/spanien/barcelona/forum/12835.aspx/spanien/barcelona/forum/12835.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Higuain, The Special Player! - "Hombre"
2011-03-04 20:37
Coach pep

Man vet inte om det är Quearesma du pratar om eller Cristiano Ronaldo.

Ronaldo ägnar sig inte alls åt meningslösa finter, han fintar för att komma till skottläge/inlägg. Han har slipat bort dem där onödiga finterna i och med att han ständigt söker målet. Visst han passar åt helvette ibland, men det har med att göra att han inte har så speciellt känsliga fötter. Hans beslutsfattande har lite med hans egiosm att göra då han oftast råkar värdera lägen utifrån vad som är bäst för honom än vad som är bäst för situationen. Nu påstår jag inte att han är diva, men han litar mycket mer på sin individuella skicklighet än att försöka sig på slå dem passningarna som inte alls är lika självklara för honom.

Visst ibland fintar han och snyggt dessutom, men det är för att underhålla publiken eller ja skrapa ihop lite youtube klipp för hans fans;)

"speciellt om man kan kombinera artisteriet med att bidra effektivt i uppbyggnadsspelet"

Vad syftar du på då?

"Ronaldos latjolajban finter brukar dock inte leda någon vart"

Han vinner tid, han drar på sig bevakning och om det vill sig sålyckas han med dem när han väl gör dem.

Du kan inte jämföra Messi med andra spelare, han är ett tekniskt under när det kommer till småytor. Han har sina kroppsfinter och sina riktningsförändringar så att han inte behöver mer fantasi när han utmanar.

Btw ryggpassen heter Espaldina på spanska, Ronaldinho har också gjort den!
Barcelona Man1
2011-03-04 20:33
Nån som vet hur man öppnar en salsa burk?
Coach pep
2011-03-04 20:16
Higuain, He Knows How To Score! - "Hombre"

Det vet i katten. Ronaldo ägnar sig fortfarande åt meningslösa playstation finter, tar tokiga beslut och passar bollen åt helvete flera gånger per match. Jag påstår att han inte besitter en spelförståelse över genomsnittet. Han är ett beundransvärt fysiskt praktexemplar men om han vore så smart som du påstår så borde han kunna visa mer av det på planen också, med tanke på hur mycket han har bollen och hur mycket boll han har i sig. Men men, för er maränger räcker väl en ryggpassning och ni är helt sålda.

Visst, det är härligt med fotbollsartister, speciellt om man kan kombinera artisteriet med att bidra effektivt i uppbyggnadsspelet, som exempelvis Ronaldinho kunde. Ronaldos latjolajban finter brukar dock inte leda någon vart. Sen finns spelare som Messi som inte ens behöver använda sig av tricks. Varför skulle han, när han har sådan pass kontroll på bollen att han bara kan springa med den förbi 7 st.
AndreD
2011-03-04 20:12
Läste också det precis! Härligt o höra.

Vad jag vet har inte Puyol fått grönt ljus än.
Barcelona Blaugrana91
2011-03-04 20:09
Valdes kommer kunna spela mot Zaragoza!!! :)
Dock så står det i artikeln (Har översatt med Google så det är lite otydligt) att Puyol fortfarande är skadad? Han tränade ju med resten av laget igår...Eller vadå?
Barcelona Sam
2011-03-04 20:03
Mordförsök på Mourinho, se länktips. Skedde i fredags.

Sorry för off topic men då jag inte kan posta i Real forumet.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-03-04 20:02
Jag tycker precis som Frodo att vi borde köra mer på kontringar istället för att köpa in en stor anfallare. Tror inte det skulle lösa "problemen" vi har.

Förutom kontringar då, det finns helt enkelt vissa dagar där inte tiki taka stämmer helt. Istället för att då efter en match fundera på att köpa en lång superstjärna så fungerar det nog bättre att bara fortsätta nöta passningsspel. Vi är riktigt bra på det, om vi bara fortsätter och fortsätter med det så kommer det lossna i en match, för det mesta.

Alltså, för att summera. Vi behöver nog inte egnetligen en plan B. Det enda vi behöver är att förbättra vår plan A. I matcher där det inte funkar som det ska, då ska vi bara höja tempot ännu mer och röra oss ännu mer så kommer det funka.

Någon som håller med mig?
Barcelona Hyder
2011-03-04 19:59
Hetfield- Megan Fox is a dude

Vi verkar ha olika uppfattningar om hur länge Villa kan komma att hålla en hög nivå.

Pastore är annars en riktigt bra spelare men tycker du att man ska lägga ut 40/50 milj på en spelare? Speciellt med tanke på att det inte finns en enda startplats för honom i laget? Och med tanke på att Thiago är den som ska blomma ut till en ny stjärnmittfältare? Onödiga pengar på en spelare vi inte riktigt behöver just nu. Den ekonomiska biten är viktig om inte direkt avgörande, speciellt i dagens ansträngda ekonomiska situation.
Barcelona Frodo
2011-03-04 19:55

Jag skrev ju att det kunde bli problematiskt om lag skulle bestämma sig för att inte lämna straffområdet överhuvudtaget. Men alla lag går framåt under matcher och min tanke var att vi ska skulle ställa om snabbare istället för att lugnt och metodiskt bygga upp spelet som vi alltid gör när de här lagen går fram.

Kontringsspel är det som vinner CL. Nästan alla lag förutom Barcelona spelar på kontringar i CL. Sitt djupt och slå om snabbt. Bayern, Inter, Chelsea, ManU, Liverpool och delvis Milan med Kaka har haft framgångar med det. Som sagt, det är bara ett förslag på en plan B.
Barcelona el Maestro!
2011-03-04 19:44
"EDIT: Jämför inte Ronaldo med Ronaldinho, med all respekt för brassen men han levde sitt liv väldigt destruktivt. Ronaldo tränar för att han vill, Ronaldinho tränade för att han var tvungen att göra det. "

Svårt att egentligen uttala sig om vad som händer om ett par år fram i tiden. Vem trodde att Ronaldinho skulle falla för frestelsen? Jag trodde inte på det när Ronaldinho var som bäst. Men det blev som det blev.

Crstiano är i alla fall lika fåfäng som Ronaldinho var, så vem vet om vad som händer om något år. Kvinnor och sprit, det lockar många till nattklubben...! Det kan bli fallet även för han, vem vet?
Real Madrid "Granero Y Higuain" - Dani Parejo
2011-03-04 19:42
Rambla~

Vem har krävt en hyllning till Ronaldo av dig, märker dock att du aningen färgad i frågan för det sett du skiter ner Ronaldo på.

Ronaldo är en diva, Messi är en större.

--

Är också rädd för vad som komma skall för Ronaldo, han har inte så dålig förståelse som vissa vill få det till, men tycker ändå att han i nuläget är allt för beroende av sin fart. Han fysik är ändå fantastisk, hans speed lär hålla i ganska många år till.

Ronaldo och Messi kommer aldrig nå den nivån Etelinho hade, deras längre era kommer dock vara det som i slutskedet kommer göra att det blir mer ihågkomna.
Barcelona Frodo
2011-03-04 19:40
el Maestro!

Jag menade inte att vi skulle börja använda kontringsspel som plan A likt Madrid gör. Det hade varit hemskt! Jag menar bara att det ska vara ett alternativ i vissa matcher där motståndarna sällan går framåt. När de väl gör det är det bara att slå till på kontringar. Det är lättare för spelarna att ta till sig ett rakare kontringsspel som plan B än att tjonga långbollar vilket är motsatsen till allt vad de har lärt sig under sin uppväxt.

Coach pep

Jo, man tycker ju att vi borde ha kontrat sönder Arsenal istället för tvärtom. Ytorna fanns där i alla fall.

Villa håller nog i 3 säsonger som starter. När Messis snabbhet avtar lär han bara gå ner på mittfältet och dominera där istället.
Barcelona Essienesque
2011-03-04 19:39

Är du Ronaldos respektive Ronaldinhos bästa vän, eller något? Du verkar veta väldigt mycket om både deras kost och -träningsvanor.
2011-03-04 19:33
Coach pep

Ronaldo är smartare spelare än du tror, kanske inte på Mesis nivå men smartare än genomsnittspelaren. Han saknar bara den där passningsfoten som Messi har, men annars är han en smart spelare. Jag tror han kommer avsluta karriären som offensiv mittfältare eller en central anfallare när han tappar sin explosivitet.

Men Ronaldo kommer inte förlora snabbheten förens han fyller 35. Han är är såpass vältränad och hälsosam av sig så att det inte finns på kartan att han kommer tappa snabbhet. Zanetti är 38 år idag och spelar som 25 åring och likadant kommer det vara för Ronaldo.

EDIT: Jämför inte Ronaldo med Ronaldinho, med all respekt för brassen men han levde sitt liv väldigt destruktivt. Ronaldo tränar för att han vill, Ronaldinho tränade för att han var tvungen att göra det.
Barcelona el Maestro!
2011-03-04 19:24
Coach pep:
Håller med. Skillnaden ä tempot. Det krävs mycket mer av Villa i Barca än vad som krävdes av honom i Valencia där han ofta spelade centralt.
Här är kraven att han måste hela tiden springa, se till att inte tappa bollen och även att delta i försvaret längst linjen. Det kräver sin man i form av energi och kraft.
Henry sa att han aldrig har sprungit så mycket som han sprang i Barca. Det borde ge en lektion även Zlatan tycker man.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-03-04 19:21
Hyder

Nej, jag tror inte att Villa håller i så många år till, möjligen 1-2 år. Vi såg redan i VM att hans lungor klarar inte av 90 minuter, han blir oftast utbytt tidigt i matchen pga. just detta. I ett lag som Barcelona där presspel är A och O så är det viktigt att en spelare måste ha en utmärkt kondition.

Fördelen med Pastore är att han kan även spela som CF som sagt, så vi får kanske lite mer bredd i laget.
Jag måste säga att jag blev oerhört imponerad av Borja Valero i mötet mot Napoli, det var längesen jag såg en spelare var så bra trots att han är stillastående. Sist jag såg något liknande (utanför Barcelona :P) så var det Riquelme.
Men nej, jag ser hellre att man går efter Pastore eller Cesc.

Frodo

Hur skulle kontringsspel funka mot ett lag som har parkerat laget strax utanför straffområdet? Det låter inte ens logiskt.

Kontringsspel funkar när motståndaren flyttar upp laget, man erövrar tidigt och skickar en långboll på snabba spelare, det är något liknande vi spelar även idag.
Coach pep
2011-03-04 19:15
el Maestro!

Jag tycker man börjar märka av nu att Villa inte är samma ettriga fotbollsspelare som han var i Valencia. Inte lika kvick och snabb, teknisk vet jag inte. Hur som helst, han är en helt makalöst bra lagspelare med en riktigt lång näsa för mål. Och sånt håller länge. Jag tror Villa kommer vara startspelare hos oss minst till han blir 32 år.
Barcelona el Maestro!
2011-03-04 19:10
Coach pep
Jag är nöjd om Villa presterar bra som han gör idag fram till att han blir 32 år. Det tror jag att han gör i och med att han kan spela på kanterna och är en smart spelare.

Edit: Messi håller nog lika länge som Alessandro Del Piero, skulle jag kunna tänka mig!
Coach pep
2011-03-04 19:07
Någon sa att Villa kommer kunna hålla världsklass i många år till tack vare att han är smart som spelare. Vad kommer då hända med C. Ronaldo när han börjar tappa sin explosivitet? Med tanke på att han inte använder hjärnan när han spelar, kanske för att han inte har någon, så kommer han nog bli sämre än Ronaldinho, som i alla fall hade passningarna och spelsinnet kvar när han förlorade snabbheten. Nu är ju visserigen Ronaldo mer ambitiös än Ronaldinho vad gäller träning, men forfarande, han kommer vara oduglig när han är 30. Till skillnad från Messi exempelvis som kommer kunna hålla hög nivå längre än Ronaldo tack vare "brains".
Barcelona Rambla~
2011-03-04 19:00
Granero Y Higuain" - Dani Parejo

Ska jag hylla Ronaldo för att du kräver det? Pffft...är du dum eller?

Gå och grina någon annanstans.
Coach pep
2011-03-04 19:00
Frodo

Du är inne på samma spår som jag själv. Jag tror många fans här försöker eftersträva perfektion och täppa igen minsta lilla läcka i bygget. Men det går nog inte, för alla lag kommer alltid ha sina svagheter. Egentligen är det ingenting som säger att oddsen förbättras att luckra upp en låst matchbild genom att byta in en bjässe till anfallare och testa lite inlägg. Då hämmas vi ju på andra plan istället i och med att vi måste ha frenetisk rörelse från alla spelare för att få ut maximalt av spelsystemet, vilket vi inte fick med Zlatan. En stor anfallare i Barca blir som en bugg i systemet. Zlatan är den enda som är kapabel att göra det någorlunda bra, men det är ju uppenbart att vi är vassare med Villa.

I matcher där vi inte får hål på motståndaren kan lösningen kan finnas i att implementera en ny taktisk dimension i spelet, snarare än att köpa in en bjässe till anfallare. Som du säger t.ex. växla om till kontringsfotboll istället för att ständigt spela på samma kort med att tålmodigt konfrontera spelarbussarna. Det är ju genom kontringsfotboll Real bjuds på enorma ytor, och som även Arsenal vände mot oss. Vid ledning kan man istället tycka att det borde varit vi som kontrat sönder Arsenal..
Barcelona el Maestro!
2011-03-04 18:58
Frodo
Kontringspel är väl en del av Barcas spel även idag. Jag tänker på vid frisparkar när motståndarlaget befinner sig på Barcas planhalva eller i liknande situationer. Annars har jag svårt att se att Barca någonsin ska backa hem och satsa på kontringar som en strategi. Det kommer aldrig att hända så länge Pep är tränare. Det går visserligen hem i Madrid men det skulle nog inte gå hem i Barca.
Jag hade röstat för en billigare ”targetspelare” så som Zigic, Nicklas Bendtner och liknande spelare att slänga in när motståndarlaget backar hem som det händer ibland.
Barcelona Frodo
2011-03-04 18:47
Om man vill ha en annorlunda targetanfallare som reserv så är väl en som Trezeguet eller Kanoute ett bra alternativ? Att drömma om €40 miljoners värvningar som Cavani eller Llorente som ska sitta på bänken är lite långsökt. Det är inte ekonomiskt hållbart för Barcelona.

Många vill att vår plan B ska vara att spela långa bollar på Bengt men jag tycker snarare att kontringar ska vara det. Att förvänta sig att tekniker som alltid spelar tiki-taka helt plötsligt ska skicka långbollar och vara lyckosamma är inte särskilt troligt. Visst kan det funka men när man ändå lyckas med sitt tika-taka spel 9 gånger av 10 så lär man fortfarande ha kvar sin övertygelse om att det är den rätta vägen för vinst.

Personligen önskar jag att vi skulle börja införa kontringsspel som plan B. Vi har perfekta spelare där framme för det spelet. Det kan självklart bli problematiskt om lag bestämmer sig för att överhuvudtaget inte alls lämna sitt straffområde men under matcher finns det alltid sekvenser där även de mest defensivt inriktade lagen går framåt.
Barcelona el Maestro!
2011-03-04 18:35
Granero Y Higuain" - Dani Parejo

Skillnaden är att Messi är ledare i Barca. Det han gör, gör han med ansvar och en känsla av att han är lagets ledare. Ronaldo gör sina saker för sig själv. Han är lik sin "pappa" Mourinho, på alla sätt och viss.
Barcelona Hyder
2011-03-04 18:30

Då är jag äntligen med på vad du vill. Ingen Cavani så länge Villa finns kvar i klubben och presterar. Tror sedan inte att spanjoren kommer börja dippa om 1-2 år. Han är en alldeles för smart fotbollsspelare för att låta åldern påverka negativt så snabbt. Med smart menar jag att han vet exakt när och var han ska löpa och han har ett målsinne som kan liknas med många andra stora och äldre strikers.

Cavani som Villas ersättare låter dock intressant. Frågan är om uruguayanen kommer att finnas tillgänglig när Villa börjar komma till åren. Han kommer med största sannolikhet bli uppköpt av något annat storlag.

Med tanke på att Thiago med största möjliga sannolikhet flyttas upp till A-laget inför nästa säsong ser jag heller ingen plats för en dyr värvning av Pastore (en otrolig spelare). Köper vi in någon stjärna som kreativ mittfältare blir det Cesc. Om man nu verkligen måste värva en kreativ mittfältare även om Thiago kommer upp (för att inte lägga en allt för stor press på yngligen) skulle jag inte tacka nej till ett billigare alternativ som Borja Valero. Maken till intellegent fotbollsspelare. Vad säger du om det?
Hunting Bears
2011-03-04 18:29
Inte bättre då att spela 45 min med ordinare lag, avgöra och sedan låta några talanger ta över? Vila en alternativt två spelare men att bänka våra 4 bästa offensiva spelare låter ju som självmord oavsett vilket lag i ligan vi möter.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-04 18:28
Hunting Bears

Nää, men jag tänkte några talanger borde sitta där istället och känna på lite..
Hunting Bears
2011-03-04 18:24
Messidinho_10

Slösar dom mer på sin energi om de sitter på bänken? Känns bara helt ologiskt att inte ens ta ut dom i truppen, alla lag bör betraktas som potentiella segrare i en match. Allt annat är en missräkning som kommer kosta oss.

Hur kan Ronaldo vara en mindre självisk spelare? Han har färre assist och slår färre pass per match.
Real Madrid "Granero Y Higuain" - Dani Parejo
2011-03-04 18:16
Rambla
"Ronaldo spelar bara för skytteligan. Inte så konstigt att han gör så många mål i sådana här matcher."

Vad har du och säga om din lilla kelgris Messi då, vad har du för ursäkt till hans diviga sida mot Valencia.

Sluta bespotta Ronaldo, som fan är mindre självisk än Messi, hylla han istället för att han är en fantastisk spelare.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-04 18:12
Ja på läktaren eller sitta hemma, det finns ingen anledning att slössa på deras energi, mot ett piss lag som Zaragoza som dessutom kommer med b-laget! För vad jag har hört så blev minst 3 av deras ordinarie spelare avstängda.
Annons: