/spanien/barcelona/forum/12880.aspx/spanien/barcelona/forum/12880.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-03-01 18:07
Coach pep

Fotboll är en sport och det går ut på att vinna, det kan vare sig du eller någon annan förneka. Även ett lag som Levante satsar ju på att vinna ligan, annars vore det meningslöst av spelarna att ens spela fotboll.

Ja visst, allt handlar inte om titlar, men hur roligt är det när 1:an och 2:an är så givna, ännu klarare exempel på dominansen är att både Barcelona och Real Madrid är i finalen i CdR.

Hunting Bears

Men man behöver inte vara en astrofysiker föratt fatta att om valet står mellan att vinna ligan eller att vinna EL så prioriteras ligan. EL är rena skämtet till cup när ett lag som Fulham kan ta sig till finalen.
Napoli gjorde klart för länge sen att ligan/CL plats prioriteras före EL.

Hyder

Ehm, Milan vann CL 2007 och Juventus har tagit sig till CL-finalen osv. Sist ett spanskt lag gick till finalen (förutom Barcelona) var Valencia och Real Madrid, och det var i början av 2000-talet.

Om man ska gå efter hur bra lagen klarar sig i CL (vilket man nästan får göra, det heter ju Champions League), så är det klart att PL är världens bästa lag.
Men det jag försöker säga är att det är en smaksak, att sitta här och påstå att tiki-taka är perfektion är ju lite pretentiöst.
Det finns charm i all form av fotboll, förutom lag som parkerar bussen framför målvakten.

Jag säger inte att Serie A är världens bästa liga, om man ska gå efter siffror så ligger PL, La Liga och Bundesliga (snart) före, men det finns charm i alla ligor.
PedroRodriguez
2011-03-01 18:07
Serie A är inte bra någonstans, det är bara att inse. Jag vet inte hur många gånger jag somnat under stormatcherna. I CL är ju italienarna helt värdelösa, Roma blir utspelade på hemmaplan, samma med Milan och Inter torskar mot Bayern på Guiseppe Meazza...Undra vad Dortmund hade gjort med Inter isåfall. De håller inte mot lag utanför Italiens gränser.
Barcelona Decinho
2011-03-01 18:04
Haha Guardiola skadad, vilken sköning! Givetvis tråkigt för både honom och laget att han har smärtor. Någon mer än jag som tror att skadan beror på medverkan i spel på träning eller dylikt?

Grande Josep!
Hunting Bears
2011-03-01 17:58
Hetfield

Hur kan "Napoli prioriterar ligan" var en tillräcklig ursäkt? Det säger väl rätt mycket om skillnaden mellan t.ex Villarreal och Napoli? Eller du ser inte det konstiga i att använde det som en orsak till att inte prestera?
Coach pep
2011-03-01 17:57
Hetfield

Ja, man kan fråga sig hur effektiv spansk fotboll numer är när det gäller konkurrans om spel ute i Europa. Men för åskådare behöver inte allt handla om silverware. Det jag menar är att det egentlgien inte behöver spela någon roll om ligan är förutsägbar för en neutral supporter. Jag förstår mig inte på de outsiders som säger att La Liga är så jävla tråkig för att den är förutsägbar. De kanske borde börja kolla på Formel 1 racing istället, där allt går ut på att komma först. En fotbollsmatch dock är ju alltid en fotbollsmatch, som en fotbollsälskare alltid borde kunna njuta av, även om den är emellan två lag som inte kämpar om just ligatiteln? Det spelas inte mindre fotboll i Spanien bara för att Barca är bäst.
Spanien Rivaldo!
2011-03-01 17:56
rågi - Kung M.Llorente!

Har Man Utd total harmoni i organisationen? Tvivlar starkt på det.
Barcelona Hyder
2011-03-01 17:41
Hetfield- Megan Fox is a dude

Det är, precis som du säger, oerhört svårt att avgöra vilken liga som är bäst. Serie A finns dock inte med i diskussionerna. Med undantaget Inter förra året har Serie A inte presterat nämnvärt på flera år. La Liga och PL har haft vinnande och medverkande lag i EL-finaler och CL-finaler. Inter var bra ett år, innan och tydligen efter har man inte gjort några speciella avtryck. Valencia hade förmodligen gett Milan en riktigt hård match. Det säger rätt mycket också. Pratar vi "vilket fotboll jag tycker är bäst" så spelar inte det någon roll. Vad som spelar roll är de fakta vi har att utgå ifrån. Då har till och med Bundesliga gått om Serie A.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-03-01 17:40
Jag föredra hellre ett halvt glas Coca Cola än ett helt glas vatten, om ni förstår vad jag menar.
Valencia rågi - Kung M.Llorente!
2011-03-01 17:40

Glöm inte att topplagen gynnas på ett helt annat sätt i Spanien än i Serie A och PL. Detta gör att polariseringen i Spanien ter sig annorlunda.
2011-03-01 17:37

De spanska lagen går ju till slutspel och även ofta till kvartsfinal, RM undantaget men sedan värderar jag inte det laget speciellt högt heller. (Inte för att jag är pro barca, för det är jag inte, utan för att de gör så dålig ifrån sig med optimala förutsättningar.)

Jag tycker det är fel att förringa övriga lags insatser när de inte kämpar med samma förutsättningar och trots detta lyckas gå till kvart eller åttondel i CL eller t.o.m. vinna CDR eller UEFA.
2011-03-01 17:29
Coach pep

Jag försvarar ingenting, i slutändan så handlar det om vad man föredrar. Folk verkar sitta och göra la liga till världens bästa liga pga. att spelarna kan passa till varandra, men hur effektivt har det varit ute i Europa (vi är då undantaget)?

Det är löjligt att påstå att tiki-taka fotboll är underhållande och allt annat är tråkigt. Det finns en charm i taktiska vinster, vissa föredrar det. Det är omöjligt att säga vilken liga som är bäst då det faktiskt beror på vad personen föredrar.
Spanien har en viss charm, ett lag som Athletic Bilbao finns inte i PL eller Serie A, men ligan är förutsägbar för en neutral supportrer.
AndreD
2011-03-01 17:29
Ska bli kul att se Vilanova vid sidlinjen i kommande match. Vad jag har hört har han också haft stor del i de senaste årens framgångar. Blivande tränare i Barca efter Pep?
Coach pep
2011-03-01 17:25
Orka sitta och försvara Serie A, den ligan har stora problem och är numer utanför top 3. Kvaliten på deras fotboll är inte riktigt på samma nivå som i spansk fotboll (sett till topp-lagen). Real Madrid, Barcelona håller högre nivå än Inter och Milan, Villarreal är uppenbarligen bättre än Napoli och Valencia är sedan länge kända för sin fina tiki-taka fotboll. Italienska ligan må vara mer spännande och följa men man kan inte påstå att den är bättre än La Liga. Går inte bara se till vilka som konkurrerar om ligatiteln och bedöma utifrån det. Det handlar om fotbollens kvalite i sig. Ibland undrar man om vissa verkligen njuter av fotboll eller bara bryr sig om vem som kan vara med och kriga om ligan, oavsett med vilken typ av fotboll det går till.
2011-03-01 16:58
rågi

Ehm, hur bra är de spanska lagen i CL? Sevilla åker ju på däng varje gång, Real Madrid (2:an i ligan) har inte tagit sig förbi till kvartsfinalen på år och dagar, Atletico de Madrid är patetico och Valencia har för stora ekonomiska problem föratt hålla en jämn nivå.

Sen att folk tar upp att Villarreal slog Napoli är ju lite löjligt. Napoli spelade utan Cavani under större delen av matchen, sen så hade man stormatch mot Milan som prioriterades. Napolis president har sagt att deras mål är att ta CL plats, de skiter i EL.

"Hombre"

Läs ordentligt innan du skriver, det var inte jag som sa att Sissoko ska till Madrid, det var enligt tidningen.
Barcelona .Sami.
2011-03-01 16:56
Valencia stänger av Miguel.
2011-03-01 16:43
Real Madrid tillhör inte de två bästa i världen som många här hävdar. Det är två klubbar i dagsläget som har total harmoni i deras organisation och därför sällan/aldrig förlorar. Dessa är Man U och Barca. RM får ta antihistaminer för deras allergi mot kontinuitet innan de kan hota Man U eller Barca. Så när det gäller titeln i La Liga skulle jag nästan vilja vara så fräck att säga att der är en enlagsliga för tillfället (om man nu föredrar att se glaset halvtomt).

Att det ser ut som det gör är nog tråkigast för oss som följer ligan och framförallt lagen under Barca och RM som till 90% ligger efter p.g.a. sämre ekonomi. Barca och RM och framförallt spansk media, men även domarkåren för ju en utveckling som spär på polariseringen dessutom. Detta är en utveckling som är tråkig men den gör inte övriga lag i ligan totalt värdelösa. Det är just denna del av folks synsätt som är så tråkigt. Den hjälper till att förringa insatser som när Sevilla vann CDR eller ATM vann EL och det är inte okej.

Lagen under "de två stora" (fantastiskt uttryck!) brukar oftast ta sig långt i EL och även till slutspel i CL när de väl deltar där. En väldigt stor skillnad mot Skotska Ligan exempel och visar att dessa lag inte suger så mycket som de flesta vill få det till. Det kanske är dags att se saker ur andra perspektiv än att konstatera samma sak om och om igen.
Barcelona Barcaholic
2011-03-01 16:35
''Konstigt att Gago inte blir uttagen när han får spela och blir uttagen när han inte får spela.''

Konstigt att Gago blir uttagen överhuvudtaget skulle jag säga.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-01 16:34
Blaugrana91

Sjukt billigt REA!!
Higuain, He Knows How To Score! - "Hombre"
2011-03-01 16:27
Hehe ber om ursäkt för att jag missuppfattade det hela, men jag har svårt att förstå hur ursopan Sissoko ryktas till Real Madrid.

Jag tror också att Macherando inte blir kvar allt för länge i Barca, snart kommer kraven från hans landslag att han måste spela regelbundet varje helg om han ska få fortsätta som kapten eller bli uttagen. Precis som dem satte press på Gago i vintras ifall han skulle få spela VM, men trots att han spelade en hel del i våren tog dem inte ut honom. Konstigt att Gago inte blir uttagen när han får spela och blir uttagen när han inte får spela.

--

Tror ni Barca "haffar" Alexis Schanchez?

Jag tror faktiskt att han eller Pato hamnar i Barca, det finns verkligen ett utrymme för ett Barca crack i sommar på anfallsfronten.

Rambla..

Någon Pivote är inte Granero, men han kan spela på alla möjliga mittfältpositioner vilket är en tränares dröm. Precis som Guti kunde göra unde sina yngre år i Real Madrid.
Barcelona Blaugrana91
2011-03-01 16:26
Udinese sägs släppa Sanchez för "bara" €20 miljoner, Udineses president säger även att Sanchez skulle passa bra i Barcelona. Vad tycker ni bör Barcelona värva honom? €20 miljoner är ju inte så mycket för en spelare som honom och vi har ju absolut råd.
Barcelona Android
2011-03-01 16:26
Tror nog träbenet Sissoko skulle vara bättre än Lass, Khedira och Gago för Madrid.
elbraco
2011-03-01 16:17
Hombre

Marscherano ryktades vara på väg till Juve eftersom Juve enligt rykten kommer förlora Sissoko till Real Madrid. Det var inget Hetfield kom på utan han kommenterade nog bara ryktena.
AndreD
2011-03-01 15:49

Läs det som skrevs innan.
Barcelona Rambla~
2011-03-01 15:41
Granero som ensam pivote? Det skulle jag vilja se. :P
2011-03-01 15:33
Sissoko--> Real Madrid

Är du seriös Hetfield?

Sissoko har inget att hämta från Real Madrid, han är till och med bänkad i Juve. Han är varken bättre än Lass, Khedira, Gago och Granero på den positionen.
Barcelona Rambla~
2011-03-01 15:31
Jag förstår inte alla de, inte bara culés nu, som har fått för sig att alla de spelare som inte är en av de elva som ingår i startelvan riskerar att säljas pga utebliven speltid. Vad är det frågan om? Ska Barca som det enda lag i Europa var det laget som har samma elva spelare som alltid spelar? Alltid samma startelva? Vi har redan en väldigt liten trupp, ca 20 spelare, jämfört med andra toppklubbar i Europa. Varför tror alla att spelare som inte är ordinarie måste söka sig någon annanstans? Jag förstår verkligen inte. Som tex med Afellay, har man läst lite den senaste tiden att han riskerar Barca att tappa pga utebliven speltid. Jaha, han har varit här i 2 månader nu och helt plötsligt måste han lämna? Helt sjukt!
Barcelonistas
2011-03-01 15:19
enligt Pl fansen är la liga en skitliga bara för att Barcelona och Real Madrid dominerar så stort och vägrar inse det faktum att detta är dom 2 bästa lagen i världen. ( Barcelona givetvis det bästa). Sätt Barcelona i Pl och vi hade fått se Barca toppat den ligan och vunnit den.

Jag kollar på den kvalite som ligan har och jag kollar på La liga,Serie a, och Pl. Jag kan säga att Serie A ligger ljusår efter La liga och Pl så dom kan vi kort och gott räkna bort från disskusionen världens bästa liga.

Jag tycker att det är högre kvalite på den fotbollen som spelas i spanien än den i Pl. Som om jag får ranka dom olika ligorna så skulle det se ut så här

1 La liga
2 Pl
3 Bundesliga
4 Ligue 1
5 Morattipoli league, även om milan numera har tagit över Ac Berlu
Barcelona Remuntada!
2011-03-01 15:15
Helskönt klipp! La Pulga visar hjärta för laget :D
Barcelona Messidinho_10
2011-03-01 15:14
Jag ställer mig oxå i kören med dom som tycker Masken borde säljas, att ha en 250miljoners spelare på bänken är fullkommligt idiotiskt! Det är bara real som sysslar med sånt. T ex Kaka osv..
Barcelona SaM__-
2011-03-01 15:13
Det roliga med alla anglofilers resonemang att det bara finns två lag i Spanien är bara så löjligt. Bara det faktum att under de senaste 10 åren har fyra lag vunnit La liga medan i PL har 3 olika lag vunnit. Hur förklarar man det?

Och för att bygga vidare på Heywood Jablomes inlägg så borde det isf vara oerhört märkligt att även i Europa Leuage så är spanska lagen bättre de senaste åren.
Annons: