/spanien/barcelona/forum/12550.aspx/spanien/barcelona/forum/12550.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-03-27 20:37
Tarrak

"Hans tydliga flörtande med främlingsfientliga strömningar var också något jag aldrig kan acceptera oavsett hur bra det sportsliga fungerar."

Har jag missat något? Kommentarerna om våra afrikanska ungdomar var inte helt genomtänkt. Har han flörtat med fascistiska supportergrupper eller något liknande? Han var väl med då Barcelona tog avstånd från Boix Nois?
Barcelona Mrfaariis
2011-03-27 19:47
Ibrahim Afellay #20

Han får ej sparken. Det är han själv som har sagt upp sig.
Ibrahim Afellay #20
2011-03-27 19:31
B-Guden

Vill också det men läste någonstans att Lusi tränare till b-laget får sparken efter säsongen?
Barcelona B-Guden
2011-03-27 19:30
Ibrahim Afellay #20

B-lagets tränare hoppas jag, eller nån med anknytning eller som haft anknytning till barca,
Barcelona Hyder - Anims Abidal
2011-03-27 19:30
Zubi och Rosell har hittils gjort det riktigt bra. Man har värvat smart i Jefecito och en billig spelare av kvalité i Afellay. Sedan köper man även Adriano till ett vrakpris och sköter alla förhandlingar diskret och smidigt. Det känns som om att dessa två herrar inte är angelägna om att kasta pengar på spelare som man inte riktigt är säkra på (se Keirrison och Henrique). Sedan känns det skönt att Sandro hela tiden hyllar Pep och bekräftar allting som vi (i alla fall jag) tycker och tänker om Mister.

Man är fokuserade på den ekonomiska biten av klubben och vill förbättra den succesivt genom tröjreklam, smarta och billiga värvningar och bli en klubb som säljer spelare med en köpoption istället för att låna ut dem. Det som återstår att se är hur pass mycket tålamod Rosell har i prekära situationer som kontinueliga motgångar. När Rijkaard startade sin Barcelona-karriär som han gjorde sas det att Sandro ville sparka honom för att ta in en större "stjärntränare" men att Laporta ville fortsätta på samma linje som tidigare.

Det känns i alla fall ganska skönt att ha en president som har en ekonomiexamen från ett anrikt universitet i Barcelona som har jobbat inom Nike och har diverse kontakter att utnyttja. Jag var överlag nöjd med Laporta också men det blev lite för mycket "show" till slut. Sandro är född till att sköta en klubb ekonomiskt och han verkar vara ganska skarp rent allmänt.
Barcelona el Maestro!
2011-03-27 19:29
Hetfield:
Ärlig chans?
Han är vald till president. Han har fått en ärlig chans av medlemmarna att visa att han kan sköta klubben.
Jag väntar själv med spänning på hur han sköter klubben i sin mandatperiod.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-03-27 19:27
hetfield

Okej, så vi säger att Zlatan inte var plan B, utan att det var någon annan.
Någon som Pep uppenbarligen tackade nej till i alla fall. Hela tiden.
Du vet ju själv att situationen med Villa drog ut på tiden, och det berodde inte på att Barca inte var villiga att betala en skälig summa utan på Valencias president ovilj att sälja.

Först kritiserar du Txiki för att köpa spelare som tränaren inte vill använda, sen kritiserar du honom för att köpa spelare som tränaren vill ha, men som han sen ska säga nej till själv. Förstår du då vilken otroligt svår situation som man har som sportchef i Barca med Pep som tränare?
Men nej, skit ska han ha, oavsett - tydligen.

Är det inte tränaren du borde kritisera? Förstår inte hur du kan skylla allt på Txiki när Pep t.o.m tagit på sig misstaget av att värva Zlatan.

Sen är det som sagt skillnad på hur Barca och Sevilla agerar.
Txiki fick agera i en period då man medvetet satsade på la Masia och inte hade för avsikt att köpa in spelare som "ingen tror på".

Chyg var ett sista-minuten köp där summan höjdes pga detta.
Zlatan kom betydligt tidigare och dessutom fick ju Inter en fullgod ersättare, vilket gjorde att de inte behövde hitta en ersättare pronto.
Transfersumman hade mer att göra med Reals köp av Kaká., sen om du vill tro något annat för att dra Txiki i skiten får stå för dig.
Barcelona Hetfield
2011-03-27 19:23
el Maestro

Jag har inte höjt honom till skyarna, jag ger honom bara en ärlig chans. Han har inte gjort mig besviken än så jag är nöjd.

el Flaco

Det är svårt att vara sportchef för Athletic Bilbao, man har inte precis så stora utrymmen. Jag är nöjd med honom.
Barcelona el Maestro!
2011-03-27 19:21
Hetfield:
Om jag vore dig skulle jag vänta några år innan jag börjar hylla Rosell & Company.
Rosell och hans regim har varit på plats för kort tid för att jämförelsen överhuvudtaget ska vara rättvist.

Den bild jag har av Rosell är så länge hans gamla historik i klubben och de saker som han lovade till höger och vänster i kampanjen.

Vänta lite innan vi höjer honom till skyarna. Vi lär få se om han är fisk eller fågel så småningom.
Ibrahim Afellay #20
2011-03-27 19:18
Vem tror ni kommer va tränare när Pep sparkas ?
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-03-27 19:16
På tal om sportchefsrollen, hur tycker ni Zubi har skött sig än så länge? Att han skulle ha en god relation med Pep var väntat med tanke på deras vänskaps sedan tiden de spelade tillsammans, men jag hade hört att basken gjorde inte ett helt bra jobb ifrån sig i Athletic Bilbao. Zubi har väl än inte ställts på något stort prov, men det verkar som att han har ett bra samarbete med vicepresidenten Bartomeu. Rosell sa dessutom i intervjun som publicerades idag att Zubi är den som ska utse Luis Enriques efterträdare. Får hoppas att det blir någon redan inom klubben, typ Oscar García.
Barcelona tarrak
2011-03-27 19:16
Jag tillhör väl de som kritiserade Rosell hårdast på förhand, men jag ser ingen anledning till att backa från det jag sade då. Anledningen till att jag inte ville se Rosell som president var främst det ideologiska t. ex införandet av tröjsponsor och hur man stänger klubben för nya medlemmar. Hans tydliga flörtande med främlingsfientliga strömningar var också något jag aldrig kan accepetera oavsett hur bra det sportsliga fungerar.

Min andra stora invändning var min rädsla för hur han kommer att hantera motgångar. Vågar han tänka långsiktigt och behålla samma kurs även när det blåser som mest eller kommer han att börja sparka folk till höger och vänster? Även om jag är rädd att det blir det senare, så vet vi som tur är inte svaret på frågan än.

Att Sandro, i stora stycken, skulle uppträda värdigare och smartare än sin allt mer utspårade föregångare hade jag aldrig några tvivel om. Inte heller att vi kommer att klara oss bättre på transfermarknaden och att ekonomin kommer få sig en välbehövlig sanering. Detta väger dock inte tillräckligt tungt för att överväga de ideologiska meningsskiljaktigheter jag har med Rosell.

Angående Txiki så gör man ett stort misstag om man endast ser honom i ljuset av enskilda värvningar. Precis som Laporta varit inne på så var han arkitekten bakom hela framgångssagan.
Barcelona el Maestro!
2011-03-27 19:11
Det blev fel i föregående inlägget. Se länken.

Valdés stoppar 8 av 10 skott. Jämför man honom med Casillas¸ De Gea¸ D. López, visar statistiken på att det verkligen inte är slumpen som gör att han återigen är på väg att vinna priset för ligans bästa målvakt även i denna säsong.
Han har lyft sig ordentligt på sista åren.
Barcelona Hetfield
2011-03-27 19:07
Mojito

Felköp ja visst, men jag tror att alla kan komma överens om att Monchi är en av världens bästa sportchefer, han har luskat fram spelare som ingen tror på och gjort de till stjärnor.

Zlatan som plan B? Du skojar?
Zlatan köptes i slutminuterna, hur kan det ha varit Plan B? Plan A var Villa, sen var plan B en hel drös med spelare som t.ex: Adebayor.
Zlatan köptes när Laporta och Txiki var på väg hem från Ukraina, det var mer av ett "vi gör ett sista försök" grej än något som Txiki hade planerat.
Varför tror du att Inter fick årets deal? Jo, för att det var i slutminuterna och vi hade en Eto'o som vi riskerade att bli av med året efter på bosman.
Så illa skött av både Laporta och Txiki.

Återigen, om du ska försöka höja Txiki genom att dra upp en spelare som köptes för 50 miljoner och såldes för halva summan så är blir det bara fail i slutändan.

Faktum kvarstår att Txikis sista år var miserabelt, han må ha köpt bra spelare men hans sista år är bara en fläck i Barcelonas historia som Rosell håller på att tvätta bort.
Jag tackar för allt Txiki har gjort för oss, men hans "låt oss se vad som händer" approach var galet irriterande.
Barcelona el Maestro!
2011-03-27 19:03
2011-03-27 19:02
Hetfield

Okej, ska vi ta upp alla felköp Monchi har gjort så skulle han också hamna under ditt resonemang om vad som gör en sportchef dålig.
Sevilla är inte Barcelona, och det skiljer en hel del på hur klubbarna agerar vid spelarköp.

Back-up plan?
Man gick ju för Villa som plan A, men det lyckades inte.
Plan B var ju Zlatan.
Paln C? Tja, det fanns inte så många andra fyssikt starka nummer 9 som var värvningsbara. Lätt att vara efterklok...
Och hur var det nu, vem sålde Zlatan? Txiki eller Zubi?

Anser ff att du kritiserar fel person.
2011-03-27 18:56
Hetfield/

När det ryktades om att Ferran Soriano skulle ställa upp i valet trodde jag att han skulle kunna hota Rosell i valurnorna. När istället Marc Ingla, som ingick i Sorianos team, tog över kandidaturen gav jag upp hoppet. Ingla saknade Sorianos pondus och spenderade dessutom hela valkampanjen med att försöka smutskasta Rosell istället för att försöka förmedla sitt eget projekt till röstarna.
Barcelona Hetfield
2011-03-27 18:55
L.A.M

Correction. Köpet av Pique var inte Txikis, det var tack vare Laporta och Piques mamma.
Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-03-27 18:52
Värvningarna Keirrison, Henrique, Caceres, Hleb, Chygrynskiy etc måste ju vara de dummaste en enda klubb har gjort på enbart några säsonger. Att alla spelare kostade en miljard kronor blir ju ännu roligare när ingen av dem spelar kvar i klubben. Men man måste också komma ihåg att Txiki även gjort bra köp, då tänker jag på blandat på Yaya, Dani Alves, Piqué, Keita med flera.
Barcelona Hetfield
2011-03-27 18:50
el Flaco

Ja, men du verka vara en av de som var hyfsat öppen, nu syftade jag på vissa andra.
Det var kanske inte Ferrer, men lutade du inte mot någon av kandidaterna? Ingla, Benedito?

Rosell var ju rena Bill Clinton under valet, väldigt len och välskött kampanj enligt mig.

Det spelar ingen roll om han motiverar det, det var ju lika korkat. Man kan ju inte bara köpa spelare i hopp om att tränaren ska gilla honom, det är ju ingen julpresent. Sportchefens roll är att ha bra kommunikation med tränaren, men även att kunde sätta ner foten och säga nej, vilket han borde ha gjort när Pep ville ha Chyg.

Förövrigt rätt så mysig bild på kandidaterna.

Mojito

Nu var det ett rätt så dåligt exempel du tog upp ifall du ska skydda Txiki, det är väl snarare korkat av en sportchef att inte ha en backup plan så att det leder till en sista minuts köp av Zlatan eller hur?

En bra sportchef hade haft plan B och C ifall A inte klickade, men även sagt nej till att köpa en storväxt ukrainare för 25 miljoner euro.

Monchi köpte Alves för 2-4 miljoner och sålde för 30 + miljoner, en vinst på 10 gånger summan. Det är en skicklig sportchef.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-03-27 18:49
Haha, spenderat senaste 2 timmarna och kollat på Elche mot Tenerife..

Det är inte vackert när Elche maskar som fan i slutet i ledningen 1-0 och Tenerife spelarna tröttnade och sparkade ner 2 stycken spelare som resulterade i 2 röda :P
2011-03-27 18:48
Hetfield

Tycker att du är orättvis mot Txiki när du anser att han ska vara ansvarig för t ex köpet av Zlatan. Det gjordes ju på direkt order av Pep, och att summan blev så stor berodde ju på att Real köpte Kaká för en extrem summa som Barca var tvungna att matcha då Zlatan vid denna tidpunkt var mycket bättre.

En sportchef måste tänka brett, och om man ser till vad truppen behövde så förstår jag att han satsade på Henrique och Keirrison som namn för framtiden.

Det är väl mer Pep man ska skylla på och inte Txiki, eller i alla fall bristen på kommunikation dessa herrar emelllan.

Rosell i medgång oroade jag mig aldrig för, det är en Rosell i motgång som jag är hiskeligt rädd för. Hoppas att han inte får chansen att visa den sidan, för det betyder ju att Barca misslyckas. Och det kan man ju inte hoppas på, bara för att bevisa att man hade rätt.
2011-03-27 18:35
Hetfield/

Ingen fara. Jag var själv en av de som var skeptiskt till Rosell, just pga sin historik med det dåliga tålamodet, men tyckte samtidigt inte att han var någon antikrist som skulle sänka hela klubben. Men jag var skeptiskt, det erkänner jag.

Sen stödde jag ingen av presidentkandidaterna under valet, mest för att jag tycker valet var ganska illa skött av samtliga inblandade. Tappade intresset mot slutet med tanke på att ingen var kapabel att presentera sin projekt med ett välutfört sätt. Ferrer? Jag nämnde honom i min Fail awards 2010. Han gjorde förmodligen den sämsta kampanjen av alla kandidater. :P

Txiki har motiverat de köpen (K9, Henrique) med att det var framtida värvningar och att man måste alltid planera ifall huvudtränaren skulle lämna och då att spelarna hade kunnat komma till användning om den nye tränaren hade räknat med de. Trots det håller jag med att köpen var illa tänkta och utförda. Låt oss stämpla de som Fails och gå vidare. :)
Barcelona tikitaka
2011-03-27 18:34
Hola culers! Har lite pengar över nu så jag tänkte äntligen fixa en barca tatuering! har ni några ideer så var snälla och dela med er :)
Barcelona Hetfield
2011-03-27 18:27
el Flaco

Sorry om du tog åt dig, jag syftade inte på dig när jag sa det. Du var inte pro-Rosell under valet, jag tror att du röstade på Ferrer (?).
Det som störde mig under sommaren var att folk satt och hängde Rosell som rena Darth Vader utan att ge honom en ärlig chans.

Det finns inget i världen som kan bortförklara eller ursäkta att under hans sista år så har vi lagt som sagt över 1 miljard kronor på spelare som inte ens är kvar i klubben, det är inte acceptabelt. Han må ha gjort otroligt bra köp (Alves, Yaya osv) men samtidigt så är det snudd på äckligt att kasta iväg pengar på spelare utan att prata med tränaren.

2011-03-27 18:23
Hetfield/

Att bedöma Txiki efter hans sista säsong är lika orättvisst som att endast minnas Ronaldinho efter hur han presterade det sista året. Man måste se till helbilden och utifrån det perspektivet gjorde Txiki ett väldigt bra jobb ifrån sig under de sju åren som sportchef. Han kanske saknar Valadanos karisma eller Monchis öga för talanger, men han förde oss tillbaka på Cruyff-spåret och återvända till de fotbollsmässiga ideologierna som ledde till framgångarna.

När det gäller Rosell har jag berömt honom när han förtjänar det och kritiserat honom när jag anser det har varit befogat. Tycker inte att jag har kastat överdrivet mycket skit över honom under de senaste nio månaderna.
Barcelona Hetfield
2011-03-27 18:16
el Flaco

Äh, past is past. Onödigt att dra upp Rijkaard grejen, man kan ju vända på saken och säga att om han inte tog hit Ronaldinho så hade vi inte heller vunnit något eller hur?
Om jag inte har fel så var det också tack vare Rosell som Deco kom till oss också.

Dessutom ser jag inte varför Txiki ska vara immun mot kritik, hans sista säsong var fan katastrofal med tanke på att vi spendera över 1 miljard på spelare som inte ens är i klubben.
2011-03-27 18:12
Hetfield/

Rosell har inte varit hel felfri under sina första nio månader, även om han har gjort ett bra jobb om man ser till helheten. Och sett till hans historik med hans dåliga samarbete och förtroende för Rijkaard och Txiki under hans tid som vicepresident tycker jag att oron för Rosell för befogat.
Barcelona Blaugrana91
2011-03-27 18:10
Det har ju diskuterats ganska mycket om ev. värvningar idag och det fick mig att börja fundera lite.
Vi har ju just nu €50 miljoner i transferbudget, vilket är ganska mycket, men tänk på att denna lär höjas om vi säljer några spelare.

Jag tycker att följande spelare ska lämna klubben i sommar:

Milito- Man får max €5 miljoner för honom
Jeffren- €4-7 miljoner kan man nog få för honom
Maxwell- Ungefär €10 miljoner borde man väl kunna få för honom?

Sammanlagt blir det ungefär: €20 miljoner, som då läggs på vår nuvarande transferbudget, då blir det totalt €70 miljoner.

Dessutom tycker jag att klubben bör sälja spelarna som just nu är utlånade, jag menar ingen av dem kommer kunna ta någon plats i Barca så varför inte sälja dem då?

T.ex.
Zlatan lär säljas till Milan för €24 miljoner

Cáceres har varit riktigt bra i Sevilla och dem lär köpa honom och priset har jag läst är på €5 miljoner.

Sen har vi ju Hleb, Henrique, Victor Sanchez och Kerrison, nu har jag ingen aning om vad priserna är på dem, om någon vet dem exakta priserna så får den gärna berätta. Men jag skulle väl gissa på att man kan få max €10 miljoner för alla dessa tillsammans?

Om vi då säljer dessa så får vi in ungefär €39 miljoner att lägga till transferbudgeten och då är den uppe i €109 miljoner.

Tro nu inte att jag vill att klubben ska spendera hela den summan för det vill jag absolut inte! Men med den summan kan vi köpa några spelare och samtidigt få en hel del pengar över, vilket är väldigt bra för klubbens ekonomi.

Då skulle man exmeplvis kunna köpa:

Cesc eller Pasotre
Coentrao

eller
Neymar
Coentrao

Men som sagt det var bara en idé från min sida ,vad tycker ni?
Barcelona Hetfield
2011-03-27 18:07
Och trots allt så satt folk under sommaren och kastade dynga på Rosell ;)

Prioritet nr.1 för Rosell under sommaren är att göra sig av med spelare som är på lån och att bli av med spelare som ska försvinna, sen kan man börja undra över vilka man vill köpa.
Det sägs att Man C ville köpa Zlatan, det innebär mer cash i kassan för Barcelona.
Annons: