/spanien/barcelona/forum/127.aspx/spanien/barcelona/forum/127.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel
2016-10-25 20:14
@^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^:
Ska komma från Raul som sätter sitt finger mot munnen för att hyscha våran publik efter ett av hans mål. Kanske skulle passa bra att hyscha sig själv efter ett sånt uttalande. Tyst, bara tyst...
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-10-25 19:59
Raúl: "Barcelona needs to be more careful celebrating goals." Talk about blaming the victim.. Obs!
Barcelona Rambla~
2016-10-25 17:26
Folk från läktaren kastar ner flaskor på planen för att försöka sänka någon spelare. Trots det är det spelarna i Barca som är bovarna i dramat när man läser vad många kommenterar från Valencia håll. Ibland undrar jag om Spanien är någon slags bananrepublik. Den där sportchefen Pitarch är ju en idiot.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Andresito
2016-10-25 17:24
@Katalano:

Frågan är om dagens mittfältsuppsättning klarar av att spela den typen av fotboll. Rakitic gör i mina ögon inte det, trots att han är en av lagets viktigaste pjäser. Iniesta är inte längre 25 år gammal.

Världens idag bollsäkraste mittfält måste ändå Real Madrid besitta med Modric och Kroos. Inte ens de två med understöd av Casemiro kan dominera matcher på egen hand som våra mittfältare gjorde under Pep. En spelare måste vara ingjuten i spelmodellen, han måste ha vuxit upp med fotbollen som efterfrågas. Thiago hade möjligtvis kunnat hantera den rollen, men då Iniesta börjar bli till åldern krävs ytterligare en ny mittfältare om vi vill spela pim-pam-fotboll.
Barcelona Bosketts
2016-10-25 17:14
@DANI ALVES:

Du köper biljetter över hela staden. I små informationsbutiker. För 100 Euro får du helt okej biljetter skulle jag säga.
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-25 16:58
Katalano Ditt sista stycke; "Istället för att bli hänförd av Barcas kombinationsspel så sitter man och väntar på vad Messi och Neymar ska hitta på individuelt sett. Och jag skulle i alla fall vilja ge mittfältet en större roll igen. Inte lika stor som under Pep, men en blandning mellan Peps fotboll och Luchos kan man säga. Att variera in kontringsfotboll och snabba anfall med ett bollförande Barcelona som anfaller med kombinationsspel" Exakt den typen av fotboll jag också vill se och det är därför jag så gärna vill ha Thomas Tuchel i Barça. Tror vi hade sett en sån fotboll med honom :)
Barcelona DANI ALVES
2016-10-25 16:04
Tjena grabbar! Jag och några polare ska till Barcelona imorgon och har tänkt oss att se Barcelona-Granada på lördagen. Vi har inte skaffat biljetter för har hört att det är bäst att skaffa på plats, min fråga är då, vart köper vi dessa biljetter och får man bra platser för ca 100 Euro?
Tacksam för svar! :)
Barcelona LennyRomario
2016-10-25 16:02
@IlTriplete:
Men kom igen. Du har väl argument utan att vinkla statistiken? Ska du räkna City som seriesegrare så får du väl räkna "Peps Bayern" som seriesegrare? Båda kvalificerade sig till CL genom att vinna ligan, och båda slutade tvåa säsongen då de slogs ut av Barca. Och som Katalano säger, vilka vi lottas mot har väl i stort sett ingenting med någonting att göra?
Barcelona Katalano
2016-10-25 15:54
IlTriplete Kul att du kommer in och skriver ett ambitiöst inlägg. Mindre kul att du avfärdar andras åsikter som BS och "felaktiga", bara för att alla inte tycker som du. Ingen har kritiserat Luchos resultat och därför förstår jag inte varför du ens tar upp motståndet och resultatet i matcherna vi haft under åren i CL. Det var sättet Barca vann matcherna med Pep på som är det som romantiseras här inne. Man var helt enkel överlägsen alla andra lag i världen rent spelmässigt och de matcher man inte vann var allt som oftast otur i dåliga avslut och liknande eller att motståndarna hade effektiviteten att göra mål på 2/2 chanser under en hel match. Vad folk här har delade meningar om är själva spelmodellen som Lucho har och nog måste väl du också se att vi inte spelar med ett speciellt bollförande mittfält nu under Lucho. Istället för att bli hänförd av Barcas kombinationsspel så sitter man och väntar på vad Messi och Neymar ska hitta på individuelt sett. Och jag skulle i alla fall vilja ge mittfältet en större roll igen. Inte lika stor som under Pep, men en blandning mellan Peps fotboll och Luchos kan man säga. Att variera in kontringsfotboll och snabba anfall med ett bollförande Barcelona som anfaller med kombinationsspel.
Barcelona LennyRomario
2016-10-25 15:43
Om det nu är så att 2016 varit mediokert och krampaktigt rent spelmässigt, vilket många tycks tycka, så bör man också komma ihåg att starten fram till januari 15 var så pass medioker och krampaktig att Lucho var nära sparken.

Det gör att en väldigt stor del av hans tid som tränare kan kategoriseras in som "medioker".

Men är tre poäng och titlar tillräckligt, vilket det är för väldigt många, så är det ju inga problem. Det har vi ju fått.

Problemet för mig är att det finns kanske 10 matcher per säsong där allt jag vill ha är tre poäng. I övriga matcher vill jag ha mer, jag vill bli underhållen. En 3-0 seger, med två kontringsmål i 83 och 88 minuten (påhittat), gör inte nödvändigtvis att jag blir det. Däremot skulle jag kunna bli mer underhållen där vi spelar en fantastiskt fotboll men ändå bara får med oss 1-1, på något märkligt vis.

När Lucho tillträde utlovade han "attractive and effective football". I min mening har han helt klart lagt sitt fokus på det sistnämnda.
Barcelona IlTriplete
2016-10-25 15:18
Skriver inte i forumet särskilt mycket men inlägg som Gabriels fick mig att logga in efter flera år. Jag kan hålla med om allt det positiva (och det är mycket positiva saker) men jag kan inte hålla med om det negativa. Att MSN blir centralpunkten i laget är givet, vi har inte Xavi-Busquets-Iniesta mittfältet som vi hade då.

Att Barcelona spelar som alla andra lag är också total BS. Det är bara Peps lag (Bayern och nu City) som kan jämföras med oss men till skilnad från Pep har vi inget emot att kontra längre.

Om ni på riktigt tror att det är 2008-2011 och att vi ska spela den fotbollen vi gjorde då kan ni glömma det. Hur svårt ska det vara att förstå att fotbollen utvecklas?

Jag kan ärligt säga, med handen på hjärtat, att jag njöt av 14/15 säsongen mer än någon annan säsong. För att vi kombinerade possession-spelet samtidigt som vi kunde kontra sönder lag. City, PSG och Bayern krossades, ligamästare i sina länder.

Jag värderar den CL säsongen mer än Peps säsonger, vilka hade vi i slutspelet under Peps tid? 4-0 mot Bayern som inte var särskilt bra och hamnade bakom Wolfsburg (!) i ligan. 5-2 mot Lyon men franska ligan är inget att hypa på det sättet. Sen räddade Iniesta oss mot Chelsea.

Säsongerna efter mötte vi Stuttgart, medelmåttigt Arsenal med skador innan Inter satte stopp för oss. Året efter var det Arsenal igen, Shakhtar och sen Real som fick ett rött kort på Pepe. Never mind, det jag försöker komma fram till att Lucho gjort oss bättre på flera fronter och fått in spelare som aldrig skulle kunna tänkas spela i Barcelona egentligen.

Förra säsongen hade vi lite otur (vann ändå dubbeln) men om vi kommer upp i det vi gjorde 14/15 ska vi inte oroa oss ett dugg. Lucho ska ingenstans, och ni som sitter och kritiserar han har inget bättre för er än att försöka leta ett diskussionsämne. Inse att det inte är 2008 längre, med dem förutsättningarna så är vi fortfarande bäst i världen.

Syns om några år igen. :)
Barcelona Andresito
2016-10-25 14:40
Gabriel

Yes, vi sätter punkt.

Det finns inga perfekta tränare. En plus/minus-lista kan göras för alla tränare. Det är snarare helheten som ska bedömas än enskilda matcher tidigt in på säsongen. Det finns många faktorer som påverkar hur spelet ser ut på plan såsom motståndare, form på spelare och vem som spelar. Vi är fortfarande i början av säsongen med många nya spelare och med skador som drabbat oss rejält. Dessutom gör landslagsuppehållet ingen glad då det hämmar kontinuiteten som krävs för en taktik att sätta sig hos samtliga spelare.

Luchos största fråga är såklart mittfältet. Under Pep lyste den spanska trion under matcherna medan yttrar som Pedro och Villa jobbade i det tysta och mestadels syntes på livescore. Nu har vågen vägt över där MSN får mer utrymme i spelet medan mittfältet jobbar i det tysta. Vad det beror på kan förklaras av logiska skäl:

1. Rakitic är ingen kontrollerande mittfältare, samtidigt som han har Messi på sin kant som onekligen utvecklats till världens säkraste playmaker. Med en Xavi i sin prime hade Messi troligtvis inte fått denna utveckling. Det är logiskt att Rakitic hamnar i skymundan när det är Messi som har majoriteten av bolltiden på högra sidan av planen.

2. Iniesta anser jag fortfarande vara världens bästa spelare i stora matcher. De stora matchernas man. Hans ålder börjar dock komma ifatt honom. Det är sällan Iniesta skiner i mindre matcher, han har med andra ord blivit ojämnare. Sedan det här med skadorna. Iniesta har haft skadeproblem under alla sina säsonger, men t.ex. den senaste kontakten som orsakade skadan hade en yngre Andrés undvikit genom att slå en snabbare passning. Det är givetvis en hel del otur också att det blir en så pass allvarlig skada av en korrekt tackling.

3. Busquets får så mycket ansvar på sig i det defensiva att det är orimligt. Iniesta, Neymar och Messi är inga spelare som klarar av att pressa och försvara i 90 minuter vilket blottar Busquets rejält. Med boll så tvivlar jag på att Luchos taktik hämmar Busi. Nonchalansen som vår bläckfisk visar upp har smugit sig in på honom flera gånger under hans tid i Barcelona. Hittills har han lyckats slipa bort det efter en viss tid och förhoppningsvis kommer vi att se en mer resolut Busquets ju längre säsongen går.

2016 har varit ett dåligt år för oss rent spelmässigt och jag vill tro att det beror på bristen av bredd och rotation från januari till maj, medan det nu efter sommaren saknats kontinuitet på grund av skador och nyförvärv. Vi alla minns Real Madrids 20-någonting raka som slutade i fiasko samtidigt som Lucho var högst kritiserad under sitt första halvår. Det kan vända snabbt och även om vi inte riktigt spelar som Barcelona just nu kan vi mycket väl stå där med de finaste troféerna på Camp Nou.
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-25 14:35
Gabriel Wow! Du fick verkligen med alla punkter om Luchos tränargärning i Barca, positiva som negativa och jag håller med dig om allt du skrev. Barcelonito Jag vill klargöra att jag inte hatar Lucho och jag tycker inte han är en dålig tränare. Vad jag däremot tycker har jag redan framfört, dvs att han spelar en fotboll jag inte alls gillar. Sen undrar jag vad du menar med att du ska komma tillbaka till mig efter säsongen? Tror du jag vill att Barça ska ha en katastrofsäsong? Hell no! Bara för jag småspyr lite då o då över fotbollen vi spelar så hoppas jag mer än allt annat att vi vinner trippeln och piskar alla i vår väg.
Barcelona ElRaval
2016-10-25 14:29
Förstår inte hur Arda Turan kan ha minst röster av alla i pollen om vem som skall ersätta Iniesta.

Denis Suarez har varit för pojkig och Andre Gomes har inte tagit för sig tillräckligt för att få vårt förtroende ännu, anser jag.

Turan har redan gjort fem mål och fyra assist (visserligen mestadels när han spelat på Neymars position) och har högst passningsprocent av samtliga spelare (utav de som spelat mest). Dessutom: Endast messi, neymar och Sergi Roberto (!) har mer "Key passes per game".

Han har dessutom sprungit näst mest av ALLA den här säsongen.

Jag tror på honom före Denis och Andre Gomes åtminstone. Även om även jag föredrar honom på en kant.
Barcelona Kröjff
2016-10-25 14:24
Andresito

Ja, om alla vore som jag, så skulle sättet att uttrycka sig aldrig överskugga själva uppsåtet och syftet med ett inlägg. Och vad kanske "värre" är, ingen skulle kunna stava till Cruijff....
Barcelona Iniesta70
2016-10-25 14:24
Gabriel
Bra inlägg. Har själv luftat min åsikt i själva frågan så jag ska inte kommentera ditt inlägg mer förutom att du la fram det ruskigt bra .
Oavsett " läger " så är det svårt att säga emot , allt handlar ju om smak i slutänden.

Gabriel och Andresito

Jag var den som blev tillrättavisad .....och jag har för mig att jag tog det bra.
Så ..move on ...ni båda har säkert bättre inlägg att fila på :)
Barcelona Gabriel
2016-10-25 13:51
Andresito Du har missuppfattat mig, jag är inte alls bitter, men jag kan känna att du kanske la fokus på fel sak istället för att ge ge svar till inlägget jag skrev. Det var inte mycket till svar jag fick, det var mer typ att antingen så fixar Lucho spelet till våren och då är han grym eller så ser det ut som det nu gör resten av säsongen och då är det ett bevis på att han levt på MSN. Sedan är det verkligen en minimal sak det här med att stava namnen rätt när jag skrev det som jag skrev. Okej om jag hade skrivit Busquets med två styckna "t" eller något sånt, men det kändes bara lite överdrivet just i det här sammanhanget. Men jag ska väl erkänna att namnstavningar inte diretkt är något jag prioriterar när det kommer till mitt gedigna intresse gällande den här klubben. Nu släpper vi det här tycker jag. Ska försöka stava alla spelarnas namn rätt från och med nu, du har mitt ord.
Barcelona S.Eto'o
2016-10-25 13:41
Kan någon förklara hur i helvetet Griezmann blev årets spelare i la liga framför Suarez som bokstavligen sköt oss till liga segern förra våren??? Och det här med la liga world player är det nån slags B kopia utav årets spelare eller....
Barcelona Andresito
2016-10-25 13:39
Gabriel

Oj! Känner en viss bitterhet över ditt inlägg så jag måste förklara mig trots den rejäla OTn. Det var inte min mening att göra dig upprörd. På samma sätt som misstagen med mellanrum/kommatecken var systematiskt så är ditt användande av é även det systematiskt. Känner ändå att man bör skriva rätt namn på spelarna man följer dag in och dag ut. Och vi fungerar ju som så att så länge ingen säger till så tror man att man gör rätt. But hey, nu kan du både stava namn och skriva fantastiska inlägg, you're complete. Ville absolut inte ta fokus ifrån ditt inlägg som jag både uppskattar och till stor del håller med dig om.

Förstår att du ville ge igen med mitt felaktiga ordval. Tycker dock att det är en liten skillnad då nästintill samtliga inlägg härinne innehåller fel när det gäller svenskan. Tänk om vi alla vore som Kröjff :)
Barcelona Gabriel
2016-10-25 13:35
Katalano Tack, precis det jag menar. Jag ville aldrig försöka leka språk-polis här inne, utan det var mer utav välmening som jag talade om för skribenten ifråga att det kan bli jobbigt att läsa inlägg där det inte är ett mellanrum efter kommatecken. Det blir helt enkelt ett för stort fel när det skrivs på det sättet gång på gång. Men att uppmärksamma att jag skrivit Busquets och Luis Enrique med ett é i deras namn känns bara väldigt tråkigt och oförtjänt den tid jag tog mig till att faktiskt skriva det inlägget. Det gör också att man tappar lusten till att lägga ner sin egna tid och bidra. Lite synd kan tyckas, men men.
Barcelona Katalano
2016-10-25 13:23
Väldigt bra inlägg Gabriel. Innan det gå överstyr med kommentarer om språkbruk så är ju inte detta ett forum där perfekt svenska krävs på något sett, även om det finns vissa krav på att exempelvis skriva med punkter, med stor bokstav i början av meningar osv. Låt Mod besluta om vad som är OK och inte. Däremot om någon skribent skriver på ett sätt som blir jobbigt att läsa av olika anledningar så tycker jag att man gör helt rätt i att poängtera detta för skribenten, på det som Gabriel gjorde en gång och efter det fått ironiska pikar emot sig så fort man finner ett löjligt språkfel i hans inlägg. Fokusera på rätt saker för att hålla en god stämning istället. Fokusera på innehållet i inläggen och inte språkbruket. Detta är min åsikt och jag är säker på att de flesta håller med.
Barcelona Gabriel
2016-10-25 12:52
Andresito Nej, det hade dem inte nu när jag kollade, det stämmer. Bra, då vet jag det. Sen är det förvisso en rätt så stor skillnad mellan att inte använda mellanrum efter varje kommatecken som skrivs till att skriva Busquets och Enrique med ett "é", but hey, det kanske bara är jag. Men tack hur som helst för din rättning, jag får väl helt enkelt se till att jag vet hur alla spelarna stavas från och med nu nästa gång jag ger mig på ett långt och genomtänkt inlägg så att fokus kan läggas fullt ut på det. Och när vi ändå är inne på spåret så är jag nästan helt säker på att det inte heter "övertygad av hans tränarförmåga" utan snarare "övertygad om hans tränarförmåga", men jag har haft fel innan så don't shoot me if I'm wrong, men det låter lite konstigt bara. Väl mött!
Barcelona Andresito
2016-10-25 12:41
Gabriel Vill minnas att du rättade en skribent för ett tag sedan. Så jag tänkte ge dig en vänskaplig rättning: varken Busquets eller Enrique har något é i sina namn :) Bra och ambitiöst inlägg. Personligen känner jag att Lucho ska bedömas efter denna säsongen. Hans första säsong var bra både spel- och titelmässigt. Andra säsongen var bra titelmässigt men dåligt på planen. Frågan är nu om dessa saker varit tillfälligheter eller om Lucho helt enkelt har börjat tappa gnistan i Barcelona. Vi har onekligen börjat denna säsong högst mediokert, vilket vi dock även gjorde under trippelsäsongen. Nu är det upp till Mister att åtgärda det taktiska, om han besitter den förmågan. Lyckas han fixa spelet till våren så är jag övertygad av hans tränarförmåga. Lyckas han inte så är det MSN som ska ha mest beröm för våra framgångar under Lucho-eran. Jag kräver ingen trippel. Men med truppen vi har bör vi klara av att hålla oss fräscha i samtliga turneringar. Det är upp till Lucho att rotera med måtta så att spelarna både håller sig fräscha men även håller intensiteten uppe inför svårare matcher. I believe.
Barcelona Kröjff
2016-10-25 12:13
Gabriel

Hoppas du kan ursäkta mig för sättet att uttrycka min Stora uppskattning: Bravo!!
Barcelona Gabriel
2016-10-25 11:57
(Fortsättning på förra inlägget) De dåliga sakerna: - Han har fått Barcelona att gå ifrån sin egna spelmodell och därmed fått Barcelona att se ut som vilket annat lag som helst. - Han har fått två bärande fotbollsspelare som Iniesta och Busquéts att ofta se ut som alibi-spelare. - Han har infört en lägre försvarslinje och försvarmetod där man backar hem med laget istället för att pressa och återerövra bollen snabbt. - Han har förlitat sig alldeles för mycket på MSN där resterande spelare snarare agerar städhjälp istället för att involvera dem mer i anfallsspelet. - Han har tillåtit särbehandlingar av vissa spelare som Neymar, som tar varje tillfälle han har till att resa hem till Brasilien, mitt under pågående säsong. - Han har fått intensiteten att minska under matcherna och spelarna att jobba mindre hårt. +/- - Han har värvat in spelare som Luis Suarez, Rakitic och Umtiti men han har också värvat in spelare som Mathieu, Thomas Vermaelen och Aleix Vidal. Sedan är det svårt att veta exakt vilka av dessa spelare som Lucho egentligen bär ansvaret för, men det är trots allt en tränares uppgift att i slutändan förmedla till sin sportchef att han accepterar och godkänner en viss värvning. Jag har förmodligen glömt något, men det här är åtminstone min uppfattning gällande Lucho. Så med det sagt är det klart att han har stått för både bra och dåliga saker. Rent personligen så gillar jag framför allt inte att man valt att släppa på aggressiviteten gällande återerövring av boll med ett bra press spel i förmån till att sänka sin försvarslinje. Detta går självklart hand i hand med att Luis Enriqué vill bjuda in motståndarna på vår planhalva för att sedan snabbt kontra mot dem, så det är absolut ett val och ett genomtänkt beslut som han har tagit. Men jag är helt enkelt inte ett fan av den typen av fotboll. Jag är inte emot att kontra och utnyttja även det som ett anfallsvapen, men då ska det snarare vara en knapp man trycker på emellanåt för att växla och variera sättet man anfaller på mer än att det ser ut som vår matchplan. Den typen av fotboll kan jag aldrig förknippa med Barcelona, det är för enkelt och för simpelt och det var inte det som fick mig att förälska mig i den här klubben (även om det självklart också fanns osportsliga grunder som medförde att jag förälskades i klubben som helhet, men som tyvärr även de är som en skugga av sitt forna jag idag). Jag anser också att Lucho lyckades blanda vår gamla fotboll med hans idag "nya" fotboll gällande presspel, bollinnehav och kontringar otroligt bra under den första säsongen när vi vann trippeln, men sedan dess har det bara fallit över till att bli ett mer och mer rakare spel för varje match som går. Vissa tycker självklart att det här är underhållande men det är inte för intet som att det just är culés som kritiserar det här. Barcelona är förmodligen det enda laget i världen som sätter sådana krav på sättet man ska spela sina matcher på. Personligen så ser jag tyvärr inte fram emot matcherna på samma sätt som jag gjorde tidigare. Jag vet redan vad som kommer att hända. Jag vet att jag inte kommer att få äran att bevittna ett helt fantastiskt väggspel/triangelspel eller positionsbyten som får motståndarna att sätta fällben på sig själva. Jag vet att bollen kommer att komma till Messi, jag vet att Messi kommer att försöka sig på sin diagonala passning till Neymar eller Alba. Jag vet att Neymar kommer att dribbla och misslyckas lika många gånger som han lyckas och jag vet att Suarez gör mål 80% av alla matcher han spelar. Det är en simpel fotboll och oavsett vad Luis Enriqué vinner med oss som tränare så kan jag inte stå bakom den här utvecklingen. Det var mina tankar kring Lucho.
Barcelona Gabriel
2016-10-25 11:52
När man som culé klagar på Luis Enriqué så har jag svårt att inbilla mig att grunderna för ens klagomål ligger i vad han har uträttat rent resultatmässigt i Barcelona sedan han kom. Det är klart att det är ett väldigt bra facit att vinna trippeln första året som tränare för att nästa år vinna dubbeln i form av ligan och cupen. Ingen motsäger sig det, inte jag och inte heller någon annan som kritiserar honom. Och det är också dessa argument som tas upp utav de som försvarar honom, att han vunnit otroligt mycket sedan han anlände, samtidigt som man väldigt gärna vill de paralleller och göra jämförelser med Tata Martino som misslyckades fatalt, både i det spelmässiga men likväl så också rent resultatmässigt efter en säsong där han inte vann en enda titel. Men bara för att återgå lite till Tata ett tag och minnas tillbaka. Hur mycket bättre var egentligen Barcelona förra säsongen om man ska jämföra med Tatas Barcelona? Och det är en fråga jag vill att man funderar rejält noga på innan man bara skrattar bort frågan som ren nonsens. För det första så är det otroligt små marginaler i fotboll, och med det sagt så hade Tata Martinos, precis likt Luchos Barcelona förra säsongen, även han chansen att vinna 2 titlar i hans enda säsong som tränare. I den avgörande matchen på Camp Nou mot Atletico så borde faktiskt Barcelona ha vunnit och blivit mästare i ligan, för man gjorde det avgörande målet helt regelrätt men det dömdes felaktigt bort för offside. Där kunde Tata ha blivit ligamästare med Barcelona. Och i finalen mot Real Madrid spelade man utan en skadad Piqué, som förvisso inte befann sig i ett lika bra stadie i hans karriär rent spelmässigt som han gör nu, men som fortfarande var vår viktigaste försvarare. Den matchen slutade 2-1 till Real Madrid efter ett solomål av Bale och ett misstag av Bartra som förgäves försökte komma ikapp. Och tar man minnet än längre in i matchen så kan man också komma ihåg att Neymar var en stolpe in från att kvittera i förlängningen och ta det hela till straffsparkar, och där kunde det ha slutat hur som helst. Nu blev det stolpe ut istället och Real Madrid vann finalen, samtidigt som Barcelonas korrekta mål mot Atletico dömdes bort för offside och Atletico slutade som ligamästare på Camp Nou framför våra egna fans. Med det sagt, rent resultatmässigt är det små marginaler och även Tatas Barcelona kunde ha vunnit titlar i slutet av säsongen trots det usla spelet. Man ska också veta med sig att Tata inte hade Luis Suarez i sitt lag som Lucho har. Och Neymar gjorde alltjämt sin första säsong i Europa och för oss, och hade ännu inte helt hunnit sätta ner sina fötter i Spanien ordentligt för att skaffa sig ett bra fotfäste och kunna leverera sin bästa fotboll. Allt det hände säsongen därpå under Lucho. Så nog har Lucho också ett rejält bättre material än vad Tata hade till att kunna ta alla dessa titlar han alltjämt hyllas för. Och bara för att det inte ska bli några missförstånd. Det här tar jag varken upp för att föra fram att Tata faktiskt inte var så dålig som många säger, för han var helt usel som tränare. Och jag tar inte heller upp det för att försöka minimera Luis Enriqués resultat sedan han kom. Jag tar upp det för att motbevisa logiken att han ska vara någon magiker som frälst Barcelona med hans resultat sedan han kom, samtidigt som jag gärna vill försöka visa en del att det oftast är små marginaler i slutändan som faller avgörandet, och i dessa marginaler så är det i också alltid spelarna som får bära ansvaret, inte tränaren, då det faktiskt är upp till spelarna att göra jobbet. Spelarna gjorde inte jobbet under Tata, men de har gjort det under Lucho. Nuff' said! Med det sagt är det självklart också upp till en tränare att få spelarna att känna sig bekväma och hjälpa till med att få spelarna att spela sin bästa fotboll. Här tar jämförelserna mellan Tata och Lucho slut, för är det något Lucho har gjort bra som Tata misslyckades fatalt med så är det att som tränare ge sig själv så bra förutsättningar som möjligt till att kunna skaffa sig de bästa resultaten rent titelmässsigt via sina spelare. Exempelvis så fick Tata världens bästa spelare att se ut som en medioker lirare som helt tappat passionen för sporten, medans Luis Enriqué verkade se till så att Messis gnista tändes upp igen, och det rejält. Och huruvida det är Luchos bedrift som bär huvudansvaret till Messis "rebirth" är egentligen ointressant och inte alls väsentligt, faktum kvarstår att Lucho på ett eller annat sätt, direkt eller indirekt, sett till så att Messi njuter av fotbollen igen. Det ska han ha cred för. Och det samma kan egentligen sägas om Piqué som under Luchos ledarskap spelat sin bästa fotboll i karriären och som just nu är världens bästa mittback. Piqué har under Luis Enriqué växt ut till en gigant i försvaret och till den ledaren man alltid hade förhoppningar om att han kunde bli, men som innan verkade som miles away. Andra bullar var det med Tito och Tata som tränare, då skreks det att man skulle sälja Piqué och jag var förmodligen en av de som gapade allra högst. Så självklart har inte Lucho gjort allt dåligt i klubben, jag tror inte att någon kritiker försöker förmedla den åsikten. Man kan också ta upp Sergi Robertos totala förändring, något som Lucho faktiskt själv bär helt ansvaret för. Jag kan aldrig tidigare minnas en spelare som genomgått en sådan total förändring som Sergi Roberto under Lucho och det är faktiskt helt och hållet vår tränares bedrift. Man hade egentligen kunnat fortsätta med punkter av bra och dåliga saker som Lucho gjort i klubben, vilket faktiskt gör det hela mer intressant istället för att försöka ta ställning antingen som hyllare eller som kritiker. Sen är även det en subjektivitet i sig och får tolkas som enbart personliga synpunkter men jag ska ändå försöka ha med i åtanke allt som jag har läst gällande Lucho här inne, både bra och dåliga saker. Så om man skulle göra en lista med de bra kontra de dåliga sakerna så skulle det förmodligen se ut så här: De bra sakerna: - Han har vunnit trippeln under sin första säsong. - Han har vunnit dubbeln under sin andra säsong. - Han har fått Messi och Piqué att spela deras bästa fotboll igen. - Han har förstärkt oss rejält när det kommer till de fasta situationerna, både defensivt samt offensivt. - Han har fått Barcelona att bli mer oförutsägbara när det kommer till sättet man anfaller på. - Han har fått Barcelona att kunna spela kontringsfotboll, helt otänkbart innan Lucho. - Han har transformerat en vanlig fotbollsspelare som Sergi Roberto till att bli en av de mest pålitliga högerbackarna i fotbollseuropa. - Han hanterade målvaktssituationen mellan Bravo och ter Stegen på ett fenomenalt sätt. Sedan vem man föredrar mellan de båda spelar ingen roll.
Barcelona ElRaval
2016-10-25 11:51
[QUOTE=Dûssel]Att du inte ser hur snuskigt bra Ronaldo vart genom sin karriär är ju ett bevis på att du inte att ett jota om fotboll och låter ditt hat påverka vad du tycker. Att Messi Alltid vart bättre säger jag inget om men inte fan är det konstigt att Ronaldo jämförts med Messi då dessa 2 haft lekstuga i fotbollsvärlden i flera år. Ta av dig barcelona glasögonen. [/QUOTE] 1. Kan vi inte avsluta den här diskussionen?
Barcelona Dûssel
2016-10-25 11:20
@Shanghai:

Att du inte ser hur snuskigt bra Ronaldo vart genom sin karriär är ju ett bevis på att du inte att ett jota om fotboll och låter ditt hat påverka vad du tycker.
Att Messi Alltid vart bättre säger jag inget om men inte fan är det konstigt att Ronaldo jämförts med Messi då dessa 2 haft lekstuga i fotbollsvärlden i flera år.
Ta av dig barcelona glasögonen.
Barcelona Iniesta70
2016-10-25 08:06
Barcelonito//Lucho Enrique 21

Att vi skulle ha förnedrat City , resultatmässigt , ja , spelmässigt , inte därifrån jag satt.
Det är precis det vi är oense om.
Innan Fernadhino halkade och Bravos utvisning såg City absolut inte förnedrade ut .
Sen fick dom spela med en man mindre i nästan en halvlek , i underläge ....
Och Messi i stor form....

Men allt det här är ju en smaksak , jag gillar det inte och tycker att speciellt Iniesta hamnar för långt ner och våra anfall känns korta och chansaktiga.
Laget hinner inte upp och det blir långt mellan lagdelarna , det gillar inte jag.
Håll laget kort och upp med backlinjen 25 meter till.

Annars formulerar du dig bra och har en hel del poäng.
Självklart förstår jag också att utan vissa spelare och med skador och dylikt så kan det knacka .
Barcelona LennyRomario
2016-10-25 07:57
"(Jag) har svårt att se någon tydlig och taktisk strategi som till exempel hos Norrköping när de vann guld. Jag ser mer ett gäng väldigt bra MFF-spelare som löser situationen efterhand."

Tom Prahl om Malmö FF, men kunde lika gärna varit jag om Barcelona.
Annons: