/spanien/barcelona/forum/13017.aspx/spanien/barcelona/forum/13017.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Spanien Ashburton
2011-02-15 15:57
haeger //

Håller med dig. Dock, i fallet Cesc, om han inte hade fått spela a-lagsfotboll så tidigt så kanske han inte hade blivit så bra som han är nu? På det sättet har han lärt sig extremt mycket och utvecklats hos oss, så jag säger 50:50 :)
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-02-15 15:56
tikitaka

Hahahahaha, jag förstår dock inte allt så jag låter en Spanien expert översätta, borde komma någon när som helst.
Barcelona kompol
Bekräftat sammansättning Arsenal - FC Barcelona
Barcelona Rambla~
Ingen kan väl ifrågasätta att det är Arsenal som har utvecklat Cesc till en seniorspelare. Speciellt med tanke på att han var junior när han lämnade Barcelona.

Det är ingen idé att älta det här mer. Vi vet alla hur det spårar ur förr eller senare.
Barcelona haeger
2011-02-15 15:54
Ashburton, B-guden

Det är det som definierar en egenprodukt eller inte, hur många år spelaren har gjort i ungdomslagen.

Och eftersom Fabregas endast spelade en säsong i Arsenals B-lag och har en spelstil som man ser att han fått från sin tid i Barcelona gör att jag tycker han är mer en Barcelona produkt än en Arsenal produkt.

Rambla~

Det stämmer, det glömde jag nämna.
Barcelona Rambla~
2011-02-15 15:53
Pedro spelade faktiskt först i Juvenil och sedemera i Barcelona C innan han flyttades upp till Barcelona B av Pep.

Självklart är han fostrad på Tenerifa i någon småklubb men han har samtidigt även genomgått La Masia.
Barcelona Cataloniaboy
2011-02-15 15:50
Pep the King
Ja, jag är säker. Sök på Nolito, så kommer hans fanpage upp.
Barcelona el diablo
2011-02-15 15:50
Ronaldo kommer att bli saknad av en hel värld... kom tillbaka nu!
Spanien Rivaldo!
2011-02-15 15:49
Vad är definitionen av en egen produkt?
Barcelona tikitaka
2011-02-15 15:46
Tja cules kolla in på länktips. Någon som kan va snäll o översätta, den verkar vara hur kul som helst :)
Barcelona B-Guden
2011-02-15 15:43
haeger

Men det var Barca som fostra Fabregas och han och Messi var dom bästa för sin ålder då. Sen gick ju Fabregas rakt in i Arsenals A-lag därför är han en Barca produkt'
Pedro är ingen egen Produkt men han har fostras 3 år i Barcas B-lag.
Spanien Ashburton
2011-02-15 15:43
haeger //

Cesc anslöt till akademin när han kom till Arsenal, för att ganska snart göra a-lagsdebut i den lågt prioriterade ligacupen. Han blev uppflyttad till a-laget säsong nummer 2, så nästan rätt!

Så Pedro kom till Barca som 17-åring? Nyheter för mig. Någon sa också att Puyol också kom när han var ungefär lika gammal som Pedro, stämmer det? Dock väldigt imponerande att så många i er startelva är mer eller mindre egna produkter, beroende på hur man tolkat spelare som ansluter i 16-17årsålder.
Barcelona Barca4eva
2011-02-15 15:27
haeger

Jag ser inte honom som en produkt, men hans utveckling här gått spikrakt uppåt...thats for sure.
2011-02-15 15:27
haeger

Ser inte Pedro som en egen produkt, men han känns som en i familjen ändå! :)
Kan tänkas att han känns som en egen produkt av många men det är nog för just det du påpekar, att han spelade i B-laget först.
2011-02-15 15:26
.Sami.

Exakt samma backlinje som du skriver där hoppas jag på.
Barcelona haeger
2011-02-15 15:26
Jag har funderat på en sak om Pedro, om han är en Barca produkt eller inte.
Vad anser ni här inne? De flesta här anser ju att Fabregas är Barcelona produkt (inkl. jag till viss del), men han gick som 16åring till Arsenal och Pedro kom till Barca som 17åring.

Så ser ni Pedro som en egen produkt?

En skillnad som jag ser är att Cesc gick väl direkt till A-laget i Arsenal medan Pedro lirade två säsonger med B-laget innan han gick upp till A-laget i Barcelona.
Atlético Wilshere#19
2011-02-15 15:25
Hetfield- Megan Fox is a dude //

"Jo, men folk som inte är insatta i Barcelona tror att anledningen till att vi är så bra och vinner titlar är pga. att vi har spelare som Messi."

Jag hoppas inte att du syftar på mig? ;-) För jag är väl medveten om att er framgång på senare år beror minst lika mycket på er starka lagsammanhållning som den individuella skickligheten i laget. Detta har jag även har stor respekt för.

Barca4eva //

Håller med!

Ni ser, det går faktiskt att föra diskussioner med (vissa) gooners. :-)
Barcelona .Sami.
2011-02-15 15:22
Jag tror faktiskt att Adriano kommer köra vänsterback imorgon.
Alves-Pique-Abidal-Adriano.
Barcelona Barcadinho.
2011-02-15 15:15
Kul för Thiago och alla hans beundrare att han åker med till London.
Obs bara att han är den 19:e man i truppen, så risken finns att han sitter på läktaren.
Men lite stämning får han säkert smaka på.
Barcelona Blaugrana91
2011-02-15 15:09
Thiago är med i truppen som reser till London idag! :)

Truppen i sin helhet: Valdés, Pinto, Adriano, Alves, Piqué, Maxwell, Milito, Abidal, Sergio Busquets, Xavi, Iniesta, Keita, Messi, Bojan, Afellay, Pedro, Villa, Mascherano och Thiago.
Barcelona Barca4eva
2011-02-15 15:07
Skönt att diskussionerna går bra.

Längtar som fan till matchen!
Barcelona Pep the King
2011-02-15 15:05
Cataloniaboy
Vad skrev han? Är du säker det är hans.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-15 15:03
Wilshere

Jo, men folk som inte är insatta i Barcelona tror att anledningen till att vi är så bra och vinner titlar är pga. att vi har spelare som Messi.

Det är inte därför vi vinner. Vi vinner föratt vi har spelare som brinner för hjärtat och som förstår vad ordet "seny" betyder. Om du tittar på Barcelonas bästa elva (Valdes, Alves, Puyol, Pique, Abidal, Busquets, Xavi, Iniesta, Villa, Messi, Pedro) så är 8 av 11 spelare som har växt upp i La Masia.
Så kontentan är att det är inte bara individuell skicklighet som gör ett lag framgångsrikt, det är också stommen i laget som måste vara urstarkt.

Varför är det så att Real Madrid åker ut ur CL år efter år trots deras fantastiska spelare? Jo, de har inga fanbärare ute på planen förutom Casillas.
Arsenal behöver väl egentligen bara 3 saker föratt vinna ligan: Bra målvakt, bättre försvarare och en riktig fanbärare (läs Tony Adams osv.).
Atlético Wilshere#19
2011-02-15 14:53

Dessa fanbärare är dock svårt att köpa sig till utan oftast kommer de fram genom de egna leden och eftersom Arsenal inte har lyckats få fram tillräckligt många bra spelare från den egna akademin så har Wenger tvingats köpa in mer talanger än vad han kanske egentligen hade velat.

Med tanke på Wengers förutsättningar har han dock gjort det smart. Många spelare i dagens trupp kom till Arsenal vid tidig ålder och har utvecklats tillsammans med varandra. Detta har svetsat samman laget till en stark grupp både på och utanför planen. Vissa av dessa spelare har dessutom fått starka känslor för klubben (läs Fabregas, van Persie och Song) och får ses som de främsta ledarna i laget.

Nu har det dock börjat komma fram allt fler unga britter från den egna akademin (läs Wilshere, Gibbs och Lansbury - kryddat med Walcott och Ramsey som har köpts in) så förhoppningsvis kan Wenger börja bygga en stomme av britter om några år.
Barcelona Trippeln
2011-02-15 14:48
Wilshere#19

''Wilshere kommer dock att ta över kaptensbindeln i framtiden och han kommer nog, precis som de kaptener du nämnde, inte att lämna Arsenal. Eller har han möjligen Barca-DNA han också...? ;-) ''

Blanda inte nu ihop Wilshere med Fabregas ;D
Spanien Rivaldo!
2011-02-15 14:48
Wilshere#19

Om Arsenal håller sig i den absoluta världstoppen under Wilshere's karriär så får man ju hoppas att han stannar kvar.

Jag tycker många har en väldigt skev bild på lojalitet, speciellt i klubbar så stora som Barcelona. Hade Xavi, Messi Iniesta m.m. stannat i klubben om Barca snittade en 7:e plats eller liknande i La Liga varje säsong? Hade de stannat om de hade behövt halvera sin lön?

Svaret är ett självklart nej. Det är väldigt lätt att vara lojal om man kommer upp i en klubb som Man Utd (Neville, Scholes Giggs) eller då Barcelona som länge har legat i absolut världstopp och som har möjlighet att betala bland de högsta lönerna i världen. Varför skulle de flytta?

Det är lite en annan sak att komma fram i Arsenal som har legat i skiktet under Utd och Barca t.ex., de får inte lika bra betalt eller samma chanser till titlar medans de samtidigt är bra nog för de "bättre" klubbarna.
2011-02-15 14:42
Wilshere

Jag menar bara att när lagkaptenerna i Arsenal väljer att lämna klubben för olika anledningar, då visar det hur mentaliteten är i Arsenal.

När Wenger värvar unga spelare från olika länder så glömmer han bort att varje storklubb behöver fanbärare som lyfter laget när alla andra slutar spela. Alla storlagen i Europa har sådana spelare, men jag ser ingen i Arsenal som kan göra det. Det är inte menat som något elakt, det är bara hur jag ser på saken som en utomstående.
Atlético Wilshere#19
2011-02-15 14:35

Trots att t.ex. Henry lämnade Arsenal så tycker jag inte att man kan ifrågasätta han kärlek till Arsenal, tycker du?

Klubben/Wenger hade sina anledningar att göra sig av/sälja dessa spelare och spelarna hade även de sina anledningar att lämna klubben. Henry ville t.ex. vinna Champions League och det hade han större chans att göra med Barcelona. Så i många av dessa fall slutade det ju med en win-win situation (även om man inte kan förutspå att Arsenal hade lyckats vinna fler titlar genom att behålla spelarna).

Jag håller dock med dig om att Wenger har haft ett litet dilemma när det gäller just kaptensbindeln och möjligen beror det på att Arsenal inte har fått fram tillräckligt många egna (engelska) produkter under de senaste åren? För ska man föjla mönstret bland de spelare du nämner så är ju många kaptener egna produkter eller har åtminstone samma nationalitet som klubben de spelar för.

Wilshere kommer dock att ta över kaptensbindeln i framtiden och han kommer nog, precis som de kaptener du nämnde, inte att lämna Arsenal. Eller har han möjligen Barca-DNA han också...? ;-)
Barcelona Capitán - El tiburón
2011-02-15 14:29
På tal om något annat; tycker jag det äldigt tråkigt att nästan alla andra forum är stängda för utomstående medlemmar.
Förstår att det är jobbigt för admins att hålla på att städa hela tiden när onliners m.m invaderar, men mestadels lyckas väl folk hålla en acceptabel nivå.
Annars är det ju bara att ignorera när idioter börjar skriva för att provocera.
Det brukar ju ändå vara ganska uppenbart när folk inte vill vara seriösa och bara kasta skit omkring sig.
2011-02-15 14:25
Wilshere

Ja, vad är det du inte förstår? Jag nämnde spelarna som har varit lagkaptener i Arsenal de senaste åren varav majoriteten av de har bytt klubb eller varit svin, är det fel?

Jag vet inte om du har märkt det, men man väljer oftast lagkaptener för deras lojalitet. Puyol, Ambrosini, Terry, Casillas, Del Piero, Totti osv.
Annons: