/spanien/barcelona/forum/13055.aspx/spanien/barcelona/forum/13055.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-02-13 15:23
Higuain, The Special Player- "Hombre"

Busquets är bättre än Xabi Alonso och Cambiasso. På samma sätt som han är bättre än Yaya, Mascherano och Senna. Han är en bättre fotbollspelare än alla dessa vid 22 års ålder. Det är en tidsfråga innan Xabi Alonso bär hans vattenflaskor i landslaget.

Att du inte ser Busquets storhet säger ju ganska mycket om dina fotbollskunskaper. Till och med folk på engelska forum har insett hur bra han är. Anglofiler från Svenskafans kommer att gå in på Redcafe, RAWK, Bluemoon etc där de skriver om hur bra Busquets är och självklart ta efter deras åsikter då självtänkande inte är vanligt på SF. När anglofilerna börjar så kommer även alla andra att ta efter för det är så det funkar i Sverige.

One-touch passningsspel, positionsspel och taktisk disciplin i världsklass är nog egenskaper som gör att man han har det lilla extra som pivote. Att dregla över 40 meters crossbollar av Alonso som ni maränger gör är knappast det som gör att man har det lilla extra som pivote.

Xabi Alonso startade som ensam pivote i en viktig match. Det var CL-finalen 2005 där han blev överkörd av Pirlo och grabbarna. Benitez plockade in Dietmar Hamann vid halvtid och laget fick plötsligt mer balans. Det är ganska talande att han inte startar som ensam pivote i Real Madrid och inte gjorde det i Liverpool heller.
Barcelona Hyder
2011-02-13 15:18
Hetfield- Megan Fox is a dude

Ställer bara en två enkla frågor:

Kan du se Cambiasso som ensam Pivote i det argentinska landslaget?

Tror du att det hade varit smart eller ett bra alternativ att spela så?

Vill inte verka spydig eller så, vill verkligen veta. Speciellt när Cambi inte är van vid att spela som ensam defensiv mittfältare, börjar komma till åren och inte är lika bra i defensiven. Just defensiven är väldigt viktigt i Argentina då man inte uppnått den där stabiliteten som krävs för att spela ett fullgott possessionspel.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-13 15:13
Frodo & Hyder

Jag säger inte heller att Cambiasso ska starta, men det är inte så givet som ni vill få det. Cambiasso är en bättre spelfördelare och passningsspelare, säger man något annat då har man inte följt Cambi karriär sen Madrid tiden.
Mascherano må vara en destruktivare spelare, men om Batista vill spela snabb possessionfotboll så är det glasklart att Cambiasso är bättre lämpad då hans spelintelligens är bättre än Mascherano.

Jag påstår att det beror på dagsformen, Mascherano är en bänkis medan Cambiasso är motorn och en startspelare i Inter.
Förövrigt så är inte Cambiasso som Xabi Alonso då han är mer opolerad och mer av en grovjobbare.

Mascherano må starta, jag skulle bli otroligt glad, men det är inte så givet. Allt beror på hur Batista vill spela och vem som är i bästa formen.
Barcelona Hyder
2011-02-13 15:12

Det är precis som du säger. Xabi och Cambi ska helst ha en Pivote bredvid sig för att fungera. Xabi har det i både klubb - och landslag tillexempel. Spelar man med en renodlad defensiv mittfältare, då är Mascherano den jag föredrar i det argentisnska landslaget på grund av att han bemästrar de fundamentala egenskaperna för en Pivote bättre än Cambi. Svårare behöver det inte vara.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-02-13 15:09
Hunting Bears..

Menar såklart mest Etoó, obegripligt att vi sålde han..förstår det fortfarande inte.

Dinho förstår jag för han förstörde för sig själv, men jag saknar den tiden.
Messi och C.Ronaldo får ursäkta men jag har aldrig njutit så mycket av fotbollsmatcher som när Ronaldinho spelade på topp =(

R.E.M
Barcelona Frodo
2011-02-13 15:07

Mascherano är given i Argentina på samma sätt som Busquets är given i Spanien. Det är Cambiasso och Xabi som ska oroa sig över sin plats. Såg du Cambiasso senast mot Portugal? Han uträttade inte ett skit och han var ständigt högre upp i plan än Messi. Han fyller ingen funktion i Argentina då han är en för dålig passningsspelare framför Mascherano.

Mascherano har varit förstavalet i Argentina med flera olika tränare och dessutom känner Batista honom sedan tidigare från OS 2008 där Argentina vann guld. Efter Messi är Mascherano mest given i startelvan och han kommer definitivt att starta i Copa America.
Hunting Bears
2011-02-13 15:07
Andreas - V.V [Barney S]

Du bryr dig inte om att Ronaldinho varit kass de sista 4-5 åren eller? Skulle vi haft kvar honom ändå eller?
2011-02-13 15:06
Hyder

Du har nog underskattat Cambiasso och Xabi Alonsos defensiva kvalitéer, dem är väldigt bra på att vinna boll och i samma veva är dem också playmakers/registas/mittfältsmotorer. Det är få spelare som besitter dessa kvalitéer och håller hög klass idag. Men för att få max ur deras kvalitéer så är det bra att man sätter en pivote bredvid dem, men dem kan lika gärna spela ensam pivote men dem begränsas en aning. Med det kollektiva försvarspelet som Barca är bäst på så kan jag omöjligt se att Cambiasso och Xabi inte skulle klara av den rollen bättre än Busquets gör idag. Busquets gör det väldigt bra, men han saknar det där lilla extra.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-02-13 15:03
Gissar vilka jag saknar mest...

Hur kunde man göra sig av med Etoó och Dinho, varför förstörd du ditt, mitt och tusentals andra Barcelona fans liiiiv =(

Kan man spola tillbaka tiden till 2006 skulle jag göra det omgående..
Barcelona Hyder
2011-02-13 14:44

Förvisso många mindre matcher, men han har ju ändå startat en hel del ligamatcher vilka alla är betydelsefulla. Pratar vi speltid i minuter så ser vi ändå att han fått en hel del. Mer än många andra spelare i laget.

Cambiasso är ingen renodlad Pivote, han är en "Xabi Alonso" precis som "Homrbre" säger. Det finns inte på kartan att Xabi hade varit nyttig att ha som ensam Pivote i exempelvis dagens Barcelona. Den defensiva mittfältaren ska först och främst vara bra i defensiven och fullgod i passningsspelet. Mascherano är bättre på båda skerna vid en jämförelse med Cambi. Att han sedan är lagkapten, yngre och någon form av mindre ikon för Argentina gör att det är rätt logiskt vem jag lägger mina slantar på om vi spekulerar i startspelare för Batistas landslag.
2011-02-13 14:34
Hyder

Majoriteten av de matcherna som Mascherano har startat eller hoppat in har vari i CdR eller mot lättare motstånd i ligan, vi vet att Busquets kommer att starta mot de stora elefanterna.
Så det med statistik är kanske inte så relevant då Bojan har rätt så mäktig statistik i antalet spelade matcher i Barcelona tröjan, men ska man vara realistisk så har många av de varit korta inhopp.

Bara föratt han vill spela som Barcelona gör så betyder det inte att Mascherano kommer att få starta? Cambiasso är en bättre spelfördelare och motor, det är väl bättre om han ska starta ifall de ska köra "tiki-taka" fotboll.
Det jag menar är att många här inne får det som att Mascherano är given, jag påstår att det är dagsformen som avgör.

Barcelona Hyder
2011-02-13 14:27

Att ha startat 17 matcher och hoppat in 8 matcher på lite drygt en halv säsong är inte lite speltid. Det är precis vad Mascherano fått spela den här säsongen som nr.2. Du har ju det på pappret att el Jefecito får spela relativt mycket så förstår inte tankegången.

Dagen då Batista väljer Cambiasso före Mascherano kommer Keita placera Iniesta på bänken. Det är inget snack om den saken. Speciellt om Batista vill spela med en Pivote och därav applicera Barcelonas spelidé till sitt landslag vilket han även sagt sig vilja göra.

EDIT: Busi har 25 starter och 3 inhopp. Det skiljer sig inte i hästlängder det vill säga. Det är inte som att jämföra Bojans speltid med Villas exempelvis. Eller Adrianos med Alves.
2011-02-13 14:23
Ifall man får hoppa på tåget Cambiasso vs Macherano så tycker jag att masken är bättre på när det gäller att vara destruktiv. Cambiasso är mer en Xabi Alonso, en som är mer en speluppläggare/regista. Jag håller Cambiasso som den bättre och en av världens bästa pga han är så komplett på den positionen. Men i ett Argentinskt landslag så skulle man gynnas av att ha båda på planen.

Men Macherano visste väl när han kom att han inte skulle peta Busquets? Inte för att han är en sämre spelare utan att katalanen passar mer in i spelsystemet.

Masken blir nog ej långvarig i Barca, han är alldeles för ung och för bra för att agera andrefiol i ett lag, han vill nog känna sig som en nyckelspelare vilket är fullt naturligt. Kraven lär ju även komma från Argentinas håll om att han måste spela mer för att behålla sin plats i albacetes.
Barcelona Frodo
2011-02-13 14:16

Jag tycker att Cambiasso är en sämre passningspelare och dessutom är han på fel sida av 30-strecket vilket man ser ganska tydligt nuförtiden. I de senaste matcherna för Argentina har Mascherano spelat som "ren" pivote (jag vet att Batista ställt upp med flera på plan). Han har varit länken mellan försvar och mittfält vilket indikerar på att han går först. Cambiasso kommer att få flytta på sig för Pastore så småningom. Något annat som är till Mascheranos fördel är det faktum att han kommer att vara mer utvilad än de andra spelarna.
2011-02-13 14:14
Hyder

Poängen är att Mascherano kan bara spela som defensiv mittfältare, det gör honom begränsad och därför får han lite speltid. Pastore (jag säger inte att vi ska köpa honom, men som exempel nu) kan spela nästan överallt.
Ja, det är inte hans optimala position att spela som CF, men han gör ett väldigt bra jobb, ungefär som Villa gör ute på kanten.

Pastore och Kaka är två olika spelare, Pastore har spelintelligens medan Kaka lever på snabbhet och det enorma drivet.

Tvärtom, om man säljer honom för 25 miljoner så gör man en ekonomisk vinst och sportslig då man kan fylla fler hål med pengarna.
Barcelona Hyder
2011-02-13 13:48

Det kommer att brista förr eller senare för Pastore också i sådana fall. Xavi ska efterträdas av Thiago eller någon annan från La masía. Iniesta kommer inte röra på sig på många år, inte heller Messí eller Pedro. Helt plötsligt finns det ingen framtid som en bofast startspelare för Pastore. Det kommer brista för honom också om du menar att det kommer brista för Mascherano.

Pastore som CF är inget som jag tror på. Det är som att lägga Kaká på samma postion. Han gör sig bäst på mitten och där är det tyvärr fullt där.

Tänker du långsiktigt köper vi endast in gammla spelare och satsar på våra egna produkter. Det håller inte på kort sikt. Mascherano är här för att göra ett bra jobb just här och just nu. Han är lycklig och klubben är nöjd. Så länge situationen ser ut på det sättet finns det inget själ att tänka långsiktigt för att få en mindre hacka än vad man köpte el jefe för. Det går inte ihop ekonomiskt och det går inte ihop sportsligt.

Edit: Menade inte Fabregás där uppe :)
Atlético addeh
2011-02-13 13:43
Hetfield

Varför är du så sugen på att värva en kreativ mittfältare som Pastore & Cesc? Det är fantastiskt bra fotbollsspelare, men vår ungdomsakademi kryllar av sådana spelare och jag är säker på att i alla fall någon kommer blomma ut i Barcelona. Får väl tillägga att jag inte skulle bli ledsen om Pastore eller Fábregas värvades, tvärtom, men om jag fick välja hade jag nog valt att satsa på La Masía och närmast upp Thiago.

För övrigt finns det ingen chans i världen att Cambiasso skulle peta Mascherano ur Batistas startelva. Det är ungefär som att sälja Keita för Pep. Masken är lagkapten, den så viktiga länken mellan försvar och mittfält, samt enligt mig en bättre passningsspelare än Cambiasso. Som Frodo var inne på, Batista vill likna Barcelonas spel så mycket som möjligt, därför är det inte annat än logiskt att Mascherano är nummer ett.
2011-02-13 13:21
Hyder

Nej, jag menar OM klubben väljer att gå den vägen. Om vi nu ska prata om Pastore så finns det betydligt större chans att han får mer speltid då han kan spela som CM, Offensiv MF och CF.

Sen är det ju skillnad mellan en spelare som är 21-22 år och en spelare som är 26-27 år då Pastore lär ha tålamodet att växa in i laget med att Mascherano är i hans prime nu.

Frodo

Jo, men som sagt, jag tänker långsiktigt. Jag tror inte att det håller länge, förr eller senare brister det för Mascherano. Men tills vidare så kan man väl njuta av att man har Mascherano i laget.

Återigen, det beror på hur formen är mellan Cambiasso och Mascherano. Cambiasso är en betydligt bättre spelfördelare och passningsspelare än vad masken är, även om masken är bättre defensivt så beror det på hur deras dagsform är då turneringen närmar sig.
Barcelona Frodo
2011-02-13 13:20

Mascherano kommer alltid att vara given i Argentina under Batistas ledning. Det finns flera anledningar till det. För det första är han den bästa defensiva mittfältaren i Argentina och hans konkurrenter är inte ens i närheten av honom. Den andra anledningen stavas Barcelona och Messi. Batista vill spela likt Barcelona och bygga laget kring Messi. Han vill inte att Messi ska komma djupt ner på plan vilket han ofta tenderar att göra på grund av mittfältarnas dåliga bolldistribution. Mascherano är en underskattad passningsspelare som blir bättre på den aspekten i Barcelona och därför lär han alltid vara given i Argentina.

När han väl bestämmer sig för att han inte orkar vara nr.2 längre så är det bara att sälja. Just nu är han den enda världsklasspelaren på vår bänk. Han visste om situationen när han kom och han har inte klagat. Så länge det inte finns ett problem tycker jag inte att vi ska se det som ett problem.
Barcelona Hyder
2011-02-13 13:16

Måste bara kommentera en sak till. Om du nu skulle vilja ta in Pastore, skulle inte liknande problem uppstå med honom? Det finns ingen startplats för honom, han petar inte spelare som Iniesta, Xavi, Pedo eller Messí. Dessa är också untouchable. Han petar inte Villa för att argentinaren är inte alls lika bra som anfallare. Är det inte ett jätteslöseri med pengar att lägga en sådan stor summa på en spelare som inte kommer att spela från start men som står i vägen för spelare som Thiago och Sergi Roberto? Klagar Mascherano, klagar Pastore. Spelar ingen roll att han är yngre.

Well, well, alltid kul att diskutera som sagt.
2011-02-13 13:07
Hyder

Jag tänkte mer att vi kunde få 25 miljoner euro för Mascherano, där 15 miljoner av de går till en defensiv mittfältare och anfallare (Kanoute), resten kan gå till att finansiera köpet av Cesc/Pastore (om man vill gå den vägen).

Skillnaden är att Busquets är untouchable, det är inte Villa. Villa är 29 år och hans bäst-före-datum går ut om 2-3 år medan Busquets har minst 10 år kvar i kroppen, varför ska då Busquets petas? Om Torres skulle köpas och överglänsa Villa så skulle han då starta, det är väl rätt så givet.

Nej du har rätt, det är kanske svårt att diskutera om det då det är en hypotetisk situation. Jag menar att Mascherano lär förr eller senare börjar klaga, och då är det kanske bäst att "casha in" när han är bra och relativt ung.
Men men, trevligt att diskutera utan påhopp eller en p12 som ska börja skriva med caps lock.

Barcelona Trippeln
2011-02-13 13:06
Fernando "El Principe" Redondo

Då vet vi det.
Fernando "El Principe" Redondo
2011-02-13 12:58
Det var synd.
Barcelona Hyder
2011-02-13 12:53

Med tanke på att jag tror att vi får in max 15-18 milj för Mascherano om vi skulle vara dumma nog att vilja sälja honom så förstår jag inte hur man ska köpa en till Pivote, en targetanfallare och sedan ha pengar över för att lägga på Fabregás eller Pastore. Bänken ska vara bestående av kvalitétspelare, inte av skadebenägna gamlingar. Så länge Mascherano vill, ska han stanna. Det hade varit en annan sak om han inte presterade vid given speltid, då hade jag köpt dina argument.

Låt säga att vi hade köpt in Torres. Villa hade fått spela de flesta stormatcherna, Torres hade fått spela väldigt många andra matcher. Låt även säga att han gör otroligt bra ifrån sig målmässigt. Hade du velat skeppa iväg Torres för att han "är för bra för att sitta på bänken" och för att vi skulle kunna tjäna en hacka på det? Jag menar, Torres bidrar ju inte med någonting som Villa inte gör. Bänken är viktg att bredda. Masken gör det på ett exemplariskt sätt och så länge han och klubben är nöjda så borde vi vara det. Du erkänner ju själv att han är en av världen bästa på sin position.

Vi får väll helt enkelt agree to disagree här..
2011-02-13 12:18
Hyder & Barcadinho

Poängen är inte att jag sitter här och är "Fyfan, kan inte den där jävla Mascherano bara försvinna?". Jag gillar Mascherano, jag har gillat honom sen West Ham, men jag anser att det är slöseri på bra resurs.

Jag tänker långsiktigt, jag tycker att det vore mycket bättre att sälja Mascherano och köpa en spelare som kan bidra med något unikt till laget.
Det vore bättre om man köpte en gammal herre bakom Busquets och använda pengarna till att fylla hålen som finns i laget.
Bara som exempel, för pengarna som vi kan få för Mascherano så kan vi köpa en defensiv mittfältare, en targetanfallare (Kanoute) och finansiera en del av kostnaden för Fabregas eller Pastore.

Återigen, jag tror inte att det här kommer att hålla i längden. Mascherano är en vinnarskalle, han kommer inte att acceptera bänken länge. Visst, han säger att han vet att hans plats är nr.2, men trots det så brinner en del av honom föratt bli just nr.1.

Det beror ju på hur bra form Mascherano respektive Cambiasso har när turneringen börjar, jag tror knappast att Batista väljer Mascherano bara föratt han heter Mascherano.
Barcelona Barcadinho.
2011-02-13 12:10
Hetfield –

Mascherao är riktigt bra och skulle vara solklar starter i de flesta lagen. Det stämmer mycket väl. Men jag förstår inte varför de inte vill ha kvalitet på bänken. Vår trupp saknas bredd pga den tunna truppen. Så jag tycker att man åtminstone kan kräva kvalitet på dem få som finns till förfogande.

Det är inte alls unikt för Barca att ha duktiga spelare på bänken som skulle slå sig in direkt till startelvan hos andra klubbar. Lass och Khedira roterar också ofta och det är Khedria som är första valet hos Mou. Men lass är också en landslag spelare som egentligen är för bra för att sitta så ofta på bänken. Chelsea har Essien och Obi Mikel som roterar och båda är superba. United har Carrick och Fletcher. Milan köpte nyss Van Bommel som säkert kommer att ta speltid av riktigt duktiga spelare som Boateng och Flamini m fl.

Vi behöver inte ha bara gamlingar och unga gröna på bänken, bara för att de kommer acceptera bänken lättare än bättre spelare. Det är tränares uppgift att se till att alla känner sig involverade och nöjda. Yaya orkade inte med det längre, fine. Van Bommel tyckte inte heller om att sitta så ofta på bänken och lämnade oss efter en säsong, fine.
Vi får ta det som det är. Sådana spelare gör nytta, även om de vill lämna efter ett tag. Vi får helt enkelt använda Mascherano på det bästa sättet så länge han vill stanna. Det är dumt att skippa bort honom, tycker jag.
Barcelona Hyder
2011-02-13 12:08

Saken är den att Mascherano får spela väldigt mycket (återigen) därav behöver han inte oroa sig för att Batista skulle tänka "han är bara nr.2 i Barcelona, jag väljer Cambiasso istället". Bara för att man inte spelar alla stormatcher betyder inte det att man inte får spela alls. Titta på spelade minuter bara. Sedan tycker jag att Mascherano är bättre än Cambiasso i defensiven, spelar Batista med en ensam Pivote tror jag att han litar mer på Masken. Jag tror att Mascherano mycket väl kan stanna i 2-3 år, inget konstigt med det. Går han någonstan i framtiden tror jag det blir Inter med tanke på deras traditioner med argentinare och inte Juventus. Han vill väll vinna lite titlar ändå.

Sedan är Senna på pappret en utmärkt spelare. Men med tanke på att han är skadad 2/3 av säsongen skulle Busi aldrig få vila.
Barcelona Hyder
2011-02-13 12:02
Rätt kul att båda målvakterna fick gula kort igår. Valdés har 4 varningar redan och blir således avstängd vid ett nytt kort av den gula färgen. Vore lite skönt om Pinto blev utvisad matchen innan Copa del Rey dock, alltså mot Real Madrid. Han får "go crazy" på bänken eller något.
2011-02-13 12:01
Hyder

Anledningen till att masken är kapten är för hans grinta, inte föratt han är bättre än Cambiasso. Jag håller Cambiasso högre än Mascherano då jag anser att han har fler strängar i lyran, men båda är fantastiska defensiva mittfältare.
Mascherano är inte alls given i landslaget om han ska bänkas, vem väljer Batista 1. Mascherano som är nr.2 bakom Busuqets 2. Cambiasso som är startspelare för Inter? Man går ju för den som har bästa formen.

Det har ju bara gått runt runt 7-8 månader, det vore konstigt om Mascherano skulle börja klaga nu. Tror du att Mascherano kommer att sitta på bänken om han stannar i klubben i 2-3 år? I think not.
Det är skillnad med Llorente, även om han är för bra för bänken så erbjuder han fortfarande något som inte finns i laget medan Mascherano gör det motsatta.
En spelare som Marcos Senna hade kunnat bidra med fantastiska distansskott och frisparkar.

Karlsson

Ja visst, man spekulerar ju bara, men det är logiskt att det här kommer inte att hålla i längden.
Barcelona Karlsson
2011-02-13 11:54
Hetfield

Fast argumentet att sälja honom för att han i framtiden kommer bli missnöjd att vara nr 2 på positionen känns inte helt 100.
För då kan man inte ha några bänkspelare i klubben alls. De missnöjda måste bort och de nöjda kommer säkert bli missnöjda i framtiden och då är det bättre att sälja dom så fort som möjligt för att casha in.
Är Mascherano nöjd med sin situation idag måste han stanna, för han är för närvarande den bästa nummer två tillgänglig. Börjar han sedan gnälla får man ta det då.
Annons: