/spanien/barcelona/forum/12458.aspx/spanien/barcelona/forum/12458.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2011-04-08 12:01
Valet av att ha kvar Milito i laget är ytterligare ett tecken på Peps stora akilleshäl, och det är hans emotionella sida som oftast styr hans rationella sida. Milito är en viktig pjäs i omklädningsrummet då han agerar som en pappa, men när det råder brist på mittbackar så har man inte lyxen att ha en sådan spelare i laget för moralen. Tänk om vi hade värvat David Luiz....
Det är perfekt läge att testa Fontas igen mot Almeria.

Jag håller bara tummarna att Puyol hinner tillbaka till el clasico, C.Ronaldo kommer att jogga förbi Busquets.

Nu tänker jag säga något som kan låta tungt, men är det inte dags att se över om man kan köpa in en mittback? Jag älskar Puyol, men det är en mittback som lever på hans energi och drabbas man av knäskador i en hög ålder så blir man inte samma person igen. Jag tror att Puyol håller i 2-3 år, men det är kanske dags att se över alternativen.

Men, vill bara tillägga att Puyol har en väldigt speciell plats i mitt hjärta, så jag vill inte sitta och dissa honom, det gäller bara att vara realistisk.
Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-04-08 11:57
Milito hoppas jag sitter på bänkplatsen längst bort från plan då jag blir nervös bara han är nära den gröna gräsmattan. Inget snack, argentinaren ska i sommar bort vare sig man får 50 miljoner eller att han går gratis.
Hunting Bears
2011-04-08 11:55
Eller iallafall se hur han uppträder. Busquets funkar som mittback men det är långt ifrån optimalt, vi har ändå lyckats slå Arsenal och Shakthar med Busquets som mittback och även en vinst mot Villarreal. Men möter man en Rooney/Chicharito blir jag en aning rädd.

Men alternativen är få, ge Fontas chansen i dessa två matcher, spelar han med pondus och gör det bra, fortsätt, annars får Busquets helt enkelt hoppa in såvida inte Puyol hinner tillbaka. Det är ungefär dom alternativen vi har.

Milito vill jag inte se på plan igen.
2011-04-08 11:50
Om man ska spela in Fontás innan de riktigt tuffa matcherna kommer så har Pep två gyllene chanser mot Almeria och Shakhtar borta. Hade jag varit tränare hade jag spelat med spanjoren i båda matcherna för att på så vis göra han redo för att starta i de riktigt svåra matcherna.
2011-04-08 11:48
Det här med Puyols skada är alltså inte roligt. Måste erkänna att jag ställer mig väldigt negativ till frågan då jag inte tror han får så mycket mer speltid den här säsongen. Jobbigt val Pep har, ska han satsa på Fontás eller ska han fortsätta spela Busquets? Jag skulle nog säga Fontás men samtidigt så känns det inte alltför säkert med en orutinerad yngling i en CL-semifinal/CL-final. Hade bara Abidal varit sjuk eller hade bara Puyol varit skadad hade det varit helt okej, men att båda är borta kan bli väldigt förödande för oss.
Atlético addeh
2011-04-08 11:45
Rambla

"Fan, spela in Fontas illa kvickt nu för jag är rädd för att Puyi kommer att missa resten av säsongen nu."

Co-sign. Det hade varit bättre på alla sätt och vis om Milito försvunnit redan i januari, då skulle Fontás förmodligen redan fått en del speltid och situationen som uppstår nu att Busquets måste gå ned och agera mittback hade aldrig uppstått. Känslan säger att Puyol missar alla viktiga matcher som stundar nu i april och även om Mascherano gjort det riktigt bra så blir hela laget bättre med Busi högre upp i banan.

Det är ju så tydligt att Pep inte tror ett smack på Milito när till och med Busquets går före. Vore bara dumt om han inte gav Fontás chansen från start mot Almería.
2011-04-08 11:44
Hunting Beras

Visst, han är tredjealternativ men då Abidal ofta kommer spela mittback och Adriano inte kommer spela alla matcher då han är väldigt skadebenägen så får nog Maxwell trots allt några starter här och där. Om vi inte ska köpa in någon ny så anser jag att vi måste ha kvar brassen, det går inte att bara ha tre ytterbackar varav en också är förstareserv som mittback.
Real Madrid GS16TMF
2011-04-08 11:38
Vet någon när Puyol är tillbaka? Hinner han tillbaka till El Clásico? Var ju snack tidigare om att han kanske redan skulle vara tillbaka till Arsenalmatchen, men det var ju en månad sen nu...
Barcelona Rambla~
2011-04-08 11:34
Puyol har missat två månader nu. Det känns nästan om en operation trots allt hade varit bättre än att försöka läka knäskadan. Illavarslande är det också att hans smärtor vägrar att försvinna när han tränar för fullt.

Ok, Pep kunde aldrig förutspå att Abidal skulle tvingas att operera en tumör, men var han verkligen tvungen att övertala Milito att stanna? Han spelar ju ändå inte honom i viktiga matcher nu när vi saknar mittbackar. Fan, spela in Fontas illa kvickt nu för jag är rädd för att Puyi kommer att missa resten av säsongen nu. Ge Fontas speltid, våga spela honom som mittback istället för Busquets. Det är det enda raka nu.
Barcelona Siempre Barça
2011-04-08 11:22
Det är väldigt tydligt att det inte går så som det är planerat runt vår lagkapten. Det har sagt upprepade gånger att han är på gång men av det har det blivit intet. Han uppgavs mer eller mindre vara raka vägen mot friskintyg men då blev det åter tyst. Det är en tydligt mycket talande tystnad. När FC Barcelona i den här typen av frågor blir tysta då är det i det närmaste alltid ett problem större än vad klubben vill offentligöra.

Det var tal om möjliga minuter mot Donests eller absolut senast mot Almeria. Nu är det mest frågan om ett frågetecken som blir allt större. Alla vill ha honom åter till de största matcherna. Och de har nu börjat Villarreal och Donests är och var stora matcher de var match 1 & 2 av det 15 finalmatcher som återstår av den här säsongen.

Det har nu börjats hyra nyanse om att klubben hoppas att Puyol är åter mot Real Madrid i El Classico den 16 april och i Copa del Rey finalen den 20 april. Vad som är klart är att Puyol gör allt i sin makt men den mänskliga faktorn kan inte rå på allt här i livet tyvärr. Alla synes överens att Puyol närmar sig spel. Men det tycks i stället mera realistiskt börja likna en mardröm.
Hunting Bears
2011-04-08 11:14
c.mako

Tror inte Thiago Silva är en realistisk värvning tyvärr. Det är nog den sista spelaren Milan vill göra sig av med. Möjligen om Milan är fortsatt intresserade av att få loss Zlatan att man kan göra någon deal där. Det ryktas ju om att Milan ska få in Mexés men jag är ändå tveksam till realismen i den värvningen.
Barcelona c.mako
2011-04-08 11:10
Den enda värvningen jag vill att barca gör i sommar är Thiago Silva från milan, en ung, snabb, placeringssäker mittback. Vi behöver en snabb mittback. Det är min dröm värvning i år.
Barcelona c.mako
2011-04-08 11:07
Någon som vet om Puyol kommer tillbaka innan något av El Clasico möterna ?
Hunting Bears
2011-04-08 11:02
L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!

Känns dock onödigt att ha kvar Maxwell och ha honom som tredjealternativ på vänsterbacken, Maxwell är ändå rätt ansedd och vi skulle säkerligen kunna få ut åtminstone 5m euro för honom vilket jag anser är goda pengar att få in på en spelare vi inte behöver. Det idealiska vore väl om vi hade någon fin ungtupp från La Masia att plocka upp som 3:e alternativ på vänsterbacken.

Det hade varit perfekt för mig.

Men samtidigt är det dumdristigt att göra sig av med spelare endast för att göra sig av med dom. Maxwell är inte dålig, det beror på hans lönenivå kontra hans speltid och hur han själv känner. Men om hans lön är vad jag tror är jag skeptisk att ha kvar honom när han antagligen kommer få mindre speltid till nästa år då jag tycker Adriano börjat se vass ut, forfarande behöver Adriano mer speltid för att komma in i flowet då han fortfarande gör lite misstag då och då men det har sett bättre ut ju mer han spelat.
2011-04-08 11:00
Hunting Bears

Co-sign på hela inlägget. Föredrar precis som du en Abidal-typ på vänsterbacken, åtminstonde i tuffa matcher i CL eller El Clasico. Tycker inte heller det behövs en ny vänsterback då jag anser Adriano/Abidal sköta det bra. Nästa säsong får förhoppningsvis brassen chansen i de flesta matcherna så att Abi kan rotera med P & P, och när det vankas stora matcher kan fransmannen gå ut som vänsterback.

Maxwell tycker jag också precis som du inte är så bra. I offensiven ska han vara bra men jag tycker han är lite överskattad där, han har inte riktigt någonting han är bra på när han gå upp medan Adriano kan dribbla, är snabb och har fina inlägg/passningsspel. Håller dock inte med om att man ska sälja Maxwell, tycker fortfarande han håller måttet som reserv då han åndå inte spelar så mycket.

HB: Dani Alves
MB: P&P, Abidal, Fontás
VB: Adriano, Maxwell

Så skulle uppsättingen kunna se ut för mig. Fontás kan ibland starta lätta matcher i mitten, Abidal roterar som både mittback och vänsterabck vilket gör att han kommer få spela väldigt mycket. Dani Alves kan spela de flesta matcher, när han är skadad eller avstängd går Adriano ut där och Maxwell/Abidal startar som vänster.
Hunting Bears
2011-04-08 10:44
Gabriel

Håller med dig på den punkten, därmed känns det riktigt bra att ha en Adriano som är mer lik Dani Alves som man kan spela som vänsterback på hemmaplan eller mot sämre lag även borta. Men i de stora matcherna föredrar jag att inte ha det symmetriskt i den mån att vi har två duracellkaniner med ADHD på varsin kant. Föredrar en Abidal-typ på vänster backen som dock värderar sina lägen att gå fram utefter hur Busquets agerar, går Busquets fram stannar Abidal, stannar Busquets kvar går Abidal framåt en bit. Tror inte Coentrao har det i sig att stanna kvar vid anfall om endast mittbackarna är kvar.

Jag gillar Adriano mycket, tycker han varit mycket bra och jag känner spontant att en värvning på vänterbacken inte är av någon högre prioritering för min del. Beroende på hurdan ekonomin ser ut, som vi lär få se i sommar så får man väl värdera situationen, men om man räknar med Abidal och Adriano där till nästa säsong + att Puyol kan spela där vid behov känns det rätt lugnt.

Tror och tycker att det är dags för Maxwell att lämna, tycker att Adriano har visat framfötterna och visat sig bättre både defensivt och offensivt än sin landsman. Maxwells främsta styrka påstås vara offensiven men tycker han är för feg/lättläst i offensiven, Adriano beter sig mer som en ytter i den mån när han går fram. Han besitter en frenesi, teknik och ett fint löpsteg som jag tycker Maxwell saknar i samma utsträckning.

Om jag ska spinna vidare på sommarens eventuella värvningskarusell hoppas jag Rosell fortsätter på linjen, sunda värvningar för vettiga priser och gärna i det tysta.
En mittback alternativt då en vänsterback om Abidal nu spelat in sig i mittbacksskaran. Då ser jag Abidal, Pique, Puyol och Fontas som en rätt perfekt uppsättning mittbackar.

Om däremot Abidal fortfarande i första hand ska agera vänsterback bör en mittback värvas in, Puyol håller fortfarande åtminstone ett år men det är viktigt att få in en mittback som kan täcka Piqué/Puyol på allvar och inte ha en mittback som Milito som bara är en säkerhetsrisk. Drömmen för min del vore Mats Hummels i Dortmund men han må vara en aning dyr. Han är dock mycket ung, egentligen rätt komplett, spelskicklig och spelar med mycket pondus.

My two cents.
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-04-08 09:23
SPORT skriver idag att Puyol har denna veckan återigen känt av smärtor i sitt vänstra knä och lär därmed inte kunna vara spelklar till matcherna mot Almería och Shakhtar. I början av veckan ska kaptenen ha rest till Madrid för att träffa landslagets sjukgymnast, men trots det har det inte gett önskad resultat.

Å ena sidan är det bra att Puyi inte stressar fram sin comeback för att på så sätt vara 100%-ig när han återvänder, men samtidigt blir man knäpp i huvudet av att hela tiden få läsa att hans comeback hela tiden blir uppskjuten. Dåligt sätt att inleda dagen på med den här nyheten.

Dessutom står det i en annan artikel att det är tveksamt ifall Pinto kommer kunna spela nu på lördag eftersom han fortfarande inte är helt återställd från sin stuckning.
Barcelona Gabriel
2011-04-08 03:03
addeh

Okej. Är tveksam till att vi behöver en ny Alves, även om det är på vänsterkanten. Hade han varit lika bra som Abidal defensivt hade jag inte klagat, men nu verkar hans bästa sida liga i offensiven. Nu har jag dock inte sett så mycket av honom så det kan hända att jag ångrar mig när jag ser lite mer av killen. Däremot måste jag säga att jag föredrar en defensivt bra spelare med en snabbhet ala Abidal som ny vänsterback snarare en än ny Alves.
Atlético addeh
2011-04-08 02:55
Gabriel

Det är en lurigare fråga. Jag tror inte han är lika snabb som Abidal på längre distans vilket inte gör honom lika bra som fransmannen i den aspekten att stoppa kontringar just på grund av sin snabbhet.

Jag tycker han är väldigt lik Dani Alves faktiskt. Kvick i sin spelstil, uthållig & bra teknik. Slår dessutom avsevärt mycket bättre inlägg än Alves och är även ganska målfarlig.
Barcelona Gabriel
2011-04-08 02:38
addeh

Hur snabb är han i jämförelse med Abidal. Gillar tanken av att ha en vänsterback som är snabbare än majoriteten då Alves är så offensiv och Piqué och Puyol inte har deras framsta egenskaper i snabbheten. Ofta är det Abidal som hinner tillbaks och bryter av kontringarna. Skulle Coentrão klara av det också?
Atlético addeh
2011-04-08 00:23
Gabriel

Offensiven är ju helt klart hans starka sida, men han är samtidigt inte dålig bakåt. Jag fick upp ögonen för honom i VM och där var han fantastiskt bra på alla fronter. Det klart, han dominerade inte sin kant lika mycket mot Spanien som i övriga matcher, men han släppte inte heller förbi sig någonting. Därefter har jag följt honom allt mer i Benfica och han han sannerligen inte gjort mig besviken. Jag är i alla fall klar på min sak och det är att Coentrão skulle passa alldeles utmärkt hos oss. Även om han är av den offensivare sorten ser jag inte det som något problem då Busquets ofta går ned och bildar någon sorts trebackslinje när vi anfaller just för att våra ytterbackar ska få utrymme att hänga med upp.
Barcelona haeger
2011-04-08 00:15
Helt sjukt att för ett par år sedan så diskuterades det mycket om att Iniesta och Xavi inte kunde spela ihop på mittfältet. Så fel man kunde ha alltså, haha.
När man ser de spela med varandra nu så undrar man verkligen hur det inte kunde fungera så bra i början av åren tillsammans.
Barcelona Gabriel
2011-04-08 00:14
Angående Fabio Coentão så måste jag faktiskt erkänna att jag inte är speciellt insatt i hur bra han är som spelare. Vet bara att väldigt många här inne tycker bra om honom. Nu vet jag att Youtube inte är den bästa referensmallen att gå efter men sökte ändå lite snabbt på honom där, svaret var att han självklart är väldigt teknisk och duktigt offensivt men hur är han defensivt? Fanns inte alltför mycket bilder där man ser han bryta bollen eller täcka upp i försvaret.

Någon lite mer insatt i han som kan svara på hur bra han är defensivt?
Atlético addeh
2011-04-08 00:05
Heywood Jablome

Xaviniesta är en kombination som bevisat att de kan låsa upp vilket försvar som helst, men om man ser till dem som individer tycker jag faktiskt Don Andrés tagit klivet förbi sin lekkamrat den här säsongen. När Xavi var skadad i höstas, då klev Iniesta fram. Han har som du sa även gjort avsevärt mycket mer mål nu än vad han tidigare har gjort vilket också bidrar.

Iniesta är nog den spelaren jag beundrar allra mest i fotbollsvärlden. Ödmjukare och mer jordnära person går knappast att hitta. Fantastiskt att han fick göra mål i första matchen efter att hans dotter föddes för övrigt. Det går bra nu.
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-04-08 00:00
addeh.

Ett perfekt komplement till Xavi. Iniesta är den tysta lönnmördaren.

Verkar som att han sällan tränar på det han utan det kommer instinktivt.

Han kommer att vara livsviktigt i framtiden. Skönt att han börjar göra mål också. :)
Atlético addeh
2011-04-07 23:49
I länktips ser ni tre underbara nummer av Iniesta från gårdagen som inte bara fick mig att jubla, utan även hela Camp Nou. Hur kan man inte älska Andrés? På en tiogradig skala hade han av mig fått tio för sin insats igår. Makalös. Helt klart spelaren som kan vara skillnaden mellan tre titlar och kanske en, för ligan kommer vi ro i hamn vill jag lova.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-04-07 23:43
addeh

Nej, det är klart... kan faktiskt vara ett skäl till att hoppas att affären inte blir av. Gillar Jeffren och hoppas han finner fotbollslyckan någonstans nästa säsong. Det är en duktig spelare.

Valdés

Ja, enligt mig är Abidal ett minst lika stort avrbräck som Puyol. För det är först när Abi försvann som man verkligen börjat sakna Puyol :P

Det blir nog, som du säger, svårt att vinna en trippel utan våra två backgiganter. Men det är inte omöjligt. Vi är bara ett par matcher från en seger i samtliga turneringar - och vi har vunnit med nyckelspelare borta förut. CL finalen 2009, el Clasico ifjol... dock ser backlinjen allt annat än stabil ut och i nuläget vill jag inte ens tänka på vad som kan hända om den ser ut såhär mot Madrid. Men vi får hoppas att det blir bättre och att Puyol är i matchform tills dess!
Känns ändå skönt att ha sparkapital att tillämpa både i offensiven och defensiven. Får Villa igång målskyttet igen och Pedro håller sig skadefri blir anfallet oerhört svårstoppat. Kommer Puyol tillbaka får backlinjen tillbaka hälften av den stabilitet man i nuläget saknar.

Kort och gott, vill det sig väl kan ett redan starkt Barca lyfta ännu en dimension inför slutspurten och de problemen man upplever idag kanske inte märks då.. :)

...Och visst har Barca gjort en fantastisk säsong! Det kan ingen ta ifrån oss, oavsett hur det slutar. Men visst vill man att den ska avslutas på samma fantastiska sätt som hela säsongen har varit. Det vore underbart!
Nyckeln till den perfekta avslutningen är att få igång så stor del som möjligt av truppen i matchform. Låt reserverna få spela de enklare matcherna och vila lite stjärnor inför större uppgifter. På så sätt hålls alla motiverade och fräscha. Och risken för nya skador uppstår. Förhoppningsvis blir Abidal den sista spelaren att missa en längre period av säsongen.

Godnatt alla!
Hunting Bears
2011-04-07 23:41
Tyvärr är Arteta skadad så otroligt mycket nuförtiden. Jag har varit för en värvning av honom i många år. Men skadorna gör att han aldrig når toppform innan han dippar igen och får rehaba.
Barcelona Larsson1333
2011-04-07 23:38
Någon som har koll på Arteta?
Läste bara att Valencia och Atletico ville värva han, skulle inte han kunna funka som en backup för oss om han nu är så bra som jag hört tidigare?

Lagom ålder för backup, inte vidare dyr, spanjor, har spelat i Barca tidigare ( tror jag)

Tänker på om vi säljer Keita som det pratas om är det rätt tunt med Xavi, Iniesta och Thiago på mittfältet, han skulle vara en billigare backup än Fabregas och inte kräva samma speltid

Som sagt, har inte sett han spela på länge så inga påhopp på mig tack, men någon som vet mer?
Barcelona Valdés
2011-04-07 23:22
1.70-ligan - Anims Abidal!; Jag hade fel om Abidal. Han har gjort sin klart bästa säsong i Barcelona och varit överlägset bästa försvarare sett över hela säsongen. Hoppas på ett snabbt tillfrisknande för honom.

Tror att det blir svårt i både cupen och CL om inte Puyol lyckas komma tillbaka. Är också orolig över vad Mourinho beordrar sina spelare att göra med Messi då lagen möts i fyra raka matcher.

Med tanke på den tunna trupp som vi spelat med är årets säsong otroligt bra. Det är ett fotbollslag att vara stolt över. Istället för att gnälla och komma med falska anklagelser försöker man spela en offensiv fotboll. Vet inte om jag någonsin sett ett bättre spelande fotbollslag än årets upplaga av Barcelona.
Annons: