/spanien/barcelona/forum/12944.aspx/spanien/barcelona/forum/12944.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Spanien OTBAG
2011-02-22 17:58
Abbe.//

Det accepterar jag, absolut. Jag tycker inte heller det är speciellt vackert att man har möjlighet att värva 15-16 åringar så pass enkelt. Men nu är reglerna så och det är ingen anledning för att börja hata Wenger.

Att du har något emot Wenger kan jag inte klandra, det är en personlig åsikt likt jag kan ha något emot någon från er klubb. Men de som hatar honom p.g.a dessa värvningar bör tänka om och rikta sitt hat mot någon annan, möjligtvis den som har hand om reglerna.
Barcelona Rambla~
2011-02-22 17:57
OTBAG

För att klargöra, jag kallar dig inte för dum i huvudet rakt av. Jag skrev att om du resonerar så som mitt exempel var utformat.

Du kanske ska ställa dig frågan varför klubbarna har dåliga relatrioner? Visst, det är enkelt för dig som gooner att skylla på Laporta och jakten på att försökva värva Cesc, och samtidigt blunda för hur ni jagat talanger i Barcelona under alla år vilket resulterat i bla Cesc och Meridas övergångar.

Ditt fösvar med att de saknar kontrakt är ju bara skrattretande. Den regeln du syftar på är spelare under proffskontrakt som endast har 6 månader kvar på kontraktet. Ja, de spelarna kan man kontakt utan att höra sig för hos klubben. Det har ingenting med ungdomsspelare som aldrig skrivit ett proffskontrakt och göra. Det hör till god sed och ton att ta kontakt med klubben som utvecklar spelaren i sin ungdomsakademi istället för att gå bakom ryggen och prata med spelaren och hans familj. Det är inte bara nere i Barcelona som Arsenal svinar sig på detta sätt utan det händer i flera andra länder i Europa, bla i Belgien, Holland och Frankrike. Det är inte så underligt att Arsenal är avskydda av många klubbar med sin systematiska poaching på talangfulla ungdomar bland flertalet klubbar ute i Europa.
Barcelona Essienesque
2011-02-22 17:57
OTBAG

Ja, hur förbannade hade ni då blivit om det var tvärtom och Barcelona var och fiskade Arsenal talanger i 16 års åldern? Låter helt absurt att klaga över att Xavi osv PRATAR om Cesc medan Wenger KONTRAKTERAR 16 åringar som spelar för Barcelona. Och sluta pratar om att det inte bryts några regler för det gör det inte när spelare pratar om andra spelare i media.

Om du är på en sådan nivå att du känner att det är fel att prata om andra lags spelare, så borde du väl ändå någonstans förstå hur jävla fel det är att springa och kontraktera andra lags ungdomsspelare. (Inväntar svar om hur inga regler bryts, suck...) Du är väl en sådan person som skulle spela vidare när en spelare ligger på planen skadad, för efter allt, inga regler bryts...
Barcelona Piqué
2011-02-22 17:54
Känns som oturen bara fortsätter
Barcelona Abbe.
2011-02-22 17:49
OTBAG

Som någon skrev tidigare idag så handlar det mer om den moraliska aspekten, jag tycker det är ett vidrigt beteende. Wenger är ingen favorit för mig, har aldrig varit, så min avsky mot honom startades inte idag. Jag skrev tidigare idag att det är konstigt att det spanska fotbollsförbundet inte gör någonting när de märker att de engelska klubbarna kommer med deras plånbok, men samtidigt är jag inte särskilt förvånad.

Som jag skrev tidigare, det är inte Wengers värvning av Toral som fått mig att må illa när jag hör hans namn, det går tillbaka längre än så.

Spanien Rivaldo!
2011-02-22 17:47
elbraco

Kan man då klaga när man går och tar i andras träd själv?
Spanien OTBAG
2011-02-22 17:46
Essienesque//

Det vi blir förbannade över är att vi anser att det är brist mot klubben och Arsenals fans. Jag vet inte om ni tycker att det är brist på respekt mot Barcelona för att vi regelrätt kontrakterar spelare, det är något ni får stå för.
Barcelona Essienesque
2011-02-22 17:43
Roligt att Arsenal fansen är här och pratar i nattmössan. Nej, inga regler bröts....Precis som när Xavi och resten pratar om Cesc i pressen. Ändå är det så jävla fel av dem medan Arsenal kan komma och sno en Barca spelare var tredje år.
Spanien OTBAG
2011-02-22 17:43
Abbe.//

Exakt. De är det jag menar hela tiden. Reglerna säger så, därför kan ni inte skylla på Arsenal och bedriva hat mot klubben p.g.a detta, i fallet Toral så var 3 andra PL-klubbar intresserade.

Det ni däremot kan vara förbannade på är regelsystemet. Jag tycker inte att det är rätt att engelska lag ska kunna kontraktera spelare vid tidigare ålder än i Spanien, förstår inte varför det ska vara olika regler för olika ligor. Men nu när reglerna säger så, varför ska då Wenger bli hatad för att han gör något som är regelrätt?

Thiago Alcantara - Futuro Número #4//

Spot on!

Äntligen någon som förstår vad vi Arsenal-fans menar med regeln och hatet mot Wenger. Barcelona och Arsenal har inte, som du säger, den bästa relationen. Det kan definitivt vara en av anledningarna att vi går till spelaren före klubben.

Härligt att äntligen se en Barcelona-fan som visar förståelse istället för att endast svara med hat och påhopp.
Thiago Alcantara - Futuro Número #4
2011-02-22 17:41
Det är inte Wenger man ska klandra utan denna dubba regeln som Fifa har. Sen att Wenger inte går till klubben och diskuterar istället för att direkt gå till spelaren är nog bara för att klubbarna inte har den bästa relationen. Detta är Laportas fel då han hela tiden gick ut till pressen istället för att göra affärer i det tysta likt Rosell.

Ett exempel är Milan som jag tror skulle gå till klubben för den fina relationen vi har. Men att Wenger är äcklig för att han utnyttjar regeln kan man inte säga för det är Fifas fel att regeln finns.
elbraco
2011-02-22 17:40
Rivaldo!

Det är väl inte så konstigt? Om du har ett stort fint äppelträd på din tomt skulle väl inte du vilja att dina grannar kom och tog från det bara för att de endast kan odla skrumpna plommon?
Barcelona Abbe.
2011-02-22 17:34
OTBAG

Toral står under kontrakt med Barça, men enbart ett ungdomskontrakt då reglerna är sådana. Arsenal kommer med ett erbjudande som innebär att Toral kommer tjäna 35 gånger mer pengar än vad Barça erbjöd. Just sayin'.
Spanien Rivaldo!
2011-02-22 17:31
Det jag inte riktigt förstår är varför Barcelona's ungdomsspelare ska skyddas från omvärlden så att ingen kan värva dem medans det inte gäller för andra klubbar?

Varför ska Barcelona ha möjligheten att få utveckla alla ungdomsspelare till sin fulla potential och sedan avgöra om det är något att ha medans det inte gäller för andra?

Alla klubbar som ni värvat spelare från i unga år är ju bra exempel.
Spanien OTBAG
2011-02-22 17:27
Rambla~//

Egentligen borde jag inte svara på någon som använder påhopp istället för att använda ett bra argument. Det är knappast Arsenal-fansen som gör detta forum sämre när du som Barcelona-fan måste använda dig av argumentet att jag måste vara dum i huvudet om jag resonerar så.

Grejen är den att Arsenal OCH alla andra Premier League klubbar kan använda sitt scoutingnätverk för att hitta spelare i tidig ålder p.g.a reglerna i England. Toral är kontraktslös, Arsenal tar kontakt med spelaren eftersom han inte har kontrakt (likadant som Spurs tog kontakt med Gallas eller Milan tog kontakt med Flamini), Toral kan tacka ja, han kan tacka nej - det är hans vilja.

Man ser svenska talanger gå till Holland, Italien, England osv, man ser Sydamerikaner som kommer till spanska juniorlag i 13 års ålder. Bara att acceptera, om det är rätt eller fel att denna möjlighet finns är det man ska ifrågasätta, inte bedriva hat och vilja göra brottsliga saker mot Wenger för att han utnyttjar en regel.

Du har heller ännu inget bevis på att Arsenal haft kontakt med Barcelona ang. exempelvis Toral.
Barcelona Tritranquilo
2011-02-22 17:19
Hoppas men det händer nog inte att Thiago ska starta mot Mallorca. Thiago är tillräckligt bra för att kunna axla xavi vid skador. Han är bättre än Afellay som kreativ mittfältare. Han kan dessutom Barcas spel bättre än Afellay. Det är faktiskt lite tråkigt att en så bra spelare som Thiago inte får så spela så mycket p.g.a Barca har världens bästa på de kreativa mittfält positionerna. Fast så är det när Barca spelar världens bästa fotboll. =)
Barcelona Rambla~
2011-02-22 17:18
OTBAG

Så Barcelona ska utbilda spelare vilket sen Arsenal ska utnyttja till sin fördel utan att ens kontakta klubben han tillhör? Du måste ju vara dum i huvudet om du resonerar så.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-02-22 16:58
Abbe

Det kanske hade varit något! Fast jag ser gärna att Afellay spelar också, han gör sig kanske allra bäst som kreativ mittfältare. Men fan så keligt med alla dessa skador vi åker på nu. Det kan stå oss dyrt! En spelare då och då gör inget, men nu är det snart en halv elva vi har på skadelistan... börjar få vibbar av februari förra året när vi skulle möta Atletico borta. Sämsta möjliga tajming dessutom då det väntar tuffa matcher i både ligan och CL framöver
Barcelona Abbe.
2011-02-22 16:53
1.70-ligan.

Ja, Keita har stor chans att starta. Jag tror även att Busquets har chans att flyttas upp ett snäpp och på så sätt få in Mascherano på pivoté-platsen. Jag hoppas på det sistnämnda.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-02-22 16:48
Pinto
Adriano-Abidal-Pique-Maxwell
Busquets
Afellay-Iniesta
Messi-Villa-Pedro

Så vill jag att vi spelar mot Mallorca. Troligen bänkas Affe till förmån för Keita. Varför ska alla skador komma på en och samma gång?
Barcelona 1.70-ligan.
2011-02-22 16:46
Xavi borta i tio dagar... ursäkta språket med HELVETE vad vi ska åka på skador nu då!!
Barcelona Abbe.
2011-02-22 16:46
Vi har verkligen haft oflyt med skador den sista tiden. Förhoppningsvis är Xavi tillbaka till den tuffa bortamatchen mot Valencia.

Nu får vi (troligtvis) klara oss utan Valdes, Puyol, Xavi och Alves i matchen mot Mallorca. Det kan bli tufft.
Barcelona Basuuka
2011-02-22 16:44
Någon som kan dra en sammanfattning om Merida affären? Något jag tydligen missat
Barcelona Ordem e Progresso
2011-02-22 16:43
OTBAG

"Utnyttja" får vara nyckelordet idag.
Barcelona Zamboza
2011-02-22 16:40
Visst är det vidrigt att Arsenal inte försöker värva denne Toral via barca, men tydligen ville Toral till Arsenal, då hans mor är från England. Jag får väl önska honom all sportsligt olycka och hoppas om 5-6 år få se honom ruttna i något championship lag. När det gäller de dåliga relationerna mellan barca och Arsenal, så tycker jag att Arsenal fansen bara verkar rikta sin frustration på barca, vilket är fel. Cesc är väl den store boven i dramat som de( ars-fan) borde rikta mer kritik mot med tanke på hans flörtande med barca under sommaren. Cesc visade sig vara en mes och gjorde mest diplomatiska uttalanden. Han fick inte sin vilja igenom att få spela för barca eftersom han inte hade stake nog att kräva en transfer på samma sätt som CR och Torres sist gjorde. Jag hoppas dock han blir kvar i Arsenal, då vi värvat Afellay och till nästa säsong så flyttas Thiago upp till a-truppen. Dessutom är 40 mille euro rätt mycket för en spelare som tillhört oss en gång i tiden och som själv bestämde sig för att lämna barca. Sitt av ditt långa kontrakt och kom sen på fri transfer. Om jag fick bestämma.
Spanien OTBAG
2011-02-22 16:40
elbraco//

Vad är felet som vi gör? Tell me.

Sanningen är den att Arsenal, City, Chelsea, United, Liverpool - ALLA Premier League lag har scouter ute i Spanien bl.a. Senaste fallet är Toral, där var FYRA engelska lag inblandade i kampen om honom, anledningen är att det är annorlunda regler i Premier League än det är i Spanien gällande att ta kontakt med unga spelare. Att vi värvar talanger från Spanien, Japan, Sverige, Mexiko spelar ingen som helst roll, vi gör inget regelfel och att ni påstår att Wenger är en äcklig gubbe, grodätande förlorare, att ni skulle kunna göra något brottsligt mot honom är bara pinsamt att läsa.

Det är knappast Wenger ni ska vara förbannade på, varför är ni inte förbannade på Mancini, Dalglish och Ancelotti? Dessa tränares lag var också intresserade av Toral. Ferguson tog bl.a Pique dessutom men han nämner ni inte ett skvatt om.

Ni vägrar ju att inse att det inte är Wenger eller Arsenal som det är fel på, det är reglerna i fotbollsvärlden och de är dom som ni ska vara förbannade på. Vad Wenger och Arsenal (och övriga PL-lag) gör är att utnyttja fördelen med att kunna signera spelare vid 16 års ålder. Om det är speciellt vackert att värva 15-16 åringar är en personlig åsikt, men att bara förbanna sig över Wenger och Arsenal som klubb är bara fel, då försöker ni bara leta fel i klubben Arsenal och inte se på vad reglerna säger.

Toral tyckte att Arsenals intresse var mer lockande än City, Chelsea och Liverpools samtidigt som han uppenbarligen hellre ville testa chansen i England än att tacka nej till alla klubbar och fortsätta vara Barcelona-spelare. Alla spelare har en fri vilja, vare sig det är Toral eller Fabregas.

Sergi Samper tackade nej till bl.a Arsenals intresse, det är hans egna vilja som bestämmer det, samma vilja och möjlighet som Toral hade.

Merida-affären kunde ha gjorts bättre, visst. Men att bedriva ett hat mot Wenger och Arsenal som klubb för att vi utnyttjar regler och signerar övriga talanger på ett korrekt och regelrätt sätt är bara löjligt.

Att spelare som Toral är kontraktslös gör att vi kan gå direkt till spelaren före Barcelona, precis likadant som exempelvis Tottenham kunde göra med Gallas när hans kontrakt gick ut. Det är något ni bör ha i åtanke också när ni smutskastar Arsenal som klubb.

Att vilja göra något brottsligt mot Wenger som medmänniska finner jag inga ord över.
Barcelona Abbe.
2011-02-22 16:39
Xavi är skadad.

Xavi Hérnandez has a slight calf strain in his left leg and is expected to be out for around 7-10 days.
Spanien S-P
2011-02-22 16:38
Gonzalez_Barca @

Självklart är det skillnad på hur man värvar spelare, det jag gärna vill få reda på är hur ni kan vara så säkra att Arsenal aldrig har tagit kontakt med Barcelona över någon spelare?

Har ni bevis för att så är fallet kommer jag acceptera det och inse att jag haft fel. Men när det inte finns bevis (om ni inte kan bevisa det) är det onödigt att anklaga och smutskasta Arsenal när det inte är sant (något de flesta verkar tro).

Ordem e Progresso @

Man behöver inte komma överens med en klubb om en kontraktslös spelare, däremot kan man informera klubben om att man är intresserad av spelaren i fråga.
Barcelona HugoBoss
2011-02-22 16:37
S-P

Herregud, har du fan ens läst historien om Messi? Snälla uttala dig inte om saker du inte vet ett SKIT om.
Spanien Blausvart
2011-02-22 16:37
Ordem e Progresso

Bakom ryggen och bakom ryggen, det kan man ju vinkla som man vill. Det kan inte komma som en chock för Barcelona att det kommer andra klubbar och drar i deras spelare, då är det väl upp till alla parter att berätta vad man har att erbjuda, i detta fallet valde Torel att gå till Arsenal medan Samper valde att stanna i Barcelona.
Barcelona Ordem e Progresso
2011-02-22 16:36
S-P

Om klubbarna hade kommit överens, tror du att vi då hade haft den här diskussionen?
Annons: