/spanien/barcelona/forum/12729.aspx/spanien/barcelona/forum/12729.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield- Abidal > Chuck Norris
2011-03-12 17:32
addeh

Du måste skilja på presspel i det offensiva och det defensiva. Presspel är något som även Messi gör, dvs. så fort motståndarens försvarare/mittfältare har bollen så är han direkt där och hugger.

Defensivt jobb är att man hjälper lagets försvarare genom att täcka ytor och jobba hemåt när det är kontringstillfällen, det är där jag tycker att Thiago är bekväm.

Dessutom, Thiago och Pastore är olika typer av spelare. Thiago kan inte göra det Xavi gör, dvs. vara stillastående och bestämma tempot, men det är något som Pastore kan göra. Thiago är en mittfältare som gillar att vara fri och röra sig överallt, han gillar att trixa och få göra lite som han vill.

Men jag gör det enkelt: Thiago är Iniestas efterträdare och Pastore/Cesc är Xavis efterträdare.
Och som jag sa tidigare, om man kan göra Henry till en grovjobbare så kan man göra Pastore till en lagspelare.
Atlético addeh
2011-03-12 17:26
Hetfield

Du säger emot dig själv lite. Presspel är a och o i La Masía - där Thiago är fostrad, Pastore är det inte. Dessutom håller jag inte med dig att Thiago inte jobbar hem när han tappar boll, det har vi sett flera gånger att han gör.

Jag ser inte logiken i att köpa en spelare vars prislapp är skyhög när man redan har en talang utöver det vanliga i den egna akademin som redan känner till spelsystemet och spelarna, samt är ett par år yngre.
Barcelona tikitaka
2011-03-12 17:22
Jag har varit i barcelona två gånger och har varken haft tid att besöka sagrada familia eller parc guell, så mycket finns det att göra i staden. Dock var jag där endast 2 nätter per resa. Men det man absolut måste besöka är ju ramblan, port olimpic och självklart camp nou. Resten kan man prioritera lägre och besöka någon annan gång, om man inte har stort intresse utav konst och Gaudi förstås :)
Hunting Bears
2011-03-12 17:19
Ajsan, Bayern 6-0 Hamburg och Dortmund torska. Måtte inte Dortmund tappa allt nu.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-03-12 17:12
Hunting Bears

Är man där en weekend för första gången så ska man ge smidiga tips :D Jag kan ju dra komplicerade ställen att hänga på men det känns inte så aktuellt kanske om man är där för första gången. 2-3 nätter så hinner man knappt med Rambla, Camp Nou och stranden och andra sidan stan med Opium och det där.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-12 17:09
Glöm inte ManU-Arsenal om 1timme!
Barcelona Barca4eva
2011-03-12 17:03
tikitaka

Njaa jag tror inte han skulle gå så långt faktiskt.
Barcelona tikitaka
2011-03-12 17:02
Det låter väldigt mycket som Mourinho dock....
Hunting Bears
2011-03-12 16:59
Ramblan är ju ett sånt jävla turisthak. Och varför sätta sig på Hard Rock Café när man kommer till Spanien. Sätt dig på Hard Rock på Avenyn i Göteborg och upplev samma sak.

Såg att du sa "mittemot Hard Rock Café". :P Ber om ursäkt
Barcelona Barca4eva
2011-03-12 16:58
true_barca_fan

Ännu en gång är det Patrik Sjögren som har skrivit den...försök att undvika det.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-12 16:58
Men är han helt jävla dum i huvudet eller?? Vadå vilar Casilias hahah sämsta jag har hört, fyfan Mou du är så körd så körd..
2011-03-12 16:56
Bernie, sätt dig vid rondellen på La Rambla mitt emot Hard Rock Café och njut av livet. Det mesta hittar du på Rambla och hela vägen ner till stranden och fortsätter längre och längre ner och du lär märka att det aldrig tar slut. :) Annars kan du alltid dra till Opium, Barcas bästa ställe med dresscode och fina skor. Det finns ett par andra stora ställen bredvid Opium för mer avslappnat folk.

Dra tidigt till Camp Nou, 4-5 timmar innan, finns många restauranger för att äta och sen ha god tid på dig för affären, titta på La Masia kanske osv.
Barcelona true_barca_fan
2011-03-12 16:53
Fy fan Mourinho. Han måste alltid skylla på andra.
Barcelona Messidinho_10
2011-03-12 16:52
Bernie

Jo iväg med dig till strande, du lär se en och annan het katalnska, som solar topless ;)
2011-03-12 16:51
addeh & Hyder

Presspel är A och O i La Masia, men jag ser inte varför Pastore skulle vara så omöjlig att ändra på. Om man kan göra Henry till en anonym grovjobbare så kan man nog göra Pastore till mer av en lagspelare.
Sen är det förstås irrelevant då det ser ut som att Fabregas är prio nr.1 och Pastore är prio nr.2.

Jag påstår inte att Thiago är lat, hans presspel tillhör fortfarande bland det bättre, det jag menar är att han jobbar inte hemåt lika ofta. Jag har sett många gånger då han tappar bollen och det blir kontringsläge, då står han stilla eller joggar hemåt lite sakta.
Barcelona Bernie
2011-03-12 16:47
Ja åker ner till Barcelona i maj för o se derbyt. Finns det några tips om lite olika ställen man kan besöka i Barcelona? Schysst om ni kunde dela med er lite! :)
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-03-12 16:45
På grund av det kraftiga regnet som har drabbat Katalonien har många av juniorlagens matcher blivit flyttade, bl.a. Juvenil A mot Damm. Även Barça B-Nástic är i farozonen. Det är tänkt att det mötet ska dra igång kl. 18, men som det ser ut just nu kommer man förmodligen flytta matchen till en annan dag.

Och på tal om B-laget så läste jag en kul anekdot om Luis Enriques tränarmetoder. Han brukar ha ett par assistenter uppe på läktaren under matcherna som han kommunicerar med via en hörsnäcka. Anledningen är att denne scouten har en bättre utsikt över planen för att på så sätt ge taktiska råd till Lucho på bänken. Denna metoden användes i den senaste ligamatchen mot Tenerife, som man vann med 1-4 på bortaplan.
Barcelona Blaugrana91
2011-03-12 16:44
Jag är så less på denna Patrik Sjögren....Alltid ska han vinkla artiklarna...
Vad krävs det egentligen för att man ska få jobb på Aftonbladet, att kunna stava? Iof det kan han ju inte heller knappt...
2011-03-12 16:44
I jämförelse med Pastore framstår Thiagos arbetskapacitet i defensiven som Gattuso. Nu följer jag många av Palermos matcher och tycker att han är en fantastisk spelare med potential som man sällan ser. Men för mig ska spelare som värvas utifrån vara redan färdiga att passa i systemet.

Det går sällan bra med de värvningar som Barca har gjort där det krävts att spelaren ska ändra spelstil. Zlatan, Hleb, Chyg, Caceres och många andra har misslyckats pga. detta. När Barca värvar så tycker jag det ska vara nån redan etablerad spelare som har bevisat i sin förra klubb att han kan hantera den sortens spelstil. Pastore är inte där än.
Barcelona Hyder
2011-03-12 16:38
Hetfield- Abidal > Chuck Norris

Som en mittfältare uppvuxen och fostrad i La Masía kan jag garantera att man inte får chansen i A-laget på ett mittfält om tre spelare om man inte är hysad i defensiven. Jag har aldrig sagt att Thiago är en grovjobbare eller dylikt men han gör ett bra jobb som en försvarande mittfältare, den saken är självklar.

Thiago vet tydligen hur man springer efter boll, det har han bevisat i både B-laget och A-laget. Titta på kvällen Barça B-match så får du själv se.

Poängen är även den att Pastore är usel i defensiven och är inte jämförbar med Thiago då dessa spelar på olika positioner, åtminstone skulle dem göra det i Barcelona.
Atlético addeh
2011-03-12 16:31
Har ni inte lärt er att allt Patrik Sjögren skriver är noja? Och det får han betalt för.

Hetfield

Jag håller helt på Hyders linje angående Thiago. Du får honom att framstå som en lat spelare som bara vill anfalla. Ynglingen har många defensiva kvalitéer, han är bra i presspelet och är hyfsat snabb. Dessutom är han bättre på huvudet än både Xavi och Iniesta. Att 19-åring är lite kantig är väl mer än normalt.
Barcelona Shqipi
2011-03-12 16:19
Men Eric Abidal hade lite wits kvar i reserven och på frågan direkt efteråt i spanska TV5 om vilka han vill möta i kvartsfinal svarade fransmannen:
– Lyon. För det innebär att de har slagit ut Real Madrid.

Hehe Abidal efter matchen mot Arsenal. Klockrent svar.

2011-03-12 16:15
Barca4eva

Sport hade en stor intervju med Dani Alves. Men Patrik Sjögren har tolkat och vridit sanningen nåt så fruktansvärt.
2011-03-12 16:14
Varför måste Sladjan ordbajsa hela tiden? Messi är inte lika bra som förra året och han gnäller på hans passningsspel och att han bara kör ner huvudet och kör. Messi leder assistligan och hans passningsspel är ett par snäpp högre än andra anfallare i världen. Jämför med Ronaldo så märker du hur mycket intelligentare Messi är på plan. Ronaldo har i hela sin karriär kanske slagit 1 genomskärare som är värd att titta på en gång extra.

Och den där Patrik Sjögren på Aftonbladet är helt otrolig. Ultimatum av Alves? Han sa i intervju med Sport igår att han vill stanna och att de är mycket närmare att komma överens än att Barca ska leta efter andra spelare. Fy fan att han alltid i sina felstavade artiklar ska vrida sanningen. Han är nog Sveriges sämsta journalist som endast sitter och skriver av andra tidningar och vrider det de har skrivit.
Barcelona Barca4eva
2011-03-12 16:05
Diar Iniesta Shekha

Speciellt när varken Sport eller EMD har skrivit om det.
2011-03-12 15:58
Diar Iniesta

Det är Patrik Sjögren som har spytt upp artikel, dvs. nonsens.

Hyder

Kom igen nu, Thiago är knappast en som sliter defensivt för laget. Han må vara under offensivt, men hans defensiva jobb är långt ifrån t.ex: Iniesta.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-03-12 15:55
Vad fan?
Hunting Bears
2011-03-12 15:55
TV11 PL Studio.
Barcelona Barca4eva
2011-03-12 15:53
Hunting Bears

Sladjan, nu? Vad är det du kollar på?
Hunting Bears
2011-03-12 15:48
Wtf.

Sladjan sa precis "Messi har inte varit alls lika bra den här säsongen som förra". Är han seriös?
Annons: