/spanien/barcelona/forum/1256.aspx/spanien/barcelona/forum/1256.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Liunil Masse
2016-02-02 18:59
Bazoer (Ajax): " Barça is my dream club, Ronaldinho was my hero. I'd like to join them in 2-3 years, but if they want me now already.." [ho] Bara att få hit honom. Grym talang.
Postat via SvenskaFans-appen
Flavia
2016-02-02 18:55
@LennyRomario:
Ptja... man kan förstås inte direkt hävda att Ronaldos utmärkelser var faktiskt välförtjänta om man bortser från bägge priserna som han vann från 2002 (Rivaldo var egentligen den rättmätige vinnaren, men var tyvärr inte det p.g.a. den ökända filmningen mot Turkiet). Fast det är en helt annan diskussion så låt oss inte gå in det tack. Men väljer du att lyfta fram hans guldbollar, så vore det förstås inte mer än rättvist att jämföra vilka förutsättningar som han hade då jämfört med Suárez. Konkurrensen var inte lika vass på Ronaldos tid jämfört med idag. Visst vann Ronaldo VM och är den näst meste målskytten genom tiderna i den turneringen. Men kom igen, Brasilien var världens absolut bästa landslag under hans tid och man kan tyvärr egentligen inte riktigt säga samma sak om Uruguay. Ingen liten skillnad att tvingas spela med Cavani (med all respekt) jämfört med fantastiska storheter som Rivaldo, Ronaldinho, Kaka o.s.v. till medspelare. Jag förstår, det är väl oftast normalt att du och säkert fler väljer att romantisera/glorifiera spelare från förr eftersom att det är lätt hänt att man kan mycket väl bli en aning för färgad. Jag hade också förmånen att se Ronaldo stod på zenit av sin karriär, men jag trodde aldrig i min fantasi då att Suárez faktiskt skulle visa sig vara bättre än brassen.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-02 18:45
"Och vad har det med saken att göra Ronaldo aldrig skulle vinna guldbollen nu? Jag har väl ALDRIG sagt att Ronaldo är bättre än Messi? Den jämförelsen har ingenting med någonting att göra. För det är ju inte så att Messi bestulit Suarez på massa guldbollar, eller hur? " Det har väldigt mycket med saken att göra. Du skrev att Suarez aldrig vunnit guldbollen för att sen jämföra det med Brasse Ronaldo som vunnit 3 guldbollar. Konkurrensen nu är extremt mycket tuffare jämfört med tiden då Brasse Ronaldo vann guldbollen. På samma sätt som Suarez inte lyckats vinna guldbollen nu elr komma med i topp 3 under en era där Messi spelar på samma sätt hade Ronaldo haft det lika svårt.Suarez under det tidiga 2000 talet hade haft en större möjlighet att vinna guldbollen då priset inte dominerades av två spelare som det görs idag. Hade Messi och Cr7 inte spelat fotboll idag vem tror du då, vilka då hade konkurrerat om guldbollen? Neymar,Suarez,Iniesta, Modric.
Barcelona Santiago Cazorla
2016-02-02 18:43
Håller också Ronaldo som den bästa anfallaren någonsin. Som anfallare var han så komplett man bara kunde bli och även när han sprang i full fart med boll kunde han göra helt sjuka saker. Skulle faktiskt ha med honom i min topp 3 någonsin tillsammans med Messi och Maradona.

Hans teknik vid 2.47, wow!
Barcelona LennyRomario
2016-02-02 18:23
@Barcelonistas:
Det är fortfarande bara 1/3 av mina argument som har med guldbollen att göra? Men den tredjedelen tycker jag fortfarande duger gott iofs. Såväl Xavi som Iniesta har placerat sig på topp 3 två gånger. Sen är det ju tyvärr så för Xavi och Iniesta att anfallare i stort sett alltid premieras vid såna här priser, så det går ju inte riktigt att jämföra. Men det råder väl inga tvivel om att Xavi och Iniesta är bland de stora genom tiderna. Det råder heller inget tvivel om att Suarez inte är det. Han är en stor målskytt. Gott så. Och vad har det med saken att göra Ronaldo aldrig skulle vinna guldbollen nu? Jag har väl ALDRIG sagt att Ronaldo är bättre än Messi? Den jämförelsen har ingenting med någonting att göra. För det är ju inte så att Messi bestulit Suarez på massa guldbollar, eller hur? För övrigt så tycker jag Riktige Ronaldo var en bättre fotbollsspelare än Christiano också, och han har ju vunnit tre gånger under Messis era? De hade garanterat Riktiga Ronaldo varit mer förtjänt av.
Barcelona enkos
2016-02-02 18:05
Yayas agent bekräftar att Yaya kommer att lämna i sommar.. Ja han packar redan innan Pep kommit
Barcelona Barcelonistas
2016-02-02 18:03
LennyRomario - Ronaldo är bättre än Suarez där håller jag med dig. Men mitt problem är att dina argument inte riktigt håller här. Den Brasilianske Ronaldo hade aldrig vunnit guldbollen i en era där Messi spelar fotboll det är ren fakta. Dom 8 senaste åren har Messi och Cr prenumererat på de priset. Att spelare som Xavi och Iniesta inte vunnit guldbollen beror mycket på att Messi spelar. Vi pratar historiens bästa spelare.
Barcelona Amo.38
2016-02-02 18:02
Finns bara en spelare som överträffat fenomenet och det är våran Lionel. Alltså R9 var helt underbar att skåda, verkligen komplett. Suarez går inte att jämföras med honom, Suarez kan jämföras med en sån som Eto'o.
Barcelona enkos
2016-02-02 18:00
Peps första värvning blir en målvakt och just det, han vill värva Bravo från Barcelona Det sägs också att Pep vill ha Herrera stavning från United.. Han har i alla fall 2 miljarder att handla i sommar
Barcelona LennyRomario
2016-02-02 17:43
@Flavia:

Man läser som man vill. Jag nämner guldbollen för att höja Ronaldo, inte sänka Suarez.

Att Suarez ALDRIG varit topp3 och att Ronaldo inte vunnit en, inte två, utan tre gånger tycker jag håller alldeles utmärkt som argument eftersom skillnaden är så oerhört stor.

Förresten så är det fel av mig att använda "Guldbollen" eftersom det egentligen är FIFA player of the year Ronaldo vann 3 ggr. Detta var innan de slog ihop priserna. Han vann 96, 97 och 2002. Ballon d´or vann han 97 och 2002.

Och guldbollen argumentet var ju bara 1/3 av mitt inlägg, eller hur? Resten var Ronaldos fantastiska prestationer i VM och att han helt kunde göra allt Suarez kan göra fast mycket bättre, plus en hel del annat.

Men visst, du får gärna tro att Suarez var bättre än Ronaldo. Tror det finns 0 personer över 30 år som håller med dig.
Flavia
2016-02-02 17:26
@Rambla~:

Bara att neka budet.

Claudio Bravo har visat sig vara en mycket bättre målvakt än vad Victor Valdes någonsin var. Bara synd att han aldrig kommer få erkännandet som en av världens absolut främsta målvakter.

Chilenaren får mer än gärna stanna kvar som back-up när Ter Stegen blir vår kommande förstemålvakt.
Flavia
2016-02-02 17:20
@Liunil Masse:

Romario var en begränsad fotbollsspelare jämfört med Ronaldo.

Men det innebär förstås inte att den förstnämnde inte var en jävligt vass ifall om han fick rätt bollar att jobba med.
Flavia
@LennyRomario:

Givetvis är guldbollen en fin individuell utmärkelse.

Men det är inte alltid en särskilt bra argument till varför spelaren x är bättre, sanningen är att vissa har vunnit den guldbollen helt oförtjänt. Jag menar, det är väl ingen människa på Les Rambles som tycker att Michael Owen är bättre än typ Thierry Henry trots allt engelsmannen fick guldbollen 2001 medan den sistnämnde aldrig fick det. Eller att Cristiano vann sin andra guldbollen p.g.a. Messis skada samt att FIFA gjorde en omröstning (vilket aldrig tidigare har hänt) direkt efter att portugisen gjorde 3 mål mot Sverige. Eller att Zidane vann den 1998 efter två nickmål mot Brasilien trots en medioker VM-turnering i överlag.

Att Suárez har vunnit 0 guldbollar är förstås synd, men svårt att göra något åt det när man har tidernas bäste fotbollsspelare i Messi som konkurrent. Och ärligt talat, så hade Ronaldo också fått 0 guldbollar om hade Messi som konkurrent. Att Suárez inte har varit topp 3 är heller inget vidare argument från din sida eller menar du exempelvis att Cristiano var bättre än uruguayanen förra året?

Förhoppningsvis kanske man ska tänka en extra gång innan du väljer att guldbollen-argumentet till att sänka Suárez.
Flavia
@Katalano:

Nog har Neymar & Suárez fantastiska fotbollsspelare, men den förstnämnde har en hel del att uträtta i sin karriär innan man kan säga att han är den bättre spelaren gentemot Suárez.

Självklart förnekar jag inte att Ronaldo var en mycket duktig striker, men man måste komma ihåg att han var en spelare som tog en enorm stor plats och att laget skulle anpassa sig till honom snarare än tvärtom. En spelare som påminner väldigt mycket om den fronten är nämligen CR7. Med det i åtanke, så är jag ganska säker på att Ronaldo inte skulle vilja vara andra fiolen bakom Messi.
Flavia
@Katalano:
Och hur kommer det sig att Ronaldo skulle vara bättre än Suárez? Förövrigt vet jag inte riktigt varför du helt plötsligt pratar om att det skulle vara skumt att jämföra spelare från olika eror när Cafu var bättre än Alves för några veckor sedan om jag minns rätt..
Barcelona LennyRomario
2016-02-02 16:57
@Katalano:

Tack så mycket! Alltid trevligt med uppskattning.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-02 16:56
[QUOTE=neymar JR]Alla dagar i veckan utan att blinka, lyckligtvis har vi prickat in hans peak. Nu kommer det väl börja gå utför snart [/QUOTE] Säg inte det. Målvakter håller länge.
Barcelona Heisenberg
2016-02-02 16:29
Jag tror säkert att Pep vill ha Bravo (vilken klubb skulle inte det?) men jag tror att det dels är att skjuta sig själv i foten i Peps fall, och dels heller inte så önskvärt i Bravos (spekulationer). Å andra sidan, vår ledning kan ju inte sälja vatten i öknen så att om någon klubb viftar med en sedelbunt framför deras ögon lär de säkert jobba för att få igenom den övergången.
Barcelona Rambla~
2016-02-02 16:11
@Heisenberg:

Jag påstår inte att det kommer bli så, spekulerar bara. I Peps ögon kanske Bravo börjat på samma nivå som Hart, vad vet vi? Rykten säger att Pep rankar Bravo högt, det råder det väl knappast något tvivel om?
Barcelona Katalano
2016-02-02 15:57
Rambla~

Jag hade absolut tagit €40m för Bravo av den enkla anledningen att vi har Ter Stegen. Detta eftersom jag är kluven i målvaktsfrågan och hur vi ska göra framöver. Det budet hade varit tillräckligt bra för att avgöra saken för mig.

LennyRomario

Kul att du länkade den gamla artikeln du skrev om Romario 2009. Väldigt underhållande och välskriven. Tack för den :)
Barcelona Heisenberg
2016-02-02 15:56
Skulle Bravo gå in som tilltänkt nummer två i City menar du nu när han bevisligen är nummer ett i Barcelona?
Barcelona Rambla~
2016-02-02 15:51
@Heisenberg:

Nej inte ställa Hart åt sidan men att ta in Bravo för att ge Hart behövlig konkurrens?
Barcelona Heisenberg
2016-02-02 15:43
Tror ni verkligen att City skulle ställa Hart åt sidan? Alltså på riktigt? Engelsk förstamålvakt samt en av få (den enda?) som är "City to the bone". Känns som att det skulle vara den sista spiken i kistan för allt som har med riktig kärlek till klubben att göra i City.
Barcelona neymar JR
2016-02-02 15:40
Alla dagar i veckan utan att blinka, lyckligtvis har vi prickat in hans peak. Nu kommer det väl börja gå utför snart
Barcelona Rambla~
2016-02-02 15:34
Tar ni €40m för Bravo om City kommer in för honom? Hans klausul alltså. Misstänker att det blir billigare än så om han själv vill lämna.
Barcelona neymar JR
2016-02-02 15:25
Rambla Tänk om dom spelar honom fast han ej får delta? Så diskas Valencia med haha!
Barcelona neymar JR
2016-02-02 15:25
Nu när man tänker efter alla världsspelare som har spelat hos oss inser man hur jävla fantastisk den här klubben kan vara Då räknar man inte ens in spelare som har velat representera Barcelona. Ni vet såna som zidane :)
Barcelona Rambla~
2016-02-02 15:23
Cheryshev som gjorde att RM diskades från CdR får alltså spela för Valencia i samma cup. Jag har för mig att en spelare inte får representera 2 olika lag under en och samma säsong av CdR? Har jag fel där?

I och med att RM diskades från cupen så tolkas det nu så att Cheryshev aldrig har spelat i cupen denna säsong, kan det vara så? Så därför får han nu spela för Valencia.

Seriöst alltså, sånt här händer bara i Spanien. :P
Barcelona LennyRomario
2016-02-02 15:14
Hittade en gammal krönika jag skrev om Romario och hans divafasoner för många år sedan.
Barcelona Yellow cake
2016-02-02 15:06
Hör ljuv musik i mina öron; Romario, Stoichkov och Hagi får inte glömmas. När jag var tio år blev jag på riktigt intresserad av fotboll i och med VM 94. Dessa spelare kom alla med i världslaget. När alla dessa spelade i Barca var det inte långt ifrån att börja gilla just Barca.
Annons: