/spanien/barcelona/forum/12584.aspx/spanien/barcelona/forum/12584.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona comprende
2011-03-25 14:10
Bästa målvakten med fötterna är utan tvekan Edwin VdS:D
Barcelona Rambla~
2011-03-25 14:06
"Men Iker är i särklass världens bästa målvakt när det kommer till fina fötter."

Det där är ju ett rent löjligt påstående. Pepe Reina i Liverpool har ingen överman när det gäller spelet med fötterna. Iker? Inte ens topp 5 med fötterna.
Barcelona Frodo
2011-03-25 14:04
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.

Hehe den klassiska "ingen är bra i Barcelona av egna meriter". Målvakten är bra på grund av försvaret. Försvaret är bra på grund av spelarna framför. Mittfältarna är bra för att anfallarna är kliniska. Anfallarna är bra för att mittfältarna serverar de bra bollar. Tränaren är bra för att han har bra spelare. Ingen är bra utan det är spelsystemet som gör att de är bra.

Logik?:P
2011-03-25 14:03
Los Mejores

Att kunna övertyga oss om att Xabi är bättre än Busquets är omöjligt...
i landslaget tycker jag ingen av dom riktigt kommer till sin rätta när båda är på plan samtidigt men i Barcelona finns det ingen chans att han hade petat Busquets. Utöver det faktum att Busquets (i mitt tycke) är bättre, så har dom inte riktigt samma position heller. Busquets är mer av en renodlad DM än vad Xabi är, han kan t.ex. gå ner och agera back, något som Xabi aldrig har?
Xabi är mer en defensiv balans/spelfördelare, dessutom har Busquets en spelintelligens och förståelse som Xabi inte har (utan att nedvärdera Xabi på något sätt).
Barcelona Rambla~
2011-03-25 14:02
Är det samma Xabi Alonso som är lika snabb i vändningarna som en oljetanker, vi pratar om?
Real Madrid geegiii - Iker el Dios
2011-03-25 13:58
Frodo //

"När Valdes håller nollor i Barcelona så går all cred till laget framför. När Casillas håller nollor i Spanien med i princip samma spelare framför sig så utmålas han som räddaren i nöden."

Då försökte jag påpeka att det kan bero på att Iker har varit en mer avgörande faktor vid de tillfällen som liknande saker sagts.

Jag är fullt medveten om Valdes formkurva, hur den endast pekat uppåt sen en 4 år tillbaka, har redan påpekat detta. Förväntade mig att min överdrift skulle tas med en nypa salt, men ironi kan vara svårt att se i text.
Real Madrid Los mejores
2011-03-25 13:58
Xabi Alonso en medioker spelare? det där tänker jag seriöst inte svara på.

Annars kan man vidare ha åsikter på att han kan petas, men han är definitivt ingen medelmåtta. I mitt tycke borde Busi förpassas till bänken, har sagt detta under en längre tid. Xabi skulle vara den optimala för Barca, han Iniesta och Xavi förstår verkligen varandra. Man ser att Xavi men framför allt Andres trivs jämte Xabier.

Inget att sticka under stol med att ert spel passar Xabi bättre, vårt spel är alldeles för rakt för att vi ska kunna få ut Xabis spets kvaliteter. Anledningen till att han såg bättre ut förra säsongen, var att Pelles spel ide handlade om att vara ett mer spelskickligt lag än Mous mer raka och snabba spel stil.

--

Valdes, Valdes, Valdes. En spelare jag mer eller mindre såg som en pinsam spelare under tidigare år, jag tyckte verkligen att han var så usel. Men hans utveckling har bara gått spikrakt uppåt, han är i mina ögon topp 5. Han hade förmodligen fått plats i de flesta landslagen, men tyvärr för hans del är det omöjligt att slå sig in på den posten i Spanien. Tyskland och Spanien är väl de länder han inte skulle få plats i.
2011-03-25 13:57
geegiii

Då får vi nog agree to disagree. Själv tycker jag Iker hyllas som en gud medans Valdés bara ses som en bra målvakt. Iker är bättre, visst, men han har inte allt som Valdés har och lite till. Med spelintelligens, menar du positionsspel och utsparkar och grejer? Hans utsparkar vet jag inget om, men man har ju sett att han gör tabbar när han försöker hoppa upp och boxa bort bollen så det vet jag inte om jag håller med om.

Vi kan väl komma överens om att han är en av världens bästa målvakter och att det är lite läskigt att han bara är 29 år. Känns som om han har varit med längre än så...han kan mycket väl ha mer än 10 år kvar av karriären.
Barcelona Frodo
2011-03-25 13:55
geegiii - Iker el Dios

Vart har jag skrivit att om vem som är den mest avgörande faktorn? Jag skrev bara att Valdes är la ligas bästa målvakt vad gäller spelet med fötterna. Du verkar leva i någon bubbla om att han är en sopa för att han gjorde tabbar (vilket alla målvakter gör) för 5-6 år sedan.
2011-03-25 13:49
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9. //

Jag försöker inte ta ifrån Valdes någonting, han är en duktig målvakt och jag påpekade i mitt tidigare inlägg att Iker har tenderat att vara alltför ojämn för en målvakt av hans kaliber, så där kan vi dra ett sträck över det hela.

Men du kan inte heller blunda för att erat lag underlättat det för honom i hans utveckling.

Kan medge att Valdes ser skrämmande stabil ut i 1mo1. Dock har Iker en spelintelligens som Valdes inte har eller kommer få för den delen.

Frodo //

Valdes är en apa! Titta bara på hur han beter sig (läs hans försök till kramkalas med både Mou och Ronaldo), man får ju intrycket av att han suttit inlåst i en bur under sin uppväxt.
2011-03-25 13:43
geegiii

Snackar du klubbfotboll håller jag inte med. Casillas kan göra monsterräddningar som många andra målvakter INTE* kan göra (se hans sjuka räddning mot Sevilla förra året t.ex.), men han gör många tabbar och är ojämn för att vara en stjärnmålvakt. Valdés gör (nuförtiden) knappt några tabbar alls, har sjuka reflexer, och är världens bästa målvakt i en mot en situationer. Den som säger annat kan inget om fotboll eller tittar inte på tillräckligt många matcher.

Återigen för vi höra ursäkten att en del i Barcelona är bra för att alla andra delar är bra. Målvakten är bra för att backarna är bra, men samtidigt ges ingen cred till backarna. Varför?För att backarna är bra för att mittfältet är bra. Och sen går argumenten runt igen i en cirkel.

I min bok kan ingen ersätta Valdés. Inte för att han är bäst, men för att han passar in i laget så bra, likt Busquets. Han är bra med fötterna och är grym på en mot en situationer. Och hur gör många lag mål mot Barca? Genom kontringar, där en spelare ofta friställs mot målvakten.
Barcelona Frodo
2011-03-25 13:43
Blaugrana91

För Spaniens bästa bör Xabi Alonso bänkas snarast möjligt. Ur ett Barcelona-perspektiv är det dock bra att han får spela i landslaget då det sliter på spelarna.

Busquets-Iniesta-Busquets är ett färdiggjort mittfält som Del Bosque egentligen inte borde röra. Att sätta in en tung oljetanker i gröten och flytta på Xavi och Iniestas positioner gör bara att spelet blir mer lidande.
2011-03-25 13:42
Frodo //

Den målvakt som är bäst med fötterna i La Liga? Du bör tänka till en extra gång innan du ifrågasätter folks fotbolls kunnande. Valdes må vara duktig med fötterna, som du säger så är det en egenskap han utvecklat. Men Iker är i särklass världens bästa målvakt när det kommer till fina fötter.

Än en gång kommer denna sketna statistiken upp, den som av uppenbara skäl hamnar i Valdes favör. Självklart har han en högre räddningsprocent när han får 2 skott per match medan Iker får det dubbla.
Barcelona Blaugrana91
2011-03-25 13:37
För övrigt är det ju självklart att Xavi är störst genom alla tider i Spanska landslaget, Xavi är en stor bidragande faktor till både Spaniens och Barcelonas framgångar, det måste väl t.o.m. Realfans förstå?
Frodo //

Har tanken slagit dig att Iker kanske är en mer avgörande faktor än Valdes?
Barcelona Frodo
geegiii - Iker el Dios

Valdes har högst räddningsprocent i la liga den här säsongen. Jag läste det på optajose för ett tag sedan. Kom inte hit och kalla honom för en apa. Det kanske är okej för dig att kalla Adebayor för apa på ert forum men skräpa inte ner här. Hade du kunnat något om fotboll så hade du fattat att Valdes är integral i vårt spel. Han är den målvakt som är bäst med fötterna i la liga. Vårt system baseras på bollinnehav så därför är det viktigt att ha en målvakt som kan spela bollen med fötterna istället för att köra på långbolls/kontringsstrategin ni kör i Real. Att han gjorde några grova tabbar i början av sin karriär beror till stor del på att han inte var lika bra med fötterna då.

Los mejores

Sluta hitta på saker. Jag har inget emot Casillas utan jag tycker att ni snarare att ni borde ha fler som honom och Granero i ert lag. Han kommer troligtvis gå till historien som en av de största målvakterna någonsin (om inte den största) men jag tycker inte att han ens är närheten av att vara Spaniens bästa spelare genom alla tider. Han är en målvakt som inte kan påverka spelet i lika stor grad som utespelarna.

Märkligt hur du skriver att han ständigt räddar Spanien som om han har ett division 2 lag framför sig. Det måste betyda att Valdes också ständigt räddat Barcelona med tanke på alla titlar vi vunnit. Är han med andra ord vår klubbs största spelare?

Casillas bör hyllas men inte till en överdrift så som att han är Spaniens bästa spelare genom tiderna. Den titeln tillhör Xavi.
2011-03-25 13:33
Barcelona Blaugrana91
2011-03-25 13:29
Haha roligt att maränger tror att Xabi Alonso kan ersätta Xavi och göra det han gör...haha dagens skratt!

Xabi Alonso är en medioker spelare, anser att Spanien skulle bli bättre med ett mittfält med:
Xavi-Busquets-Iniesta.
Möjligt att Fabregas kan hoppa in och erästta Xavi, dock kan inte Fabregas heller göra det Xavi gör.
Barcelona Frodo
2011-03-25 13:22
När Valdes håller nollor i Barcelona så går all cred till laget framför. När Casillas håller nollor i Spanien med i princip samma spelare framför sig så utmålas han som räddaren i nöden.
2011-03-25 13:18
Hyder - Anims Abidal //

Till en början, jag bryr mig inte nämnvärt om vad några maränger co-signat. Jag kan dock hålla med dig om att Valdes har höjt sig på senare år, han är inte alls samma skakiga tvål han var förr (saknar den Valdes :/ ).
Men man kan inte heller blunda för hur mycket erat maskineri underlättat det för honom. Kan samtidigt erkänna att Iker tenderat att vara alldeles för ojämn för en målvakt av den kalibern.

Vad är det för statistik du talar om? Skulle gärna velat se hur många räddningar de gör per match de båda emellan så får vi se fall det är lika "förkrossande". Eller du kanske stirrar dig blint på procent, där Valdes räddar 2 av 2 möjliga skott och får därmed en procent på 100 medan Iker räddar 8 av 10 och får endast 80 procent.

Kan lugnt konstatera att Ikers högstanivå håller en klass som Valdes aldrig ens kommer få känna lukten av.
Real Madrid Los mejores
2011-03-25 13:17
Frodo.

Exakt vad har Xavi har Xavi gjort mer än Iker för att kunna anses som den bästa i La Rojas historia? kan du ge mig ett rimligt svar, naturligtvis inte..

Sluta vara så färgad, Iker, Xavi och Raul är samtliga stora spelare. Det handlar om vad som man själv faller för, utan för den sakens skulle sluta vara objektiv. Men det är tydligt, Iker räddar ständigt Spanien, kan verkligen inte komma på en spelare i modern tid som presterar så ofta i viktiga matcher som San Iker. Han är tveklöst med i diskussionen även om man som i ditt fall verkar ha något emot honom.
Real Madrid Los mejores
2011-03-25 13:13
Herregud, har Valdes varit bättre än Iker de senaste åren? det förklarar ju bara varför Iker blivit utvald till världens bästa målvakt FYRA år i rad. Valdes har dock utvecklats något enormt, han är ingen alibi lirare längre. han håller hög klass, att han håller Iker klass? nja, skulle inte tro det..

--

Gonzalo

Kan endast ta ansvar för mina egna handlingar och jag har i varje fall aldrig yttrat mig om att Robinho är bättre än Messi. Robben har jag alltid sagt hade kunnat vara lika bra som Messi och Cr, men ni vet själva vad som sätter käppar i hjulet gång på gång.. Ronaldo och Messi, hmm? smaksak, i mina ögon Cristiano.
Barcelona Frodo
2011-03-25 13:09
Så nu är Iker Spaniens bästa spelare genom tiderna? Lol. Epic fail. Väntar bara på att någon ska säga att Gago har talangen för att bli tidernas största spelare.
Barcelona Hyder - Anims Abidal
2011-03-25 13:06
geegiii - Iker el Dios

Valdés har spelat på samma nivå om inte högre än Iker de senare åren. Det har många maränger redan co-signat på. Tittar man på statstik är det förkrossande, tittar man spelmässigt så har Victor gjort sig ett stort namn i fotbollsvärlden och är utan tvekan åtminstone 2:a i landslaget i mitt tycke.

elbarco

Riktigt många bra målvakter men Diego Alves är brasse :)
Barcelona Abbe. - Anims Abidal!
2011-03-25 13:05
Diego Alves är dock från Brasilien, men håller med om att man har ett stort antal bra målvakter efter Casillas.
2011-03-25 13:01
Spanien är ju utan tvekan det land med flest riktigt bra målvakter. Iker, Reina, Valdes, De Gea, Diego Lopez, Diego Alves (tänker inte nämna Almunia), så att ersätta Iker hade ju inte varit omöjligt någonstans även om han självklart är den bästa av dem. Casillas var däremot avgörande för Spaniens VM-guld, det är inget att diskutera.

Fabregas är mer offensiv än Xavi, Xabi är mer en defensiv balansspelare.
Finns ingen med liknande spelstil, så jag ser inte vem som skulle kunna ersätta honom. Möjligtvis Iniesta då :P
2011-03-25 12:55
Hetfield //

På vilket sätt menar du störst? Individuellt eller ikon?

Valdes god ersättare till Casillas? Ushh, man blir ju nästan mörkrädd. Att apan Valdes fick följa med till Sydafrika är nog ett större skämt än Ibras hångel med erat emblem.
Barcelona Gonzalez_Barca - Anims Abidal
2011-03-25 12:50
Los mejores

05/06 - 06/07 så diskuterades det flitigt om vem som var den större talangen mellan de två och ni var stensäkra på att Robinho var den bättre. 2008 blev dock Robinho världens sämsta spelare enligt er då han drog till City, och Robben kom som utmanare. Till slut kom Cristiano men även han har fått se sig besegrad X antal gånger. :)
Barcelona Gonzalez_Barca - Anims Abidal
dubbel..
Barcelona Hetfield
Utmärkt logik du använder när det passar dig. Xabi och Fabregas kan inte ens göra en bråkdel av det Xavi gör (än), medan Casillas har goda ersättare som Valdes, Reina, Diego Lopez, De Gea osv.

Vakna upp, Xavi blev vald som EM:s bästa spelare och var direkt avgörande i VM vinsten. Jag påstår inte att Iker är dålig, jag gillar honom, men Xavi är Spaniens största spelare genom tiderna, det kan även en objektiv supporter säga.

Och ja, det pågick sådana diskussioner när de spelade för er, just nu existerar C.Ronaldo vs Messi, men den har dött ut då Messi är bättre.
Annons: