/spanien/barcelona/forum/12825.aspx/spanien/barcelona/forum/12825.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-03-04 18:47
Om man vill ha en annorlunda targetanfallare som reserv så är väl en som Trezeguet eller Kanoute ett bra alternativ? Att drömma om €40 miljoners värvningar som Cavani eller Llorente som ska sitta på bänken är lite långsökt. Det är inte ekonomiskt hållbart för Barcelona.

Många vill att vår plan B ska vara att spela långa bollar på Bengt men jag tycker snarare att kontringar ska vara det. Att förvänta sig att tekniker som alltid spelar tiki-taka helt plötsligt ska skicka långbollar och vara lyckosamma är inte särskilt troligt. Visst kan det funka men när man ändå lyckas med sitt tika-taka spel 9 gånger av 10 så lär man fortfarande ha kvar sin övertygelse om att det är den rätta vägen för vinst.

Personligen önskar jag att vi skulle börja införa kontringsspel som plan B. Vi har perfekta spelare där framme för det spelet. Det kan självklart bli problematiskt om lag bestämmer sig för att överhuvudtaget inte alls lämna sitt straffområde men under matcher finns det alltid sekvenser där även de mest defensivt inriktade lagen går framåt.
Barcelona el Maestro!
2011-03-04 18:35
Granero Y Higuain" - Dani Parejo

Skillnaden är att Messi är ledare i Barca. Det han gör, gör han med ansvar och en känsla av att han är lagets ledare. Ronaldo gör sina saker för sig själv. Han är lik sin "pappa" Mourinho, på alla sätt och viss.
Barcelona Hyder
2011-03-04 18:30
Hetfield- Megan Fox is a dude

Då är jag äntligen med på vad du vill. Ingen Cavani så länge Villa finns kvar i klubben och presterar. Tror sedan inte att spanjoren kommer börja dippa om 1-2 år. Han är en alldeles för smart fotbollsspelare för att låta åldern påverka negativt så snabbt. Med smart menar jag att han vet exakt när och var han ska löpa och han har ett målsinne som kan liknas med många andra stora och äldre strikers.

Cavani som Villas ersättare låter dock intressant. Frågan är om uruguayanen kommer att finnas tillgänglig när Villa börjar komma till åren. Han kommer med största sannolikhet bli uppköpt av något annat storlag.

Med tanke på att Thiago med största möjliga sannolikhet flyttas upp till A-laget inför nästa säsong ser jag heller ingen plats för en dyr värvning av Pastore (en otrolig spelare). Köper vi in någon stjärna som kreativ mittfältare blir det Cesc. Om man nu verkligen måste värva en kreativ mittfältare även om Thiago kommer upp (för att inte lägga en allt för stor press på yngligen) skulle jag inte tacka nej till ett billigare alternativ som Borja Valero. Maken till intellegent fotbollsspelare. Vad säger du om det?
Hunting Bears
2011-03-04 18:29
Inte bättre då att spela 45 min med ordinare lag, avgöra och sedan låta några talanger ta över? Vila en alternativt två spelare men att bänka våra 4 bästa offensiva spelare låter ju som självmord oavsett vilket lag i ligan vi möter.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-04 18:28
Hunting Bears

Nää, men jag tänkte några talanger borde sitta där istället och känna på lite..
Hunting Bears
2011-03-04 18:24
Messidinho_10

Slösar dom mer på sin energi om de sitter på bänken? Känns bara helt ologiskt att inte ens ta ut dom i truppen, alla lag bör betraktas som potentiella segrare i en match. Allt annat är en missräkning som kommer kosta oss.

Hur kan Ronaldo vara en mindre självisk spelare? Han har färre assist och slår färre pass per match.
Real Madrid "Granero Y Higuain" - Dani Parejo
2011-03-04 18:16
Rambla
"Ronaldo spelar bara för skytteligan. Inte så konstigt att han gör så många mål i sådana här matcher."

Vad har du och säga om din lilla kelgris Messi då, vad har du för ursäkt till hans diviga sida mot Valencia.

Sluta bespotta Ronaldo, som fan är mindre självisk än Messi, hylla han istället för att han är en fantastisk spelare.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-04 18:12
Ja på läktaren eller sitta hemma, det finns ingen anledning att slössa på deras energi, mot ett piss lag som Zaragoza som dessutom kommer med b-laget! För vad jag har hört så blev minst 3 av deras ordinarie spelare avstängda.
Barcelona comprende
2011-03-04 18:10
Så om jag ska förstå det rätt så skall Cavani om han kommer användas dom sista 10 minuterna när spelet har låst sig? Hm han kostar 40 miljoner € give or take

Jag står kvar vid att vi inte behöver någon sådan spelartyp, sen om vi verkligen är desperata efter ett mål så är det bara att slänga fram Pique han gjorde ju mål mot Inter haha!
Hunting Bears
2011-03-04 18:08
Sitta på läktaren?

Alltså, visst Zaragoza är inget superlag men att bänka våra 4 bästa spelare och förvänta oss att vi ska vinna enkelt med Bojan, Afellay, Pedro och Keita är rätt naivt.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-04 18:05
Jag tycker vi borde låta våra nyckelspelare( M V I X) sitta på läktaren imorgon. Det finns ingen anledning att köra slut på dem då, bättre om dem vilar och laddar som satan inför Arsenal på tisdag.
Hunting Bears
2011-03-04 17:18
Larsson1333

Jag vet inte vad jag anser borde sitta på bänken, jag ser bara inte att en stor anfallare är lösningen på ett eventuellt problem vi upplever ungefär 1 gång per år. Och att vi redan testat det med typ den bästa det finns att tillgå som visade vara ett fiasko gör mig inte överdrivet sugen på att pröva det igen med en betydligt sämre spelare.

Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-03-04 17:15
addeh

Men Cavani har kämpat till sig platsen, inte så att han har mutat tränarna.
Du har kanske inte följt Napoli så noggrant, men Cavani spelar som striker i en tridente med Lavezzi och Hamsik där han får stångas med försvararna helt ensam.
Det är Cavanis styrka, han försöker och försöker igen tills han gör mål.

Skillnaden är att vi har redan 3 miljoner spelare som Piatti, det var urdumt att köpa en till. Jag hade hellre satsat på Jeffren än att ta in Piatti (eller liknande spelare som t.ex: Sanchez).
Barcelona Larsson1333
2011-03-04 17:10
Hunting

Om du nu är så emot detta, vad skulle du vilja ha på bänken när det behövs tryckas på i slutet?

Ja han kommer vara långsammare och mindre teknisk än Villa, men tanken är inte att byta ut Villa emot jokern utan att behålla båda. Spelsystemet behöver inte ändras! MEN även du vet att ibland kommer det ett inlägg eller vaskas fram en hörna då det kan bli farligt

Om vi behöver jaga ett mål och har startat matchen med vår vanliga 4-3-3, abidal som mittback och maxwell som vänsterback säger vi. Är det inte att föredrr då att sätta in jokern istället för maxwell, abidal som vänsterback, busquets tar någon extra meter djup för att hjälpa pique om det skulle behövas.
Ochn som sagt, bara för han är stor kan han han fortfarande använda fötterna om det skulle komma inspel i boxen. Visst vi kan sätta in bojan, men hans målfarligthet är väl inte alltid den bästa.

Vi tar ju inte bort någon ingrediens ur vårt vanliga spel om vi behålla MVP trion, utan vi lägger till ett alternativ. När Zlatan användes försvann ju en del ur press spelet och löpningarna, det gör det inte nu eftersom Villa t.ex. är kvar på banan
Barcelona Myrran
2011-03-04 17:09
Inte så att man ska mata inlägg på JOKERN, om en back får mer att tänka på en bara täcka passningsvägar som det är nu öppnar det upp för resten av spelarna. Tror inte någon back som möter Barcelona oroar sig för nickdueller och kan därför helt fokusera på att täcka boll på marken och markera spelare utifrån det syftet. Behöver de tänka på luftbollar samtidigt som passningsvägar så kan de begå mer misstag och öppna upp för resten av spelarna.
Hunting Bears
2011-03-04 17:08
addeh

Piatti är å andra sidan en spelartyp vi redan har typ 18 stycken. Enda skillnaden är att Piatti är inte bara kort, han är extremt jävla kort.
Atlético addeh
2011-03-04 17:07
Hetfield

Cavanis psyke? I både Napoli och Uruguay har han varit självskriven i startelvan. I Barcelona skulle han få inleda på bänken och därifrån jobba sig uppåt. Den sortens psyke vet vi inte om han klarar av.

Cavani är knappast en den där storvuxne spelaren som etc Kanouté. Han är duktig på huvudet, men att stångas själv med ett helt försvar tror jag inte ens han skulle klara av. Då anser jag att det är bättre att köra på en spelare som Piatti som dels vet hur det är att spela i La Liga, och inte har lika hög prislapp eller lön.
Hunting Bears
2011-03-04 17:03
Men så, om inlägg inte slås så är han mer eller mindre helt kontraproduktiv att sätta in då han är mindre teknisk, långsammare o sämre än t.ex Villa?

Våra spelare är inte direkt vana vid att slå inlägg och då får ju spelsystemet ändras för att den här JOKERNS spetskompetenser ska komma till nytta. Annars är det bara så att vi tar in en spelare som vi ställer i mitten som inte bidrar med något alls såvida vi inte börjar slå inlägg på honom.

I'm fucking thrilled.
Barcelona Myrran
2011-03-04 17:03
Trippeln

Brukar ju tendera att bli en trebackslinje om Barca behöver ett mål i slutminuterna. Inte så att jag vill börja med en trebackslinje. Är ju som jag beskrivit nedan slutminuterna och vi jagar ett mål. Typ alla lag backar hem mot oss då och ja, våra ytterbackar är där uppe då ändå så...
Barcelona Larsson1333
2011-03-04 17:01
Hunting Bears

Skillnaden är när Zlatan kom var han dyr och skulle vara given startspelare och då pratade man om en extra dimension som resultatet blev väl sådär av kan vi säga.

Nu snackar vi om en billig joker som ska användas sista 10 kanske i matcher, inte agera försteanfallare.

Springa konstant? vem har sagt det? Vi sa att bara för han är bra på huvudet kan han använda fötterna i boxen och vara lika stort hot i boxen som många andra anfallare även med fötterna. Vi syftade nog mer på, eller iallfall jag, att han ska hålla sig i mitten där han även kan vinna nickdueller om det skulle krävas eller hålla i bollen

Tittar man på Kanoute i Sevilla får han ofta agera som länk mellan mittfält och anfallare, han är mer teknisk än man tror och är inte bara en telefonstolpe som kan nicka. Överskattad? In my ass, säger du att Kanoute är överskattad har du inte sett mycket av Sevilla senaste åren

Vi vill alltså ha han som en JOKER och inte STARTSPELARE, där spelidén inte ska ändras bara för han slängs in utan att det finns MÖJGLIHET att slå inlägg om man vill för att hota på andra sätt
Hunting Bears
2011-03-04 16:59
Men vad ska targetpersonen göra? Nicka? Vara bra med fötterna? 2 meter lång? Snabb? Stark?

Det är inte direkt så att de spelarna ni eftersöker växer på träd och vi har redan testat att lägga till en till dimension till vårt spel genom att använda oss av en världens fem bästa spelare som råkar vara just en stor stark anfallare.

Vem ska vi istället testa? Någon sämre, billigare äldre? Låter ju helt strålande bra.
Barcelona Trippeln
2011-03-04 16:59
Myrran

Så du vill spela med en 3 backslinje, tveksamt.
Barcelona Myrran
2011-03-04 16:57
Bara för att förtydliga hur jag tänkte med en target spelare har jag gjort en paint skiss.

Ser igen större skillnad mellan spelsätten. Underlaget för tiki taka spel finns fortfarande. Bara att Abidal på vänsterbacken är utbytt mot Pedro. Alltså en offensivare vänster kant och ett lufthot i mitten. Förstår inte varför vårat grundspel skulle försvinna totalt eller att vi ska ändra spelsättet bara för att vi sätter in en större target längst fram.
Hunting Bears
2011-03-04 16:49
Ge en extra dimension. Sa vi om Zlatan också och han är en av de bästa stora anfallarna som finns. Ni vill alltså ha en stor anfallare men som ändå ska springa konstant? För det är ju problemet med Zlatan, Han orkar inte springa konstant då han inte är byggd för det.

Jag får inte ihop det. En rörlig, stark, stor anfallare som kan nicka men ändå använda fötterna och är teknisk. Låter ungefär som Zlatan.
Barcelona Larsson1333
2011-03-04 16:46
Hunting

Eftersom dessa herrar ofta håller sig nere i försvaret kan det bli svårt att nå dessa med t.ex. ett inlägg, hörnor är det klart att det funkar!

Men som 1.70 skriver:
Behöver vi jaga ett mål och motståndarna sjunker långt ner, är det då bättre att t.ex. ha sanchez att slänga in som ska försöka dribbla sig igenom det låga försvaret? Det kan lika gärna pedro göra det.

Den store anfallaren behöver ju inte bara kunna nicka, han kan ju fortfarande använda fötterna i boxen om det skulle krävas så, men det skulle ge en extra dimenson!

Och som jag skrev längre ner, spelidén behöver inte ändras! Vi kan fortfarande använda samm idé, men skulle det vara så att vi tvingas till ett inlägg eller inspel så har vi en extra gubbe där som mycket väl kan peta in den, och som Hetfield nämner, han kan även hålla i bollen och skarva om det skulle vara så
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2011-03-04 16:44
Hunting Bears

Det handlar inte bara om hörnor, det handlar om en spelare som kan hålla i bollen. En spelare som kan vinna nickdueller osv.

Lol, hur är Kanoute överskattad? Den mannen får knappt några rubriker trots att han har varit en av Sevillas bästa spelare i flera år.

addeh

Jo, men Cavani har visat att hans psyke klarar av den allra högsta toppnivån, bl.a. i ligan och främst i VM.

Det är klart att det finns en risk, det finns risk med alla spelare. Vi kan ta hit Rooney och han kan floppa och Thiago kan bli en medelmåtta, man vet aldrig. Poängen är att man måste väga fördelarna och nackdelarna, och JAG anser att Cavani är perfekt för oss.

Ett köp av Piatti...meh.
Hunting Bears
2011-03-04 16:42
Vi har redan Abidal, Pique, Puyol och Busquets som borde kunna vara vassa på huvudet. Inte direkt så att Kanoute nickar in en boll var tredje match.

Att vi skulle bli så vassa på hörnor helt plötsligt för att vi skaffar en ny spelare låter för mig helt orimligt. Vi har redan ett par vassa huvudspelare men hörnorna slås ju korta.

Och då når vi ju återigen det problemet att vi måste ändra system av anfall, passningarna måste bli annorlunda, höjden, tempot, allt, ska ändras.

Jag är otroligt skeptisk, speciellt till en sån överskattad spelare som Kanoute.
Barcelona 1.70-ligan.
2011-03-04 16:41
Hunting Bears,

Ja, om spelet låser sig ser jag hellre att man sätter in en stor, stark spelare som bryter mönstret lite än en sämre kopia av de som redan finns på planen. En perfekt "plan B" som hade gjort Barca ännu starkare och svårare att försvara sig mot. Utan tvekan. Jag har förespråkat att köpa en större anfallare att slänga in som joker i snart 3 månader.
Barcelona Myrran
Håller vi på att slås ut ur semifinalen i CL så struntar jag faktiskt om det inte är världens attraktivaste spelet. Spela hellre "ful"-fotboll i 10 min och får spela final än att åka ur. Sen, inte för att vara sån men parkerar ett lag bussen i slutet så brukar inte heller tiki taka vara det mest effektiva. Sen att bara ha ett lufthot i straffområdet i slutet kan göra tiki taka blir mer effektivt då det finns mer alternativ som försvarande lag måste tänka på.
Atlético addeh
Hetfield

Finner fortfarande ingen logik i att Cavani vore ett så mycket säkrare kort än många andra spelare. Även om han på förhand vore en bra värvning kan han lika gärna misslyckas totalt. Större underverk har skett.

För övrigt tror jag en potentiell ersättare till Villa redan finns i klubben i form av Gerard Deulofeu.
Annons: