/spanien/barcelona/forum/1278.aspx/spanien/barcelona/forum/1278.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barca3# BIGPUN
2016-01-29 18:44
Pinsamt att lillebror ska ha ett mycket bättre avtal med Nike. Bartomeu borde sluta syssla med sin drug dealing och göra nåt åt saken..
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 18:44
@Kröjff:
Jag har varit medlem på detta forumet länge. Men är inte inne och läser så frekvent så jag har koll på vad enskilda skribenter har för åsikter i olika ämnen. Jag är inte här för att skruva upp någon eller att fjäska. Utan utrycker bara min åsikt så som jag ser den. Om det leder till diskussion desto bättre. Angående Cesc så har jag läst någonstanns att han har varit i top när det gäller att skapa målchanser i dom 5 största ligorna istortsätt varje säsong sen han slog igenom som 16 åring i arsenal. Jag räknade inte med Messi när jag prata om playmakers. Mitt huvud va mer fokuserat på dom klassiska mittfälts dirigenterna så som Xavi, Pirlo, Gundogan, Özil, Thiago Verratti med mera. Av den spelartypen så anser jag att Cesc är top 4 och jag är ganska säker på att statistiken backar upp min ståndpunkt i detta. Att cesc misslyckades i barca har med en rad faktorer att göra. Ingen av dom att han är för dålig.
Barcelona DM1982
2016-01-29 18:02
ÚLTIMA HORA. El Barça - València d'anada de les semis de Copa serà el dimecres 3 de febrer a les 21h. 21:00 på onsdag spelas cupmatchen.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 18:02
@ Xaviesta:

Fair enough. Dock så va inte en enda av dom något fynd. Utan spelare som var eftertraktade av alla toppklubbar i europa när vi fick dom. Koeman hade vunnit allt som gått att vinna i Holland och gick holländska motsvarigheten till guldbollen 2 raka säsonger innan han skrev på för oss. Romario vann på 5 säsonger i Holland eredervirse 3 grr och gjorde 165 mål på 167 matcher för PSV. Han va en Galactico värvning när han kom. Ronaldo va det största fenomenet skådat sedan Maradona när han slog igenom och Laudrup fick sitt genombrott flera år innan han kom till oss. Att du sticker huvudet i "sanden" och låtsas som att en diskussion avslutas med felaktig fakta så får det stå för dig.
Barcelona Kröjff
2016-01-29 17:52
Thierry Henry Om Gabriels hatobjekt nummer ett, Cesc Fabregas, skriver du nu i ett inlägg att dennes "passningssäkerhet" och "blick för spelet" samt "förmåga att skapa målchanser" har "få övermän (om någon) i dagens fotboll". Du får självfallet ha den speluppfattningen, Men något säger mig ändå att du tar i överkant, för att provocera Gabriel till att i likhet med dig själv (och jag vid ett flertal tillfällen) tappa koncepterna och inte göra sig sig själv rättvisa i den replik du fortfarande väntar på från honom, efter ert tidigare meningsutbyte under dagen; ska bli spännande att läsa hans svar när han hunnit stressat ned... För du kan väl inte på fullaste allvar mena att Fabregas ens är i närheten av, låt oss för enkelhetens skull säga Lionel Messi, vad gäller blick för spelet, passningsackuratess och sist men inte minst förmåga att skapa målchanser? Något säger mig också att Gabriel kommer att nämna ytterligare några namn som kan komma ifråga som bättre än Cesc Fabregas på de fotbollsmässiga kompetensområden du berör. För nog finns det flera spelare än Messi att framhålla som Cesc Fabregas övermän ifråga om de aktuella kvalitéerna?
Barcelona Blaugrana91
2016-01-29 17:39
[QUOTE=II Barça II]Barcelona får alltså "endast" 24 miljoner pund från NIKE medan Real hela får 106 miljoner pund av Adidas? Dags att omförhandla avtalet med NIKE eller byta sponsorer, detta är ej okej. (länktips) [/QUOTE] Håller med, vi sitter ju som sagt på ett gammalt avtal med Nike och helt klart dags att förhandla om, vilket klubben gör just nu. Real ryktas ju få €140M från Adidas... Nikes största märke inom fotboll är FC Barcelona, lägg till att Neymar även representerar dem, Reals avtal ska bara toppas. €150M annars tack och hej till Nike. ;)
Barcelona II Barça II
2016-01-29 17:31
Barcelona får alltså "endast" 24 miljoner pund från NIKE medan Real får hela 106 miljoner pund av Adidas? Dags att omförhandla avtalet med NIKE eller byta sponsorer, detta är ej okej. (länktips)
Barcelona Xaviesta
2016-01-29 17:31
Thierry Henry Det handlar inte om att ha huvudet i någons rektum som du så smaklöst antyder utan mer att alla som har skrivit här i detta forum tillräckligt länge kan Gabriels historia och vet vem han är. Han är ju för fan en forumslegend som varit med sedan SF skapades. Att påtala för honom att han "inte vet vad som krävs för att spela i Barca" är ju helt befängt. Det betyder inte att jag slickar någons röv bara för att jag flinade åt din blunder. Sedan kan du vrida argumentet fram och tillbaks hur länge du vill och klyva biståndsdelarna ner till atomnivå men Gabriels svar på ditt inlägg dödade diskussionen för mig även om det är trevligt att följa den även efter det. Men för mig dog den efter hans långa inlägg om alla tidigare Barcaprofilers intåg i klubben, tycker han fick med allt.
Barcelona neymar JR
2016-01-29 17:26
Andresito Just där krockar det med mig 'Han bidrar med rutin' på plan visar han det väldigt sällan. I omklädningsrummet må han vara en kapten och erfaren spelare men absolut inte på plan Att chansbryta i straffområdet kallar jag inte för rutinerat. Att han släpper sin position är inte heller rutinerat. Att han missar i markeringen varje gång gör mig galen. Är du inte tillräckligt lång så följ din gubbe och släpp aldrig honom
Barcelona Andresito
2016-01-29 17:06
Masche bidrar med så mycket mer än chansbrytningar. Han besitter en enorm rutin och ett ledarskap som är sällsynt i dagens Barcelona.

Att markera motståndare handlar om så mycket mer än att vara lång. Det är ingen konstighet att det är just Mascherano som i onsdags fick uppgiften att ta hand om en av världens bästa huvudspelare i Aduriz på hörnorna.

När det kommer till Mathieu så hade det varit en bra värvning om han hade kommit gratis eller om han hade varit 20 år. Han har gjort enstaka bra matcher men samtidigt en del horribla insatser. Hans utvecklingskurva har knappast pekat uppåt sedan han kom, utan det är samma blanda/ge som när han kom. Lägg därtill att han är 32,5 år gammal. Mathieu är som en gammal bil som körs tills den går sönder, men det som skiljer Mathieu och en gammal bil är att vi betalade alldeles för mycket för fransmannen.

Mathieu som spelare pendlar på godkänd-gränsen likt en sinuskurva, han är en hyfsad rotationsspelare men inte mer än så.
Rent värvningsmässigt var det en otroligt dålig sådan. Att värva en spelare som både är för dålig för att ta en rejäl startplats samtidigt som han inte kommer kunna säljas vidare är ett enormt ekonomiskt misslyckande.

Mathieu var en chansning, en nödlösning och ett plåster på såren. Ingen i världen går till Silly Season med Mathieu ens i närheten utav toppen av önskelistan.
Flavia
2016-01-29 17:05
Spelare som har tagit flest skott i La Liga under denna säsong

1:a Cristiano Ronaldo: 135 skott varav 54 på mål.
2:a Leo Messi: 76 skott varav 37 på mål.
3:a Luis Suárez: 74 skott varav 38 på mål.
4:a Neymar: 68 skott varav 34 på mål.
5:a Aritz Adurisz: 64 skott varav 41 på mål.

Källa: Sport
Barcelona Barca4life98
2016-01-29 16:45
Mido Exakt, riktigt trevligt forum just nu tycker jag.
Barcelona 100% AntiMadridista
2016-01-29 16:26
Personligen tycker jag också att Mascherano och vissa spelare får mycket skit. Mascherano är den enda personen som visar hjärta på plan nu när Puyol inte är med. Jag älskar hans inställning.
Barcelona Mido
2016-01-29 16:22
Måste beundra tonen, stämningen och ämnen som ni diskuterar. Alla åsikter är välkomna med respekt. Fortsätt så
Barcelona Stright outa Barca
2016-01-29 16:22
Kan inte komma på nån match som mascherano personligen har gjort att vi förlorat kanske minnet sviker men Guardiola Tito (vila i frid) Tata Lucho alla har spelat Masken som mittback det måste val betyda nåt kan man ju tycka jag känner iallafall ett lugnt när Masken lirar mer Pique
Barcelona LennyRomario
2016-01-29 16:19
Någonstans är det väl ändå skillnad på chans och risk? Om man ger en spelare som Guily chansen att bevisa sig på högsta nivå så ger man honom chansen.

Om man värvar Neymar för en miljard så är väl inte det ett värv som ska definieras som en chansning, utan som en risk? Om man nu, enligt vad Thierry tycker, inte kunde vara säker på Neymar skulle prestera eftersom han inte spelat i Europa så är ju att spendera en miljard på ett sådant köp inte en chansning, det är ju ett alldeles galet risktagande!

Annars kan vi ju hädanefter alltid hylla Perez när han sätter världsrekord i övergångssumma, för det är ju en chansning varje gång.

Barcelona Tiki-Taka
2016-01-29 16:03
Mittbacksparet mash och pique vann CL 2011 och 2015....något måste det betyda!
Barcelona Hetfield
2016-01-29 16:01
Vänta, en diskussion som inte handlar om Real Madrid, C.Ronaldo eller att Zidane är överskattad? Vilken omväxling.

Jag läser och njuter. Keep that shit going.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:59
@Katalano:

Med facit i hand så va det vällkommen helt klart. Dock så va han nära vän med fler än Pique i barca då han spelat ungdomsgotboll med flera av spelarna och åtnjuter en nära vän relation med flera av dom i landslaget. Så i omklädningsrummet va han väll omtyckt av dom flesta. Messi inkluderad. Sen va det ju som Xavis ersättare han värvades och när då Xavi skulle lämna så va det ju egentligen Cesc som skulle ta över. Rakitic är en helt annan styp av spelare så jag står fast vid att det va djärvt.
Barcelona Katalano
2016-01-29 15:54
@Barca3# BIGPUN:

Jag håller inte alls med. Du får gärna utveckla dina tankar mer än bara "Pique räddar honom gång på gång".

Som jag nämnt tidigare så kompletterar han och Masken varandra bra och jag får känslan av att de känner varandra tillräckligt bra på planen för att kunna täcka upp efter varandra. Masken har rollen att stöta i ett tidigare läge medan Pique täcker upp bakom honom. Kan vara så att just deras kemi är vad som gör att det funkar. Dessutom har Masken grymma glidtacklinger.

Något måste de göra rätt när vi säsong efter säsong ligger i toppen sett till minst antal insläppta mål och vinner titlar. Just dessa 2 herrar tillsammans har varit det ordinarie mittbacksparet sedan Puyol lämnade.

med detta sagt så vill jag återigen poängtera att jag vill se en mittbacksvärving av kvalité som kan ta Maskens plats. Men jag tycker att han är bättre än övriga mittbacksalternativ bredvid Pique idag.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:52
@Z_Z:

Cesc är med lätthet en av världens 4 bästa playmakers. Statistiken genom hela hans karriär talar sitt tydliga språk. Jag har ett lite bredare perspektiv än 2015 när jag bedömer en spelare. Hela chelsea har varit i fritt fall under året och det har långt ifrån varit lätt för någon enskild spelare att prestera under dom omständigheterna. En kollektiv kollaps kallas sånt. Det betyder inte att Costa, Cesc och Hazard med flera helt plötsligt är sämre spelare. Cesc dominera förövrigt matchen mot Arsenal nu senast och både han och resten av laget ser ut att så sakta hitta tbx till sina vanliga jag igen efter tränar bytet.

Cesc har en dålig vana att spela sämre andra halvan av säsongerna det är sant. Men det han bidrar med i sin helhet under säsongerna och det han bidragit med till spanska landslaget gör honom till en av dom bästa. I barca användes han ofta på fel position. Vilket kan förklara det ibland svaga positionspelet. Hans passningsäkerhet och blick för spelet och förmåga att skapa målchanser har dock få övermän (om någon) i dagens fotboll
Barcelona Mr. Dashir
2016-01-29 15:49
Thierry Henry Delar dina analys till punkt och pricka ang Mathieu. Är viktigt med rotationsspelare som kan göra jobbet, det måste/borde inte vara världsklass på varje position, ett fungerade lag behöver olika typer av spelare, inte bara galacticos, (läx Real Madrid). Förstår inte hur man orkar klaga så mkt på en spelare som bidrog till lagets trippel med 2 avgörande mål i slutskedet av säsongen, dessutom som mittback. Är ju dock tidigare bevisat att det finns väldigt höga förväntningar bland supportrarna på detta forum.
Barcelona Katalano
2016-01-29 15:48
@Thierry Henry:

Problement var ju att Cesc rent spelmässigt var dålig i Barca även om han producerade mycket poäng. På barcas mittfält Så har det senaste åren varit viktigare att prestera spelmässigt, offensivt som defensivt än poängen i sig.

Du nämner statusen i omklädningsrummet också. Cesc's inställning och påverkan på Pique då de är otrolight bra vänner var ett riktigt orosmoment och under tiden Cesc var här så spelade Pique rent utav uselt. Tack och lov har han kommit tillbaka till sin nivå sedan cesc lämnade.

Allt detta gör att det för mig var väntat att cesc lämnade och jag såg det inte som en risk över huvudtaget utan det var välkommet.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:40
@Barcelonistas:
Så han är misslyckad för att du och några andra människor ger honom öknamn? Att fans alltid kommer ha hackkyklingar är inget nytt. Mathieu oavsett hur stabil han har varit kommer alltid vara en tråkig värvning som ej hör hemma i barca för somliga. Jag va en av dom som inte förstod värvningen riktigt när den gjordes. Men istället för att hålla fast vid en förlegad syn på den rödhåriga fransmannen så har jag hållt mina ögon öppna och sätt vad han bidragit med till dagens barca. Mathieu värvades in som en stabil rotation spelare med kvalitéer som tidigare saknats i vår defensiv. Han har bidragit med precis just det! En värvning som fyller sin funktion kan aldrig va misslyckad och han va verkligen en lord (utan sarkasm) när han gjorde livsviktiga 1-0 på camp nou mot real i våras eller när han rädda oss mot celta vigo med matchens enda mål på våren. Tänker man längre än näsan räcker och tar bort skygglapparna från ögonen så ser man att Mathieu vart en bra värvning som fyllt sin funktion. Nej han är ingen thiago Silva. Men det va inte det han värvades hit för heller. Alla värvas inte för stt vara startspelare. Något man måste förstå innan man komenterar ett sånt här ämne
Barcelona IlTriplete
2016-01-29 15:34
Semifinalen lottad.

Barcelona - Valencia
Sevilla - Celta Vigo
Barcelona Z_Z
2016-01-29 15:33
@Thierry Henry

Cesc gjorde succé i ett halvår och har därefter varit mer eller mindre helt osynlig under ett års tid vilket just är hans svaghet. När saker och ting går bra för honom och laget så kan han göra väldigt fina insatser men annars kan han vara så sjukt usel. Att påstå att han är en av världens fyra bästa playmakers i dagsläget får ju en att undra om du helt missat 2015.
Barcelona Thierry Henry
2016-01-29 15:19
@Flavia:

Han va dock en beprövad spelare och är en idag en av dom 4 bästa playmakers i världen. När vi även hade sålt Thiago och Xavi såg ut att lämna så va det ett djärvt beslut. Rakitic hade gjort någon enstaka bra säsong i Sevilla och det hade vart ett byte som kritiserats kraftigt om det gått snett. Speciellt med tanke på att Cesc gjorde succé direkt i chelsea.

Många andra ledningar hade nog kollat på Cesc namn och cv samt hur han värvades och betydelsen han hade i omklädningsrummet etc och ej gjort det bytet. Lucho hade dock en klar idé redan från början när han tillträdde och vår ledning har varit klok nog att bistå honom i alla hans önskningar oavsett om det vart tuffa beslut.

.
Barcelona Barca3# BIGPUN
2016-01-29 15:16
@Katalano:

Individuellt är Mascherano vår sämsta mittback. Pique räddar honom gång på gång. Mathieu/ Bartra ska gå gå före. Vermaelen duger bara mot Smålag på Camp Nou
Barcelona Katalano
2016-01-29 14:56
Liunil Masse & Flavia

Flavia, du citerade fel inlägg från mig mig jag förstår vad du svarar på :)

Jag ser också att Masken gör en del chansbrytningar men ofta så lyckas han med dessa och då vänder vi spelet väldigt snabbt. Som komplement till Pique som är mer av en fallande mittback så tycker jag att de är en bra kombination som täcker upp bra efter varandra.

Maskens längd i kombination med en medelmåtting spänst är självklart ett problem vid höga bollar däremot, det håller jag med om.

Jag ser gärna en värvning av en bättre mittback men för min del så håller jag ändå Masken hästlängder högre än både Mathieu och Vermaelen för tillfället. Vermaelen har haft ett par bra matcher men senaste matcherna har han varit dålig och han är dessutom skadad alltjämt.
Flavia
2016-01-29 14:49
@Katalano:
Tyvärr så blir man livrädd när Mascherano ställs mot långa och fysiskt starka huvudspelare när motståndarlaget har offensiv frispark eller hörna med sig. Sedan ska man förstås inte heller glömma bort att argentinaren är faktiskt benägen av sig att göra tacklingar på måfå och lämnar stora ytor bakom sig när han stöter fram alltför vårdslöst.
Annons: