/spanien/barcelona/forum/12590.aspx/spanien/barcelona/forum/12590.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-03-26 16:35
Hombre

Att Xabi vinner betydligt fler bollar betyder inte att Xabi är en bättre defensiv spelare. Men förklara för mig varför du tror att Xabi Alonso ensam kan vara den defensiva spelare på mittfältet när han sällan har varit det?
Barcelona B-Guden
2011-03-26 16:32
Hombre - Higuain Mejórate Pronto!!

Konstigt att Busquet vinner tillbaks färre bollar ?
Vi har 60-80% bollinnehav varje match, Lagen vill inte ens anfalla mot oss.
Oftast vinner Pedro villa, messi alves tillbaks bollen högt upp i banan eller så rensar försvararna så nån av backarna får bollen eller blir det inkast.

Jag blev faktiskt förvånad över att Xabi inte vunnit fler bollar, med tanke på att ni spelar rätt deffensivt.
2011-03-26 16:23
Frodo

Om jag ska vara ärlig så delar jag inte dem flesta svenskafans forums åsikter om Busqets, jag delar inte heller er uppfattning om att han är top 3 defensiva mittfältare i världen. Min åsikt om honom ligger i linje med vad han presterar, mitt emellan haters och era uppfattningar. Tycker alla våra defensiva mittfältare är bättre är bättre än Busquets när dem är i form.

Jag tycker Busquets är bra när han får en begränsad uppgift, ger man honom större ansvar så är han långt ifrån klockren. I Barcas mittfält har han ett begränsat ansvar och det gör att han enkelt fyller kvoten av alibi-spelare. Jag tror inte att han skulle kunna klara sig på ett annat mittfält än Barcas.

Alonso tar till skillnad från Busqets ett mycket större ansvar, mycket större plats och han besitter förmågan att styre tempot i matcherna vilket få spelare kan från defensviare position.

Men att Alonso kan vinna fler bollar än Busquets bevisar ju att han är en bättre defensiv mittfältare? Tror ni Busquets skulle kunna ha lika många "steals" ifall han skulle ställas inför lika många situationer än Alonso?

Höjs röster inom Spanien att Del Bosque måste spela med en DM så lär Busqets vara den som fyller på vattenflaskorna. Aldrig att Del Bosque förbiser Alonsos kvalitéer som är fler och bättre än Busquets.

Men jag tror inte han ändrar ett spelsystem som gav honom VM guld, han kommer nog att fortsätta med doble pivote.
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
Xabi Alonso som defensiv mittfältare? Hur ofta har han fått rollen som ensam defensiv mittfältare? I Liverpool fick han oftast spela med en annan mittfältare för att han inte klarar av som ensam spelare att sköta balansen. På den aspekten är Busquets hästlängder bättre då han är såpass taktiskt skicklig att kunna positionerna sig väl.

Xabi Alonso fick spela defensiv mittfältare ensam en gång - då hade Milan 0-3 i Champions League-finalen. I andra halvlek bytte Rafa in Hamann och spelade med honom centralt med Xabi. De vände matchen då.

Nej, Xabi Alonso kan inte spela ensam defensiv mittfältare och det vet del Bosque och Mourinho. Därför har han Busquets bredvid sig i landslaget och Khedira i Real Madrid.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
El Flaco, eller någon annan som kan spanska. Står det i artikeln att både Thiago (!) och Afellay eventuellt kan hamna i en bytesaffär i sommar? Låter så otroligt korkat.
Atlético addeh
2011-03-26 16:19

Oftast hinner vi vinna tillbaka bollen högre upp i plan vilket gör att Busquets inte alltid behöver agera bollvinnare.

Frodo

Co-signar ditt inlägg 15:54, precis så bör Spanien spela. Llorente centralt med Pedro och Villa på kanterna vore en magnifik uppställning, annars funkar ju den du nämnde att köra Villa centralt och Cazorla/Silva/Navas tar hand om ena kanten medan Pedro den andra.
Barcelona basaric - Anims Abidal!
2011-03-26 16:13
Frodo

Äsch, låt hatarna hata. Hade inte folk sett Busquets storhet så hade han inte startat i världens bästa klubblag och i världens bästa landslag.
Barcelona Frodo
2011-03-26 16:06

Det är inte bara vi som ser Busquets storhet. På Svenskafans kanske han ses som en medelmåtta men gå in på olika internationella forum och se vad de anser om honom. Det finns många icke-cules som anser honom vara bäst i världen på sin position.

Det är klart att Busquets har färre vunna bollar än honom. Vi har ju bollen hela tiden och när vi inte har den vinner vi den oftast högt uppe på plan. Annat är det i Real där ni spelar 6-0-4 och bara väntar på att Alonso och Khedira förr eller senare ska vinna tillbaka den.

Alonso kommer att bänkas förr eller senare. Det är bara en tidsfråga precis som det var med Torres.
Barcelona barca!!231
2011-03-26 16:05
Frodo

Det är länken till matchen, dem visar också matchen mot nord irland på måndag.
Barcelona Cataloniaboy- Anims Abidal!
2011-03-26 16:01
"Antar att han syftar på att Xavi spelade landskamp nummer 100 och Villa tog målrekordet för la Selección."
Det var så jag menade!
Barcelona Frodo
2011-03-26 16:00
barca!!231

Är sändningen på Marca gratis? Du kan väl länka senare ifall du sitter vid datorn?

2011-03-26 16:00
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Xabi gör egentligen det Xavi gör fast från en lägre position. Jag tror Del Bosque vill att Iniesta ska spela högre upp i plan och då behövs Xabi Alonso i mitten som en extra bolltransportör. Sedan ska man inte heller förbise balansen att ha Xabi på plan då han erbjuder en defensiv och ett kreativt passningspel med variation.

Att Busqets är bättre defensivt än Xabi köper jag tyvärr inte, Busquets är inte världens bästa defensiva mittfältare som ni vill få det till.

Statistik i La liga

Balls won back/ Steals

Xabi Alonso: 241
Busquets: 147

Samma positioner och samtidigt så spelar Barcelona en fotboll där man måste vinna tillbaks bollen snabbt.

Är det någon som ska bänkas utav dem så är det Busqets, Xabi kan göra det han gör och mer än så. Jag upplever Busquets som en begränsad fotbollspelare. Att Xabi saknar spetskvalitéer retar upp mina skrattreflexer.
Barcelona barca!!231
2011-03-26 15:56
Ni som är sugna på att se gerard deulofeu, kan se Spaniens u17 match på Marca.com. Matchen börjar 18:00
Barcelona Hetfield
2011-03-26 15:54
Vad är det Xabi gör som är så viktigt för landslaget? Defensivt så är Busquets bättre och man har redan passningsspelare i Xavi och Iniesta, varför ska då Xabi Alonso spela?

Xabi är så ruskigt överskattad så att jag får ont i magen, bara föratt han är given i Real Madrid så betyder det inte att han per automatik är given i landslaget.
Barcelona Frodo
2011-03-26 15:54
el Maestro!, A ganar por Abidal

Xabi Alonso är ju som grus i maskineriet på mitten. Del Bosque har världens bästa mittfält färdigdukat framför sig men ändå väljer han att kasta in ännu en defensiv mittfältare vilket medför att spelet blir för centrerat. Inte hjälper det att Alonso vissa stunder tror att han befinner sig i kontrings-Real då han skickar onödiga långbollar över både Xavi och Iniesta.

Spanien möter betongförsvar precis som Barcelona. Det räcker med en defensiv mittfältare och då bör Alonso bänkas. Det är klart att han ska tas ut i truppen men det är ju tydligt att offensiven hackar när han spelar istället för en offensiv pjäs. Det är inte så att Spanien saknar duktiga spelare där framme.

addeh

Barcelonas mittfält och Llorrente flankerad av Villa och Pedro hade varit mitt val. Eller Villa flankerad av Pedro och Navas/Silva. Nu var ju Pedro skadad men annars har han ju varit given sen VM.

Del Bosque bör ta beslutet snarast möjligt att bänka Alonso. Han byts ju oftast ut vare sig Spanien jagar eller försvarar en ledning. Han har nog det i tankarna men kanske vill del Bosque balansera gruppharmonin.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-03-26 15:51
Precis, Xabi används inte rätt. Han borde användas på bänken mer.

Xabi har inga spetskvalitéer som gör honom viktig för Spaniens startelva. Defensivt gör Busquets mer och offensivt ska han inte slå passningar som helst ska slås av Xavi och Iniesta. Att han startar gör att en spelare med fart måste sitta på bänken.
2011-03-26 15:51
Ska inte gå in i någon oändlig diskussion om något jag inte kan övertyga er om, men försök se Spanien som Spanien och inte som Barca för då lär ni se allt utan skygglappar.
2011-03-26 15:48
Xabi är inte den felande länken, utan han används inte rätt.

Xabi spelar någon form av innermittfältar roll som gör att han inte kan styra spelet på samma sätt som han gör i Real Madrd. Dock är han guldvärd med sitt passningspel och variation i spelet som Busqets saknar. Försvarsmässigt och i fysiken så utklassar han Busquets. Men Busquets samspel med Xavi är guldvärt för Spanien.

En Xabi som används rätt, Madre Mia!!
Atlético addeh
2011-03-26 15:41
Abbe

Just det, naturligtvis måste han ha menat det. Vad dum jag är. Historiska matcher för Xavi & Villa men Iniesta var bäst på plan. :-)

Frodo

Har faktiskt tänkt i exakt samma banor. Del Bosque tränade ju Madrid under ganska många år och även om Alonso inte spelade där då känns det som han får speltid just för att han spelat för de vita. Bort med Xabi, flytta ned Iniesta som mittfältare (på pappret i alla fall, under matcherna rör han sig ju som en mittfältare ändå) och släng in en till offensiv pjäs i startelvan.
Barcelona el Maestro!, A ganar por Abidal
2011-03-26 15:38
Frodo:
Det är inte Xabi Alonso som är felande länken. Det är systemet som tränaren använder sig av, som inte är alltid rätt. Inte i alla matcher i alla fall. Varför alltid spela med två defensiva spelare? Jag kan förstå i vissa matcher men inte mot alla motstånd.
Alonso är en väldig bra spelare. Han förtjänar lika mycket som alla andra att få speltid. Han är ju given i Real Madrid. Det är inte alla som blir det.

Är dock säker på att han hade nötat bänken i Barca. Vi ser Mascheranos situation idag. Yayas förut.
Barcelona Frodo
2011-03-26 15:27
addeh

Jag såg inte gårdagens match men jag håller fast vid att Xabi Alonso är den felande länken. Ibland undrar man om han spelar på grund av politiska skäl då han är en av Reals ledare. Känns som att del Bosque kanske vill balansera Real/Barca i landslaget så att det inte blir för mycket grupperingar likt förr i tiden. Sen har man en Torres som bara spelar på grund av sitt namn.
Barcelona Abbe. - Anims Abidal!
2011-03-26 15:23
addeh

Antar att han syftar på att Xavi spelade landskamp nummer 100 och Villa tog målrekordet för la Selección.
Atlético addeh
2011-03-26 15:22
Cataloniaboy

Du menar inte Iniestas och Villas kväll då den förstnämnde helt klart var matchens gigant. Kan vara lite förvirrande och tro att det är Xavi då Andrés bär nummer 6 i landslaget.

För övrigt anser jag att deras problem är helt och hållet Del Bosques fel. Startar man med endast en utpräglad målskytt, och denne dessutom är i dålig form, kan man inte vänta sig en överkörning. Nu är Tjeckien ett bra lag så det hade det nog inte blivit i vilket fall.
Barcelona el Maestro!, A ganar por Abidal
2011-03-26 15:16
Barcamannen:
Jag har inte frågat om vem som har vunnit flest Champions League titlar.
Det är givetvis Maldini som har flest, som någon skrev nedan. Han är kungen av alla och jag har stor respekt för honom eftersom han är en spelare som jag har alltid gillat.

Vad jag syftade på var att om Eto'o vinner i år igen vilket inte är omöjligt så är han den enda spelaren som har vunnit tre Champions League titlar tre år i rad under moderntid. Jag bortser jag ifrån Cruyff, De Stefano och den generationen. Eto’o vann dessutom trippeln två år i rad .
Barcelona Cataloniaboy- Anims Abidal!
2011-03-26 14:57
Kunde inte se matchen igår men såg highlights nyligen och läste matchrapporten. Återigen har Spanien stora problem och man lyckas inte vända på matchen förrän i andra halvleken, och möjligen har motståndarna börjat "lära sig" spanjorernas spel, som påminner väldigt mycket om Barcelonas. Annars var det ju Xavis och Villas kväll helt och hållet. Ett stort grattis till båda två!
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-03-26 14:29
Gonzalez_Barca/

Jag syftade mer på sedan Champions Legaue byte namn och format och då är det Seedorf som har vunnit den flest gånger. Två av Maldinis titlar vann han innan 1993 och därmed har han tre Champions League. Real Madrids Gento är annars den som har rekordet med sex Europacuptitlar. Rätt så hyfsat. :P
Barcelona Gonzalez_Barca - Anims Abidal
2011-03-26 14:25
Annars är det nog Maldini som har flest europacup/CL titlar, hela 5 st!
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-03-26 13:58
Barcamannen/

Om du menar Champions League sedan turneringen bytte namn är det nog Seedorf som har vunnit den flest gånger; fyra titlar med tre olika klubbar.
Barcelona Trippeln
2011-03-26 13:57
Barcamannen

Seedorf också...
Barcelona Barca4eva
2011-03-26 13:56
Barcamannen

Fantastisk video du länkade..man känner verkligen när man tittar på den.
Annons: