/spanien/barcelona/forum/12997.aspx/spanien/barcelona/forum/12997.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-02-17 13:02
Yaya24//

Oavsett vad Piqué gör (eller inte gör) så ska en målvakt aldrig, ALDRIG släppa första stolpen. Det lär man ju sig som 5-åring! Valdés gjorde en del räddningar riktigt bra igår men agerandet vid 1-1-målet är direkt dåligt.
Valencia Arsnl
2011-02-17 13:00
Väldigt jämn match igår. Barca med mer bollinnehav, men jämnt chansmässigt. Väldigt stor skillnad från förra året, måste jag säga, då Arsenal med 5-6 skador verkligen skämde ut sig. Igår var det två bra lag mot varandra, hade kunnat sluta hur som helst.

Anledningen till att Arsenal tar över sista 20 varje gång de möter Barca är kondition. Det springs helt enkelt mer i Premier League än det görs i La Liga. Barca är inte vana vid högt tempo över 90 minuter, de punkterar vanligtvis en match redan i första halvlek. Nej, jag säger inte att Premier League är en bättre liga, men tempot är högre, och det springs mer.

Är för övrigt livrädd för Messi i returen. Han är inte mänsklig.
Barcelona Yaya24
2011-02-17 12:59
Seriöst de Piques fel som inte hänger med. Varför klanka på alves och valdes?
Barcelona Bonzo
Jag är skit besviken på Valdés... Det är fan i mig champion inte spanska ligan...
Canaletes
Dem matcherna vi har förlorat har Puyol inte varit med + att vi kryssade 2 mather utan honom. Märkvärdigt!!!
Barcelona Barcelöööna
2011-02-17 12:50
vi kommern nog vinna på Camp Nou!
Real Madrid ¡Fuerza Los Blancos!
2011-02-17 12:43
Har letat ganska länge nu, kan ni ge mig ett svar hur det går för Puyol och hur långtid han har kvar till han är spelklar?
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-02-17 12:29
Jag är inte heller besviken på Valdés. Även de bästa kan göra misstag (se bara på Casillas agerande vid Milans 1-0 mål på San Siro, han gjorde väl "exakt" samma tabbe).

Nej så här dagen efter är jag lite besviken/bitter på att Alves hemjobb vid deras andra mål, hade han bara haft orken kvar hade han nog hunnit att täcka Arshavin och målet hade inte skett. Också bitter på som Rambla sa, på Messis bortdömda mål.

Jag tror fortfarande vi avancerar men det kommer bli tufft, riktigt tufft..

Gårdagens match såg väl ut exakt som förra årets möte. Vi dominerar första, oviss andra halvlek med Arsenal som gör två sena mål. Bara det att vi inte gjorde ett andra mål.
Aja vi får bara hoppas på att Messi har en bra dag som förra året. För igår missade han på tok för mycket.

Det är bara gå vidare, vi har stött på större nederlag tidigare.
Föresten, skulle vi åka ut om 3 veckor (gud förbjude) så hoppas jag Arsenal vinner CL. De spelar helt klart de roligaste fotbollen efter oss (enligt mig) och trots att våra klubbar inte haft samma åsikter de senaste åren, pga Cesc, så är de en av få klubbar i Europa jag inte har något emot.

Men helst ska vi vinna vår fjärde CL, först måste vi remontar!
Barcelona João Pinto
2011-02-17 12:03
Jag är inte särskillt besviken på Valdes, det var ett individuellt misstag, men det är sånt som händer. Däremot är jag oerhört besviken på de spelare, främst Alves (låg före Arshavin men valde att inte hänga med), som sket fullständigt i hemjobbet vid 2-1 målet. Sånt får inte hända, det var nonchalant, slött och fruktansvärt provocerande att se.
Spanien S-P
2011-02-17 12:01
Rambla~ @

Håller med om att det inte är offside, det man dock inte får se är passningen som kommer innan som är på väg mot en offsidestående Barcelonaspelare (minns inte vem).

Väl mött i returen. Ni gjorde en riktigt bra match igår.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-17 11:55
Rambla

Historien skrivs av vinnarna, inte av förlorarna.

Han var knappast magisk under första halvleken, visserligen gjorde han ett par briljanta saker men om man lägger det bredvid han arroganta och nonchalanta attityd igår så är det klart (för mig) vad som väger mest.
Vi kan sitta och prata om olika situationer, men om Messi hade varit Messi igår, dvs. osjälvisk och vassare så hade vi kunnat göra 2-3 mål och stängt matchen.

Ja, jag är kritisk, men det är föratt det är just Messi.
Barcelona Rambla~
2011-02-17 11:47
Hetfield- Megan Fox is a dude

Jag har inte skrivit att Messi är immun mot kritik. Jag skrev att några dåliga beslut tycks göra att allt annat han gjort faller i glömska.

Hur var han dålig igår när hans första halvlek var snudd på magisk? Att han inte gjorde en komplett bra match och dessutom tog några felbeslut, köper jag, men du kan inte vara seriös när du påstår att han allt igenom var dålig. Det är ju slutresultatet som speglar den åsikten.

Folk är lyriska över Arsenal och vissa spelare som tex Wilshere och några till och visst var de bra. Men vad gjorde de i första halvlek tex? De fick mest springa och jaga boll. De gjorde en riktigt bra sista kvart och det är det som de flesta människor tar med sig som helhetsintryck.
Barcelonistas
2011-02-17 11:45
Rambla

Jag håller inte med visst hade vi tur med vissa domslut mot chelsea. Men kom igen den engelskamedian överdrev det hela grovt några 3-4 straffar fanns det inte.

Yaya toures brytning på drogba är klockren, elr alves incidenten med malouda där folk tycker malouda faller i straffområdet men ovrebro ger frispark utanför straffområdet ( dom flesta behöver ett par riktiga glasögon, för man ser klart och tydligt att maloudas höger ben är utanför straffområdet, återigen korrekt beslut av psykologen.

Dom enda straffarna som chelsea borde haft var Piques handboll, och tröjdragningen på drogba. Men är deet inte märkligt att ingen nämner abidals utvisning som fick oss att spela i 30 min med en man mindre, ( utvisningen sker innan handsen på pique) en värdig kompensation! Elr straffen som vi borde haft på camp nou när bosingwa drar ner henry i straffområdet!? Hade vi fått den straffen 1-0 där och vi hade haft ett utmärktutgångsläge inför den returen!

"Barca har med råge betalat tillbaka för det flyt man hade med domaren mot Chelsea för två säsonger sen. Kanske folk kan sluta älta det i fortsättningen"

Folk borde lära sig reglerna!
2011-02-17 11:43
Rambla//

Tror du att Peps oförmåga att stänga matcher beror på orutin som tränare? Jag menar det är ju lätt att glömma bort att han faktiskt bara varit tränare på toppnivå i 2,5 år vilket är lätt att glömma ibland eftersom resultaten har varit så fantastiska. Likadant har det ibland kännts med hans värvningar som jag tycker varit katastrof många gånger fast nu i sommaras verkar han ha fått bättre koll på vilka spelarprofiler han vill ha, både på och utanför planen.

Tyvärr har den värvningsrutinen varit tämligen dyrköpt för Barça men men =)
2011-02-17 11:42
Rambla

Så vadå, Messi är immun mot kritik nu? Faktum är att det är otroligt själviskt och korkat att försöka dribbla mot 3 personer när Pedro och Villa är helt ensamma.
Sen hjälper det inte heller att han spenderar resten av matchen mot att försöka chippa in bollen, nästan som att det är något personligt.
Nej fan, Messi var dålig och självisk igår, även de bästa har dåliga dagar.

Pep försökte ju stänga matchen, det var därför han tog in Keita som skulle bidra med defensivt hemjobb, sen att det inte var världens bästa drag är förvisso sant, men han försökte.
Barcelona Rambla~
2011-02-17 11:34
Det är bara att konstatera, Pep har svårt att stänga bortamatcher i CL. Åtminstone mot storlagen. Man kan tycka att han borde ha lärt sig vid det här laget? Fast å andra sidan, det är få andra lag som klarar av att dominera i en bortamatch som Barca gör mot det motståndet.

En annan sak, det måste vila en förbannelse över Messi och göra mål på brittisk mark. Han har fortfarande inte gjort det. När han missade sin chip, så var det ganska tydligt att han resten av matchen ville kompensera det och göra ett mål. De chanserna han borde ha spelat Pedro och Villa, gör han i normala fall. Han har växt fram till en assiskung den här säsongen. Trots det blir det ju en enorm kritik när han nu någon gång är självisk och går på egna avslut. Vem satte upp Villa till målet, vem var det som fristållde Pedro vid "offsidemålet"? Han gör väldigt många assists men det glöms genast bort när han någon gång är lite ego och går på eget avslut.
Barcelonistas
2011-02-17 11:26
Finns inget vi kan göra grabbar just nu bara och gratulera arsenal till deras vinst. Men jag tycker vi gör en väldigt bra första halvlek, där vi stundtals spelar ut arsenal på emirates, men sen händer precis samma sak som hände ifijol när vi mötte arsenal. I andra halvlek slappnar vi av och losar.
´
jag är både nöjd och besviken på Barca men det är en retur match kvar på Camp Nou! VISCA BARCA!
Barcelona Rambla~
2011-02-17 11:23
Gogogo

Vilket inte syns så bra i klippet? Det är ju just vad som syns hur tydligt som helst. Messi är bakom bollen (vilket är det som räknas) när bollen studsar på Pedro efter målvaktens räddning. Jag förstår inte hur mycket mer tydligt det kan bli? Så gott som alla sk experter är eniga, det var ett felaktigt domslut.

Jag tänker inte älta det här i all evighet och skylla förlusten på domaren, det är sådant som sker i sådana här täta matcher i CL. Det är något man helt enkelt får acceptera. Dock kan ingen förbjuda mig eller någon annan att diskutera det.
2011-02-17 11:20
Gogogo//

Jag tycker inte det är straff om någon skulle skjutit eller nickat på Arshavins hand för då inte hans fel men det faktum att han själv (helt oattackerad) nickar bollen på sin egen hand/arm gör i mina ögon att det är straff.
Barcelona c.mako
2011-02-17 11:08
Sempre Culé . Tack för svaret.

Jag hamna i chocktillstånd igår kväll, kändes så himla ovanligt att se barca torska asså :/, men bara köra över bilbao i helgen o ta en match i taget, är inte orolig över vinst mot arsenal. Om vi kan göra 1-0 på defensivt inter med mourinho i spetsen så vet jag att 2-3 baljor sätter vi mot arsenal. Ha de gött barca fans
Gogogo
2011-02-17 11:07
Rambla:

Inte så säker på att Messis mål skulle godkännas. Han är bakom när Pedro skjuter men (vilket inte syns så bra på klippet) så studsar bollen via målvakten på Pedro och sen till Messi. Det är mycket möjligt att Messi är offside när Pedro sist rör bollen.

Tyckte domarna fattade en del märkliga beslut men som nån sa eller skrev igår så fick de ju allt som oftast rätt på repriserna.

Arshavins hands i slutet ska jag inte prata om. Jag har helt förlorat hoppet om att någonsin förstå hur den regeln funkar. Avsiktlighet? Påverkar spelet? Naturlig rörelse? Kan det inte bara vara: tar bollen på handen så är det hands?
2011-02-17 11:04
Det är inte själva förlusten som svider, det är HUR man förlorade. Vi gick ifrån en hyfsat komfortabel ledning där Van Persie provade ett par distansskott på chans till att tappa ledningen inom loppet av ett par minuter. För mig finns det väl ett par anledningar till detta:

* Barcelona BEHÖVER ha presspel, vi kan inte spela utan det. Villa må ha varit trött, men då kan man ta in Afellay eller Bojan som kan ersätta rakt av, istället för jävla Keita.

* Pique är inte Pique längre. Hans nonchalant och passiva spel är otroligt irriterande, hans huvud är inte i spelet (vi kan nog räkna vart den är).

* Maxwell bevisade igår att han håller i ligaspel men mot de större lagen så har han brister, det blev än mer klart för mig att vi måste köpa en ung vänsterback under sommaren.

* Brist på alternativ att slänga in. Vi har ingen joker som kan komma in och ändra på matchbilden, det är sanning. Bojan är usel just nu, Afellay är fortfarande förvirrad och Keita är Keita.

* Jag hatar att komma med hela "Vi behöver Messi" pratet, men igår så hade Messi chansen att punktera matchen väldigt lätt. Istället föratt placera bollen med självsäkerhet så måste han försöka chippa in bollen, oavsett sitution. Han hade flera chanser att passa till Villa och Pedro men gick istället själv. Nej Messi, igår var du självisk och högst medioker.

* Pedro hade en dålig dag, det går inte att förneka. Han brukar vara som en duracell kanin under hela matchen men igår var han loj och ointresserad.

Den som går från matchen med hedern i behåll är: Abidal, Busquets (MoM), Villa och till viss mån Valdes (trots målet).
2011-02-17 10:57
Rambla//

Håller med! Mot Chelsea hade vi tur med domsluten, inget snack om det. Dock skulle utan tvivel Bojans mål mot Inter varit godkänt och Messis mål skulle, precis som din länk tydligt visar, också varit godkänt! Helt annorlunda mtach om Messi skulle satt 2-0 där. Trött blir man ju, men det är som det är och nu får vi försöka vända på Camp Nou.

Tillägg: Precis som Ola Andersson påpekade i studion så skulle man inte heller blivit förvånad om domaren blåst straff i läget med Arshavin på slutet. Dock krävs det enorma cojones från domarens sida att blåsa straff i det skedet av matchen.
yobarca
2011-02-17 10:56
// AndreD
nu är jag knappast själv en som sitter här och hånar (stödjer det heller inte) men du måste ju förstå att folk lite retar sig på vissa av era fans. finns typ ingen klubb med fler medgångare och vissa av era fans är ju så ovana att förlora att de i förhand knappt ser det som att en fotbollsmatch ska spelas. många här inne saknar sen helt enkelt ödmjukhet.

men som du säger så är det inte över ännu. men om du följt arsenal hade du dock förstått bättre varför vi firar som om vi redan är vidare. arsenal har ett ungt lag som fortfarande är ett par år ifrån sin peak men vi har redan bevisat en oerhörd mognad den här säsongen när vi har stått upp och slagit lag som er och chelsea och spelat ut t.ex. city (miljard bygget) båda gångerna vi fått chansen. vi njuter helt enkelt som fotbollsfans vad vi har på gång för vi känner vårt lag mkt bättre än vad t.ex. sopan jesper hussfelt gör.

hur som helst väl mött! som sagt är det inte över ännu
Barcelona Rambla~
2011-02-17 10:40
Bittert bittert! Hur kan en domare vifta för offside där? Förra året flera domarmisstag mot Inter och nu mot Arsenal. Barca har med råge betalat tillbaka för det flyt man hade med domaren mot Chelsea för två säsonger sen. Kanske folk kan sluta älta det i fortsättningen?
AndreD
2011-02-17 10:20
Fattar inte varför alla arsenalfans ska hålla på och håna nu när de vann. Det är en match kvar och de firar som om de har vunnit trippeln. 2-1 är ingenting det går att vända, och dessutom har man ett bortamål som kan bli guldvärt.

Jag har lärt mig att aldrig ta ut något i förskott, det kanske de flesta här inne borde lära sig också. Detta är fotboll. Även de bästa kan förlora. Arsenal är inget dåligt lag, men de är verkligen inte bättre än FC Barcelona.
Detta vänder vi!
REMUNTADA
Villarreal Villero
2011-02-17 10:12
Mycket bra match igår. Väldigt imponerande av arsenal att stå upp så bra mot Barca. Synd för er med det bortdömda offsidemålet och handsen, det hade nog gett en annan utgång på matchen. http://www.youtube.com/watch?v=vl3jgy0fKrI Tycker fortfarande att ni är fortfarande favoriter men är dock inte helt säker längre på att ni tar det i returen. Tyckte att barcaspelarna nästan såg lite mätta ut i andra halvlek medan arsenalspelarna krigade för varje boll.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-02-17 09:41
Jag vet inte vad man ska säga efter gårdagens insats. Den var bra, men ändå inte. Måste säga att jag blev väldigt förvånad över vilken bra match Arsenal gjorde, trodde inte att de skulle lyfta sig så många nivåer sen förra säsongen.
Många säger att första halvleken var bra, medan den andra var mindre bra. Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker det är nästan precis tvärtom.
I den första halvleken började engelsmännen strålande. Det var först efter vårat mål som vi började få kontroll, tills det tycker jag motståndaren var det bättre laget.
I andra halvlek hade vi kontroll ända till Arsenals kvittering. Sedan klappade vi ihop totalt. Och Valdes misstag var heller inte roligt, han som varit så bra de senaste året.

Många skyller på Peps byte, Keita in och Villa ut. Men anledningen till varför mister tvingas till det är p.g.a våran dåliga bänk. Anfallare vi har att sätta in är Bojan och Jeffren, det hade inte heller blivit bra. Och om Villa då blir trött så måste man göra ett byte. Afellay hade kunnat komma in också, men Pep ville nog ha in en krigare och då passade Keita bra. I alla fall väljer jag att inte skylle förlusten på Pep.

Jag skulle vilja säga att vi har en bra chans i returen, men jag vet inte. Om Arsenal spelar så här bra måste spelarna verkligen höja sig flera snäpp. De enda som var någorlunda bra igår var väl Abidal, Busquets och möjligen Villa. Resten måste hlja sig. Det hjälper inte att vi kommer ha Piqué avstängd, även om han inte var den bästa idag. Det blir väl Abnidal och Puyol som får spela mittbackar och vi får se hur de kompletterar varandra.
Barcelona comprende
2011-02-17 09:30
Barcelona Sempre Culé
2011-02-17 09:13
c.mako
Sänt: 2011-02-17 08:56: Han har en förmåga att hämta sig snabbt då han är vältränad och kan förmodligen spela returen mot Arsenal. Mycket talar för att han är klar redan till helgen, men jag tror Pep väljer att vila honom en vecka till med tanke på just returen mot The Gunners.
Annons: