/spanien/barcelona/forum/1296.aspx/spanien/barcelona/forum/1296.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Davids3
2016-01-28 17:25
.
Barcelona Davids3
2016-01-28 17:25
"Xavi mener dog ikke, at der går langt tid før den 18-årige midtbanespiller(Seung-Woo Lee) er at finde på Cataloniens bedste mandskab. ”I løbet af et eller to år vil han være at finde på førsteholdet” fortalte Xavi til Navar Sports og efterfølgende sammenlignede ham med selveste Messi."

Hmm, det vore något :)
Barcelona Barca3# BIGPUN
2016-01-28 17:13
@Andresito:

Haha, vad är nästa ursäkt?
Barcelona Andresito
2016-01-28 17:01
@Barca3# BIGPUN:

Han är redan igång.
Barcelona Andresito
2016-01-28 17:00
"When the tax man knocks on your door"
Barcelona Barca3# BIGPUN
2016-01-28 16:56
@Vampíro:
Perez kommer nog riva ner toaletterna som förra gången
Barcelona Vampíro
2016-01-28 16:48
Copa final is this year expected to be in Madrid. Unclear if Real Madrid would allow Barcelona to play final at Bernabeu stadium. [sport] Unclear? Större chans att hitta bigfoot i skogen.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona DM1982
2016-01-28 15:56
Barcelona right back Martin Montoya (24), now on loan at Inter Milan, will join Betis on six-month loan. Deal expected tomorrow. [as sky] Det gick sådär med Interflytten.
Barcelona Bosketts
2016-01-28 15:52
Ska jag vara ärlig är jag mer förvånad över spelare som inte lär sig språket i en ny klubb, än vad jag är över att Marc pratar spanska efter nästan två år i klubben.

De har ju rätt mycket fritid och får säkert mycket hjälp med lärare osv från klubben.
Barcelona Katalano
2016-01-28 15:31
Gabriel

Tack för översättningen av Ter Stegens intervju. Gällande hans spanska: Om jag inte missminner mig så tog han spanska lektioner redan innan han var klar för Barca vilket visar vilken inställning han har. Det uppskattar jag som Culé väldigt mycket.
Barcelona Gabriel
2016-01-28 15:13
Ter Stegens spanska är ju riktigt bra, impronerande måste jag säga, bättre än många andra som varit i klubben i bara ett och ett halv år. Kolla Zlatan och Hleb exempelvis, språket är så sjukt viktigt för att kunna klara av att acklimatisera sig i en ny klubb och ny liga - framför allt för en målvakt. Skönt att veta att Ter Stegen nu behärksar det spanska språket, så vitt som jag hörde, utan några som helst svårigheter (tänker på betydelsen av att kunna kommunicera med sina mittbackar bland annat).

Han säger saker som att Busquéts är så klart viktig för laget men Barcelona är en stor klubb och kapaciteten alla spelarna bär på håller högsta nivå så varenda en klarar av att gå in och leverera bra ifrån sig. Mascherano gör det bra både som mittback men också som pivote. Atletic är ett lag som det kostar att vinna mot eftersom dom spelar mycket mycket press på bollförande lag och med mycket intensitet, men mot slutet av matchen blev det lite enklare för dom blev trötta. MSN's betydelse för laget är viktigt och det är de som står för de avgörande målen oftast, men det handlar mer om kollektivet och det är det som har fungerat så bra och det är är även nyckeln till framgång i framtiden. Han säger också att man hoppas kunna vinna matchen mot Atletico Madrid till helgen för att få ännu lite mer utrymme bakom sig till ligatiteln.
Barcelona Liunil Masse
2016-01-28 14:22
Många som ger våra backar skit för att inte vara bra i speluppbyggnaden under press, både igår och mot Malaga. Kolla på matcherna igen, våra backar har NOLL alternativ att passa när motståndet tokpressar. Då kan man ifrågasätta mittfältet och anfallet som inte gör sig tillgänglig med rörelse? Avståndet var för långt mellan backlinje och resten. Piqué är en av världens bästa när det gäller passningsspelet, men igår såg han bedrövlig ut. Hela laget måste hjälpa till när man möter lag som tokpressar. Spelar några ionspirrerat så blir det pannkaka. Tycker Neymar gjorde vad han kunde för att spela förbi Bilbaos press medan Messi och Suarez o resten inte gjorde det.
Barcelona Suarez9
2016-01-28 14:20
@neymar JR:

Tittade på situationen igen hittade den vid 03:35. Visst jag kan förstå tanken med bollmottagningen men tycker fortfarande att hade Neymar inte blivit tacklad så skulle han gå rätt mot målvakten då den andra spelaren inte skulle hinna och är tekniskt sätt bakom spelarna. Men men det är väl en tolkningsfråga helt enkelt
Barcelona Santiago Cazorla
2016-01-28 13:18
@drush:
Spot on, sån otroligt viktig och underskattad egenskap på den positionen och de bästa lagen i Europa har en spelskicklig defensiv mittfältare istället för en 'destroyer'. Men det är även det som gör Busquets till den bästa eftersom han kombinerar båda dessa egenskaperna perfekt.
Barcelona neymar JR
2016-01-28 13:13
Suarez9 Jag tycker domaren gjorde rätt, neymar fick en dålig touch och var påväg mot sidlinjen och inte mot mål. Svårt att räkna in det som frilägesutvisning då chansen rann förbi
Barcelona Bosketts
2016-01-28 13:10
Suarez9

Jag tänkte precis likadant. Man såg också på Bilbao-spelarna att det var väldigt nöjda med att inte få rött i den situationen.

Tyvärr handlar det nog mycket om att Neymar förstärker i varje situation, vilket gör att domaren känner sig tvungen att enbart ta ett gult ifall han har fel.

Hade det istället varit Messi hade nog chanserna på frilägesutvisning varit betydligt större.

Sen har jag inte hundra procent koll på den regeln. Men det såg åtminstone ut som att det borde varit rött.
Barcelona Suarez9
2016-01-28 13:04
Tjena! Fastnade för en situation igår över et domslut och tänkte fråga om ni andra ser på det på samma sätt. När Neymar blir tacklad som siste man är inte det ett solklart rött kort? Visst tacklingen är inte svår men det är ju en målchans om han släpper honom.

Vad tycker ni andra?
Barcelona Bosketts
2016-01-28 12:51
Flavia

Om det är någon som hunnit ifatt Inaki där, så är det just Alba. Men det är också en ganska oviktig diskussion i sammanhanget. Det är klart att Mathieu inte hinner ifatt Inaki, men han kan åtminstone försöka. Han är trots allt en professionell fotbollsspelare som får (rätt ordentligt med) betalt för att försöka försvara målet.

Då kan man tycka att en hemåt-jogg mot "La ligas snabbaste spelare" inte är i närheten av godkänt.
Flavia
2016-01-28 12:29
Å andra sidan får man faktiskt ha i åtanke att Williams är den snabbaste spelaren i La Liga, knappast så att Alba hade gjort det bättre i den situationen om man får säga så...
Barcelona Z_Z
2016-01-28 12:28
@Mido:

Då får de nog lägga 250 på Neymar och 50 på Ronaldo. Något annat är inte rimligt.
Barcelona Mido
2016-01-28 12:07
PSG förbereder 300 milj € för Ronaldo och Neymar, haha alltså så många rykten om Neymar.. Fattar de inte att det är nästan omöjligt.
Barcelona Katalano
2016-01-28 11:55
drush

Skriv gärna oftare, speciellt eftersom du har mycket vettigt att bidra med. Angående nivån på forumet så är det ofta såhär det blir när ett lag tar världen med storm. Det tillkommer massa nya fans och ofta från den yngre generationen och vissa vill bara få uppmärksamhet här inne. Därför drar dessa ner nivån lite väl mycket och i vissa fall t o m skrämmer bort en del bra skribenter som tröttnar till slut.

Med fler vettiga skribenter så blir det också lättare för samtliga att ignorera inlägg från skribenter man vet håller en låg nivå här inne. Idag så är det svårt att ignorera dessa, tyvärr, så skriv väldigt gärna oftare och dela med dig dina egna tankar och analyser.

Barcelona Yellow cake
2016-01-28 11:47
Kröjff och Drush
Det är ju (era) seriösa, analyserande inlägg man önskar få läsa. Oneliners om hur mkt Ronaldo suger får man leva med och scrolla förbi.
Barcelona Kröjff
2016-01-28 11:29
drush

När jag läste ditt inlägg så kom jag att tänka på Leonard Cohen som skrev att det finns sprickor överallt och det är där(för) som ljuset kommer in. Så skriv mer ofta!
Barcelona Bosketts
2016-01-28 11:26
@Flavia:

Som jag sa: det är få som sköter den situationen bra. I synnerhet Rakitic (ger Aduriz för mycket tid), Vermaelen (helt vilsen) och Mascherano (för högt upp och tvingar Rakitic att kliva ned).

Men det rättfärdigar inte Mathieus bristande försvarsspel. Han gör ALLT fel i den situationen, och då han tappar markering (bland annat) på den faktiska målskytten skulle jag lägga den största skulden på honom.
Barcelona Neymar N11
2016-01-28 11:26
Nu efter matchen igår så känns det skönt med avancemang men 1a halvleken var vi klass med Levante. Det kändes som att spelarna trodde att Bilbao hade redan gett upp och vi spelar hemma. Det som är bra att man lär sig mycket från såna här matcher. Kämpa hela vägen.
Flavia
2016-01-28 11:19
Bosketts

Självklart ska Mathieu få sin beskärda del av kritiken, men främst är det framförallt Rakitic som sket fullständigt i att störa Aduriz utan snarare gav den sistnämnde tillräckligt med tid för att kunna lägga en genomskärare till Williams utan att baskern blev under press från kroaten..
Barcelona drush
2016-01-28 11:18
Hej gott folk. Har följt forumet i många år nu men skriver väldigt sällan. Generellt tycker jag att kvalitén av diskussionen har försämrats här inne. Istället för en blandning av analyser, glädjeyttringar och hyllningar/förhoppningar så skrivs det mkt "sensationsinlägg" liknande Aftonbladets rubriker och bashing (HAN är bäst, HAN är sämst) och skitsnack om Real. Känns lite som vi som barcafans blivit bortskämda sen Pep-eran och har glömt den svårare tiden, speciellt innan Ronaldinho. För att avsluta mitt gnällande: mer genomtänkta inlägg!

Matchen igår tycker jag visade tydligt hur viktiga Busquets och Iniesta är för oss, framför allt saknade jag Busi. Busi har växt som spelare för varje år och är, om inte den bästa, bland dem bästa defensiva mittfältarna i världen. Han spelar otroligt smart, läser spelet och täcker ytor som få kan. Han är långt ifrån snabb men balanserar det med placering och timing. Men i matchen mot Bilbao saknades Busquets av en annan anledning man kanske inte tänker på lika mycket, hans betydelse vid speluppbyggnaden och vårat anfallsspel. När vi börjar våra anfall från mitt/ytterbackarna är det viktigt att mittfältarna, speciellt den defensiva, gör sig spelbar hela vägen till bollen når anfallet. Inte bara för att möta och sen passa vidare till tex. ytterback utan ta ny yta längre upp i banan igen och ge alternativ för uppspelsfasen. Detta gör Busi exceptionellt och har en tydlig förståelse med samtliga lagdelar och det är detta som gör honom oersättlig. Masken gör för det mesta ett bra jobb defensivt men under uppspelsfasen kan han inte mäta sig med Busi. Det tyckte jag var tydligt igår, främst under första halvlek då vi hade svårt att spela oss ur Bilbaos pressspel.

När det gäller Messi så tycker jag folk drar för stora slutsatser från enstaka matcher. Han hade en dålig första halvlek då han kom för långt ner i banan och tappade ovanligt mkt boll. Detta tror jag också har att göra med att vi hade problem i uppspelsfasen, när han fick bollen saknade han ofta alternativ. Han kunde bara spela bollen bakåt och Messi gör det väldigt sällan. Han ryckte upp sig i andra halvlek och såg stundtals väldigt bra ut, saknade lite fokus i slutmomenten. Trots en sämre dag gör fortfarande Messi väldigt mkt bara genom markeringen han kräver och hans förmåga att fördela bollar hur han vill.

Slutligen så visar det styrka att vinna matcher utan att briljera. Så såg det ut delar av förra säsongen också. Det viktigaste är att prestera hela året och vinna dem viktiga matcherna på våren, det är så man vinner titlar. Lucho verkar vara väl medveten om det och bevisade det förra säsongen. Så ni som förväntar er fotbollsorgasm varje match får lugna ner er helt enkelt. Hellre en halvslö vinst mot Malaga och sen viktig vinst mot topplag än totalkross av sämre lag varvat med trötta insatser i viktiga matcher!
Barcelona Bosketts
2016-01-28 11:09
@neymar JR:

Tycker förvisso Mathieu får oförtjänt mycket skit här inne. Men målet är (till stor del) hans fel. Först och främst släpper han Williams helt och försöker sig på någon halvdan offside-fälla, sedan joggar han tillbaka. Hade han tagit i och sprungit hade han (kanske) hunnit med att rensa Williams avslut.

Riktigt dåligt agerande rakt igenom.

Sen, visst. Det är många som inte sköter sig optimalt där. Men hade det varit Alba istället för Mathieu hade det inte varit 0-1 i det läget.

Man får göra misstag. Det är mänskligt. I synnerhet när man inte har alltför många matcher i kroppen och möter ett intensivt Bilbao. Men det som stör mig något enormt är att han joggar mot mål samtidigt som Williams rundar Mats.
Barcelona Kröjff
2016-01-28 10:54
@Mascherano#14 el Jefecito:

Tack för din eftertänksamma replik och välbefogade invändning. Och om nu Messi skulle ställas inför det sorgesamma tradingscenariot du beskriver och med bortamatch mot Stoke i morgon efter gårdagens match, är jag nog rädd för att Ferguson skulle få rätt.
Annons: