanken och poängteringen.
Barcelona Hyder
2011-02-13 11:05

Drar man inte 15 miljoner på el Jefecito så gör man en, ekonomiskt sett, katastrofal affär. Det är blir plötsligt till en "Chyg-affär" när det inte behöver bli det. Vilken gamling för en riktigt billig peng kan man annars ta in som kan göra det arbete som Marscherano gör är även en relevant fråga. Klubben köpte inte Mascherano för att göra en förlust på 10 milj bara för att han är "för värdefull". Samtidigt bör man påpeka att vara nr.2 som pivote inte per automatik innebär att man sitter på bänken hela tiden. Mascherano har fått spela drygt 1500 minuter denna säsong och startat många matcher. Konceptet verkar fungera, varför bryta det med en sådan katastrofal tanke som att göra en förlust på 10 milj euro för att Mascherano är "för värdefull"?
ZlatanIbrahimovic#11
2011-02-13 11:04
Hahahah Zlatan avgjorde El Clasico åt er så du kan inte säga

Utan Zlatan el clasico= 5-0

För om inte Zlatan hoppa in och avgjorde åt er (efter 3 min också)
så hade Real klätt av er kläderna
Barcelona Abbe.
2011-02-13 11:04
Enligt domarrapporten så ska Pinto ha fått sitt gula kort igår efter en vissling. Det är inte första gången han bestraffas för en sådan handling :-P.
2011-02-13 10:53
Hyder

Det är irrelevant om han är bra eller inte när han spelar, du missade poängen. Jag menar att han är för dyr och värdefull föratt sitta som nr.2. Visst, man kan argumentera med "Om Mascherano är nöjd, varför ska du klaga?", men jag menar att man kan dra in minst 15 miljoner på Mascherano (och då är jag mild), varför inte köpa in en äldre herre?

Mascherano är väl runt 26-27 år, det är knappast så att han kommer att lägga skorna på hyllan om 2-3 år.
Det hade varit bättre att ta in en gamling, låta honom få spela 1-2 år innan någon från B-laget tar över.

Simon Berglind

Onödig attityd, om du vill vara konstruktiv så behöver du inte vara dryg.

Det är ju fan skillnad mellan att rotera en het yttermittfältare/offensiv mittfältare som Afellay och att ta in en avdankad Milito som har varit mer skadad än han har spelat i Barcelona.

Det här är ett forum där man vädrar sina åsikter, det är klart att inget vi säger här inne påverkar vad Pep gör, men ska man gå efter den premissen så kan man lika gärna stänga forumet.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-02-13 10:09
I kommentarerna efter matchen medger Pep att han visste att Gijon skulle spela efter precis den taktik de gjorde.
Han säger också att landslagssamlingarna inte har något med resultatet att göra , att spelarna i Barcelona är vana att spela match var tredje dag och att de visat att de kan göra så och ändå vinna.
Vidare menar Pep att det saknades rörelse och djup i spelet.

Det är inte första gången bolltempot blir långsammare när Machernao spelar, och att tro att Afellay kan bidra med samma aggressivitet och rörelsemönster som Pedro är nog bara önsketänkande.

Pep får ta på sig att han inte tog fram en bättre taktik ( än den vanliga) med tanke på vilka spelara han ställde på planen från start.

Jag har tidigare efterlytst en plan B där man bättre får ut spelares kvaliteter i stället för att hoppas att de ska kopiera den de ersätter.

Är Mascherano inte kapabel till att spela tiki-taka, spela då inte genom honom hela tiden. Använd längre uppspel så att han kan vinna andrabollar etc.

Är Afellay inte benägen att löpa som en ytter, sätt honom då i mitten där han kan använda sin skottstyrka. Flytta ut Iniesta på kanten.

Är Milito inte så trygg efter skadan, spela honom inte i matcher där vi inte har något presspel. Använd honom på hemmaplan i stället.

Som sagt, lätt att vara efterklok, men jag har sett det tidigare och är egentligen inte förvånad, bara lite förbannad för den annars så perfekte Pep.
Barcelona Simon Berglind
2011-02-13 09:19
"Pep Guardiola måste lägga av med sitt pojklagstänk och sluta ge samtliga i truppen speltid när det bara skapar problem" skriver den pubertale skribenten Adam Pinthorp i sin senaste artikel.

Tre tankar angående den saken;
1) Visst är det fantastiskt vilken fullständigt skrev verklighetsuppfattning man har om man tror att samma elva kan spela dag ut och dag in utan att rotera och utan att det blir några problem.

2) Hela tänket i den meningen, "för fan Pep, så här gör man" är också en klassiker i fotbollssammanhang. För mycket Football Manager.

3) Ännu lustigare blir det när de tre reserverna han omnämner är Milito, Mascherano och Afellay som utan större bekymmer hade tagit plats i majoriteten av lagen i ligan.
Canaletes
2011-02-13 04:54
Fel länk!! Rätt nu!! :D
Canaletes
2011-02-13 04:53
HAHAHAHA!!

Spana in hur galet Ali Syed firar 3-2 målet mot Sevilla. Racings nya ägare från Indien.
Påmminer mig om Gaspart när han firar Rivaldos mål
Barcelona Gabriel
2011-02-13 02:52
Hyder

Instämmer i precis allt av det du skrev.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-02-13 01:50
Haha, har ni sett det här klippet?

Jag hade tydligen missat det i alla fall.
Liten pik mot Guardiola där ,)
Barcelona Hyder
2011-02-13 01:49

Det är väll inte onödigt för klubben och laget att ha en världsspelare som nr.2 som pivote? Om det är slöseri för någon så ska det vara el Jefecito själv. Nu tror jag att han och hans familj trivs rätt bra i Barcelona och att det tydligt är något argentinaren prioriterar. Jag sa i slutet av förra säsongen att Marcos Senna hade varit perfekt att ha i laget i väntan på Oriol. En äldre rutinerad spelare som vet hur den spanska ligan fungerar. Nu i efterhand kanske det var bra att det inte blev Senna med tanke på dennes otroliga skadeproblem.

Mascherano har gjort ett otroligt bra jobb hittils. Bänken ska se bra ut i ett storlag som Barcelona. Alla verkar vara nöjda med situationen, både spelaren och klubben. Förstår inte tanken med att då skeppa bort honom, då skulle man låtit bli att köpa honom från början. Tror absolut inte att vi får samma hacka som vi köpte honom för heller.

Sedan får vi se hur länge den lilla chefen orkar vara just nr.2. För mig så är det självklart att han stannar tills han drar likadana slutsatser som Yaya gjorde. Han har ju poängterat flera gånger att han redan innan han skrev på visste hur hierakin i laget såg ut och att han endast är ute efter att göra ett hårt jobb när han får chansen. Han har ju dessutom fått spela väldigt många matcher denna säsong, det bör man komma ihår. Det är ingen Hleb om vi säger så.

Annons: