/spanien/barcelona/forum/12419.aspx/spanien/barcelona/forum/12419.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2011-04-11 20:38
Gabriel

Vad grundar du det på? Alves har en fri roll i Barcelona där han får göra som han vill medan Maicon spelar i ett lag som maler ner motståndaren istället. Känns lite konstigt att du tar för givet att Alves skulle klara sig i Inter, men inte Maicon i Barcelona.

Inte föratt dissa Eto'o, men vi spelar bättre nu än med Eto'o. Nej, Alves är inte unik på något sätt. Hans bössa och inlägg är bedrövliga.
Inte föratt det har något med hans spel att göra med, men jag står inte heller ut med hans filmningar och förstärkningar..really? Behöver en vuxen man rulla runt i gräset hela tiden?
Barcelona Gabriel
2011-04-11 20:35
Alves är har bättre kortpassningsspel, mycket bättre kondition, är bättre på att löpa och pressa. Maicon har bättre fysik, och inlägg. Defensivt tycker jag inte alls att han imponerar, men det gör å andra sidan inte Alves heller men det kompenserar han med sin aggressivitet.

Säger det igen - Maicon hade aldrig klarat av att göra det Alves gör i Barça. Alves är en unik högerback, det går inte att hitta någon högerback i fotbollsvärlden som hade gjort ett lika bra jobb som han. Precis som addeh skriver, man kommer att förstå hans storhet först när han inte längre spelar för oss. Precis som det var med Eto'o. Och precis som det var med Eto'o så kommer de som aldrig förstod Alves storhet i Barça förstå det efter han lämnat.

Sedan är också Alves väldigt nonchalant, både i försvars och anfallsspelet där han ofta slarvar. Det gör inte Maicon lika ofta däremot. But still, Alves är irreplaceable!
Barcelona Hyder - Anims Abidal
2011-04-11 20:33
Hetfield

Det är inte varje dag det händer :)

Bara för att återställa standarden lite: jag tycker att Alves är rätt duktig på att undvika offsiden. Med tanke på kvantiteten löpningar han mäktar med har en nog en rätt bra procent på onsidelöpningar. Tittade precis på lite statstik; Alves har sprungit offside 13 gånger under hela ligasäsongen, Villa har sprungit offside hela 61 gånger. Kan tyckas konstigt att jämföra en anfallare med en högerback men i detta fall är det så att Alves i stort sett får lika många om inte fler bollar att jobba på i linje med motståndarnas backlinje.
Barcelona Hetfield
2011-04-11 20:31
addeh

Vi får agree to disagree, men att påstå att Alves har en bättre bössa är ju bara skrattretande när 8/10 av hans skott hamnar utanför Camp Nou. Det finns en sak som Alves är bättre på och det är att pressa/springa.
Ibland får man ta av sig Barcelona glasögonen.
Atlético addeh
2011-04-11 20:27
Hetfield

Du sade själv när dem båda formtoppar, och då slår inte Alves bort många inlägg. Dessutom har Alves enligt mig en bättre bössa och en finare passningsfot, det är just inlägg från kanten han ofta slarvar med. Annars är han överlägsen när det gäller det offensiva spelet. Finns ju inte så många i Barça som har så mycket att säga till om i luftrummet så det är väl bättre att Alves slår inlägg med marken som han brukar göra vilket också ofta resulterar i målchanser.

För övrigt så gör det inte något om Alves sumpar något inlägg då han aldrig ger upp utan bara pumpar på i 90 minuter. Den löpstyrkan har inte Maicon.
Barcelona Gabriel
2011-04-11 20:26
Alves kanske sumpar en hel del målchanser pga nonchalans men Maicon hade inte ens orkat komma till hälften av alla Alves chanser då han aldrig hade orkat med att springa så mycket som Alves gör.

Alves skapar mycket chanser pga att han springer som en häst. Dessa lägen ger honom därför "rätt" att sumpa då och då eftersom ingen annan hade klarat av att skapa så mycket på samma sätt som han gör.

Det var samma med Eto'o, han sumpade massa med målchanser, men han skapade så mycket själv att det gav honom "rätten" att missa.
Barcelona Barcaholic
2011-04-11 20:25
Hetfield

Lol, hur kan man INTE tycka att Alves är bättre än Maicon annars? Alves är ju överlägset bästa högerbacken just nu, säger någon något annat är han/hon helt borta.
4 mål - 19 assist iår säger rätt så mycket för en högerback. Och han gör så mycket mer än bara det.

Jag vet inte vilken Maicon du sett iår, men defensivt har han varit usel. Det är ju motorväg i princip varje match på hans kant, fråga bara Bale ;).
Barcelona Decinho
2011-04-11 20:24
Lol, hur kan man tycka att Maicon är bättre än Alves?

Alves är snabbare, har bättre teknik, har bättre kortpassningsspel, är uthålligare, är aggresivare, tar bättre löpningar och är mer taktiskt slipad. Maicon är endast bättre än Alves när det när det kommer till inlägg och defensiv styrka.
Barcelona Hetfield
2011-04-11 20:23
Bättre offensivt? Hur då? Visst, han springer konstant men han springer offside och träffar läktaren så fort han får ett läge.

Nej, Maicon är bättre offensivt och defensivt, den killen kan skjuta och slå in klockrena inlägg.

Jag pratar om högstanivå nu, om man ska gå efter dagsformen så är Alves ljusår före.
Atlético addeh
2011-04-11 20:19
Hetfield

När både Alves och Maicon är i formtopp så släpper de ingen förbi sig defensivt medan Dani är snäppet bättre offensivt. Simple as that.

Andreas

City vill ha alla anfallare. :P
Barcelona Gabriel
2011-04-11 20:19
Alves kondition ljusår bättre än Maicons. Maicon hade inte klarat av att att göra det som Alves gör i Barça. Däremot hade Alves klarat av att göra det Maicon gör i Inter.
Barcelona el Maestro!
2011-04-11 20:18
"Alves kutar upp och ner och är i straffområdet väldigt ofta ibland är det han som pressar målvakten."

Hur många gånger har vi inte sett Alves blåsas för offside? Det händer rätt så ofta. Alves är en unik högerback. Han passar in i Barca som hansken. Det vet även Alves om det. Annars hade dragit till City som hade kunnat ge honom fem gånger mer än vad han tjänar idag.
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-04-11 20:17
Ställ er då frågan.. Vill City ha Zlatan fortfarande?

I värsta fall får vi sparka Zlatan men det skulle vara värt pengarna ändå.
Barcelona Hetfield
2011-04-11 20:16
Lol, hur kan man tycka att Alves är bättre än Maicon? Både två i formtopp så är det glasklart att Maicon är bättre.

Hyder

Hehe, typ första gången vi är överens över något. Jag ska öppna champagneflaskan :P

addeh

Återigen, om du hade sett Inter förra året så vet du hur mycket Maicon betyder för de. När Maicon skadade sig så tappade Inter ungefär 70 % av deras spel. Jag förringar inte Alves, men att påstå att han skulle vara unik är rappakalja för mig.

Alves skott och inlägg träffar typ 2/10, det är inte ok för en högerback. Hans svagheter är för tydliga och stora föratt jag ska klassa honom som en unik högerback.
Unik högerback: Cafu.
Atlético addeh
2011-04-11 20:16
Hetfield

Jag har aldrig sagt att Dani Alves är världens bästa högerback, även om jag visserligen tycker det. Jag anser att han är bäst lämpade högerbacken för att spela i Barcelona och det är det enda som är relevant.

Det stora skillnaden mellan Maicon och Alves är att den sistnämnda är så mycket mer delaktiv i spelet. Inter spelar visserligen väldigt mycket på Maicons kant men Alves drar sig ofta inåt och söker passningsvägar även där. Det är ingen tillfällighet att han överlägset är den ytterback som har mest boll på offensiv planhalva sett till de fem största ligorna.

Sedan kan jag hålla med om att när Maicon är bra, då är han bäst på det han gör. Han har däremot en låg lägstanivå, i alla fall har han presterat under all kritik i flera matcher den här säsongen, vilket ofta inte Alves gör. Jag tror som sagt Maicon skulle klara av att spela i Barça utan att göra bort sig, men han skulle aldrig fylla den funktion som Alves idag utgör och det finns det ingen som klarar av.
Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-04-11 20:14
"Förmodligen drar Zlatan vidare till City där han gör en fin höst och sedan stupar i Champions League-åttondelsfinal efter en medioker insats."

Skulle nog kunna tänka mig att sätta några tusenlappar på det där scenarito, inte alls omöjligt.

Angående Dani Alves så håller jag med Addeh. killen är ett under och kommer inte att gå att ersätta lika bra naturligtvis. Tycker ocks han är bättre än Maicon, dock inte med mycket. De två brassarna är helt klart de bästa ytterbackarna i världen med ganska bred marginal dessutom. Alves har några svagheter som att han t.ex inte slår så bra inlägg eller passningar, men han är alltid uppe och agerar högeranfallare, vilket skapar en otrolig yta för både Pedro och Messi. Han är alltid spelbar och tillåter oss att bredda spelet när vi vill. Dessutom är han grym på att på något sett ta sig fram antingen genom väggspel eller dribblingar och hans energi i försveret är fantastisk. Kung.
Barcelona Hyder - Anims Abidal
2011-04-11 20:11
Hetfield

Håller med om att Abate är en bra spelare. Men man ska inte överdriva med tanke på att hans första säsong i Milan efter återkomsten från diverse utlåningar var katastrofal. Det är inte förrän denna säsong som han på något sätt blommat ut. Jag var nere och såg milanoderbyt (nej, jag är inget Z-fan) i höstas i matchen då Abate blev utvisad. Måste bara säga att när man ser honom live så är det rätt coolt. Den snabbheten är påtaglig.

Abate är bra, inget Barçamaterial ännu men framtiden får utvisa om det så kan bli. I närheten av Alves kommer han dock aldrig i bemärkelser av hästjobb och löpningar, det finns ingen som kan det.

Däremot håller jag med dig om att Alves svagheter är för stora (inlägg/skott) för att räknas som en superunik spelare. Bättre än Maicon är han dock sett till denna säsong. Maicon blir 30 i år och har med största sannolikhet redan peakat och är på väg ner nu.
DavMessi
2011-04-11 20:10
Pool - City snart, vilken match!

Dock så förstår man inte Mancini, han vilar deras viktigaste spelare (Silva, De Jong) inför semin mot United som är om 5-6 dagar. Jag tror att de behövs, främst Silva som är deras enda kreativa spelare, han har varit fantastisk i år. Man hinner återhämta sig på 5 dagar, eller?
Barcelona B-Guden
2011-04-11 20:06
Att ersätta Alves till fult kommer inte gå. Inte ens Maicon kan det, Maicon är bra men inte i närheten av vad Alves är (offensivt)
Alves kutar upp och ner och är i straffområdet väldigt ofta ibland är det han som pressar målvakten. En sån högerback finns inte om man inte skulle skola om Pedro då...
Atlético addeh
2011-04-11 20:06
Dagens kuggfråga - hur många hjärnceller har Zlatan?

Hur korkad är den mannen egentligen? Inte f*n drar man första matchen efter avstängning på sig ett nytt rött kort som denna gången resulterade i tre nya matchers avstängning. Kan inte tänka mig att Milan vill behålla Ibra efter denna då man med Pato i spetsen verkar gå mot ligaguldet ändå.

Förmodligen drar Zlatan vidare till City där han gör en fin höst och sedan stupar i Champions League-åttondelsfinal efter en medioker insats.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-04-11 20:03
Geegii

Du missförstår mig.
Mitt inlägg handlade inte om att nedvärdera Casillas, snarare ville jag påpeka att han tvingats leva upp till den nivån han satte redan som 20-åring, vilket kan vara svårt. Bara för att han inte levt upp till samma nivå på slutet betyder inte att han på något sätt är dålig, bara mänsklig.

Gällande Valdés är det tvärtom. Jag tycker att ni maränger (ja, jag generaliserar) tittar för mycket på hur instabil han var när han kom fram, och därför inte kan acceptera att han faktiskt är ren världsklass idag.

Och jo, alla spelare döms efter sin historia, tyvärr lever många fans kvar i historien och vill inte inse dagens sanning. För aktiva spelare ska väl också dömas efter sin nuvarande form och instaser?
Barcelona Hetfield
2011-04-11 20:02
addeh

Nej, jag håller inte med, men jag respekterar det du tycker. Jag tycker inte att Alves är unik eller ens världens bästa högerback, och det är föratt hans svagheter är alldeles för stora.

Världens bästa högerback heter Maicon, och när han är bra så är han världens bästa högerback helt enkelt.
Hur kan man överskatta Abate som folk här inne satt och hånade? Abate är en av anledningarna till att Milan är 1:a, han är dessutom ung.

Ride_

Jag får hoppas att vi kan sälja honom till City, vore helt magiskt om vi kunde casha in ordentligt.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2011-04-11 19:57
Hetfield

Kan mycket väl bli så. Råttan till agent som representerar Zlatan är duktig på att hajpa sina klienter. Vi behöver nog inte oroa oss på den fronten ifall Milan inte behåller Ibra.

Kan inte alla Pep hatare krypa fram och erkänna att de hade fel angående Pep?
Många hatar Barcelona pga Zlatan-Pep incidenten, precis som i Barca började han flippa under 2a delen av säsongen.

Väldigt stort ego
Atlético addeh
2011-04-11 19:46
Hetfield

Jag har aldrig sagt att Xavi går att ersätta, bara att det finns många fler spelare med potential att kanske göra det. Dani Alves är omänsklig i det han gör och därför tror jag vi i snudd på aldrig kommer få uppleva en sådan fröjdig högerback igen.

Jag har sett både Isla och Abate, kanske inte lika mycket som dig men tillräckligt för att ha en uppfattning. Chilenaren anser jag vara mest intressant av dem båda och kan verkligen bli något stort, Abate tycker jag du överskattar. Så bra är han inte.

På tal om Isla vore det kul att se honom i La Liga nästa säsong, bara inte i Real Madrid. Har för mig att Valencia varit intresserade av honom och i något lag i toppskiktet vore kul att se honom i alla fall.
Barcelona El Capitano
2011-04-11 19:46
hittade en bra artikel på den här sidan via Real Madrids forum, bra grejer!
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-04-11 19:43
Det här med Sant-stämpeln, är det något någon annan målvakt också har fått eller är det bara ert eget påhitt för enbart Iker? Och Iker var mycket bättre för några år sen så det säger väl inte så mycket...
Real Madrid geegiii - Iker el Dios
2011-04-11 19:34
Mojito - Culé (un estilo de vida) //

Bedöms inte alla stora spelare efter sin historia? De allra bästa spelarna lirar ju efter helt andra villkor än sina aning sämre kollegor. Är detta kanske ett kvitto på att Valdes ännu inte nått den där kultstatusen? Du säger själv att Valdes uppnåde världsklassnivån för ungefär 3 år sedan, vilket kan vara en ganska kraftig orsak till varför han inte har "råd" med lika många tavlor som Casillas. Som jag skrev tidigare, Iker har inte fått sin Sant - stämpel serverat på silverfat, det är något han gjort sig förtjänt av.

Barcelona Manita
2011-04-11 19:26
el Maestro!

De visar matchen. Ska själv vara där. In på Sportbaren > Vilka matcher visar vi? > 20e april. Men se till att boka asap.
Barcelona el Maestro!
2011-04-11 19:23
Manita/
Tack för det.
Att döma av bilderna på hemsidan verkar Biljardpalatset ha bättre stämning under matcherna. Jag satsar på Biljardpalatset. Hoppas bara på att cupfinalen sänds där.
Barcelona Manita
2011-04-11 19:15
el Maestro!

Biljardpalatset är det bästa stället i Göteborg tycker jag.
Annons: