/spanien/barcelona/forum/12511.aspx/spanien/barcelona/forum/12511.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-04-04 19:35
Folk pratar om att Barcelona bara behöver en "Plan B" för att bli bättre. Det bästa Pep har gjort är att maximera och variera "Plan A" så mycket som möjligt. Det är bara att kolla på trebackslinjen vi kör med Busquets bland annat. Föregående säsonger har vi spelat en trebackslinje med Abidal som går in samtidigt som Alves pushar fram ännu mer. Ibland spelar Messi mer eller mindre som central mittfältare och på så sätt överbelastar mittfältet för motståndarna. Det är bara att titta på el clasico senast där det stundtals var Busquets, Xavi, Iniesta och Messi vs Khedira och Alonso.

Kan man inte se hur mycket taktiskt Pep har gjort för laget så har man inga vidare fotbollskunskaper.
Andreas-
2011-04-04 19:15
Alltså, det är max en-två gånger per säsong som vi förlorar då vi inte kunnat ändra matchbilden. Så det är inte ens ett problem att snacka om.

Enda "svagheten" som finns hos oss är att när ett lag sätter förvarsspelet mot vårt anfallsspel (Inter t ex sist), så har vi ingen plan B. Men man ska komma ihåg, att sätta förvarsspelet mot oss är väldigt svårt. Så när ett lag lyckas med det, är det bara att säga grattis. För mig är det ingen svaghet i att vi inte börja lyfta in bollar istället osv. Vi spelar vårt spel all the way in.

Sen kom igen, skulle vi kunna ändra varje matchbild så hade vi varit helt oslagbara. Att sitta o kräva att vi ska vara oslagbara är lite väl höga krav.

Alla lag har nackdelar, vi är det lag i världen som är närmast att vara helt perfekta. Nöj er med det. Vi är bäst i världen, det räcker väl så?
Cigge
2011-04-04 19:12
Hetfield

Jag förstår till fullo hur du tänker. Jag kan börja med att använda Messi centralt har varit ett genidrag, som jag aldrig hade tänkt på, då han även enligt mig var fantastisk ute till höger. Dock drar han på sig mer markering när han spelar centralt och med sitt geniala passningsregister får han utrymme att leverera fler mackor än ute på kanten.

Att lyfta upp Pedro och Busquets har jag en känsla av att det kommer från att han hade de i b-laget. Jag tror dock inte att han själv trodde på att Busquets skulle bli en given spelare i landslaget. Han får mycket skit utifrån, men han passar så otroligt bra in hos er.

Att Xavi blev så bra har mycket att göra med att han får slå sina passningar högre upp i banan idag, vilket han givetvis ska göra. Jag är otroligt svag för Iniestas spelstil och jag hoppas verkligen att Özil kan komma att mantla den rollen i vårt lag.

Att göra sig av med Ronaldinho och Deco var rätt, likaså som jag vill att vi säljer Kaka. Att däremot göra sig av med Touré och låta Busquets bli ordinarie var ett förbannat bra beslut i längden, även om Touré fortfarande är en riktigt bra fotbollsspelare.

Som jag nämner har han gjort några fantastiska saker, men att han fortfarande inte började från noll. Jag personligen tycker ändå att Rijkaard har varit med och byggt upp det här laget.

En helt annan fråga: Vilken tränare var det som bytte in Iniesta i så gott som varje match när en tredjedel av matchen återstod? Fantastiskt bra gjort då Iniesta hela tiden fick känna på speltid och etablera sig sakta men säkert och bli en av världens absolut bästa fotbollsspelare.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-04-04 19:08
Messidinho_10

Du menar när vi mötte Englands näst bästa lag på bortaplan, lekte skiten ur dom, skapade målchanser och de gjorde slumpmål i slutet på en målvaktstavla? Barca förlorade 2-1 på bortaplan mot Arsenal och spelade mycket bättre fotboll. 2-1 mot Arsenal i London är bra resultat. Du kan inte bara ta fram ett negativt resultat som exempel, du måste se det ur större perspektiv.
Coach pep - iRemuntada Abidal!
2011-04-04 19:05
Messidinho_10

Matchen mot Valencia i höstas där vi vände i andra halvlek är ett minne som lyser starkt. Eller när vi vände från 0-1 till 4-1 mot Arsenal på Camp Nou för ett år sedan. För att inte tala om när vi vände 1-0 till 2-6 på Bernabeu. Kan inte ändra matchbild? :P

Något som vi däremot har svårt för är att stänga matcher, att spela på resultat. Där är Pep väldigt envis, det ska vara offensivlusta till vilket pris som helst.
Barcelona Messidinho_10
2011-04-04 19:02
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Nej inte varje match, men när det behövs,T ex Arsenal matchen borta.
2011-04-04 18:59
Messidinho_10

Hur ofta behöver Pep ändra matchbild? Varje match eller var 30:e?
Barcelona Messidinho_10
2011-04-04 18:55
Heywood Jablome - Xavi

Jo det bra, men det enda negativa som jag saknar hos Pep är att han inte kan ändra matchbilden under en match till vår fördel!
Coach pep - iRemuntada Abidal!
2011-04-04 18:54
Det frenetiska presspelet och förmågan att säsong efter säsong hålla spelarna ytterst motiverade ser jag som två av Peps största signum sedan han tog över Barca. Jag tror fan inte Ronaldinho hade pallat en halvlek i Barca idag. Han var ju helt befriad från hemjobb under Rijkaard. :P

Pep studerar sina motståndare och fotboll i allmänhet, som en ingenjörstudent likt en besatt pluggar matematik. Båda jobbar tills de börjar komma gråa hår. Pep äventyrar sin hälsa för sitt yrke, så ingen ska behöva ifrågasätta hur mycket jobb han lagt ner för att göra Barca till maskinen de är idag. Det är bara ta en tripp till Barcas museum och beskåda senaste årens titlar. I de pokalerna ligger Peps alla gråa hår, ingen annans.
2011-04-04 18:53
Busquets: Pep visar 50 bilder på 20 minuter och då vet man exakt hur man ska spela och går ut förberedd och vinner med självförtroende.

Min favorittaktik är när vi spelade med Puyol-Pique-Abidal-Maxwell och Dani Alves som högeranfallare. Där fick nog Ronaldo en liten chock när han kom på att han ska möta både Puyol och Dani hela matchen. :)
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-04-04 18:49
Bästa exemplet: El Clasico 29 november. Real Madrid och Mourinho kallas för världens bästa lag, de leder ligan och nu ska de ställas mot FC Barcelona. Alla experter och vanliga supportrar tippar en Madridvinst.

Guardiolas taktik i den matchen var felfri. Vi var 10 i försvaret, 10 på mittfältet och 10 på anfallet. Det gör ingen medioker tränare i en match mot Real Madrid (som just då faktiskt var jävligt bra)
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-04-04 18:47
"Du förvirrar dig själv, medgångssupporter elelr ?" - Messidinho_10

Hahaha..stand up komedi?

Det finns 3 troll på forumet L.A.M, nämner inga namn men så är de..
2011-04-04 18:46
Messidinho_10

Vadå så bra som jag försöker få det till? Jag placerar honom bland de bästa i världen. Precis som jag placerar flera andra tränare i världen. Men vi måste värdesätta tränare som spelare - de som vinner och gör bra ifrån sig ska hyllas.

Hans status i Barcelona var till stor hjälp, men att tro att han pekar lite lätt, sätter upp konor på träningarna och ber de köra kvadraten är så otroligt respektlöst och ignorant. Så mycket som han har lagt ner på Barcelona har gjort honom flintskallig och satt honom på sjukhus.

Att vi blir bättre och bättre som lag är endast tack vare hans kunskaper.
AndreD - Anims Abidal!
2011-04-04 18:46
Haha nu är medgångssupportern Messidinho igång igen.
Snälla kalla inte andra för medgångsupportrar när du skriker ut skandal och att alla spelare suger när det blir oavgjort i en match.
2011-04-04 18:41
Bale hade en förbannelse över sig som vänsterback i Tottenham. Han startade över 30 matcher som vänsterback och Tottenham vann inte en enda av de matcherna. Han har inte spelat vänsterback en enda match den här säsongen, däremot har han spelat högermittfältare.

Nu säger jag inte att Bale orsakade över 30 matcher utan vinst som vänsterback. Men man kan vända på det istället, som vänster och högermittfältare har han bidragit till mer vinster genom individuell skicklighet och har ofta varit avgörande faktor.

Bale som vänsterback? Svar: Nej.
Barcelona Messidinho_10
2011-04-04 18:40
Heywood Jablome - Xavi

Pep är en bra tränare, men han är inte så bra som du vill få det till. Största anledningen till att han har lyckats är att han medger respekt, därför att han är en ikon i Barcelona.
Atlético addeh
2011-04-04 18:33
Messidinho_10

För det första, ta allt som skrivs i tidningarna med en stor nypa salt. För det andra, Bale spelar vänsterytter mestadels i Tottenham, det är på den positionen han har gjort sig ett namn, inte som vänsterback. Han har många bra offensiva egenskaper, men att klara av att äga en hel kant både framåt och bakåt likt Dani Alves kommer han aldrig klara av. Defensivt är han inte i närheten av Abidal, det vill säga, han skulle aldrig petat honom.

Vill för övrigt påpeka att alla som tror att Guardiola fått allt serverat på silverfat och det är Rijkaard som gjort grovjobbet är troll och ingenting annat.
2011-04-04 18:32
Alla som känner Guardiola säger att han är en intelligent person. Han kan mycket om allt och kan fotboll. Den dagen han lämnar FC Barcelona och tränar en annan klubb så kommer han att studera allt vad klubben står för och studera sina spelare. Jag har svårt att se honom misslyckas i en annan klubb.

Äsch, varför ska man försvara Guardiola? Hans titlar talar för sig själv. Hur han står och dirigerar match efter match i 90 minuter säger väl allt om vilken typ av tränare han är.
Barcelona Frodo
2011-04-04 18:31
"It is very open," Wenger said. "Who cannot be beaten? If everything went all right, Barcelona would be out today ... if it had stayed 11 v 11, I am convinced of that."

Hehe, Wenger kan inte släppa det.
2011-04-04 18:30
Rijkaards bortafacit i ligan var inget att skryta med. Nervositeten jag kände innan våra bortamatcher har gett mig men för livet. Jag känner fortfarande väldigt ofta innan våra bortamatcher hur "Rijkaard-känslan" tar över kroppen.

Efter 30 matcher i ligan har vi nu plockat mer poäng på bortaplan än hemma. 41 poäng borta och 40 hemma. Något måste Pep ha gjort...

Ska inte ge Rijkaard för mycket skit, han fick precis samma kritik som Pep får nu. Att hans spelare var bra och därför vann han. Det är inget nytt man hör angående en Barcatränare.
Barcelona Trippeln
2011-04-04 18:29
Frodo

Snälla ta bort 07/08 den säsongen va patetisk, tom Villarreal kom före oss, ta säsongen 06/07 eller varför inte säsongen 05/06 så ser du hur bra Rijkard var men ändå är Pep 100 gånger bättre och han har utvecklat detta lag många dimensioner!
Barcelona Vamos Blaugrana
2011-04-04 18:27
Guardiola är den bästa tränaren för barcelona
Guardiola hade varit en helt okej tränare i andra klubbar
Barcelona Frodo
2011-04-04 18:23
Antal poäng i ligan:

07/08 - 64 poäng (Rijkaard)
08/09 - 87 poäng (Pep)
09/10 - 99 poäng
10/11 - över 100 poäng?

Har inte Pep gjort någonting? Ibland blir man förvånad över hur många idioter det finns.
2011-04-04 18:21
Calm down girls...

Angående Guardiola; Folk som inte vet ett skit om Barca brukar oftast säga att Pep bygger vidare på Rijkaards mästervärk.

Det de inte har en aning om är att Pep spelade för Cruyff och sedan för Robson och Van Gaal. Hans tränarstil är egentligen inte ens lik Rijkaards, det är mycket mer likt Cruyff och Van Gaals. Bara för att han har många spelare som är efter Rijkaard så betyder det inte att han tar över just hans stil.

Men som sagt, de har ingen aning om vad de pratar om. De hatar Pep av samma anledning som de hatar Busquets. De har svårt för en ny tränare eller spelare som kommer från ingenstans och lyckas mer än någon annan.
Barcelona Messidinho_10
2011-04-04 18:21
L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!

Vadå jag får väl skriva vad jag vill? Har du nåt emot eller viilka jag vill att Rosell ska köpa?
Barcelona Hetfield
2011-04-04 18:17
Suck, kan du inget annat ord än medgångsfan? De som kallar andra för medgångsfan är oftast de som försvinner när det går dåligt.

Du har spelat för mycket Fifa/Pes, bara föratt Gale är bra som vänsterback där så betyder det inte att han är bra i verkligheten. Gale var rena tågolyckan i Tottenham när han startade som vänsterback, det är nu när han flyttades fram till ytter som han har börjat briljera.
Dessutom så är han galet överskattad, ta bort han fart så finns inget kvar.
Barcelona Frodo
2011-04-04 18:17
Messidinho_10

Bale är inte bra som vänsterback. Han skulle inte starta i Barcelona. Rosell har inte sagt att vi ska gå efter honom. Sluta tro på allt tidningarna skriver.
Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-04-04 18:16
Messidinho_10

Är du på riktigt eller? Du irriterar mig och alla andra också när det enda du skriver om är vilka som ska värvas hit och dit. Skulle vara lite kul faktiskt och se alla du vill värva egentligen, det måste vara minst halva PL och de bästa i La Liga. Sedan är Bale vänsterytter och inte vänsterback. Han är grym i anfallet men suger i försvaret. Sedan vet jag inte hur han skulle passa i Barca heller, walesare i La Liga rimmar i alla fall för mig väldigt illa. Han är bäst på att springa på kanten och slå ett precist inlägg, vilket funkar i Spurs då man har Crouch men i Barca måste man vara spelskicklig och passningssäker på alla positioner. Sen som vänsterytter i Barca måste man göra 20 mål på en säsong vilket inte Bale gör.
2011-04-04 18:14
Jag stör mig på de som tar ifrån Guardioals prestationer med Barcelonas framgångar. Guardiola är till stor del till varför det har gått så bra de här tre åren.
Barcelona Messidinho_10
2011-04-04 18:14
Essienesque

Du förvirrar dig själv, medgångssupporter elelr ? För vad jag vet så spelar Abidal mitback nu! Så Bale hade inte fått några problem.
Annons: