/spanien/barcelona/forum/12923.aspx/spanien/barcelona/forum/12923.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Spanien Clichy #22
2011-02-25 16:45
Rambla~ //

Det beror väl på hur man definierar orden om man säger att det är en förolämpning mot mig eller inte om du talar nedsättande om klubben i mitt hjärta. Det är i alla fall sårande. På samma sätt som det är sårande om jag förolämpar eller talar nedsättande om din mamma, din nationalitet eller något annat som är viktigt för dig.

Det med att "bara skriva sanningen" är ganska likt "ha rätt till en åsikt". Det fungerar så länge man är bland folk som tycker exakt lika som en själv, men om man ska diskutera med folk med andra åsikter eller från annat håll så måste man acceptera att ens egna värderingar kanske inte är sanning för de andra. Och då blir det en skillnad på vad man tycker och hur man uttrycker sig.

Glad att vi båda är trötta på pajkastningen. Det är det viktigaste.
Barcelona Rambla~
2011-02-25 16:31
Frodo

Det där var det första jag reagerade på. Wenger trodde han hade hittat ett klockrent motargument när han hittade någon Barcelona hade "pochat" som tom var ännu yngre än Cesc. Skrattade gott åt det. Jo, för Barca-folk åkte ju ner till Rosario, häckade där under något år och tog sedan kontakt med Messis föräldrar bakom Newells rygg, eller vilken klubb han egentligen tillhörde då. Jag vet inte om Wenger hur det gick till, att det var Messi med familj som valde att komma till Katalonien för att pröva lyckan, de har ju även släkt där. Eller om han bara låtsades som om han inte kände till det och pekade med sina vanliga moralpekfingrar.
Barcelona Rambla~
2011-02-25 16:28
Clichy #22

Ok, så om jag tycker Arsenals beteende är omoraliskt och smutsigt, så är det en förolämpning mot dig? Har jag tolkat det rätt? Dessutom, en åsikt om en klubb är väl knappast en förolämpning? Jag skriver ju bara sanningen.

Annars håller jag med dig om att det knappast hjälper att förlolämpa tex dig om man vill ha en meningsfull diskussion. Även jag är trött på pajkastningen vid tidigare tillfällen.

Spanien Clichy #22
2011-02-25 16:21
Rambla~ //

Vet inte om det är klämkäckt eller inte, om du har ett bättre svenskt uttryck är det välkommet. Jag kom inte på något, men uppenbarligen förstod du vad jag menade.

Det här med att "ha rätt att tycka så" är ett ganska intressant fenomen. Så klart har alla rätt att tycka vad de vill om vad som helst. Men om man ska försöka diskutera något mellan olika grupper (kan vara släkt, kompisgäng, partier, idrottsklubbar, folkgrupper, nationer mm) så gör man bäst i att inte förolämpa det som den andra gruppen håller kärt. Annars leder det bara till pajkastning, vilket alla här har varit med om.

Frodo //

I Youngguns blogg som länkades längre ner tas det upp en del andra aktuella exempel vid sidan om Messi. Hur ser du på de här fallena?
Barcelona Magicman
2011-02-25 16:13
dem senaste säsongens resultat i Mallorca

02/03 0-4
03/04 1-3
04/05 1-3
05/06 0-3
06/07 1-4
07/08 0-2
08/09 2-1
09/10 0-1

ända Förlusten var 2-1 08/09.
Barcelona Frodo
2011-02-25 16:09
Heywood Jablome - Sal del banquillo

Wenger har även haft direkt kontakt med Toral.

Rätt kul att Arsenalfansen tar efter deras husgud Wengers argument om att Barcelona också hämtar folk från utlandet och på så sätt undviker poängen om hur man hämtar ungdomarna. Moralens väktare Wenger använde Messi som exempel och självklart tar hans fans efter. Vad man glömmer att nämna är att Messi, eller rättare sagt hans far, ville provspela i Barcelona då ingen klubb i Argentina ville betala för hans medicinska kostnader. Men varför inte försöka få det att se ut som att Barcelona poachat Messi från en argentinsk klubb? Det ger ju bättre tyngd åt deras egna argument om att det är okej att fullständigt blåsa andra klubbar då det är "en del av spelet".
Barcelona Rambla~
2011-02-25 15:58
Clichy #22

Preaching to the choir? Är vi klämkäcka nu också. Du klarar väl av att uttrycka dig på svenska?

Jag tycker ju att det är ett smutsigt handlande. Har jag inte rätt att tycka så? Jag skriver vad jag tycker. Har du några problem med det? Det var ju inte så att jag gav mig på dig eller någon annan personligen. Jag bryr mig inte om vem eller vad tex du läser eller inte läser.
Barcelona Heywood Jablome - Sal del banquillo
2011-02-25 15:57
I fallet Toral hade väl Arsene Wenger personligen försäkrat honom speltid i Premier League om några år via hans scouter? 2012/2013 tror jag att Wenger hade lovat honom speltid. Alltså när Toral är 18.
Spanien Clichy #22
2011-02-25 15:56
El Kaiser de Michoacán //

Jo det är klart, angående pengarna. Det är säkert samma som United- eller Liverpool-fansen, eller varför inte Arsenalfansen, känner när deras stjärnor drar till Spanien med extremt mycket bättre skattevillkor. Man undrar om det ändå inte i slutändan handlar om pengar. Själv tror jag ändå andra faktorer spelar större roll.

"Sen så kan man ta den meningen som du skrev: "är det här en situation där du tycker man borde vara arg på Toral eller på Arsenal?" och byta ut "Toral" mot "Cesc" och "Arsenal" mot "Barça" och be dig svara på den. =)"

Det var ett politiskt sätt att inte svara först :) Men ok, jag tycker i båda situationerna att det inte är Toral eller Fabregas man ska vara arg på, om man vill vara arg på nån. Fabregas kan lämna in en transfer request om han vill lämna och Toral kan lämna utan att lämna in någon request eftersom han inte står under kontrakt. Snarare är det klubbarna som tänjer på lagen så långt det går (i Arsenals fall med att utnyttja europeiska skillnader i när man får skriva proffskontrakt och Barcelonas fall med att spela på gränsen till unsettle).

Hur ser du på situationerna?

Rambla~ //

Ett tips i all välmening är att inte inleda med att tala om "deras klubbs smutsiga handlande" när du ska diskutera med en supporter till ett annat lag. Det är fullt möjlgit att du hade många vettiga poänger längre fram i texten (det var i alla fall mycket text) men när du börjar så där ids man inte läsa vidare. Om nu inte syftet bara var att "preach to the choir" förstås.
Barcelona Rambla~
2011-02-25 15:52
Ozkar

Det där trodde jag var allmännt kännt? Vet du varför det är så? Jo, just för att skydda klubbarnas ungdomssatsning. Speciellt de mindre klubbarna. Vill tex Arsenal ha en spelare utanför sin region, tex Walcott i Southampton får de också vara beredda att betala för det vad hans klubb anser honom vara värderad till. Det spelar ingen roll vad för kontrakt han har eller inte har.
Barcelona Ozkar
2011-02-25 15:42
Vill egentligen inte spä på den här debatten ytterligare, men själv fick jag reda på en sak idag angående Arsenal som jag inte hade en aning om och som är en starkt bidragande orsak till att man letar talanger utomlands. Engelska klubbar får inte scouta spelare under 16 år som bor mer än en timme från klubbens högkvarter. Jävla underlig regel men då förstår man lite bättre varför det letas i andra länder. Sen så förstår jag att det är irriterande som barcasupporter att se talanger flytta utomlands. Jag hade känt likadant om det var tvärtom. Men så är det ju mer eller mindre i alla klubbar. Kan tänka mig att det är en hel del spelare i La Masia som inte är från Spanien. Sen så reagerar man så klart starkare när spelaren som försvinner blir en världsspelare. Hade Cesc harvat runt i Wolverhampton nu så hade inget brytt sig om att Arsenal "snodde" honom från början.

Annars så ser jag fram emot en riktigt rysare i returen. Må bästa lag vinna.
Barcelona Rambla~
2011-02-25 15:40
Rivaldo!

Det är ingen här som förväntar sig att arsenalfans ska förstå deras klubbs smutsiga handlade när det gäller talanger.

Vad vet du om vad för kontrakt han har eller inte har? Ungdomarna kommer till La Masia oftast i väldigt tidig ålder. När de fyller 16 så har de någon slags tidigare överenskomelse att skriva på ett sk pre-contract med klubben etersom det enligt lag i Spanien är förbjudet binda barn till professionella kontrakt. Detta förväntar sig klubben att de gör när de fyller 16. Just då av någon anledning dyker arsenalscouter som häckar utanför La Masia allt som oftast upp och sätter griller i huvudet på ungdomarna. Ofast knackar de på hos föräldrarna och erbjuder sina proffskontrakt.

Du tycker alltså det är helt i sin ordning att Barcelona ska lägga ner tid under en massa år och mycket pengar, för sin stora ungdomsverksamhet La Masia, bara för att Arsenal och ibland andra klubbar ska kunna komma och plocka spelare gratis som de önskar? Vad är det då för vits att ha denna ungdomsakademi? De dyker alltid upp vid tidpunkten när pojkarna är mellan 15-16 år, ibland ser man tom till att gömma någon på hemlig ort bara för att klubben inte ska kunna talla med spelaren.

Det är omoraliskt och ett smutsigt beteende av Arsenal. Begriper ni inte det finns det inget mer att diskutera. Det är bara pinsamt att se er här och försöka försvara er klubbs beteende och rycka på axlarna som om det inte vore någonting.
Atlético addeh
2011-02-25 15:25
I Valdés, Xavis och Puyols skadefrånvaro samt Dani Alves avstängning har Guardiola valt att ta med B-lagspelarna Miño, Montoya & Thiago till matchen mot Mallorca.

Fullständig trupp: Pinto, Miño, Adriano, Montoya, Piqué, Milito, Abidal, Maxwell, Mascherano, Busquets, Keita, Iniesta, Thiago, Afellay, Pedro, Messi, Bojan & Villa.
Barcelona Vamos Blaugrana
2011-02-25 15:08
Vad i helvete gör tv10 som visar roma vem fan vill se roma två gånger i rad:S så fkn irriterande !
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-02-25 14:50
Clichy #22//

Jag hade haft lättare att acceptera Torals beslut om det inte hade varit så förbannat mycket mer pengar som han kommer få av Arsenal. Hade det varit lika ekonomiska villkor hos Arsenal och Barça och Toral ändå ville lämna så hade jag blivit besviken men accepterat hans beslut. Toral har ju sagt att han gillar England (han har ju dessutom en englesk mor) men man kan ju inte låta bli att undra om det bara är skitsnack för att egentligen flytta för pengarnas skull.

Sen så kan man ta den meningen som du skrev: "är det här en situation där du tycker man borde vara arg på Toral eller på Arsenal?" och byta ut "Toral" mot "Cesc" och "Arsenal" mot "Barça" och be dig svara på den. =)
Spanien Rivaldo!
2011-02-25 14:43
Jag kan inte förstå hur det är att "gå bakom ryggen" när Arsenal värvade Toral när han inte hade ett bindande kontrakt till klubben.

Spelarmarknaden är ju fri och det är något som båda Barca och Arsenal uttnyttjar, i alla åldrar.

Sen tror jag inte att pengar är den största anledningen till att Cesc, Merida och Toral valde att flytta till Arsenal. Det är en av anledningarna visst men jag tror större chans till speltid går långt före. Konkurrensen är sämre i Arsenal än i Barca och att få speltid i A-laget tidigt är ju något som de allra flesta storstjärnor har fått.

Har man en så stor och lyckad ungdomsakademi som Barca så kan man ju inte räkna med att alla ska få plats i A-laget. Det är ju orimligt och ser man som ungdom i Barca att det inte finns plats för mig i framtiden så måste man ju förstå att de vill lämna.
Spanien Clichy #22
2011-02-25 14:20

Jo jag förstår hur du tänker. För egen del har jag erfarenheten att nästan alla barcafans som man varit i kontakt med i somras pratade om hur fel det var att Arsenal värvade Fabregas och att han nu skulle komma 'hem'. Så det blir väl att man blir enögd. Men tror det är rätt viktigt att hålla sig ifrån ord som moralpredikan och liknande värdeladdade ord för att kunna diskutera på en sansad nivå.

I fallet med Toral (länktips) är det inte konstigt om Barcelona är frustrerade (är det här en situation där du tycker man borde vara arg på Toral eller på Arsenal?) Som jag ser det, så om han inte har något kontrakt så kan ju inte Arsenal gå bakom ryggen på honom och förhandla med Barcelona. (Fast det här är väl mitt engelsk-influerade perspektiv på betydelsen av formella kontrakt som kommer in)

På ett 'politiskt' plan eller vad man ska kalla det tycker jag inte det är konstigt att Rosell uttrycker sig som han gör. Men då bör han också vara beredd på att hans uttalanden granskas och i längden är det inte sagt att han vinner så värst mycket på det. Åtminstone inte utåt. Fast syftet kan förstås varit att markera för de egna fansen och då kan han kanske vunnit på det.
Barcelona tikitaka-GOOL
2011-02-25 14:10
Haha vi har hittat den perfekta spelaren för barca...
2011-02-25 13:47
Clichy #22//

Jag kan hålla med om att moralpredikan är ett väl laddat ord men jag tror ändå att du förstår vad jag syftar på. Det enda nästan på alla gunners man hade någon kontakt med pratade om i sommras mer eller mindre uteslutande om var bristen på respekt från Barcelona mot Arsenal i samband med Cesc-gate. Då blir det i alla fall för mig som att Arsenal har något att leva upp till vilket jag inte tycker att man gör, för Arsenal är knappst bättre än någon annan (och Barça är inte bättre heller). Att förhandla med Toral bakom Barcelonas rygg när man har ältat på en hel sommar om respekt rimmar illa för mig.

Sen tycker jag inte att det är konstigt att Rosell markerar mot Arsenal. Av de fyra bästa ungdomsspelare (Cesc, Piqué, Mérida och nu Toral) som Barcelona har tappat mot sin vilja på senare år så har alla fyra gått till England och tre till Arsenal. Dessutom har Arsenal har ryckt i ytterligare fler (Thiago, Messi, Samper, Deulofeu). Klart som fan Rosell måste göra vad han kan för att markera.
Barcelona SaM__-
2011-02-25 13:24
Underbart med Pep 1 år till =)
Spanien Clichy #22
2011-02-25 13:14

Det här med 'moralpredikan' förekommer ju nog från båda sidorna så kanske bäst att lämna bort såna värdeladdade ord om man ska föra en vettig diskussion (som jag ändå tycker att du verkar vilja göra).

När man läser vad Rosell sagt (eller är det förvrängt?) så får man ju nog intrycket att Barcelonas modell inte går ut på att 'fiska' ungdomar från hela Europa och att skillnaden därför inte är en fråga om lön utan om talangjakten mera generellt. Men det kan som sagt vara förvrängt, för jag har inte sett intervjun i sig (har du?)

Sen tror jag man förenklar lite väl mycket om man säger att Arsenal kör på höga löner *istället* för att investera pengar i att utbilda ungdomarna. För talangfulla ungdomar idag är Arsenal inte ett dåligt alternativ sett till hur pass hög nivå ungdomsaakademin håller och hur pass goda chanser det finns att få speltid på högsta nivå.

Säkert spelar lönen in när unga spelare går till Arsenal, precis som lönen och skattereglerna spelar in när vuxna spelare väljer att gå till Barcelona. 300 000 per år för en 16 åring och flera miljoner per år för en 25-åringar är skrämmande pengar i båda fallen, och jag ser gärna att det kommer in regler och riktlinjer för att dra ner de löjliga lönekostnaderna och transfersummorna som gäller nuförtiden, men att tänka att folk går till Arsenal eller Barcelona enbart för pengarnas skull känns inte rimligt tycker jag.

När jag nu en gång är här ska jag också passa på att tacka för en fantastiskt match senast. Ni kunde i ärlighetens namn haft med er flera mål in i halvtid, men jag tycker också att vi stod upp bra. I veckan har vi tappat RvP, Walcott, Fabregas och Koschielny, men hoppas de är i skick tills returen så vi får se en lika fin tillställning då - oavsett vem som vinner.
Barcelona Abbe.
2011-02-25 12:22
AndreD

"Som hela världen vet så skapas framtidens cracks för Barcelona här."

"Men tyvärr så skapas även Arsenals cracks här."
AndreD
2011-02-25 12:15
Kan du översätta? :P
Barcelona Napao
2011-02-25 12:10
Sanchez och cavani är bra och dyra spelare,personligen borde Barca kolla efter backar.
Har ni sett bilden på länken som är från sport?
PedroRodriguez
2011-02-25 11:52
Cavani smakar bättre än Sánchez enligt mig. Cavani är mer mångsidig och har ett grymt bra presspel, samtidigt som han har en gigantisk näsa för mål. Definitivt den stora överraskningen denna säsong. Dyr?...Absolut.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-02-25 11:51
Maykii

Vad fan är ditt problem? Sluta med dessa PM och annat skit till mig tack.
Vad har jag gjort dig?

Lögn? Vad jiddrar du om?
Det går att ansöka om biljetter till CL finalen via Uefa nu, fram till och med 18 mars.
Priserna är 150, 225 och 300GBP + 25 GBP service avgift.
Själv ansökte jag om dom billigaste, dvs 150GBP biljetterna, säkert inte världens bästa platser men skulle vara lycklig ändå.
2011-02-25 11:43
Rivaldo!//

Barça ta också in unga spelare till sin organisation, inget snack om det. Skillnaden är att man inte lockar med pengar utan man har investerat många miljoner euro till att ge ungdomarna den bästa utbildningen både på och utanför planen och använder det som argument till varför spelarna ska välja Barcelona. Arsenal kör istället på strategin €300 000/år plus bonusar till 16-åringar.

Sen är det ju snyggt bloggen nämner Messi som ett köp när det var Messis pappa själv som kontaktade Barcelona och ville att Leo skulle få provspela. Thiago som bloggen också nämner har i princip varit jagad av hela Europa valde Barça för att han tyckte att dom erbjöd bäst förutsättningar. Ville han tjäna så mycket pengar som möjligt som ungdomsproffs så valde han solklart fel klubb.

Det är någonstans där skillnaden ligger enligt mig. Grunderna till varför spelaren väljer klubben. Barcelona lockar inga ungdomsspelare till att välja dom pga pengar utan på mycket mer sunda grunder. Jag tycker att det är skrämmande att locka en 16-åring med €300 000/år plus bonusar men det är min åsikt.

Spelarens egen vilja ska respekteras säger många gunners. Toral ville själv lämna Barcelona. Om det var för pengarna vet jag inte, men han ville lämna. Då säger många gunners, "ja va fan killen ville lämna så det är inte oss ni ska vara arga på, var arg på honom istället". När Cesc ville lämna Arsenal i sommras så valde mer eller mindre alla gunners att rikta sin ilska mot Barcelona istället för Cesc. Man hatar fortfarande Barcelona samtidigt som man låtsas att Cesc inte har gjort något fel alls.

Reaktionerna blir häftiga mot Arsenal och det grundas säkert mycket på all moralpredikan som gunners höll på med i sommras för nu sedan ta kontakt med Toral bakom klubbens rygg och dessutom historian med fallen Cesc och Merida.

AndreD
2011-02-25 11:07
Maykii

Läs inte vad han skriver då om det stör dig så mycket.
Barcelona Barca4eva
2011-02-25 10:52
Maykii

Va snackar du om? Vilka lögner?

Sedan är Andreas en skön snubbe =p
Barcelona Maykii
2011-02-25 09:32
Andreas - V.V [Barney S]

Varför är du sån tönt? Lämna det här forumet om du ska komma med dessa löjliga lögner. Jag läser det här forumet för att det finns vissa fotbollskunniga här och som kommer med de senaste nyheterna men du är bara tragisk.
Annons: