/spanien/barcelona/forum/12597.aspx/spanien/barcelona/forum/12597.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-03-22 17:45
Hehe, lite mer pengar som City erbjuder. Men har väl för mig att Barca erbjuder honom att få samma lön som Piqué, Puyol, Valdés och några till medan brassen kräver att få lika mycket som våra två spelgenier, Xavi och Iniesta. Om det nu stämmer så sjunker han fan i mina ögon, varför ska han ha lika mycket som tvåan och trean i världen som dessutom är grymt viktiga för vårt spel samt är egna produkter och ikoner.

Det konstiga är ju dock att ledningen & Alves alltid i intervjuer har varit positiva till situationen samt säkra på att det blir en förlängning. Alves får väl troligen göra ett val, vill han ha ännu mer sportsliga framgångar så gör han bäst i att stanna i Katalonien medan om han vill tjäna pengar innan han lägger av så går han ju till City. I ovh för sig tjänar han ju inte lite här heller så jag fattar inte vad han ska klaga på.

I slutändan förlorar både han själv och Barcelona på en separering. Vi förlorar världens bästa högerback som är omöjlig att ersätta medan han får gå till en klubb där han nog inte vinner lika mycket. Hoppas verkligen man kommer till en lösning, men kräver Alves för mycket pengar så kan han dra åt hel**te
Barcelona Essienesque
2011-03-22 17:41
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9. iAnims Abidal!

Han, som i att Alves är snål? Om uppgifterna stämmer är det snarare Barcelona som är snåla. Skulle inte ta emot 5 miljoner euro per år om City bjöd dubbla, hade du?
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-03-22 17:34

Blir så less, ge han pengarna han vill ha! Han behövs trots att 90 av 100 inlägg blir helt åt helvete ;)
2011-03-22 17:34
.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-03-22 17:33
elbraco

Där ser man! En till som haft hormonproblem. Det är du, jag och Leo ;)
2011-03-22 17:29
Barcelona offer Alves around 5M a year, while the player asks 6.5M. He has an offer from Manchester City of 9.5M. [el confidencial]
Fan att han ska vara så snål då!

Min historia är nog inte lika rolig som de flestas men men. Började intressera mig för fotboll senare än de flesta i min ålder (14-15års åldern kanske?) eftersom jag själv spelade olika sporter förutom fotboll. När jag väl började kolla så fastnade jag för Barcelona på grund av tre orsaker huvudsakligen. Ett, spelsättet. Barca spelade den roligaste fotbollen. 2, Puyol, som alltid varit min favorit och 3, jag har några gamla barcelonatröjor hemma. Vet inte hur jag fick dem, men det är en i barnstorlek med Kluivert på, och en med Rivaldo på ryggen. Dessa tröjor hänger numera på väggen.
Senare fick jag även veta att Messi har ett liknande hormonproblem som jag har (inte samma dock), men mitt gick att fixa rätt enkelt och från att vara kortast i skolan är jag nu 1.81 eller så. Knappast något som jag kände förde mig närmare Barca men en liten anekdot :P

Dessutom är det ju jävligt trendigt bland unga killar att hålla på Arsenal (som många av mina kompisar) så jag kände att jag fick ha ett annat lag, något som jag är glad över!
Barcelona Cataloniaboy- Anims Abidal!
2011-03-22 17:27
Egentligen är det sedan sommaren Pep tog över som jag har börjat följa laget ordentligt. Men redan under Rijkaards sista säsong i klubben började jag se lagets matcher, mycket på grund av att La Liga var den enda ligan som visades på gratisTV. Redan då fäste jag mig vid FC Barcelona, då de spelade den vackraste fotbollen, och då jag bara var 10 år, så var ju Ronaldinho den stora idolen, precis som för alla andra småkillar.

Förra året i februari var jag nere i Barcelona och såg matchen mot Málaga, och då fick jag uppleva det jag alltid har drömt om, gå rundvandring på Camp Nou och se en match på plats. Då förstod man varför klubben symboliserar sig själva med orden: "Mes qué un club". Även det är en anledning till varför Barcelona är längst inne i mitt hjärta.

Idag följer jag allt som händer kring klubben, och det med nöje!
Barcelona Gabriel
2011-03-22 17:07
Kul med alla dessa historier om hur man blev culé, tycker det ger något lite extra till forumet där man lär känna skribenterna lite mer och på så sätt också får lite mer insikt i varför och hur man började följa och älska laget. Skit kul, verkligen!

Tänkte därför också dela med mig av min egna historia. För min egna del så är det faktiskt så att jag uppfostrades med att hålla på Barça då jag är halv spansk och hela min spanska släkt är stenhårda Barça fanatikers. Min pappa har följt laget enda sen han var en liten pojke (minns att han först började hålla på laget eftersom han tyckte att klubbmärket var tufft) så han tog saker i egna händer och "tvingade" att titta på en liga match när Barça skulle spela, detta var säsongen 96/97 - Ronaldos enda säsong för Barcelona.

Var vid den här tiden 7 år gammal och hatade att titta på fotboll, däremot älskade jag att spela fotboll. Men min pappa sa något som fick allt att ändras; "kolla på den smala killen utan hår, han är riktigt bra", självklart pratade han om Ronaldo. Och som jag blev impad av honom, han gjorde så att fotboll blev roligt att kolla på och efter den matchen ville jag hedanefter alltid vara med pappa och titta på Barças matcher på helgerna - det blev lite av en "far-och son grej".

Vid det här laget var jag mer av en Ronaldo älskare än vad jag var Barça älskare, jag var ju fortfarande så liten. Men jag minns slutspurten av ligan den säsongen. Barça tappade ligan till Real Madrid som jag har för mig vann ligan på 1 poäng mer. Detta fick mig att börja gråta och samtidigt i samma veva hata Real Madrid (trots att jag då inte insåg att dem ens var rivaler).

Där har ni min historia. Sen den dan har min kärlek för klubben ökat konstant och jag är nu helt fast vid allt som laget och klubben gör. Spenderar oerhört mycket tid av mitt liv för att fokusera och tänka på FC Barcelona, precis som hela min familj och släkt. Ronaldo gick efter den säsongen till Inter och hela mitt liv förstördes. Men jag kunde trots det inte släppa Barcelona och jag fann snabbt en ny favorit i Rivaldo.

Med åren som går, går också alla stjärnor. Det har jag lärt mig, men kärleken för klubben består och det kommer den att göra för alltid.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-03-22 16:34
Här kommer min historia. Håll i er, för den är lång ...

Jag har alltid älskat fotboll. Både att kolla på men framförallt att spela själv. Som liten hade jag endast ett favoritlag - IF Elfsborg. Internationell fotboll var mer något stort och häftigt för mig. Det var inte samma passion inblandad där utan jag tyckte bara det var roligt att se matcher där alla stora stjärnor fanns. Som för de flesta barn i min ålder, antar jag.
Men någon gång 2005/2006 började jag kolla alltmer intensivt på just Barcelona. Precis som för många andra som började följa Barca vid denna tidpunkten var Ronaldinho en av de största anledningarna till detta. Och det gick bra för klubben. Sen kom Henke, vilket gjorde att Barca uppmärksammades än mer i svensk media... redan nu skulle jag vilja säga att Barca var mitt favoritlag ute i Europa. Jag menar, jag höll ju på dem oavsett vilka de mötte. Men jag följde dem inte direkt regelbundet utan det var först när Messi började slå igenom, runt början av 2007, som jag började kolla i tidningen när nästa Barcamatch var.

För vid denna tidpunkt (2006/2007) hade jag nämligen själv drabbats att problem med tillväxthormonerna. Min kropp tog inte åt sig den energi jag gav det, eller det fanns åtminstone ingen energi kvar åt att växa och gå upp i vikt. Detta ledde till att jag under ett par år tvingades sluta spela fotboll - tills läkarna kommit underfund med mina problem och jag börjat växa igen... detta var fruktansvärt för mig. Jag älskade ju fotboll!
Men i samma veva uppmärksammades Messis historia. Jag fick reda på att han också haft problem med tillväxthormoner som ung, men att han besegrade sjukdomen, började växa och nu hade han alltså nått hela vägen till Barcas A-lag. Laget jag började fatta tycke för...Jag blev intresserad av Messis bakgrund och tog reda på mer. Leo blev som en slags förebild för mig. Min inspiration.. sen dess har jag följt Barca regelbundet. Jag fick ganska snabbt uppleva två fantastiska resor.

1. Messis resa från skadebenägen jättetalang, till att bli bäst i världen och helt utomjordiskt bra.
2. Barcas resa från att stå i skuggan av Madrid till att vända på allt och vinna trippeln.

Så man skulle kunna säga att Ronnie och framförallt Messi är de två enskilda spelare som har hjälpt mig att bli Barcasupporter. Men ganska snart efter att jag började följa dem regelbundet fattade jag ett starkt tycke för klubben - dess historia, filosofi, värderingar, den fina fotbollen som spelas. Och så vidare.
Jag har under de år jag följt Barca fått uppleva både med och motgångar. Mest medgång. Men jag var med dem även under den svåra tiden när man slutade trea i ligan, och att få vara med om den fantastiska utvecklingen klubben har gjort efter det. Se hur man rest sig från alla problemen och blivit världens mest fruktade klubb. Se alla nya stjärnor födas. Att få uppleva två utskåpningar i el Clasico inom loppet av 2 år, efter att ha sett klubben förnedrats med 4-1 bara något år tidigare.. efter allt detta går det inte annat än älska klubben :)
Idag är jag fast. Kommer alltid att hålla på Barca. Kommer fortsätta köpa deras matchtröjor, åka ner och kolla på dem live. Glädjas med dem, sörja med dem. Det är härligt att ha ett favoritlag i Sverige och ett utanför. Bara jag slipper se dem mötas :P

EDIT: Och jag själv har tagit mig ut tillväxtproblemen, precis som Messi gjorde. Nu tillhör jag också ett A-lag i fotboll. Dessvärre spelar laget i div. 6, men jag blev å andra sidan 3cm längre än Messi!
2011-03-22 16:28
Min första "fotbollströja" va hemmagjord. En vit t-shirt där jag själv skrev Ronaldos (den riktiga) namn.

Amen min broder! Gjorde själv samma sak..

Hahahaha, en rolig historia.

För jättemånga år sen på Öland, Böda Camp närmare bestämt såg jag en tröja i "boutiquen" där. Jag trodde bestämt att det var Spaniens matchtröja och jag blev helt galen, jag pantade burkar resterande 3 veckor av semestern där och frågade hela tiden föräldrarna om jag kunde göra saker för pengar, typ springa med en påse till sopkastet osv, springa till affärn osv och köpa dagens tidning etc etc..

Hur gammal kan jag ha varit? 8 år? Får fråga mina föräldrar senare..

Hur som haver hade jag då börjat heja på Barcelona (dock väldigt nyligen) och då hade jag inte så stor koll på lagen, man visste ju vilka United, Madrid, Barcelona och ett tiotal till lag var men inte mer.
Inte som dagens barn som vet vad Stoke och Birmingham är och är 7 år, typ min kompis lillebror .. (nördsamhälle det har blivit egentligen) :P

Hur som helst hade jag inte så mycket koll på landslag och jag hade bara flashbacks på sånt jag sett på tv och i tidningar.
Jag var 100% säke på att det var Spaniens matchtröja pga märket.
Jag jobbade och slet och fick äntligen ihop (500kr!) och köpte tröjan.
Jag vågade inte visa mina föräldrar vad jag lagt alla pengar på men senare när vi kom hem fick dom syn på den och frågade mig då.
Bla bla, sen säger Pappa - Min son, det där ÄR Tysklands matchtröja.

Haha, jag var förstörd i flera månader och pappa tyckte så synd om mig att han köpte mig en Spanien tröja till slut.

Tysklandströjan? Den har jag kvar än, inramad också. Är ju minnen i alla fall, hahaha..
Blev mer en historia om en Spanien tröja men Barcelona började jag heja på vid ungefär 7 års ålder, jag föll helt enkelt för både Spanien och Barcelona även om man inte var så jäklarns insatt vid den tiden.
På allvar började jag följa klubben vid 01 ungefär med spelare som Bonano, Kluivert, Xavi, Rivaldo, Gabri, Cocu, Overmars och vår käre Guardiola till exempel ;)
Min favoritspelare var Rivaldo.

Ursäkta för grötig text men ni kanske förstår ändå.
2011-03-22 16:25
addeh

Tack!
2011-03-22 16:14
Jag gillar Afellay, han verkar så ödmjuk och trevlig.
Han förtjänar mer chanser!

Afellay som så många andra om Messi..

"The man is from another planet" ;)

Länktips, intervju efter Arsenal matchen.
PedroRodriguez
2011-03-22 16:14
CL 1998/1999. Det var väl då jag började kolla på fotboll och Barcelona spelade två extremt underhållande matcher i gruppspelet mot Man U. Först 3 - 3 på Old Trafford och sen 3 - 3 igen i en rafflande match på CN. Rivaldo var ju kung och satte bl.a. en välplacerad frispark och en cykelspark i samma match på CN. Sen dess har jag gillat FCB.
Atlético addeh
2011-03-22 16:05
LAM Nr 10

Måste säga att du skriver oerhört moget och har bra koll på saker och ting för att vara 13 år. Imponerande!
2011-03-22 16:02
elbraco

Står fel på profilen. Är 13.
Barcelona Khazal
2011-03-22 15:52
Jag ser att jag inte är ensam om att ha blivit en culé säsongen 00/01.. Eller snarare slutet av säsongen. Jag hade inte fyllt 12 än, och följde fotboll från och till. Att spela fotboll var en annan sak, spelade fotboll varje dag, bokstavligen. Men att verkligen följa ett lag?

Måste säga att all cred går till Rivaldo, den kvällen, den magin.. Wow. Sen dess har min beundran för laget aldrig slutat öka.
2011-03-22 15:32
L.A.M nr 10
På din profil står det att du är -85a :P antar att du var 19 år sommaren 04 och inte 7 år? Det skulle betyda att du är 12-13 år nu?
2011-03-22 15:23
Kommer inte ihåg exkat hur jag började heja på Barcelona men minns att det var säsongen 04-05, sommaren 2004 var också då jag började fastna för fotboll och blev förälskad i sporten. Eftersom jag bara var 7 den säsongen så är det klart att jag inte följde laget så bra och inte heller kunde så mycket, minns bara att Ronnie var min favoritspelare. Senare med åren började jag bara följa laget mer och mer och nu är jag fast:)
Barcelona basaric - Anims Abidal!
2011-03-22 15:19
Min första "fotbollströja" va hemmagjord. En vit t-shirt där jag själv skrev Ronaldos (den riktiga) namn.

I Bosnien samlade vi på kort ifrån tugggummi paket, man fick 5 olika spelare i varje paket men jag behöll alltid en, och det var Ronaldos bild.
Barcelona Piqué
2011-03-22 15:17
Året var 94 o barca mötte milan i CL final... Jag blev så förbannad o besviken när barca blev så utspelade o utklassade med 4-0... efter den känslan visste jag att barca var laget i mitt hjärta...
Barcelona haeger
2011-03-22 15:07
Fan vad alla har bra minne då, jag kommer inte ens ihåg varför jag började följa Barca på slutet av 90-talet. Det kan ha varit allt från de snygga tröjorna till någon spelare som jag fastnade extra för.
Kluivert och Rivaldo var två favoriter på den tiden så det kanske var tack vare de som jag började följa klubben. :P
Barcelona Barcamannen
2011-03-22 14:53
Några orsaker till att man blev Cule
1. Jag fick en Figo tröja när jag var ca 8-9 år. Vid den här tiden visste jag inte mycket av den internationella fotbollen.

2. Jag har spelat fotboll i tio år, så det har gjort att intresset för fotbollen har växt.

3. Under något/några år "strö" höll jag på Barca.

4. Ronaldiniho - märkligt nog kommer jag ihåg cykelspark/bicakleta målet mot Villareal bäst.

5. När jag och en vän skulle kolla på El classico för några år sedan. Kommer inte ihåg året just nu, men det var när Messi gjorde hattrick. Fantastisk match.

Visca Barca
Barcelona Katalano
2011-03-22 14:50
Var inget... kom på mig själv!
Barcelona Katalano
2011-03-22 14:48
Larsson1333

För oss som inte kan spanska... vad betyder tatueringen?
2011-03-22 14:47
Hagi var 31 då han lämnade Barcelona.
Futzzzbol!
2011-03-22 14:40
nån som vet varför Hagi stack från barcelona? han var väl skit bra ?
Barcelona Larsson1333
2011-03-22 14:31
Som 8-åring när jag började spela fotboll fick jag samtidigt min första tröja, en Barcelona tröja med Kluivert ibak, sedan dess är jag fast

En annan rolig sak att få reda på, någon som har några tatueringar med Barca koppling? Själv har jag " Mes que un club" på höger underarm, gjorde den direkt när jag fyllde 18, hade haft tanke på den i flera år så det var inget att tveka på
Barcelona 100% AntiMadridista
2011-03-22 14:21
Det var Romario, Stoitchkov och Hagi som gjorde att jag började hålla på Barca. De var mina favorit spelare under VM 94.
2011-03-22 14:11
Samma anledning som Gonzalez_Barca - Anims Abidal
Barcelona Cataloniaboy- Anims Abidal!
2011-03-22 13:31
Andreas
Så det är inte lika "coolt" längre bara för att just DU fick reda på detta för två dagar sedan?
Annons: