/spanien/barcelona/forum/12678.aspx/spanien/barcelona/forum/12678.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-03-26 17:20
Hetfield

Sakho kan spela både vänsterback och mittback, det var lite därför jag tyckte han vore klockren. Men nu när han förnyat kontraktet känns det inte lika klockrent längre.

Coentrao hade suttit fint, men han lär väl också vara hyfsat dyr? Fast hellre att man lägger runt 20 milj på en back och 20 milj på en forward än 50 milj på Cesc... sett till klubbens bästa om inte annat.

Jag grämer mig också lite över Luiz. Fast han var nog aldrig aktuell på riktigt
Barcelona Hetfield
2011-03-26 17:14
1.70-ligan

Sakho har förnyat kontraktet, dessutom så är han jagad av alla storklubbarna så det vore kanske inte så smart att lägga 20 miljoner på en mittback när Abidal och Fontas kommer att agera som backup.

En vänsterback vore det optimala, Maxwell är ingen världsback och Adriano är för offensiv föratt bli en permanent vänsterback och Abidal lär bli lite mer av en mittback med åldern. I mina ögon så är Coentrao det bästa köpet vi kan göra i sommar.

Fan att vi inte köpte David Luiz, den killen kan bli hur bra som helst med lite mer erfarenhet.
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-03-26 17:13
Det enda jag ber från Rosell, Bartomeu och Zubi är att de faktiskt lyckas sälja de utlånade spelarna. Det är så uppenbart att Pep inte räknar med de och då är det lika bra att försöka få ut så mycket pengar vi kan för de. Sen hoppas jag även att Fontás flyttas upp permanent till A-laget nästa säsong, precis det som Thiago redan har lovats.
2011-03-26 17:11
Gonzalez Barca

Åhfan.. då är väl inte den värvningen lika trolig. Fortfarande möjlig, men inte lika prisvärd
Barcelona Gonzalez_Barca - Anims Abidal
2011-03-26 17:09
1.70 - ligan

Sakho skrev på ett nytt kontrakt tom. 2014 för 2 veckor sedan..
2011-03-26 17:08
avvelito / siempre_guti/

Tro det eller ej, men har det ibland förekommit sansade och mogna diskussioner mellan culés och madridistas här inne på forumet. Det gäller bara att lära sig vilka man man diskutera med och därefter brukar det sällan uppstå pajkastning eller annat skit.
2011-03-26 17:06
el Flaco

Tack för översättningen! Tror inte heller särskilt mycket på artikeln, även om det aldrig är kul att läsa flyttrykten om Thiago. Men den biten om att Pep har förtroende för både Thiago och Afellay får gärna stämma! Jag hoppas båda stannar över nästa säsong.

Hetfield

Ibi förtjänar minst en säsong till.. med lite anpassning till barcas spel (och även annat som språket osv) så kan han bli riktigt bra. Då blir det lättare att värdera situationerna och veta när man kan utmana/skjuta och när man ska lugna ner spelet lite. Jag personligen gillar faktiskt att han flyter in i Barcas spel till 100%. Det är rätt skönt att se någon bryta mönstret emellanåt.
Som sagt, ge han mer tid! Håller tummarna för att Pep resonerar på likande sätt

---------------------------

Hursomhelst kommer sommarens Silly Season bli riktigt spännande. Det kommer nog rensas en del, inte minst på backsidan. Och det är många intressanta namn som kan tänkas vara på ingång, som kan göra Barca till ett ännu bättre lag. Det gäller bara att använda pengarna på rätt sätt och tänka på laget som helhet. Jag tror Pep/Rosell/Zubi har koll!

Detta är ett exempel på en lyckat Silly Season enligt mig:

UT: Milito, Maxwell, Jeffren
IN: Thiago, Fontas, Sakho, "en forward av större klass och mindre skadebenägenhet än Jeffren"

* Sakho ersätter Maxwell = förbättring
* den nya forwarden ersätter Jeffren = förbättring
* Thiago och Fontas ersätter ingen utan kryddar bara truppen extra...

Detta skulle utan problem hålla sig inom klubbens transferbudget. Sen hoppas jag att man gör sig av med alla lånade spelare, eller nu tar hem någon om det är vad man vill. Bara man inte lånar ut dom igen.

Möjligen skulle Fabregas kunna komma utöver eller istället för en ny forward. Hade inte gråtit för det. Låt Hleb ingå i dealen. Haha!
En annan intressant sak att se är vad klubben kommer göra med Zlatan-pengarna. Lägger man dom på Cesc eller kommer dom bara göra ekonomin tryggare. Klart står det i alla fall att de KAN göra en crackvärvning möjlig
Barcelona el Maestro!, A ganar por Abidal
2011-03-26 17:05
Xabi Alonso är varken bättre eller sämre än Mascherano och Yaya Toure. Han har exakt samma kvalitéer som dessa två.
Det är bara det att Busquets har petat bägge Mascherano och Yaya Toure från startelvan i Barca. Busquets kommer nog ganska snart också att peta bort Xabi Alonso helt från startplatsen, ska ni få se.

Snart kommer Borja Valera att dyka upp i landslaget eftersom jag tror att Real Madrid kommer köpa honom tillbaka i sommar. Helt plötslig kommer ni att få höra då också att han är bättre än både Xavi och Iniesta.
Samma melodi som vi har hört många gånger tidigare.

Själv tycker jag att den enda spelare som är klassen bättre än sin motsvarande i Barca är Iker Casilla.
Real Madrid avvelito / siempre_guti
2011-03-26 17:03
Jag förstår inte varför Madrid och Barcelona redaktionerna har det öppet för varandra att kommentera i forumen. Har det någon gång lett till en vettig diskution utan pajkastning eller inte förvandlat hela forumet till en sandlåda?
Barcelona Hetfield
2011-03-26 16:56
"Hombre"

Jag sa att han var överskattad, inte dålig. Lär dig att förstå skillnaden.
Överskattad betyder att man får för mycket cred jämfört med prestationerna/skickligheten.
2011-03-26 16:54
Snart spelar Juvenil A derbyt mot Espanyol och vinner man den matchen är man mästare. Tråkigt bara att Óscar García får klara sig utan fyra spelare; försvararen Campabadal och Etock är skadade och mittfältaren Pol Calvet och Deulofeu är uttagna med det spanska U-17.
Hombre - Higuain Mejórate Pronto!!
2011-03-26 16:54
Heywood Jablome - Xavi

Kortsvar, Real Madrid har många lata offensiva spelare som inte tar hemjobb och därmed behövs en extra pivote balanserar upp det hela. Jag köper inte motiveringen att "han inte kan för att han aldrig har gjort det". Med Spaniens väloljade kollektiva försvarspel så ser jag inte på långa vägar hur Xabi inte kan klara av att spela ensam DM. Jag tror Xabi hade varit den ultimat spelaren för Barcelona om hans spelade där.

addeh

Vill inte ha en allt för lång diskussion med dig då våra åsikter är helt isär. Men Xabi är en pivote och Xavi är en offensiv mittfältare. Xabi kan spela ungefär som Xabi gör fast från en djupare positon. Me Xabi har absolut inte Xavis teknik och rörelsemösnter och där av kan han inte dominera matcher.

Xabi Alonso brukar sällan vara den som gör det han ska under stormatcher, att laget inte vinner alltid är fakatiskt inte hans fel då han gör det han ska och förväntas av honom.

Enligt dig och hetfeild verkar Xabi inte bara överskattad utan en dålig fotbollspelare. Kan inte förstå hur ni kan ha bildat en sån felaktig uppfattning om en spelare som varit en av världens bästa defensiva mittfältare under flera år. Det kanske är för att han spelar i Real Madrid och därav blir han automatiskt sämre i era ögon.

Äh jag blir inte klokare av att diskutera här, jag blir inte övertygad och ni blir inte heller övertygade. Återkommer när ni tagit av er skygglapparna.

Adjö!
Barcelona basaric - Anims Abidal!
2011-03-26 16:52
Real Madrid : Iker är bättre än Valdes, Ramos bättre än Alves. Pepe bättre än Pique och Carvalho bättre än Puyol. Marcelo är bättre än Abidal och alla defensiva spelare i Real Madrid är bättre än Busquets. Xavi passar bara i sidled och Iniesta är en överskattad spelare. Ronaldo är bättre än Messi, dom har inte sett storheten i Pedro och Villa är dålig nu när han spelar i Barcelona.

Då kan man tycka att det är jättekonstigt att dessa "dåliga, överskattade" spelare som spelar i Barcelona körde över dessa "underbara, grymma, världens bästa spelare" som tillhör Real Madrid med hela 5-0. Det som är ännu konstigare är att på dom senaste 5 matcherna har dom här jätte överskattade spelarna i Barcelna gjort 17 mål och släppt in endast två mot världens bästa Real Madrid.

Konstigast är nog att 7/11 spelarna i Spanien som ställde upp i finalen tillhör Barcelona. Ändå klagar madridarna på vissa Barcelona supportar som har döpt Spaniens landslag till "mini Barcelona" skämtsamt.
2011-03-26 16:50
När det gäller Xabo Alonso är det kanske värt att nämna att Xavi hyllade honom ett flertal gånger i sin självbiografi. När Xabi Alonso fortfarande spelade för Liverpool skrev Xavi att basken har Barcelonas DNA i sig och att han hade passat in i Barças spelstil. Xavi skrev också att han har ett bra samspel med Xabi och uttryckte flera gånger sin önskan att Barcelona skulle köpa loss honom från Liverpool.

Trots det tycker även jag att Xabo Alonso är överflödig i det spanska landslaget och att Del Bosque borde istället låta en mer offensivare spelare (Llorente, Pedro, David Silva) få lira istället för Xabi Alonso.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-03-26 16:49
el Flaco

Dessutom är Pep alldeles för kär i egna talanger, vilket man som culé upskattar något enormt. Läste någonstans att Mallorca kan vara intresserade av ett lån av Fontás, något som även det känns som bullshit.

Tänk om man ändå kunde få med Milito eller Keita i ett byte...
Barcelona Hetfield
2011-03-26 16:49
Frodo

Marängerna är så fulla av skit att de behöver blöjor så fort de öppnar munnen, man blir så less. Så fort en spelare spelar i deras lag så är han världens bästa spelare, men när han försvinner så är han skräp (Huntelaar, Robinho, Sneijder, Robben osv.).

Den dagen Mourinho och C.Ronaldo lämnar Real Madrid så kommer marängerna att håna de också. Jag skrattade så högt när typ 25 % i puertan ändrade nick till något med Mourinho när han blev klar för de....isn't that some funny s*it?
Så mycket dubbelmoral.
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-03-26 16:48
Drillon som skriver för Madridredaktionen skrev efter bara några fåtal matcher i ligan "jag tror Xabi är bättre än Xavi".

Det är Madridsupportrar för er. Var det inte Pedro Léon som var bättre än Pedro Rodriguez i somras?
Barcelona Frodo
2011-03-26 16:46
Att jämföra Xabi med Xavi borde vara straffbart. När man har hört Huntelaar bli jämförd med Eto´o och Robinho med Messi av marängerna så bör man dock inte bli förvånad över sånt nonsens. Det är bara en tidsfråga innan Xabis enda uppgift i landslaget blir att bära på Busquets väskor.
Barcelona Hetfield
2011-03-26 16:45
1.70-ligan

Nej, Thiago kommer inte att försvinna, annars hade man knappast lovat honom att han ska få flyttas upp till A-laget.

Afellay tror jag kommer att försvinna, jag tror inte att Pep kommer att satsa på Afellay då hans spelstil är för ivrig och han är rätt så klumpig (ja faktiskt, med Barcelona mått mätt).
2011-03-26 16:45
Hombre.

Du spekulerar just nu bara. Titta på matcherna mellan Barcelona och Real Madrid eller någon annan toppmatch och se hur Busquets positionerar sig.

Två av målen mot er är mycket tack vare hans defensiva arbete och snabba passningsspel. Busquets är där bollen är .

Du har fortfarande inte kommit med argument till hur Xabi Alonso skulle klara ett defensivt mittfält på egen hand? Har du sett honom spela utan någon städgumma bredvid sig?
2011-03-26 16:43
1.70-ligan/

Det stämmer, i artikeln nämns det att både Thiago och Afellay kan ingå i bytesaffärer i den kommande silly season eftersom klubben inte har så mycket pengar att värva spelare för. Det står dock även i slutet att Pep Guardiola har förtroende för både Thiago och Afellay "men ibland för att bygga en stark trupp måste man fatta svåra beslut".

Jag tror inte på den artikeln. Finns ingen chans att varken Pep eller styrelsen har planer att göra sig av med Thiago. Vore ett misslyckande av episka proportioner.
Atlético addeh
2011-03-26 16:42
basaric

Haha, den var rolig. :-)
Barcelona Hetfield
2011-03-26 16:41
Jag har fortfarande inte hört ett enda vettigt argument till varför Alonso ska starta i landslaget. Vad är det han kan erbjuda som inte finns med Busquets, Iniesta och Xavi?
Långbollar? Jo, Spanien kör ju med långbollar..

Defensivt är Busquets bättre och offensivt så är Xavi, Iniesta osv. bättre, så Xabi är helt useless i landslaget. Han stannar bara upp spelet och förstör spelet.

Om Xabi skulle försvinna så skulle Spanien spela så mycket bättre och snabbare. Lägg till att Xavi och Iniesta spelar mycket bättre med Busquets.
2011-03-26 16:40
B-Guden

Vi har alltid runt 55-60% bollinnehav varje match och jag köper inte motvieringen "vi har mycket boll", bollarna måste ändå vinnas tillbaka. Busquets ställs sällan inför svårare prov då han sällan behöver agera. För det otränade ögat kan han se bra ut, men när man väl upptäcker att han sällan behöver angripa så förstår man varför han kan se så bra ut.

Dem där 10-15 procenten extra som Barcelona har i bollinnehav mer än annat lag i världen är enligt mig väldigt onödigt, man skulle kunna skapa fler målchanser med den tid extra man tar för att vårda boll.

Real Madrid spelar inte defensivt, förutom i slutet av matcherna då man skär ner på intensiteten.Det extremt höga bollinnehavet finner jag överskattat och överdrivet skrytsamt. Dem gånger jag sett Real Madrid ha över 65% bollinnehav är dem gångerna dem spelat som sämst.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-03-26 16:38
Alonso borde agera defensiv bollvinnare bakom Casillas mål och vara alert på att hämta bollarna så fort som möjligt.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-03-26 16:38
"Som ensam pivoté är han inget att hänga i granen och ett steg högre upp i planen håller hans passningsspel inte till."

Tycker den kommentaren sammanfattar det hela rätt bra.
Barcelona basaric - Anims Abidal!
2011-03-26 16:37

Jag håller med dig. Alla era defensiva spelare är bättre än Busquets, speciellt Gago som du hittar i länktips.
Atlético addeh
2011-03-26 16:35

Jag står fast vid att Xabi är en av de mest överskattade spelarna som finns. Ni säger att han är eran Xavi, ändå har jag aldrig sett honom dominera en match likt Xavi ofta gör. Och nej, matcher mot Levante räknas ej. Varje gång Real ställs mot ett spelskickligt motstånd gör Alonso aldrig några vidare insatser.

För mig är det glasklart att Alonso får speltid i landslaget enbart för att han representerar Real Madrid och Del Bosque inte bara vill ha Barcelona-spelare på de offensivare positionerna.

Hade jag varit förbundskapten hade jag använt mig av samma spelsystem som Barcelona, och då hade Alonso inte ens fått en plats i truppen. Som ensam pivoté är han inget att hänga i granen och ett steg högre upp i planen håller hans passningsspel inte till.

Spelare som gör före Xabi som ensam pivoté: Busquets, Bruno Soriano & Javi Martínez
Spelare som går före Xabi som kreativ mittfältare: Xavi, Iniesta, Fábregas, Valero, Arteta & Prieto.
2011-03-26 16:35
Hombre

Att Xabi vinner betydligt fler bollar betyder inte att Xabi är en bättre defensiv spelare. Men förklara för mig varför du tror att Xabi Alonso ensam kan vara den defensiva spelare på mittfältet när han sällan har varit det?
Barcelona B-Guden
2011-03-26 16:32

Konstigt att Busquet vinner tillbaks färre bollar ?
Vi har 60-80% bollinnehav varje match, Lagen vill inte ens anfalla mot oss.
Oftast vinner Pedro villa, messi alves tillbaks bollen högt upp i banan eller så rensar försvararna så nån av backarna får bollen eller blir det inkast.

Jag blev faktiskt förvånad över att Xabi inte vunnit fler bollar, med tanke på att ni spelar rätt deffensivt.
Annons: