/spanien/barcelona/forum/12540.aspx/spanien/barcelona/forum/12540.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
The Special Five
2011-05-11 19:16
Cigge

Du är fanimej den enda madridistan med någorlunda fotbollskunskap. Fattar inte hur du står ut i ett forum där moderatorn är den mest enögde människan på planeten. Att vara utan vänner hela livet kan inte vara lätt
Barcelona NoGo™
2011-05-11 19:13
Underbart att Abirey får starta! :) Kanske är smart att vila Iniesta lite eftersom han nyligen var skadad. Hoppas Keite gör en lika bra match som mot Real.
Atlético addeh
2011-05-11 19:13
LAM

Det är Jeffren. Bojan sitter på läktaren.
Atlético addeh
2011-05-11 19:11
Frågan är varför Keita får starta? Nåja, stark elva i övrigt. Hade dock varit kul att se födelsedagsbarnet tillika spelaren med bäst form i laget från start.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 19:11
Blaugrana91

Saknas en spelare, antar att det är Bojan eller Jeffren?
Barcelona Blaugrana91
2011-05-11 19:09
Barcelona bench: Pinto, Bartra, Puyol, Iniesta, Thiago, Pedro, Jeffren

Så nu är det rätt. ;)
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 19:09
Trea på bollen...

I alla fall är det kul att Abidal får starta, väldigt bra så att han kan komma i form till en CL-final och eventuellt spela där. Bra att Afellay får speltid även om man vill se bästa laget idag, och Keita fattar jag inte varför man startar med. Iniesta behöver väl ingen extra vila direkt.
Barcelona Hetfield
2011-05-11 19:08
Keita får starta....

Peps skor kommer att vara välputsade ikväll, mark my words! Suck, varför kan inte Thiago starta mot Levante.
Cigge
2011-05-11 19:06
PedroRodriguez

Ja, jag skulle säga att den stora skillnaden mellan dessa idag är att den ena gömmer sig medan den andre kliver fram. Där har Özil mycket att jobba med. Jag tror dock att det kommer desto mer tränaren (Mourinho) vågar lita på honom. Ni har ju på senare tid fått ut max av Iniesta, medan Özil är relativt ny på den här scenen.

Iniestas och Xavis bollhållande efter ledningsmålet mot Tyskland var skrämmande att se. Aldrig sett två spelare trolla bort resterande minuter på ett så retfullt enkelt sätt.

Jag hopas verkligen att Özil vågar, får och tar ett större ansvar kommande säsong. Annars närmar han sig aldrig Iniesta, vad gäller att vara som bäst när det gäller.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 19:06
" Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Abidal, Xavi, Busquets, Keita, Messi, Villa and Afellay"

Startelvan för kvällen.
Barcelona Blaugrana91
2011-05-11 19:05
Barcelona line-up (official): Valdes - Alves Mascherano Pique Abidal - Xavi Busquets Keita - Villa Messi Afellay

Underbart att Abidal får starta, men varför starta med Keita istället för Iniesta?
Barcelona Myrran
2011-05-11 19:04
Barça 11 for Levante; Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Abidal, Busquets, Xavi, Keita, Afellay, Messi and Villa

ABIREY!!!!
Barcelona Messidinho_10
2011-05-11 18:38
För en gång skull har Johanna Fränden skrivit nåt som jag håller med om

"1. Leo Messi, Barcelona

De flesta superlativ om Leo Messi går numer på tomgång Det gör inte han själv och i år har den lille argentinaren breddat sitt spel ytterligare. Leo har slagit 19 målgivande passningar, gjort 31 mål i ligan och tagit sig till final i spanska cupen och Champions League. Ligasegern har han i en liten ask redo att öppnas i kväll.

Han är inte bara världens bäste spelare, han är det vid 23 års ålder. Leo Messi är ett 169 centimeter gigantiskt underbarn som nuddar vid himlen när han spelar fotboll."
Barcelona Messidinho_10
2011-05-11 18:34
Messi är gudabenåad fotbollsspelare som har vunnit det mesta redan vid 23års åldern! Att få spela med/mot honom måste vara ett Privilegium!!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 18:26
Cigge

Ja, kan väl egentligen hålla med om allt. Messi har blivit en spelfördelare, assistkung, målkung och dribbler på en och samma gång vilket, dels formar ännu ett argumet till att han är bättre än Ronaldo men också gör att Xavi och Iniestas roller blir lite mer tillbakadragna och handlar lite mer om att styra spelet längre bak. Framförallt Xavi har ju blivit väldigt defensiv denna säsong och i uppspelsfasen ligger han ibland som någon sorts mittback. Özil spelar som du säger som en släpande anfallare vilket gör att han gör fler assist också, såklart.

Özil är väl snabbare för att han i grunden är en kantspelare, har jag för mig. Han brukade i alla fall i Bremen spela mycket på kanten där han var snabb och teknisk och tog sig förbi motståndarförsveret, han har också som du säger bättre tillslag på liggande boll. Men det Iniesta är bättre på väger åtminstonde enligt mig upp så att han blir ganska klart bättre, måste jag nog säga. Spelförståelsen, passningsspelet, tekniken på små ytor är är bara många av de saker han är bland de bästa i världen på, kanske till och med den bästa.
PedroRodriguez
2011-05-11 18:24
Cigge

Özil har likt Iniesta ruskigt gracil bollkontroll. Båda har paradisisk teknik och är playmakers av rang. Det finns mycket likheter. Iniesta är dock en mycket vassare fotbollspelare i sig, och höjer sig ofantligt mycket när det vankas stormatcher.

Özil är en rejält ståtlig fotbollspelare som verkligen imponerat på mig den här säsongen. El Clasico matcherna har väl inte varit särskilt maffiga men overall har han ju varit ruskigt rekordelig denna säsong. En viktig byggsten för Madrid i framtiden.
Cigge
2011-05-11 18:17
L.A.M Nr 10

Hehe, jag skulle vilja säga att Iniesta är ett par snäpp bättre istället för några.

Precis, Özil spelar ju på sätt och vis som en släpande anfallare. Han letar ytor bakom motståndarnas mittfält, medan Iniesta så gott som alltid, kommer rättvänd mot motståndarförsvaret.

Även om Iniesta är ett par snäpp bättre än Özil idag, har Özil några verktyg som jag anser att han är bättre på. Det är tillslaget på bollen och snabbheten.

Det här med att Özil gjort så många fler assist än Iniesta tror jag dels beror på att Özil har en något högre utgångsposition, men också att Messi är spelfördelare och målgörare i ett. Känns som att Messi har tagit över Iniestas och Xavis tidigare assist. Kanske bara är något jag fått för mig.

Som sagt, Özil och Iniestas spelstil är ögongodis rakt upp och ner.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 18:07
Iniesta spelar väl i en lite mer defensiv position än Özil. Tysken är ju släpande anfallare/offensiv mittfältare vilket egentligen är Messis roll i Barcelona. Iniesta och Xavi håller till på mitten och styr spelet mycket där. Tror det är därför Özil har lite mer assist än de båda. Dock går ju Iniesta upp ibland.

Tycker förutom det att spelarna är rätt så lika i spelstil, och att Özil är riktigt duktig men Iniesta är några snäpp bättre.
Barcelona Oleguer Presas-King of Barcelona
2011-05-11 18:01
Det finns en anledning till varför flera legendarer och experter redan nu påstår att Messi är bästa fotbollsspelaren genom tiderna. Om han är det eller inte det vet jag inte men han är klart bland de bästa genom tiderna just nu och jämförs med de bästa hela tiden. Jag har aldrig sett eller hört någon placera Ronaldo i den kategorin bland de bästa i världshistorien. Så vitt jag vet så har Messi vunnit priset som världens bästa fotbollsspelare de 2 senaste åren och han kommer antagligen få det priset igen.

Han för sitt lag mot CL-final och eventuellt en cl-titel, ligaguld och har chans på Copa America titeln i sommar.

Vad har Ronaldo vunnit? Spanska cupen?

Som sagt det finns en anledning varför Messi placeras bland de bästa genom tiderna.
Cigge
2011-05-11 17:53
PedroRodriguez & Diar Iniesta Shekha

För det första vill jag förklara vilken underbar fotbollsspelare Iniesta är. Hans bollkontroll är rent fotbollsgodis och en av mina favoritspelare.

Jag undrar dock om ni inte kan se likheterna i Iniesta och Özils touch? Bollen ser emellanåt ut att vara klistrad vid fötterna när dessa spelare tar emot bollen.

Givetvis är Iniesta mer meriterad och, som ni säger, som bäst när det väl gäller. Både Iniesta och Özil är användbara på många mittfältspositioner tack vare deras underbara spelförståelse.

Jag säger inte att Özil är lika bra som Iniesta. Inte än. Jag anser dock att Özil har stora möjligheter att vinna Ballon d'Or i framtiden. Det som talar emot både Iniesta och Özil är att de hellre spelar fram än gör mål själva. Det leder till att de gör för få mål för att kunna vinna Ballon d'Or, vilket är otroligt synd då jag tycker en passning kan vara så mycket finare än ett mål.

Inget provocerande inlägg, utan en liknelse Iniesta och Özil emellan.
Barcelona B-Guden
2011-05-11 17:50
Visst Ronaldo är grym, men killen ha inte samma inteligens som Iniesta och Messi.
Förr kunde Ronaldo utmana flera som Messi gör, nu tar Ronaldo sig oftast bara förbi en försvarare.
Sen att Messi även går ner och hämtar boll och sådant gör att han kan starata ett anfall som han sedan avslutar eller tår med en Assist.

Just nu kan man inte säga att Ronaldo är bättre än messi. Sedan får marängerna tycka sitt men det skiter jag i
Coach pep-
2011-05-11 17:22
Riquelme i sina glansdagar! Magnifico!
Barcelona Frodo
2011-05-11 17:19
L.A.M Nr 10

Jag gillar också att kolla på playmakers med fin touch och passningsspel. Vi har Xavi, Iniesta och Messi som är playmakers av högsta klass. Messis avslut är inte det som jag gillar mest med honom.

I Real gillar jag mest att kolla på Özil. Han rör sig fint och har en fantastisk spelförståelse. I andra klubbar är såna som Silva och Pastore roliga att kolla på. Intelligens går inte att mäta lika lätt men man ser tydligt vilka som har det och inte har det.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 17:18
Coach pep-

Ja, i passningsspelet är naturligtvis Messi en bit bakom. Xavi är bäst på att styra tempot och bollinehavet, Messi är bäst längre upp på att göra assister och styra spelet samt dribbla förbi försvaret ibland. Det bästa kommer med Iniesta då han är lite av en blandning av de båda vilket bara kan leda till fotbollskonst.
Coach pep-
2011-05-11 17:10
L.A.M Nr 10

Känner likadant!

Dock har Messi en bra bit upp till Xavis och Iniestas nivå vad gäller playmaking tycker jag. Messi slarvar mycket mer i första touchen än vad Iniesta gör, tar felbeslut och passar fel betydligt oftare än Iniesta och Xavi när han går ner på mittfältet och hjälper till. Men han kommer upp i deras nivå så småningom. Just nu är han bara 3e bäst i världen på det. :P
Barcelona Dani Alves=The King
2011-05-11 17:05
Grabbar idaaaaaaaaag bliiir de GUUUUUUUUUUUUUUUUUULD
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 16:59
Samtidigt måste man ju säga att Xavi är den bästa i världen på att vara motorn i ett lag och hålla tempot i passningsspelet. Att han gör över 100 passningar per match är ju knappst någon slump.

Btw, grattis Iniesta!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-11 16:57
Coach pep-

Håller helt med. Själv tycker jag det vackraste att titta på i fotboll är vackert passningsspel, speciellt när det går snabbt med 1-2 touch på mitten, och det kanske är därför jag hejar på Barca. Xavi sköter passningsspelet lite längre ner, men Iniesta och Messi är för mig de mest kompletta playmakers. De kontrollerar spelet och samtidigt har de en gudmolig teknik, snabba på små ytor och kan dribbla förbi flera spelare en efter en.
Coach pep-
2011-05-11 16:47
Folk tror det svåraste är att göra mål och att den som gör mest mål är bäst. Det stämmer till viss del men playmakers, alltså de som verkligen spelar fotboll, värderas tyvärr inte lika högt. Trots att de utför det som kanske är svårast med fotbollen.

Teknik, första touch, passningar, spelsinne och säkerhet med boll är aspekter som Iniesta är världsledande i. Han är det närmaste vi kommer Zidane och han är världens bästa fotbollsspelare tillsammans med Messi. Sen handlar det om vem man föredrar mellan de två. Iniesta har sånt Messi inte har och vice versa.

Jag tar inte ifrån Ronaldo något, men att se på Iniesta och Messi är någonting alldeles speciellt, precis som det var med Ronaldinho.

Grattis Iniesta!
Barcelona g23s
2011-05-11 16:45
Abbe. - Anims Abidal!

Haha, härligt tröjbyte @ 0:33 :D
Men hur som helst var det en fin gest av Ronaldo.
Annons: