/spanien/barcelona/forum/12945.aspx/spanien/barcelona/forum/12945.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Rogge
2011-02-22 16:20
Jag tror att just denna värvning delvis är en hämndaktion, är fullt medveten om att denna typ av värvningar gjorts tidigare så som i fallet med Cesc och Merida. Försvarar inte alls värvningen, försöker bara belysa de relationer som nu finns mellan klubbarna. Förväntar mig också ett motdrag från barcahåll, exempelvis mer snack om Cesc eller nya bud. Vet dock inte om den finansiella uppbackningen finns för ett realistiskt bud.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-02-22 16:12
Rogge//

"Mycket bottnar nog i Wengers ogillande av Barcastyrelsens agerande i värvningsförsöken av Cesc"

Det argumentet faller ju på sin egen orimlighet eftersom både Cescs övergång från Barça till Arsenal (naturligtvis) samt Merida-historien (som förövrigt är direkt avskyvärd!) hände långt innan Cesc-såpan i sommras. Det är alltså ingen hämnd-aktion från Wengers sida eftersom han har gjort dessa typer av värvningar förut.
Rogge
2011-02-22 16:00
Är arsenalfan men kan förstå er frustration. Det som är rätt enligt lag är inte per automatik moraliskt försvarbart. Mycket bottnar nog i Wengers ogillande av Barcastyrelsens agerande i värvningsförsöken av Cesc. Han har ganska tydligt visat att Cesc inte är till salu och ändå har bud som han uppfattat som skambud ramlat in. Han upplever säkert en brist på respekt från barcahållet och tar nu varje chans för att ge igen och visa att man inte behandlar honom och Arsenal hur som helst. Vet lika väl som er att många av tapping up-historierna är överdrivna men ett par av dem har ju både substans och var rejäla övertramp, exempelvis tröjpåsättningen. Nu ser han sin chans i o m detta kryphål, och tar den. Han vill säkerligen ha spelaren men att han är just från er gör det hela än mer intressant. Er ilska borde dock inte enbart riktas mot Arsenal, det spanska förbundets tafatthet är ju faktiskt häpnadväckande. Likväl borde er styrelse, som antingen helt missförstått Cesc marknadsvärde eller faktiskt lägger bud som enbart är till för att oroa, få sig en skopa. De bär också, liksom Wenger, en del av skulden för de frostiga relationer som nu finns mellan klubbarna.Väl mött.
Spanien Blausvart
2011-02-22 15:57
Det är klart att det är för att ni är jävligt bra, bland de bästa i världen på att utveckla spelare som Arsenal är och "snokar" runt la masia. Men ni får det att låta som att vi bygger hela vår ungdomssatsning på att sno från er. Arsenal jobbar ju globalt med att locka spelare det är inget unikt med att vi nu tog in Toral. Vi har ju värvar från Japan, Mexico, England och Bolivia bl a den senaste tiden.

Det vore ju tjänstefel av Wenger att då inte sondera terrängen på "världens fianste plantskola" och se vilka möjligheter som finns. Sen kan jag förstå att ni blir förbannade, men det är en annan femma. Men till slut så är det ändå ett beslut som spelaren måste ta, kanske i samråd med sin agent och sin familj vad dom anser vara bäst för hans utveckling.
Barcelona Barcadinho.
2011-02-22 15:48
Jag ser att ni diskuterade Keita, samt vår bänk längre ner.

Låt oss jämföra som snabbast mittfältet och anfallet under trippel säsongen. Då allt gick så klockrent och titlarna ramlade som manna från himlen.

Anfallet – vi hade bara två alternativ på bänken i form av Bojan och Hleb bakom Messi, Henry och lejonet. Idag har vi Bojan och Afellay.
(Båda Hleb och Afe kan spela som mf).

Mittfält – Vi hade Keita, Busqi, samt Gudjohnsen på bänken bakom Yaya, Xavi och Iniesta.
Idag har vi Keita, Mascherao och Thiago
(Gudi spelade så lite så man kan säga att Thiago tar hans speltid istället).

Det verkar på ett sätt som om att vi inte hade bättre bänk under trippel säsongen.
Vi hoppas på att vi slipper många långvariga skador. Precis som under trippelsäsongen. Pep tar en risk här, men det är medvetet.
I bagaget har han en lösning – han låter spelare spela i andra positioner vid behov. Busquets kan vara back om det behövs, Iniesta kan vara anfallare osv.
Barcelona Ordem e Progresso
2011-02-22 15:40
yobarca

Med tanke på att Arsenal försöker efterapa hur vi spelar, så är det väl självklart att de försöker sno till sig material för det? Lite svårare om ni värvar något träben från West Ham? Så tro inte att det är för att talangerna i England är för dyra som ni smyger omkring utanför La Masia. Det är för att La Masia är världens största talangfabrik, och att klubbarna i England inte har i närheten av en sådan ungdomsverksamhet.
Barcelona Barca4eva
2011-02-22 15:38
Varför kallar man Wenger för en grodätare btw? =p
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-02-22 15:10
Det handlar om respekt, när Arsenal håller på såhär så visar det brist på respekt och klass.

Nej fan Wenger, sluta ta talanger från andra lag, kan du inte försöka få fram egna spelare? Grodätande förlorare.
Barcelona Pep - El Míster
2011-02-22 15:05
yobarca/

Håller inte med dig. Det handlar inte om att Barca kan locka till sig spelare från småklubbar runt om i Spanien. Det handlar om att Barça långsiktigt arbetat i samma riktning i snart 20 år med talanger och tiki-taka spelet. Därför är ungdomarna därifrån väldigt duktiga. Hade Chelsea, ManU, Arsenal och Liverpool haft samma idéer osv. hade dom också fått fram grymma spelare från England. Det handlar inte så mkt om idividen utan mer vad Barça faktiskt gör med spelare, UTVECKLAR dom.

Talangerna som sitter på kontrakt i småklubbarna i England som Arsenal tex. inte får värva är inte lika duktiga som talangerna i Barça eftersom Barça har en ungdomssatsning som är unik och väldigt bra. Därför vänder sig tex. Arsenal sig till oss eftersom dom är extremt talanfulla, utvecklade osv. INTE för att det är BILLIGT.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-02-22 15:03
Herregud vad desperata Madrid är , matchen har inte ens börjat och de har redan skrivit flera artiklar om den , undra hur det blir sen om de vinner matchen. Men inte så konsigt, de har ju inte gått vidare på sex år.
2011-02-22 14:59
Precis Rambla! Hur mycket hjälper egentligen Arsenal ungdomarna? Jag skulle snarare påstå att det är pengarna som lockar spelarna idag faktiskt. Det är endast Cesc som lyckats och utvecklats till en världsspelare. Finns verkligen inget som talar för att han skulle utvecklats mindre i Barça om han stannat där.

Arsenal påstår sig vara en klubb som tar fram ungdomar när dom i själva verket "snor" åt sig halvfärdiga talangar från världens bästa akademi och sedan bara ger dom raka spåret till ett A-lag som inte vinner ett skit. Ser man till vilket tålamod t.ex. Iniesta har haft genom åren. Var är han nu? Den näst bäste spelaren i världen. Bojan är ännu ingen superstar men han visar iaf. också tålamod och kärlek för att spela för sin favoritklubb.

En vacker dag får 9/10 ungdomar resa tillbaka till spanien och se på sina kompisar som gått upp i Barças A-lag och tänka "det kunde varit jag, dumma Arsenal som lurade mig".
yobarca
2011-02-22 14:53
trött man blir på att vissa här inne inte begriper att spansk och engelsk fotboll fungerar helt olika. det ni kallar "satellit klubbar" finns inte på samma sätt i england för att i spanien är småklubbarna riktigt små och fattiga medans i england har mindre klubbar mer pengar och försöker hålla på sina spelare tills de växt upp. eftersom det sedan finns bara två lag som har riktigt mkt pengar i spanien, vilket småklubbarna så klart behöver, så går de oftast till dem. spanien har sin bästa generation fotbollsspelare någonsin nu och därför har man men hjälp av detta kunnat plocka in spelare som iniesta, puyol, busquets, pedro och pinto i tidig ålder.

hur som helst är barcas ungdomsverksamhet grym men den går alltså inte att jämföra med någon annan i englands eller världen av flera anledningar. ni bör inte räkna med att barca kommer ha det lika bra om 10 år på den här fronten, vilket om det finns något fan som är 35-40 år här inne säkert kan påminna er om.

när det kommer till arsenal har de skött det bra så gott det går och har ett par spelare som spelat där sen de var barn. men det vanliga är att en arsenal spelare kommer till klubben i typ 17-18 års åldern, vilket är en mkt yngre ålder än när majoriteten av klubbar plockar in sina spelare.

så något att tänka på är alltså också om fotbollsspelaren är spansk och har visat lite extra talang som barn finns han mer stor säkerhet i antingen barcelona eller real madrid när han är 15.
2011-02-22 14:52
Den moraliska aspekten i dessa värvningssagor har för mig större betydelse än den lagliga aspekten. Även om Arsenal inte gör något "olagligt" som värvar kontraktslösa ynglingar ifrån Barça så är det fruktansvärt oproffsigt att ändå inte gå igenom klubben först. Precis som Rambla säger så är summorna ändå inte av det högre slaget i dessa fall.

När Arsenal agerar på detta sättet så sätter dom ju sig själva i en obekväm sits där dom får massiv kritik från både oss supportrar men också olika experter. Sen vill dom inte ta diskussionen utan hänvisar endast till lagen osv.
Hur pass smart är det? De flesta storklubbarna i Europa har en bra relation till varandra när det gäller värvningspolicy och jag tycker det även skall gälla unga spelare tom. 15 år. Många spelare är redan vid 16-17 års ålder väldigt duktiga och kan vara en stor framtid för vissa klubbar. Att Arsenal skall "sno" åt sig vissa av dessa från Barça pga. ett hål i lagen är väldigt moraliskt fel, speciellt när dom inte kan stå för konsekvenserna.

En teori jag har är att detta faktiskt kan ha försvårat värvningen av Cesc till Barça. Hade relationen klubbarna emellan inte varit så infekterad hade Barça möjligtvis visat mer "respekt" och lagt ett högre bud, mer anpassat till hus bra Cesc faktiskt är. Budet på 400 milj. som blev det sista är inte lite men självklart är Cesc värd mer än det, iaf. enligt mig.

Dessutom håller jag med om vad El Kaiser säger. Barça hade aldrig uttalat sig och lagt på offensiven på Cesc om det inte var fruktansvärt uppenbart för hela världen att Cesc bästa kompisar spelar i Barça och att han uppenbart är sugen på en flytt tillbaka. Med rätt bud från Barça är jag säker på att Cesc spelat i Barça idag. Han vill säkerligen också att Arsenal skall få en rejäl summa för honom då hans kärlek till Arsenal självklart är stor.
Barcelona Rambla~
2011-02-22 14:47
Abbe.

Det hela är absurt. Vi vet alla hur pinsamt det spanska förbundet vanligtvis agerar, så ingenting förvånar väl längre? Det jobbiga är ju att klubbarna inte kan säga nej eller neka anbuden som dyker upp. Man måste hela tiden lita till att man klarar av att övertala ungdomarna att stanna och ta sitt förnuft till fånga.

Jag läste någonstans att Rosell är fly förbannad över detta senaste agerande från Arsenal och ska tydligen ha tagit upp detta under mötet på Emirates i förra veckan.
Barcelona Abbe.
2011-02-22 14:43
Det är för mig en gåta att det spanska fotbollsförbundet inte agerar i den här frågan. Det är inte bara klubbarna som drabbas, utan även nationen. Deras målsättning måste väl ändå också vara att behålla de mest talangfulla spelarna inom landets gränser?

Edit: Slog för övrigt precis upp min morgontidning och läser rubriken: "Arsenal vill ha Olsson". En 15-åring som idag tillhör IFK Norrköping. Vilken tillfällighet.
2011-02-22 14:41
el Flaco

Glöm inte Iago Falque, men det var mer föratt han hade problem med Luis Enrique än av giriga skäl.
Barcelona el Flaco
2011-02-22 14:39
För att vända på steken, hur pass många spelare har verkligen lyckats när de har lämnat La Masia i tidig ålder?

Giovani dos Santos räknas idag som ett skämt, Gai Assulin huserar i City som ståtar med ett stjärnfyllt lag så han lär knappast få många speminuter.

Fran Mérida, som flydde till Arsenal, spelar idag för Atético, som bara det är en fail i sig.

Cesc är väl en av de ytterst få (den enda?) som har haft en lyckad utveckling, men även han har vunnit fler titlar med det spanska landslaget än med sitt klubblag.

Smarten up kids!
Barcelona Rambla~
2011-02-22 14:39
el Flaco

Sergi Samper är ju den mest lovande av de två. De har samma agent ja, Pere Guardiola. Wenger har försökt locka över båda två till London men tydligen bara lyckats med Toral som det verkar.

Jag fattar inte hur denna jävla Wenger bara har mage att uppträda så här omoraliskt ännu en gång. Jag hoppas klubben stämmer Toral precis som man gjorde med Merida.
2011-02-22 14:37
Jag finner det otroligt intressant att när vi ska köpa loss Cesc för runt 40 miljoner när de fick honom för nästintill gratis så är vi boven i draman, men när Wengers scouter är utanför akademin och försöker dra till sig spelare så är det under logiken "Ja, men de är inte 18 år, därför får vi ta de".

Seriöst, bestäm er, en sak blir inte rätt bara föratt ni gör det. Äckliga Wenger, han kommer att bli ihågkommen som en förlorare.
Barcelona Rambla~
2011-02-22 14:33
Robin v.p

Arsenal är en vidirig klubb. Wenger skulle jag kunna göra något brottsligt mot om jag mötte honom ansikte mot ansikte. Så illa tycker jag om fanskapet.

Ni snor talanger ja. Ni går bakom ryggen på klubben, Barcelona i det här fallet, och övertalar yngligen att han troligen får bättre chanser i Arsenal och PL att slå igenom där. Hade ni istället vänt er till klubben direkt och frågat, den här spelaren, hur mycket vill ni ha för honom? Det hade knappast blivit någon hög summa när han bara är 16 år. Nej, istället ska ni gå bakom ryggen utan att informera Barcelona och betala den träningsavgift som UEFA har faststället.

Vidriga jävla klubb!
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-02-22 14:31
OTBAG//

"Det är inte bara Arsenal som är boven i dramat, Toral har även han en egen vilja."

Kanske någotför gunners-fans att fundera över också. I sommras när Barça jagade Cesc och alla Arsenal-fans var fly förbannade så kanske dom istället borde lyfta blicken och titta lite på vad Cesc själv ville. Det är inte bara Barça som är boven i dramat, Cesc har även han en egen vilja.

Jag vet att kontraktssituationerna är vitt skilda mellan Toral och Cesc men principen är den samma. Man väljer själv vem man vill rikta sin ilska emot men faktum är Barça aldrig hade gjort en sådan offensiv mot Cesc om inte han gjort det glasklart att han ville till Barça vilket han också senare erkände på presskonferansen,
Barcelona Myrran
2011-02-22 14:31
elbraco

Hade för mig att det finns ett antal satellitklubbar/avtal med klubbar visste dock inte säkert.
Barcelona el Flaco
2011-02-22 14:28
elbraco/

Det kan ju uppstå intressekonflikt om klubben förhandlar med spelarens agent, som också råkar vara lagets tränares bror. Tycker det är ganska logiskt, det hade bara lett till oändliga spekulationer om att Pep pressar styrelsen till att värva en spelare så att hans lillebror kan få ut pengar om dealen går igenom. Pep hade inte velat att det ska mynna ut till det.

För övrigt står det även i den artikeln från MD som jag länkade till längre ner att Pere Guardiola även är Sergi Sampers agent. Kan det vara så att Pere hade bättre lycka i att övertala Samper till att stanna kvar?
elbraco
2011-02-22 14:20
El Flaco
Pere Guardiola verkar ha rätt bra spelare i sitt stall.. har han inte även Luis Suarez? Nu vet jag ingenting om deras relation men det jag har hört om Suarez är att han inte var aktuell på grund av att hans agent är Peps bror. I mina öron låter det som ett skäl till varför han BORDE komma och inte tvärtom.
Eller är det någon FIFA/UEFA-regel som spelar in? Det vore det enda vettiga jag kan tänka mig som skulle förhindra det...

Myrran

Något annat man kan tillägga är att Barca har många satellitklubbar man samarbetar med, bl.a. Pobla de Segur varifrån man hämtade El Corazon Puyol!
Barcelona Myrran
2011-02-22 14:17
Robin v.p

Är ju tyvärr bara tvungen att svara.

"Men det är ju klart ni värvar ju ALDRIG, utan fostrar alla spelare från födseln"

Någon som sagt att vi inte värvar? Klart som *** att vi värvar spelare. Finns ett par Barca scouter runt om i Spanien och världen. Dock har jag aldrig hört något om kontroverser när Barca värvar en spelare från säg, Sant Andreu (ett Barcelona baserat lag i 2-3 divisionen), som jag har läst så har Barca bra kontakt med klubbarna och pratar med ledningen om de är intresserade att värva en spelare. Spelarna måste ju komma från något håll. Känns inte som att Barca går direkt till 16 åriga spelare och ger ett lukrativt kontrakt och sen om spelaren går med på det hostar upp en liten peng till klubben som tack för att ni fostra spelaren till oss.

Sen finns det exempel som alltid kommer upp när det gäller att värva ungdomsspelare. Messi kom till klubben och provspelade, inte så att Barca flög ner och hämta hem han som många vill få det till. Alla kamuraner finns i Barcas ungdomslag tack vare en annan känd kamuran vid namn Eto'o som har ett avtal med Barcelona, inte så insatt i det där. Inte Barca som kidnappat dessa från Afrika som många också vill få det till.

Sen, så har ju Wenger i princip skickat ner ett SAS och kidnappat en spelare som han ville ha av Barca (Fran Merida). Men det behöver vi inte ta upp nu...

Barcelona el Flaco
2011-02-22 14:04
robin v.p/

Bara för att jag inte kritiserade Wenger i mitt förra inlägg innebär det inte att jag tycker att hans tillvägagångssätt att plocka talanger från vår akademi är OK. Klart det är oerhört störande att han och sina scouter cirkulerar kring La Masia dag in och dag ut. Även om vi så klart införskaffar oss unga talanger från andra klubbar rör det sig oftast om mindre katalanska klubbar där spelarna inte har några möjligheter att utvecklas vidare. I FC Barcelona ha de däremot alla förutsättningar att ta klivet upp till den stora scenen. Notera även att Barça aldrig har snokat omkring hos andra etablerade klubbars ungdomsakademier och varit involverat i en liknande såpa som Merida-incidenten.

Men som jag skrev tidigare är inte lönt att gråta över förlusten av en yngling som inte ville stanna kvar i en av världens absolut bästa akademier i och i en klubb som har en, för närvarande, välfungerande policy att plocka fram egna produkter. Det sägs att en av anledningarna till att Jon Toral ville spela i Premier League beror på att hans mamma är från England och han vill kasta tärningarna och gambla med sin karriär så varsågod.
Barcelona DM1982 [Runtime Error]
2011-02-22 13:57
robin v.p

Det är ing som har påstått att vi inte värvar, sluta löjla dig nu.

Kan du svara på några frågor som jag ställde förrut?

Har Arsenal en egen akademi?
Vilka spelare har gått den långa vägen från akademi till a-lag?

Skulle vara intressant att få veta det.
Spanien robin v.p
2011-02-22 13:53
el flaco

TACK för att du på ett vettigt sätt kommenterar och slänger lite nytt ljus över hela sopan och inte bara skriker rakt ut som en del andra härinne.
Spanien robin v.p
2011-02-22 13:50
OJOJOJ vad tyst det blev efter OTBAGs inlägg angående hur äckliga arsenal är.....

Men det är ju klart ni värvar ju ALDRIG, utan fostrar alla spelare från födseln.

Att reglerna är som de är är väl inte alla engelska klubbars fel eller? Att sedan spelaren själv har ett val kanske väger in också, men nej förlåt Wenger har nog skickat ner SAS och kidnappat spelaren framför näsan på Pep, så är det nog....
Barcelona el Flaco
2011-02-22 13:48
När det gäller Jon Toral verkar det som att det var han själv som ville lämna för att spela i Premier League. Hans agent är Pere Guardiola, Peps lillebror, och såväl agenten som Albert Puig, en av de högst ansvariga för ungdomsakademin, försökte övertala ynglingen till att stanna i Barcelona, men onekligen utan någon framgång.

Enligt MD ska Jon Toral tydligen vara den bäste från Cadete A så det är verkligen tråkigt att vi "förlorar" honom. Samtidigt känner jag likgiltighet med tanke på att han inte visar något intresse eller vilja att stanna kvar i Barça. Det finns många andra intressanta talanger i Cadete A, som förra säsongen vann Nike Premier Cup.

Slutligen tycker jag att det spanska fotbollsförbundet borde ändra sina regler för att göra det möjligt för de inhemska klubbarna att skriva professionella kontrakter med sina ungdomsspelare när de fyller 16, för att på så sätt undvika att de engelska gamarna snor åt sig våra talanger utan att kunna förhindra det.
Annons: