/spanien/barcelona/forum/12475.aspx/spanien/barcelona/forum/12475.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-04-07 12:52
Å andra sidan kan man tänka sig att Barca offrade lite extra på defensiven och körde allt framåt för att ha ett bra resultat med sig på bortaplan.
Barcelona Hetfield
2011-04-07 12:47
Rambla

Nej inte alls, många av deras chanser kom även på kontringar där Alves var för högt upp i banan och Busquets hann aldrig med Adriano. Shakhtar kom i många 2 mot 1 lägen som Pique eller Busquets lyckades rensa i slutsekunden, annars hade det blivit 1 mot 1 mot Valdes. Man kan inte ge sådana chanser till Adriano och Costa som förövrigt var millimeter från att pricka in passningarna så att det blev just 1 mot lägen.
Adriano hade en dålig dag igår, men tänk om det var t.ex: Rooney istället?

Inget illa om Shakhtar, men man kan spela så virrigt mot de och klara sig, men om vi skulle spela sådär mot t.ex: Man U så skulle de göra mål direkt.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-04-07 12:47
Viktigt att försöka få Ronaldo och Carvalho avstängda till CL-returen på hemmaplan ifall de inte får kort mot Tottenham och blir avstängda på Bernabeu.

En sak återstår dock; Jag vet inte om de gula korten försvinner i semi ifall man inte redan är avstängd. Skulle gärna ha svar på det.
2011-04-07 12:46
Visste ni att Johan Cruyff har en dotterson, Joshua Cruyff, som spelar i Juvenil A som vänster vingback? Killen är 18 år och eftersom han bara spelar i Juvenil A så hra han väl ingen framtid som spelare direkt men lite roligt ändå.
Real Madrid Van The Man™
2011-04-07 12:44
Spärra mig inte jag ber er...

Så nu när det är avklarat så undrar jag bara vilken position Messi spelade igår kväll? Är det som en s.k. falsk nia eller är han fri att röra sig lite hur som helst så att han ibland kan komma fram som en trequartista?
Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-04-07 12:40
Offensiven igår var fanatstisk, vi skapade mycket lägen och kunde gjort mycket fler mål. Defensiven var dock under all kritik och vi ska vara riktigt glada att Shakhtars anfallare missade så mycket, annars hade nog inte Dani Alves bland annat sovit så gott.

Annars tycker jag inte resultaten speglade matchbilden så jättemycket. Visst var vi det klart bättre laget, men ukrainarna hade även de många fina chanser att göra mål på och vi ska som sagt vara glada att de bara gjorde ett.

Nu lite spelarkritik. Iniesta var som många även sagt enligt mig den klart bästa spelaren på planen igår. Hans teknik och spelförståelse tillsamans gör spanjoren odödlig. Igår hade han en lite mer fri roll då han i startelvan var ytter, och där kommer ytterbackarna alltid upp vilket gör att han kunde vika in, gå ner på mittfältet och styra, byta kant eller gå på genombrott, lite som han ville. Att han också börjat göra mål gör honom knappast till en sämre fotbollsspelare.

Vi fick också se lite av den nya Leo Messi. Han behöver inte längre göra mål för att dominera en match. Hans spelförståelse samt passningsskvalitéer gör att han kan kontrollera en match på egen hand lite som Xavi och Iniesta också kan göra. Det kunde han inte som ytter då han var tvungen att få bollen och alltid gå på genombrott eller göra mål för att ses som bra.
Xavi var som vanligt bra och skötte allting grymt. Keita gör en grym match, troligen hans bästa för säsongen. Han gör det tillräckligt bra i passningsspelet och dribblar även lite, men det är hans löpningar som gör honom viktig för vårt spel. Jag vet inte hur många gånger man såg honom ta en lång löpning in i straffområdet eller varje gång följa med upp i anfallet. Sen hoppas jag vi får se mer av hans kanonskott i framtiden, kraften i 4-1 målet var bland det värsta jag sett.

Busquets gör en bra match och får ofta städa undan för Piqué och Alves. Samspelet med Piqué är inte det bästa, men hans passningsspel är bra och som sagt så räddade han oss några gånger också. Dani Alves gör en bra match offensivt, men defensivt slarvade han otroligt mycket och hade vi mött ett bättre lag hade det straffat sig. Piqué gjorde i och för sig ett snyggt mål, men han känns allt annat än stabil i försvarsspelet. Hans spelupplägg är fortfarande grymma, men han slarvar precis som Dani Alves mycket och samspelet med Sergio var som sagt inte så bra det heller.
Barcelona Messidinho_10
2011-04-07 12:15
Här har ni en direkt länk till Messi!
Barcelona Messidinho_10
2011-04-07 11:58
Grabbar joina Leos nya sida på Facebook!!
Spanien Dragon Blood
2011-04-07 11:47
Den här Quintillà som Arsenal försöker sno blev tydligen snodd av Barca från en klubb som heter Lleida för två år sedan.
Barcelona Messidinho_10
2011-04-07 11:42
Haha allvar ville han det eller? För min första reaktion var att han blåst för offside och sprang efter Iniesta för att säga det liksom, helt knäppt :S
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-04-07 11:41
Vill bara ha Puyol tillbaka i laget. Han behövs i varenda el clasico.
Barcelona Rambla~
2011-04-07 11:41
Hetfield

Visst om Luiz Adriano haft en bra dag men låt oss vara ärliga. Allt de skapade kom från slarv och misstag från barcaspelare. Alves spelade ju tom fram Adriano där i början. Jag tycker knappast att de lyckades sätta press på Barcelona någon gång under matchen. En bättre dag för vissa barcaspelare, där de är mer koncentrerade och inte lika nervösa, så uppstår knappast de chanserna.

Det som däremot var dåligt var frisparken man släpper in. Pep och de ass. tränarna måste ju känna till Srnas farliga frisparkar in i boxen. Det är för dåligt att släppa in det målet, allldeles för slapp inställning på samtliga spelare. Dessutom, varför tar Iniesta ett steg åt sidan efter sin varning och låter Srna få fri väg in med sin frispark. Så dåligt får man inte agera på en fast situation på egen planhalva.
2011-04-07 11:22
Mållinjedomaren vill fira med Iniesta :P
edit: NoGo var före..
Barcelona NoGo™
2011-04-07 11:16
Här kommer några kommentar från Pep och Xavi.

Xavi: "Goal Pique? We had been practising the corner in the morning and we were lucky it went in this time."

Guardiola: "This isn't over yet. We still remember the difficult game against Betis in the cup after the 5-0."

Guardiola: "Messi, Villa and Pedro don't score a lot lately? They're keeping their goals for the big games (smiles)."

Guardiola: "Without Abidal and Puyol, we lack speed at the back. We should try to solve it with other qualities."

LÄnktips. Domaren vill var med att fira :P
Barcelona Hetfield
2011-04-07 11:14
Det vore jätteskönt om man kan kunde få vakna en morgon och läsa nyheterna utan att det står att Wenger på något sätt är ute efter en Barcelona spelare. Seriöst Rosell, gör något drastiskt!
Nästan så att jag har lust att ta Wilshere från de så att Wenger förstår hur drygt det är.

Angående igår så kan man bara hylla laget då vi lyckades göra så pass många mål utan att MVP gjorde något av de, det är bara styrkebesked. Å andra sidan så måste man ju påpeka att om Adriano hade haft en bättre lag så hade Shakhtar gjort mål i början av halvleken, och vem vet hur matchen hade slutat.
Jag måste även hylla Shakhtar som går till Camp Nou och spelar FOTBOLL, det är inget lag som backade hem och körde Mourinho fotboll, det ska de ha kred för.

Denyo

Varför drar du in mig i diskussionen "hetfield wannabe"?
Barcelona Rambla~
2011-04-07 10:58
"The family of Cadete B defender Xavier Quintilla (14), who has been sounded out by Arsenal and Chelsea, wants him to stay in Barcelona. [md]"

Får hoppas att grabben lyssnar på sina päron. Det börjar bli lite väl mycket av Wenger nu och hans jävla envisa jagande av våra canteranos. Killen är 15 år och de försöker sno åt sig honom helt gratis bara för att Barca inte får skriva kontrakt med honom. Ändra den här lagen nu ffs.
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-04-07 10:37
Canaletes

Han var i Madrid också. Där hade han också på sig en Barcelona-tröja. :P

Jag är inte orolig över vårat pressspel. Den har inte sett lika klinisk ut som i de förra matcher. Skönt att Pedro är tillbaka också.

Jag är inte orolig över Villas dåliga form framför mål.
Barcelona 100% AntiMadridista
2011-04-07 08:47
Pep vet va han gör när han startar med Keita. Hans 4-1 mål var skit viktigt. Det är väldigt sällan han gör dåliga matcher.. han syns inte så mycket men han gör väldigt mycket för laget + han är en av våra bästa huvudspelare.

Var det nån reagerade på Iniestast gula kort så tidigt i matchen? Han borde ha väntat med det eler?
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-04-07 08:12
Undrar ff över hur kommentatorerna kunde undgå att förstå att Iniesta tog det gula kortet med flit...

Annars var det kul att Keita och mascherano för första gången gjorde en bra match TILLSAMMANS.
Jag har alltid ansett att Keita, om han ska användas, ska göra det från start eller hoppa in då matchen redan är avgjord och inte för att försöka ändra matchbilden.
Han växer mer ini matcher och har inte kompetensen eller kvalitéerna att bidra med något som kan förändra en matchbild, särskilt med tanke på att Barca sällan eller aldrig använder luftrummet för att göra mål.

Nu väntar (Troligtvis) snart 4 matcher mot Real och försvarsspelet måste bli betydligt mer fokuserat och laget måste undvika onödiga bolltapp kring mittplan likt det som hände i första halvlek igår.
Real är ett kontringslag med betydligt högre kompetens i avsluten än Shjaktar, och risken är stor att vi kommer lida mycket om de får chansen till detta.

Till sist måste jag lyfta fram Adriano som jag tycker växer mer och mer in i rollen som vänsterback, och målgesten tillsammans med Alves 2-0 var ju helt underbar om inte annat.

Förresten - risk för poängtapp mot Almeria som nyss bytt tränare (igen) kanske? Känns som att det finns större matcher att fokusera på lite längre fram... Tillåter Pep spelarna att tappa fokus? Nej. Finns risken ändå? Ja.
Även om de spelar som gudar är de bara människor..!
Canaletes
2011-04-07 07:48
Haha Justin Bieber är ju verkligen Barcafan. Bara roligt :P
Canaletes
2011-04-07 04:10
haha vilket långt inlägg Gabriel.
Barcelona Gabriel
2011-04-07 04:04
Denyo och Hunting Bears, ni sänker nivån drastiskt här inne. Ibland anser man olika och har olika åsikter angående saker och ting men man måste kunna respektera varandra trots det. Det skall inte behöva gå så långt att man använder sig av personangrepp på ett fotbollsforum framför allt inte när man håller på samma lag. Ingen är felfri, inte jag heller, men jag föreslår att ni båda fortsätter ert personliga tjafs via pm då varken jag eller säkerligen någon annan har lust att läsa det.

Angående själva matchen så tycker jag verkligen inte att resultatet speglar matchbilden. Tur och tillfälligheter (vilket man självklart behöver ha om man ska vinna turneringen) är de enda anledningarna till varför vi inte släppte in mer än ett mål. Jag hade inför mötet ett stort frågetecken till hur backlinjen skulle klara sig mot Shaktars 4 brassar och så här i efterhand tycker jag att det syns klart och tydligt att Busquets inte håller som mittback, han är för seg. Det går kanske ann när vi spelar mot mindre bollskickliga lag i ligan då vi har bollen nästintill hela matchen men mot motståndare som Shaktar håller det inte. Däremot skyller jag inte detta på Pep, jag hade gjort samma sak då mitt förtroende för Milito är lika med 0. Bara för att göra en liten jämförelse (utan för att på några sätt vilja dra igång en Yaya VS Busi diskussion) så tycker jag att Yaya gör det bättre som mittback pga hans fysiska överlägsenhet och atletiska attribut, kände bara att jag ville poängtera det.

Nu när Abidal är borta så saknas speeden i backlinjen. Ytor och luckor uppstår i och med vårat offensiva spel och då var det alltid Abidal med sin överlägsna snabbhet som hann tillbaks innan det blev riktigt farligt på kontringarna. Nu när han inte längre är tillgänglig innebär det att vi måste komplettera hans avsaknad via andra sätt, något som även Pep efter matchen nämnde. Puyol behövs, och pronto.

5-1 är annars ett resultat som jag känner mig relativt säker med. Det behövdes en sådan vinst för att känna sig bekväm inför returmötet, däremot tar jag aldrig ut ett avancemang i CL innan det är klart, men nog ska och bör detta gå vägen. Skönt, nu kan man fokusera allt på el clasico och den kommande finalen mot Madrid. Där är det all in som gäller!

Måste bara nämna Valdes, vilken målvakt. Många nämner Casillas som världens bästa målvakt men i ärlighetens namn ser jag inte att han är bättre än Victor. Tycker faktiskt att Valdes har passerat Iker och blivit en bättre målvakt, och enligt mig så har han varit det i ett par år nu också. Hade man sagt detta för bara något år sedan hade man klassats som en "idiot" av många men det börjar bli lite mer okej att säga att Valdes faktiskt är bättre. Känns otroligt kul att random people även börjar ge Valdes det erkännandet som han förtjänar, han hade under en oerhört lång tid en väldigt negativ stämpel på sig pga hans tabbar för några säsonger sedan. Aktionen där han är ute som en raketkula med ett radarsinne likt en avfyrad missil efter Alves hjärnsläpp där han friställer en Shaktar spelare imponerar. Han är precis det som en Barça målvakt bör vara, och ingen hade kunnat göra hans jobb lika bra. Han har räddat oss otroligt många gånger. Minns att många här inne klagade otroligt mycket på honom för några år sen då han gjorde ett par tavlor och faktiskt tom ville köpa in en ny målvakt och göra sig av med Valdes, nu är det knappast några culés som känner så. Efter hans karriär kan Valdes mycket väl bli den bästa målvakten i Barças historia, enligt mig är han redan nu det då Zubi var bra, men inte på samma nivå som Victor, åtminstone inte enligt mig då.

Skönt också att Pedro kommit tillbaks, han behövs med sin kvickhet och framför allt sitt press spel. Både anfallsspelet och försvarsspelet går upp en dimension med han i laget så det var otroligt positivt. Vad som däremot oroar mig lite är David Villa. Han känns allmänt seg. Nästan som att han inte har en andra växel att gå upp till, accelerationen finns inte där. Det försätter honom ofta i svårare situationer när målchanserna dyker upp för honom, han lyckas inte ge sig själv tillräckligt med tid helt enkelt.

Hmm, har tänkt på en sak. Man kan jämföra David Villa lite med Eto'o. Båda är otroligt duktiga anfallare. Villas adelsmärke har ju genom åren varit att målchans är lika med mål, annat har fallet varit för Eto'o som faktiskt sumpade en hel del lägen hos oss (något som även Villa börjat göra den här säsongen) även om han dundrade in mål ändå. Jag har funderat lite på varför det blivit så här och jag har sammanfattat det så här lite;

Eto'o är bättre när det kommer till snabba avslut där man knappt har tid på sig, men när han får all tid i världen på sig missar han en hel del. Det är lite tvärtom med Villa, han är för seg för att hinna med dessa små utrymmen som skapas i straffområdet när det krävs att man tar emot, håller ifrån och avslutar på nästan mindre än 1 sek. Däremot missar han nästan aldrig när han kommer HELT FRI mot målvakten!

Nästa steg att utveckla och förbättra för Pep är att utnyttja Villas dimension än mer i vårat spel, att utnyttja hans kontringskvalitéer. Nu spelar Villa bra och gör bra ifrån sig, han gör sitt jobb, men inte mer än det och man kan fortfarande få ut mer utav honom till vårt gynnande. Det uppstår ofta kontringsmöjligheter i våra matcher men istället för att utnyttja det stannar istället spelarna (host Xavi) upp spelet, självklart också medvetet då alla föredrar att spela på det sättet. Men, vi bör bli bättre på att utnyttja kontringsmöjligheterna, då är jag säker på att Villa skulle smälla in ännu mer mål än vad han hittills har gjort. Bara en liten tanke...

Nu blir det sängen, borde blivit det för längesen men men. Bona nit culés i Visca el Barça!
Barcelona Denyo
2011-04-07 02:41
Den enda riktiga Hycklaren här inne är du och det vet du, jag vet vad jag pratar om men tveksamt om du gör det din "hetfield wannabe"

jag har fått fram min åsikt redan så vad du surrar om vet jag inte riktigt.
men mkt riktigt diskussionen läggs ner då det är helt värdelöst och prata med sådana som dig.

Länktips: http://sv.wiktionary.org/wiki/hyckla
Hunting Bears
2011-04-07 02:21
Ja, det är ett underbart ord att använda i diskussioner med sådana som dig. Har du ens någon aning om vad du pratar om eller anmärker du bara ord och kör personangrepp?

Men det känns som att du inte förstår/vill försöka förstå/är oförmögen att få fram din åsikt så jag tror jag stoppar där.

Länktips: www.tyda.se
Barcelona Denyo
2011-04-07 02:18
hycklare är tydligen ditt favorit ord på denna sida...
Hunting Bears
2011-04-07 02:11
Nej ditt argument håller inte gott och väl. Ditt argument består av en åsikt, mitt argument består också av en åsikt. Däremot påstår jag att man kan inte omvärdera sin subjektiva åsikt av en enstaka match om man tycker att han tidigare varit dålig. Då är man bara en hycklare.
Barcelona Denyo
2011-04-07 02:01
Märks ju klart och tydligt att du inte har alla hästar hemma.
försöker spela pajas och anmärka på ord.
som sagt du är lite av detta forums pedro leon.

Jag köper inte riktigt dina argument.
du kan läsa vad jag skrev i tidigare inlägg, det är mitt argument och det håller gott och väl.
Barcelona Frodo
2011-04-07 01:47

Iniesta är otrolig. Ju större matcherna är desto bättre spelar han. Världens näst bästa spelare efter la Pulga.
Hunting Bears
2011-04-07 01:39
Där står det fortfarande inte att jag tycker att han har varit bra i endast en match. Inte nog med att du inte kan läsa, du skriver dessutom som en kratta. Använd gärna stor bokstav, punkt, kommatecken, you name it.

Keita har blandat och gett, ibland gör han bra matcher, ibland är han helt osynlig. Jag vet inte om Keita är en sore spot för dig men du får nog vara beredd på att rätt många är trötta på honom. Han må bidra en dimension, men är det något som Barcelona ens behöver? Han tar alldeles för sällan distansskott och hans löpningar in i boxen är ett minne blott. Kan han börja spela som han gjorde förra säsongen eller i Sevilla så fine, då bidrar han. Men som han gör majoriteten av matcherna i dagens form så är han en meningslös spelare i en trupp.

Nu får du gärna komma med några motargument.

Och fortfarande, argumentet att omvärdera en spelare för enstaka insatser är inte logiskt, vi kan inte ha spelare på bänken som 1/10 match bidrar med något när han får chansen men oftast är ett vilset får, det hoppas jag även du inser.

Och återigen, ska man omvärdera sin åsikt kring spelare utifrån en eller ett fåtal bra/riktigt bra matcher när majoriteten av insatserna lämnar en dålig smak i munnen? Det är inte så jag bedömer en spelare.

Jag är medveten om att han är en bänkspelare men även bänkspelare i Barcelona kan man ställa krav på. Det ger inte bänkspelarna rätten att lalla omkring och inte uträtta något stora delar av säsongen. Då kan man lika gärna spela med Thiago.

Keita har varit bra i CL ja, men är det nog med argument att ha kvar honom när hans spel mot spanska lag är ganska mediokert.

Barcelona Denyo
2011-04-07 01:34
det står ju på svart och vitt att "Ska jag omvärdera min syn på Keita för att han gör mål i en match?"

men pass en diskussion med dig är som att prata med pedro leon i real forumet.
dvs du har inget och komma med förut "lär dig läsa" när du inte ens vet vad du skriver
Annons: